Picture of By Jorrit Hoekstra

By Jorrit Hoekstra

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]N[/mks_dropcap]a maanden van wachten is afgelopen week dan eindelijk de strijd om de kijker losgebarsten: neemt Eva Jinek in haar oude programma op een nieuwe zender de kijkers mee, of blijft de NPO heerser in het talkshowrijk met het nieuwe programma OP1?

Blockbuster Jinek vs. NPO
Na een roerige eerste televisieweek, waarin NPO met OP1 maar liefst vijf verschillende presentatieduo’s liet debuteren tegenover solopresentatrice Eva Jinek een paar zenders verderop, blijft de talkshow-oorlog op volle sterkte doorgaan. Ondanks blockbuster Jinek was de openingsslag voor de NPO, waar zij in de eerste dagen consistent boven de kijkcijfers van de concurrent zaten. En daar blijft het niet bij: om nog meer beeldbuizen af te laten stemmen op de publieke omroep, is er besloten om alle reclameblokken rond OP1 af te schaffen. Op die manier vallen de kijkers van bijvoorbeeld Opgelicht of Spoorloos meteen in de talkshow. Als antwoord hier weer op besloot RTL het tijdstip van Jinek te vervroegen naar 22:15 uur. Een ware oorlog stond te gebeuren.

Jinek maakt verlies
De nivellering van de kijkers lijkt ook al te zijn begonnen; een symbolische overwinning voor Jinek. Maandag, bij de opening van beide programma’s, was het verschil nog 100.000 kijkers. Een dag daarna delfde de presentatrice nog slechts het onderspit met ‘slechts’ 36.000 televisies. Hoewel de eerste week beduidend beter afgaat dan die van Jinek’s voorganger – Twan Huys, die ook van de publieke omroep de stap naar RTL maakte – zijn de eerste resultaten nog niet om over naar huis te schrijven: met nog geen enkele dag boven de miljoen kijkers lijkt Jinek netto alleen maar verlies te maken ten opzichte van voorgaande jaren, waar ze op Nederland 1 regelmatig bóven de zes nullen zat.

Ondanks blockbuster Jinek was de openingsslag voor de NPO, waar zij in de eerste dagen consistent boven de kijkcijfers van de concurrent zaten.

RTL4 moet all-out
Het is niet alleen een teleurstelling voor het programma Jinek, maar voor het gehele RTL. Vorig jaar al verloor de televisiezender Voetbal Inside aan Talpa, een garantie voor een half miljoen kijkers, twee keer per week. Ook in de zomer incasseerde RTL een gevoelige nederlaag: op primetime werd SBS6 op álle avonden beter bezocht dan RTL4. ‘Redmiddel’ Jinek lijkt een uiterste poging om de grip niet helemaal te verliezen, maar daar moet de zender wel all-out voor gaan. Met het geëiste salaris van 1 miljoen euro komt Jinek meteen binnen als een van de grootverdieners en wordt RTL gedwongen om al haar eieren in haar mand te doen. Geld voor een tweede optie is er immers niet meer.

Tijd voor bezinning
Temidden van de tactische oorlogen lijkt er ook tijd voor bezinning te zijn. Frank Heinen, tv-recensent van de Volkskrant, vroeg zich in zijn column al af waarom Nederland zou zitten wachten op twee gelijkwaardige talkshows die in de eerste week toch voornamelijk proberen het andere programma af te troeven. ‘’Welke wonderlijke interesse uit het schemerige grensgebied tussen fascinatie en obsessie leggen we aan de dag zodra er op televisie een tafel (of een bank, of een tuintafel, of een bar – maar uiteindelijk altijd een tafel) met babbelhoofden opduikt? (…) Nu het gesprek van de dag overal wordt gevoerd, is de talkshow van lieverlee zijn eigen onderwerp geworden.’’

Trekken aan een dood paard
En inderdaad, als het nieuws overal beschikbaar is en lineair televisiekijken steeds minder interesse wekt, wie zit er dan te wachten op twee talkshows die zich vooral met elkaar bezig houden? Al jaren neemt het normale televisiekijken gestaag af als gevolg van alternatieve kijkmogelijkheden met Netflix, Videoland en HBO. Het verplaatsen van reclameblokken, geschuif met aanvangstijd en hoge lonen voor veel personeel lijkt wat dat betreft veel op het trekken aan een dood paard: zelfs áls er een winnaar uit de strijd komt, is het nog maar de vraag wat dit voor effect heeft. Staren de omroepen zich dood op de concurrentie, terwijl ze vergeten de kijker zelf te interesseren en verdiensten binnen te harken?

Het verplaatsen van reclameblokken, geschuif met aanvangstijd en hoge lonen voor veel personeel lijkt wat dat betreft veel op het trekken aan een dood paard: zelfs áls er een winnaar uit de strijd komt, is het nog maar de vraag wat dit voor effect heeft.

Strijd om de kijker blijft
Al met al lijkt de oorlog zijn nodige slachtoffers te maken: de NPO moet maar liefst tien (!) mensen gaan betalen voor de presentatieklus van een nieuw opgezet programma én verloochent reclameinkomsten, terwijl RTL4 een megasalaris uittrekt voor één van de meest gewilde hosts van het land om het vervolgens af te leggen in de strijd om de kijker. Diezelfde kijker lijkt klaar met de talkshows te zijn: weinig mensen kijken nog en de mensen díe kijken zijn dan weer klaar met alle randzaken. Zo kreeg stamgast Angela de Jong ervan langs bij Jinek, maar was ook het tempo van OP1 niet hoog genoeg en konden de verschillende duo’s niet evenveel boeien. Het belooft een lange strijd om de kijker te worden.

 

Cover: Pexels

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace