fbpx
18/07/2019 Communication Science news and articles

Televisiekijken is zó 2018

Het TV kijken zoals we het kennen is erg veranderd de afgelopen jaren. De streamingsdiensten hebben de tradionele TV ingehaald op aantal abonnees. Wat betekent dit voor de toekomst?


Het eerste kwart van 2019 is ondertussen al bijna gepasseerd, maar nog steeds blijkt dat in 2018 het verschillende records aan diggelen zijn gegaan. Rapper Drake brak het ene na het andere record, op sportgebied wist Real Madrid haar eigen recordaantal Champions League-trofeeën nog maar weer eens aan te scherpen en aandelenbeurs Dow Jones zag de grootste waardeterugval van aandelen in 1 dag ooit. Maar er was meer, zo blijkt nu: voor het eerst waren er meer mensen geabonneerd op streamingdiensten dan op reguliere televisie.

Een analyse van de Motion Picture Association of America (MPAA) heeft gemeten dat het totaal aantal inkomsten van streamingdiensten als Netflix in 2018 maar liefst 613 miljoen dollar was, vergeleken met een schamele 556 miljoen dollar voor de traditionele kabeldiensten. Een kleine ramp voor de beeldbuis, maar een blik op het potentieel laat zien dat dit nog maar het topje van de ijsberg is. Televisie is niet meer interessant voor de jongere generatie en sinds 2010 kijken maar liefst 33% minder kinderen nog lineair. Erger nog: het lijkt in de toekomst alleen maar verder af te nemen.

De verandering in het media landschap
Waar Netflix en in mindere mate Amazon het voorbeeld gaven en de kijker de mogelijkheid hebben gegeven om zelf te kiezen, zijn er nu vele (social) media die het principe hebben gekopieerd. YouTube zendt – tegen betaling – films en series uit, maar op Facebook is het bijvoorbeeld al mogelijk om voetbal-, American Football- en honkbalwedstrijden live te volgen. Dit allemaal met een kijkersaantal waar televisiemaatschappijen bij lange na niet aan komen; alleen het American Football wist per wedstrijd alleen al een kleine
19 miljoen geïnteresseerden op Facebook te boeien. Zelfs Snapchat en Instagram, toch niet bekend van de lange adem qua media, wisten over de jaren verschillende sport- en filmevenementen exclusief aan zich te binden. Zoveel verschillende diensten met een groot voordeel tegenover de reguliere televisie: de kijker bepaalt waar en wanneer er aandacht aan wordt besteed.

Het is de wereld op zijn kop, waar de ‘nieuwe’ media bepaalt.

Ook in Nederland lijkt de on demand media de dienst in ‘Hilversum’ uit te gaan maken. Illustrerend is het falen van RTL Late Night, wat Twan Huys uiteindelijk de kop kostte. Hij moest het zinkende schip overnemen van Humberto Tan, om de ooit zo gevierde kijkcijfers weer te behalen. Dat lukte niet en na een kort avontuur moest RTL op zoek naar iemand anders, waar al vaak de naam van Defano Holwijn rondspeelde. Die laatste wist met zijn liveshow op nota bene Instagram indruk te maken en deed een open sollicitatie naar de plek van presentator. Het is de wereld op zijn kop, waar de ‘nieuwe’ media bepaalt.

De toekomst van TV en streaming
De toekomst, met nieuwe diensten van Apple en Disney, lijkt nog slechter voor de televisiewereld. Ook wat betreft de
kosten lijkt de traditionele media in het nadeel. Waarom zou je meer betalen voor een medium waar je geen invloed op hebt, als je ook minder kan betalen voor een station waar je zelf uit mag kiezen wat je kijkt? Die afweging lijkt nu massaal gemaakt te worden en reden te zijn voor de daling in televisiekijkers. Vanuit daar ontstaat er een vicieuze cirkel. Als er geen kijkers zijn, houdt dat adverteerders weg. Maar bij geen adverteerders is er geen geld voor kwalitatief goede programma’s, en blijft de kijker dus ook weer thuis.

Is het einde dan totaal zoek? Daar lijkt het wel op, hoewel er nog geen sprake is van een onomkeerbare achterstand. Per jaar draaien televisies nog steeds een omzet van 118 miljard dollar, wat de omzet van de streamingdiensten doet verdampen: nog geen eens 40 miljard dollar. Ironisch genoeg zijn hier de adverteerders die het verschil maken. Waar de televisie-industrie last heeft van afnemende reclame-inkomsten, hebben de streamingdiensten nagenoeg nul. Zij zijn privaat eigendom, en bij het toestaan van relevante advertenties  helpen ze de concurrentie in het zadel en schieten ze zichzelf in de voet.

De toekomst ligt bij het medium dat de jongeren aan weet te spreken, wordt vaak gezegd. Maar ook de adverteerders spelen een belangrijke rol. Het gat is (sowieso voor nu) te groot voor streamingdiensten om zonder adverteerders te overbruggen, maar daarmee geven ze wel hun eigen soevereiniteit op. En hoewel de abonnementen voor televisie teruglopen en zelfs minder zijn dan de streamingdiensten, hoeven ze zich op het gebied van omzet nog weinig zorgen te maken. Echter geldt natuurlijk wel: zonder klanten ben je niets. Voor beide partijen zaak om snel te innoveren, voordat de ander uit het zicht verdwijnt.

Cover: Pixabay / Eindredactie: Kyle Hassing

204 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Ada Varriale – a first-year communication science student

24/06/2019

24/06/2019

Join us as we get to know a little more about first year Communication Science student, Ada.

The downfall of Vero

22/06/2019

22/06/2019

Our brand new writer Jade on the downfall of Vero. Why was it the most promising social media platform? And why was it not able to beat Facebook?

The Day I Broke My Smartphone

21/06/2019

21/06/2019

Could you go a day without your smartphone?

Review: The Handmaid’s Tale

20/06/2019

20/06/2019

For this week's review, Karina tells you what she thinks about the popular book (and series) the Handmaid's Tale.

Congrats on being phubbed!

18/06/2019

18/06/2019

Phubbing is something we experience a lot in current society. Medium elaborates the negative consequences and gives you also advices how to stop phubbing.

The Dutch Hunger Games: Room-seeking struggles in the Netherlands

15/06/2019

15/06/2019

One minute on Facebook and the fight is on: “Pick me”. “I’m clean and sociable”. “I can pay extra rent”. “PM sent”. “Check your PM”. “Love me”. “Save me from homelessness”. Welcome to a normal day in the life of a student searching for a room in Amsterdam.

Spreading Digital Literacy With a Donkey

13/06/2019

13/06/2019

In order to increase digital literacy Dayn Amada brings his Community Tablet to rural communities. This device and its education, which can be transported by a donkey, is linked to culture and uses gamifcation to enhance the learning process. Eva explains this alternative way of learning and why it is successful.

Review: De lessen van Clarence Seedorf in College Tour

11/06/2019

11/06/2019

Loïs over het optreden van Clarence Seedorf in College Tour, en over de wijze lessen die we van hem kunnen leren.

The consequences of power and design in Black Mirror

05/06/2019

05/06/2019

People are probably unaware that many powerful people in Black Mirror are abusing the technology. Medium shows how this happens in several episodes.

Nudity in the Eye of the Beholder

04/06/2019

04/06/2019

Nudity has seen a great change in meaning over the years. Of course there is a physical aspect, but there is also a rather artsy view. Aakansha discusses the multiple ways of looking at nudity.

Alumni of the Month: Arco Gnochhi

27/05/2019

27/05/2019

Medium sprak met Arco Gnochhi. Alumni van Communicatiewetenschap, voetbaltwitteraar 2018 en momenteel programmamaker bij BNNVARA.

Aspiring for digital wellness

21/05/2019

21/05/2019

Actually we can't live without our smartphones. Nevertheless there are some solutions to control our digital lives. Medium has elaborated some of them.

Three Identical Strangers: a review

20/05/2019

20/05/2019

Have you ever wondered if there's a doppelganger of you out there somewhere? 3 men found those doppelgangers. They actually all looked exactly alike. Little did they know, they turned out to be brothers! Aakansha reviews the movie Three Identical Strangers, about these 3 men.

Medium Podcast #6 – A crash course in TV media landscape and why Game of Thrones rules

19/05/2019

19/05/2019

Plamen is back, but this time he’s sitting on the Medium throne. In this 6th episode of the Medium Podcast,...

The Brutally Feminine Murder of the Anti-Hero

18/05/2019

18/05/2019

We all love a hero, but sometimes, an anti-hero is even better. This article explores moral ambiguity and why we are attracted to it.

EnjoyInstagram