fbpx
14/10/2019 Communication Science news and articles

Students of Amsterdam: Mayta

In deze editie van Students of Amsterdam praat Medium met Mayta over zijn keuze voor Communicatiewetenschap aan de UvA, zijn…


In deze editie van Students of Amsterdam praat Medium met Mayta over zijn keuze voor Communicatiewetenschap aan de UvA, zijn leven in Amsterdam en zijn ambities voor de toekomst. Mayta is achttien jaar en heeft in de afgelopen maanden al een aardig idee gevormd over zijn studie en de Universiteit. Daarnaast heeft hij grootse plannen om na het afronden van zijn studie aan het werk te gaan in de reclamewereld, het liefst voor een groot modemerk.

Thuis in Amsterdam
Op de vraag of Mayta ook gedacht heeft aan een andere studentenstad antwoordt hij heel resoluut. “Ik wilde graag in Amsterdam blijven, omdat ik van de stad hou, ik al veel mensen ken en ook de leuke plekken weet. Ik voel me hier gewoon thuis. Mijn ouders wonen hier ook en ik ben hier opgegroeid. Ik had niet zo’n zin om opnieuw te beginnen, een nieuw leven in een andere stad te moeten opbouwen. En op zich leer je op de universiteit ook veel nieuwe mensen kennen, dus alsnog ga ik eigenlijk een nieuw leven tegemoet.” De precieze keuze voor Communicatiewetenschap was eigenlijk een kwestie van afstrepen. “Ik ben gaan kijken naar wat voor studies ik leuk vond, en zo gaan filteren. Ik heb sowieso naar maatschappelijke studies gekeken, want de rest sprak me niet zo aan. Waar ik naar gekeken heb is sociologie, antropologie en media en cultuur. Dat leek me ook best wel leuk. Ik ben naar de open dagen gegaan, heb proef gestudeerd en de matching gedaan. Daaruit heb ik kunnen concluderen dat Communicatiewetenschap de leukste studie was.”

“Op de universiteit leer je ook nieuwe mensen kennen, waardoor je alsnog een nieuw leven tegemoet gaat”

Goede keuze
De verwachting dat Communicatiewetenschap een relatief rustige studie was, is niet helemaal uitgekomen. “Ik heb denk ik vooral statistiek een beetje onderschat, dat is best wel lastig en ben ik meer tijd aan kwijt dan ik had gedacht. Tot nu toe vind ik het inleidende vak, wat echt gaat over communicatie leuk en interessant. Wat dat betreft is deze studie dan ook een goede keuze, maar daarnaast moet je dus ook statistiek kunnen en wetenschappelijk onderzoek doen en dat vind ik een beetje saai en niet altijd even interessant. Er is gewoon best wel veel werk te doen voor de studie in je eigen tijd, terwijl ik had verwacht meer vrije tijd te hebben.” Over de UvA zelf heeft Mayta echter geen opmerkingen. “Voor mijn gevoel, tot nu toe, is het op de UvA allemaal best wel goed geregeld. Je kan altijd ergens naar toe met vragen, je hebt allemaal punten waar je heen kan gaan. Als je hulp nodig hebt is het er sowieso, ik vind ook dat er goed les wordt gegeven. Nu moet ik wel zeggen dat dit de beste Communicatiewetenschap-opleiding van de wereld is, al kan ik hier zelf niet echt iets over zeggen omdat ik niets heb om het mee te vergelijken. Daarbij denk ik dat er altijd wel ruimte is voor verbetering.”

“Ik weet niet of je van je hobby je werk moet maken, sommige mensen zeggen van wel en sommige zeggen van niet”

