Marketing & PR

De stiekeme boodschap van logo’s

Een bekend merk herken je aan de hand van het logo. Als we het hebben over FedEx, zie je waarschijnlijk meteen de paarse en oranje blokletters voor je. Maar wat je niet ziet, zijn de verborgen boodschappen die deze merklogo’s bevatten. Deze zogenaamde subliminale boodschappen zijn stimuli die via ons onderbewustzijn invloed op ons uitoefenen.  

Wat zijn subliminale boodschappen? 
Merklogo’s bevatten vaak subliminale boodschappen, bestaande uit visuele stimuli die ervoor zorgen dat wij positieve interpretaties ontwikkelen over het desbetreffende merk. Behalve om te verkopen, kan een merk via het logo ook bepaalde waarden laten doorschemeren. Wil een merk vriendelijkheid uitstralen? Dan moet het logo vooral bestaan uit ronde vormen. Daar tegenover staan hoekige vormen juist voor zakelijkheid. Logo’s met een U-vorm zorgen voor positieve associaties, want het is een teken dat op een glimlach lijkt. Ook stijgende lijnen en bewegingen naar rechts worden positief beoordeeld, het beeldt namelijk vooruitgang en snelheid uit. Laten we met deze kennis in ons achterhoofd eens kijken naar een aantal logo’s:

Amazon

                                                                                                             Bron: Flickr/Bernard Goldbach

Het gele pijltje is, behalve een geel pijltje, ook het teken van een glimlach. Deze laat zien dat mensen blij zijn wanneer ze de website bezoeken. Maar is het je opgevallen dat het pijltje begint bij A en eindigt bij Z? Oftewel Amazon verkoopt alles, van A tot Z!

FedEx

                                                                                                                             Bron: Flickr/cmonville

Het lijkt een simpel logo zonder enige verborgen boodschap, grove letters in twee kleuren. Maar als je goed kijkt kun je tussen de E en de X een pijl ontdekken. Deze pijl staat voor vooruitgang met snelheid en precisie. We zien hier een verborgen waarde van het bedrijf, FedEx levert snel en je spullen gaan niet kapot.

Toblerone

                                                                                   Bron: designschool.canva.com/Caitlin Jordan

Nog een leuke visuele cue zit verborgen in het logo van Toblerone. De berg symboliseert de Matterhorn berg in Zwitserland, waar de chocolade oorspronkelijk vandaan kwam. De berg kunnen we allemaal zien, maar daarin zit een beer verborgen. Deze staat voor de unieke honing-achtige smaak van de chocoladereep. Was je daar ooit opgekomen?

Het effect van sneaky logo’s 
Karremans, Stroebe en Clause stelden in 2006 dat subliminale boodschappen wel degelijk effect hebben op ons koopgedrag. Maar ook onze attitudes kunnen er door veranderen, vonden Murphy en Zajonc een decennium eerder in hun onderzoek. Toch zijn we niet zo ontvankelijk voor de sneaky effecten van subliminale boodschappen. Een verborgen boodschap kan alleen invloed hebben op ons gedrag, als we al interesse hadden in het merk. Strahan, Spencer en Zanna vonden in 2002 namelijk in hun onderzoek dat de subliminale boodschap op een blikje drinken alleen effectief was op de participanten die al dorst hadden.

Test het zelf!
Merken besteden veel energie, tijd en geld aan het ontwerp van het perfecte logo, dat is logisch. Want het is de afbeelding die in de hoofden van mensen geprent blijft. Het moet dus een plaatje zijn waar we positieve associaties mee hebben. Om dit op een subtiele manier te bereiken, worden visuele stimuli verborgen in een logo. Deze subliminale boodschappen zorgen ervoor dat we positieve attitudes ontwikkelen over een merk en dat we het ene merk verkiezen boven het andere. Maar alleen als we al behoefte hadden aan het product of de service die het merk biedt. Met andere woorden, subliminale boodschappen in logo’s bepalen je gedrag niet, maar ze sturen je keuze voor een bepaald merk. Ga eens na welke merken jij zelf in huis hebt liggen en onderzoek of de subliminale boodschappen effect hebben gehad op jouw gedrag.

Reacties

reacties

Lara Jeurissen
Tijdens mijn studie miste ik creativiteit en aangezien een van mijn grootste passies journalistiek en schrijven is, begon ik als redacteur voor Medium. Ik ben vooral geïnteresseerd in maatschappelijke en culturele onderwerpen, dat zie je dan ook terug in mijn artikelen. Enjoy!

    You may also like

    Comments are closed.