fbpx
27/02/2020 The magazine by Communication Science students of the UvA

De stiekeme boodschap van logo’s

Een bekend merk herken je aan de hand van het logo. Als we het hebben over FedEx, zie je waarschijnlijk…


Een bekend merk herken je aan de hand van het logo. Als we het hebben over FedEx, zie je waarschijnlijk meteen de paarse en oranje blokletters voor je. Maar wat je niet ziet, zijn de verborgen boodschappen die deze merklogo’s bevatten. Deze zogenaamde subliminale boodschappen zijn stimuli die via ons onderbewustzijn invloed op ons uitoefenen.  

Wat zijn subliminale boodschappen? 
Merklogo’s bevatten vaak subliminale boodschappen, bestaande uit visuele stimuli die ervoor zorgen dat wij positieve interpretaties ontwikkelen over het desbetreffende merk. Behalve om te verkopen, kan een merk via het logo ook bepaalde waarden laten doorschemeren. Wil een merk vriendelijkheid uitstralen? Dan moet het logo vooral bestaan uit ronde vormen. Daar tegenover staan hoekige vormen juist voor zakelijkheid. Logo’s met een U-vorm zorgen voor positieve associaties, want het is een teken dat op een glimlach lijkt. Ook stijgende lijnen en bewegingen naar rechts worden positief beoordeeld, het beeldt namelijk vooruitgang en snelheid uit. Laten we met deze kennis in ons achterhoofd eens kijken naar een aantal logo’s:

Amazon

                                                                                                             Bron: Flickr/Bernard Goldbach

Het gele pijltje is, behalve een geel pijltje, ook het teken van een glimlach. Deze laat zien dat mensen blij zijn wanneer ze de website bezoeken. Maar is het je opgevallen dat het pijltje begint bij A en eindigt bij Z? Oftewel Amazon verkoopt alles, van A tot Z!

FedEx

                                                                                                                             Bron: Flickr/cmonville

Het lijkt een simpel logo zonder enige verborgen boodschap, grove letters in twee kleuren. Maar als je goed kijkt kun je tussen de E en de X een pijl ontdekken. Deze pijl staat voor vooruitgang met snelheid en precisie. We zien hier een verborgen waarde van het bedrijf, FedEx levert snel en je spullen gaan niet kapot.

Toblerone

                                                                                   Bron: designschool.canva.com/Caitlin Jordan

Nog een leuke visuele cue zit verborgen in het logo van Toblerone. De berg symboliseert de Matterhorn berg in Zwitserland, waar de chocolade oorspronkelijk vandaan kwam. De berg kunnen we allemaal zien, maar daarin zit een beer verborgen. Deze staat voor de unieke honing-achtige smaak van de chocoladereep. Was je daar ooit opgekomen?

Het effect van sneaky logo’s 
Karremans, Stroebe en Clause stelden in 2006 dat subliminale boodschappen wel degelijk effect hebben op ons koopgedrag. Maar ook onze attitudes kunnen er door veranderen, vonden Murphy en Zajonc een decennium eerder in hun onderzoek. Toch zijn we niet zo ontvankelijk voor de sneaky effecten van subliminale boodschappen. Een verborgen boodschap kan alleen invloed hebben op ons gedrag, als we al interesse hadden in het merk. Strahan, Spencer en Zanna vonden in 2002 namelijk in hun onderzoek dat de subliminale boodschap op een blikje drinken alleen effectief was op de participanten die al dorst hadden.

Test het zelf!
Merken besteden veel energie, tijd en geld aan het ontwerp van het perfecte logo, dat is logisch. Want het is de afbeelding die in de hoofden van mensen geprent blijft. Het moet dus een plaatje zijn waar we positieve associaties mee hebben. Om dit op een subtiele manier te bereiken, worden visuele stimuli verborgen in een logo. Deze subliminale boodschappen zorgen ervoor dat we positieve attitudes ontwikkelen over een merk en dat we het ene merk verkiezen boven het andere. Maar alleen als we al behoefte hadden aan het product of de service die het merk biedt. Met andere woorden, subliminale boodschappen in logo’s bepalen je gedrag niet, maar ze sturen je keuze voor een bepaald merk. Ga eens na welke merken jij zelf in huis hebt liggen en onderzoek of de subliminale boodschappen effect hebben gehad op jouw gedrag.