Passie voor mode
Mayta’s passie ligt bij mode, en hier is hij dus ook veel mee bezig. Zijn inspiratie haalt hij uit sociale media en vooral Instagram is hierin een grote invloed . Dat hij hier in de toekomst mee bezig zal zijn is voor hem een redelijke zekerheid. “Je zou wel kunnen zeggen dat kleding en schoenen, of mode, een hobby van mij is. Ik weet niet zo goed of je van je hobby je werk moet maken, sommige mensen zeggen van wel en sommige zeggen van niet. Op de lange termijn ben ik denk ik van plan om een beetje de kant van de reclame op te gaan, maar dan wel modegericht. Dat ik later misschien wel campagnes of commercials ga doen voor grote merken op het gebied van mode. Ik weet niet of ik dan meer de kant van PR of de kant van reclame op wil gaan, dat moet ik nog ontdekken. Mijn interesse ligt hierdoor wel bij de master Persuasieve Communicatie, omdat dat het meest gerelateerd is aan reclame en aan het overtuigen van mensen. Ik vind het interessant hoe mensen overtuigd kunnen worden, op wat voor manieren mensen overgehaald kunnen worden om een product wel of niet te kopen.”

Cover: Desiree Janssen / Final Editor: Kyle Hassing

Reacties

reacties

Related Posts

Medium Podcast #7 – Let’s talk about nudes

24/09/2019

24/09/2019

Two aspiring communication scientists, a few cans of beer and some Bacardi breezers. It was King’s Night when Kajsa and...

Film Pride: How Northern Ireland and Singapore Handles Fame

02/09/2019

02/09/2019

Angela went along on the study trip to Dublin and Belfast. How do the cities cope with their fame achieved from series and movies?

Ierland is een feniks die zal herrijzen uit de as

30/08/2019

30/08/2019

De een kan niet een heel land bereiken en de ander heeft een te oubollig marketing beleid. Twee bedrijven die voor hun eigen uitdagingen staan.

World capital of street art & graffiti? – It’s probably Belfast

22/08/2019

22/08/2019

Written by: AJ Kutlu here are two things that you are exposed to the most when you visit Belfast: People...

Hoe propaganda twee partijen steeds verder uit elkaar drijft

18/08/2019

18/08/2019

Fabian dook in de politieke spanningen tussen Ierland en Noord Ierland. Propaganda is daarbij niet te vermijden.

PR-Disaster or opportunity? The influence of #Brexit in Ireland

18/08/2019

18/08/2019

The Brexit will have a big influence on companies in Ireland and Northern Ireland. Kelly explains why a good PR will be more important than ever before.

Protesten aan de Ierse grens: wat betekent de Brexit voor Ierland?

16/08/2019

16/08/2019

Het bekende Goede Vrijdag-akkoord diende een vredige oplossing te bieden voor de strijd tussen Ierland en Noord-Ierland. De huidige ontwikkelingen rondom de Brexit brengen dit echter in gevaar. Quinta beschrijft de situatie, hoe deze is ontstaan en welke rol de Brexit hierin speelt.

Why won’t Ed Sheeran sell me a chair?

12/08/2019

12/08/2019

Marketing agencies are using celebrities very often, but during the company visit at Morrow Communications, Joanna learnt there is a shift going on from celebrities to social media influencers.

Entertainment uit de Oudheid viert hoogtijdagen in het digitale tijdperk

10/08/2019

10/08/2019

Een Ierse tour-guide die met zijn manier van vertellen laat zien dat de klassieke retoriek nog niet verloren is in het digitale tijdperk zoals wij dat kennen. Kevin vertelt over Patrick en zijn tour in Dublin.

Why Northern Ireland plays a key role in Brexit

10/08/2019

10/08/2019

Sjors travelled to Northern Ireland and saw the remains of The Troubles. What role does Northern Ireland play in a possible Brexit?

Ada Varriale – a first-year communication science student

24/06/2019

24/06/2019

Join us as we get to know a little more about first year Communication Science student, Ada.

The downfall of Vero

22/06/2019

22/06/2019

Our brand new writer Jade on the downfall of Vero. Why was it the most promising social media platform? And why was it not able to beat Facebook?

The Day I Broke My Smartphone

21/06/2019

21/06/2019

Could you go a day without your smartphone?

Review: The Handmaid’s Tale

20/06/2019

20/06/2019

For this week's review, Karina tells you what she thinks about the popular book (and series) the Handmaid's Tale.

Congrats on being phubbed!

18/06/2019

18/06/2019

Phubbing is something we experience a lot in current society. Medium elaborates the negative consequences and gives you also advices how to stop phubbing.

EnjoyInstagram