fbpx

Spotted: VVD-verkiezingsspotje 2017

De VVD is de grote winnaar van de Tweede Kamerverkiezingen in 2017. Medium zocht uit welke rol het positieve verkiezingsspotje hierbij heeft gehad.


De Tweede Kamerverkiezingen zijn net achter de rug en de VVD kwam als grootste partij uit de bus. Ondanks het verlies van 8 zetels ten opzichte van de verkiezingen in 2012, kan de VVD gezien worden als een winnaar van deze verkiezingen. Met de VVD als grootste partij en de aanstelling van een verkenner van VVD-huize, is het waarschijnlijk dat er een kabinet Rutte III komt. Zoals met elke overwinning zijn er meerdere factoren die bijdragen aan het succes. Zo wordt gesteld dat de rol van Mark Rutte in de Turkijerel heeft bijgedragen aan een toename van het aantal zetels, maar heeft het positieve verkiezingsspotje ook een rol gehad? 

Verkiezingsspotjes
Wat niet vergeten mag worden is dat het voeren van een strategische campagne belangrijk is voor politieke partijen. Een verkiezingsspotje als onderdeel van de campagne, mag hierbij niet ontbreken. Dergelijke spotjes worden op tv uitgezonden tijdens reclameblokken, of worden steeds vaker verspreid via sociale media om de potentiële kiezer te bereiken. De kracht van sociale media ontgaat de politieke partijen dus niet. Wat echter opvallend is aan het verkiezingsspotje van de VVD, is dat de insteek positiever is dan die van andere politieke partijen.

Problemen in Nederland
Neem het tv-spotje van het CDA, waarin verschillende kinderen te zien zijn die gevoelige vragen stellen aan hun ouders. Zo vraagt een meisje waarom oma niet zo vaak onder de douche mag en vraagt een tweede meisje aan haar moeder waarom zij nergens langer dan twee jaar mag werken. Het CDA stelt in dit tv-spotje problemen aan de kaak. Hoewel de verkiezingsspot van de PVV patriottisch en positief begint, wordt later in het spotje duidelijk gemaakt met welke bedreigingen Nederland te maken heeft. Voor beide spotjes kan gesteld worden dat de nadruk ligt op het aankaarten van vermeende problemen waar Nederland momenteel mee te maken heeft.


Met het positieve verkiezingsspotje heeft de VVD een negatief kenmerk van hun lijsttrekker weten te framen als iets positiefs.

Pessimist of optimist?
Dit kan echter niet gezegd worden van de verkiezingsspot van de VVD. Sterker nog, de VVD rekent af met een negatieve ondertoon. In een spotje van de VVD wordt aan de kijkers gevraagd waar zij liever voor gaan: een pessimist of een optimist. Een voice-over vertelt dat Mark Rutte zo vaak lacht en dat ze dat bij de VVD heel normaal vinden.

VVD-stemmer of niet, gezegd moet worden dat over dit spotje goed is nagedacht. Minister-president Mark Rutte is herhaaldelijk beschuldigd van het weglachen van fouten, problemen van Nederlanders en lastige vragen van kritische journalisten. Verschillende oppositiepartijen hebben Rutte regelmatig weggezet als weglacher. In het spotje wordt hier op een tactische manier op ingespeeld, door het lachen van Rutte te associëren met het zijn van een optimist. Lachen en optimisme is normaal, waarmee de critici weggezet worden als niet-normaal. Op deze manier heeft de VVD een negatief kenmerk van hun lijsttrekker weten te framen als iets positiefs.

Hopelijk ervaart het Nederlandse volk optimisme tijdens een kabinet Rutte III.

Cover: Jos van Zetten

821 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

BNR: Backstage with the Chief

19/03/2019

19/03/2019

Medium Editor-in-Chief Thomas Korver started his internship at BNR Nieuwsradio this year, a very special feat. Thomas is working right along the most powerful people of the Netherlands, but that's quite normal.

CNN and the Metamorphosis of News

19/03/2019

19/03/2019

A comprehensive look at how the CNN used technology to disrupt the media landscape and transform the news cycle

Women’s march: what are we trying to say?

19/03/2019

19/03/2019

The second Woman's March took place on March 9th in Amsterdam. Eva brought her camera and shows us how the participants visualized their message about feminism.

Students of the world: Inaya

18/03/2019

18/03/2019

Students of Amsterdam goes worldwide! This means that Medium didn't interview a student from the University of Amsterdam, but a communication science student from the University of Manchester; meet Inaya!

The Medium Magazine Brexit Podcast

16/03/2019

16/03/2019

Are you following Brexit? We tried to, have a listen!

Audrey Hepburn: The Woman Behind The Icon

15/03/2019

15/03/2019

One week ago the world celebrated International Women's Day. This week Eva commemorated a very special women; Audrey Hepburn.

Students of Amsterdam: Gary

14/03/2019

14/03/2019

Deze maand is tweedejaars Communicatiewetenschap student Gary de 'Student of Amsterdam'. Tegen Medium vertelt hij over zijn reis naar Vietnam, zijn leven in Amsterdam en zijn prioriteiten.

#DOESLIEF: SIRE’s sleutel tot een vriendelijker Nederland

13/03/2019

13/03/2019

SIRE startte de #DOESLIEF-campagne, omdat mensen niet bewust zijn hoevaak mensen nog worden beledigd. Medium zocht uit of deze campagne effectief is.

Review: Russian Doll

11/03/2019

11/03/2019

If you could do it all again, would you? The new Netflix series, 'Russian Doll', explores this idea with a twist.

The Digital Migrant

05/03/2019

05/03/2019

"Water, phone and food." This article takes a look at the crucial role played by smartphones and technology in the lives of migrants.

Suppressed Voices Given a Chance to be Heard: Introducing ‘Looney Radio’

28/02/2019

28/02/2019

This thursday we introduce a very special radio station from Argentina: Radio La Colifata. Opening their doors, Hospital Borda takes the recovery process of the patient to another level.

De Wereld Draait al 15 jaar Door

27/02/2019

27/02/2019

Al 15 jaar lang zorgt De Wereld Draait Door voor de meest iconische momenten van de Nederlandse TV. Medium zet de meest bijzondere DWDD-momenten op een rij.

Alumni of the month: Gijs Boerwinkel

27/02/2019

27/02/2019

The Alumni of the Month February: Gijs Boerwinkel. Having a master's degree in Political Communication, he is currently the head of communication at Waag.

The 2018 Oscar Snubs

25/02/2019

25/02/2019

Have the Oscars succeeded in giving recognition to those that deserve it? Some would argue they have not. This article explores the 2018 Oscar 'snubs'.

Media Reporting on Media: Documentary

21/02/2019

21/02/2019

In a largely mediated world, what information can we trust? How does it affect us? And what do changes in the media landscape mean?

EnjoyInstagram