Reacties

reacties

Related Posts

A Requiem to BoJack Horseman

26/02/2020

26/02/2020

Spanning six seasons, Netflix’s first original animated series BoJack Horseman finally came to an end last January. First dismissed as yet another adult animated show much like The Simpsons and Bob’s Burgers, BoJack Horseman grew to be revered as a brilliantly dark, thoughtful show that doesn’t pull any punches when discussing social issues. Karina discusses the show's brilliance.

Medium Podcast #9- IFFR Interview with Artemio Narro and Manolo Caso

25/02/2020 and

25/02/2020

Medium Podcast went on the field to interview Artemio Narro and Manolo Caso after the world premiere of Narro's second feature film and Caso's acting debut in ColOZio.

Fake News: het dodelijkste virus dat er is

24/02/2020

24/02/2020

Volgens de media zou de halve wereld als besmet zijn met het Coronavirus. Echter valt dit reuze mee en probeert de media ons door fake news bang te maken.

Fake News and the Coronavirus: How the Media verbalize Xenophobia in the New Decade

22/02/2020

22/02/2020

As the Coronavirus spreads so do the misinformation and fake news that lead to xenophobia around the globe. Stephanie writes about her own experience as an Asian student abroad.

Becoming Your Own Life Coach – Living an Enriched Life

21/02/2020

21/02/2020

The series of Becoming Your Own Life Coach reaches its second chapter. Andrada reflects on the applied knowledge of the first book of the series and reviews a second one.

The Road to Acceptance of Queer Women in Media Representation

19/02/2020

19/02/2020

Acceptance or fetishization? This article takes a critical look at the way the media portrays lesbians and their relationships.

Medium Podcast #8 – Jade’s Pact

14/02/2020 and

14/02/2020

The month in which Jade stopped using smartphones and developed a texting twitch (Parents beware).

Personal Ads: Who needs Cupid?

14/02/2020

14/02/2020

From personal ads to dating apps, people have advertised themselves to find the best suitor. Medium tells you why cupid is out of business.

Parasite wins Best Picture without an ’English-speaking’ host

13/02/2020

13/02/2020

Parasite makes history at the 92nd Academy Awards by being the first non-English speaking film to win Best Picture, defeating eight other competing English-language movies. Danny tells us why Parasite deserved to win.

A day in the life of the FSR FMG’s official secretary

13/02/2020

13/02/2020

Have you ever wondered what the secretary of the FSR FMG does? Meet Robin while she tells about her job! The job that currency has a vacancy, so check it out!

“Trust the child within you”: Interview with Francis Alÿs

Medium interviewed Francis Alÿs, director of "Sandlines", which premiered in Europe at the International Film Festival in Rotterdam. His work is currently being exhibited at the Eye Film Museum in Amsterdam.

Black tie: A guide on formal attire

12/02/2020

12/02/2020

Your next formal event is coming up and no idea what to wear? Then this article is the perfect guide in what to wear in ‘black tie’ to the next formal event.  

The Lessons of a Mercurius Sales Committee Member

10/02/2020

10/02/2020

Have you ever wondered what the Sales Committee of the study association Mercurius exactly does? Margarete gives you an insight into the useful skills she has developed as part of the committee.

Vienna: City of dreams

10/02/2020

10/02/2020

The Austrian capital is a worldwide famous destination with all sorts of architecture, museums, and landmarks to visit. If you are an art or history lover, a foodie, or you just get a thrill out of traveling to a new place; Vienna is the place for you!

AMFI-film screening 2020: Student works of art about fashion and identity

09/02/2020 and

09/02/2020

Medium had the opportunity to attend the 2020 Fashion Film Screening & Photo-exhibition created by AMFI students. This was our take.

mersin escort mersin escort mersin escort canlı tv konya escort