fbpx
20/05/2019 Communication Science news and articles

Sociale media: mag het wat minder?

Sociale media nemen een prominente plek in ons leven in, maar men wordt zich steeds meer bewust van de gevaren die dit met zich meebrengt. Is het tijd voor verandering?


Van Facebook tot Snapchat en van Instagram tot Whatsapp: alles leek de afgelopen jaren in het teken te staan van de sociale media. Zelfs Chantal Janzen is begonnen met het vloggen van haar zwangerschap. De grenzen tussen ons privéleven en onze uitingen op sociale media zijn weggevaagd en deze twee werelden lijken met elkaar verstrengeld te zijn. Maar het tij is nu gekeerd: de wervelwind van sociale media lijkt te zijn gaan liggen. Met de komst van de Sleepwet leek er ineens maatschappelijk bewustzijn te ontstaan over ons privéleven, dat door het gebruik van sociale media blootligt.

Een voormalig manager bij Facebook zegt zich zelfs schuldig te voelen over het ontstaan van het platform. Dopamine, het ‘beloningshormoon’ dat in het lichaam vrijkomt bij het krijgen van likes, zou ons in extreme gevallen verslaafd maken aan sociale media en zorgen voor sociale onrust. Het idee dat kinderen opgroeien met die constante hunkering naar likes, beangstigt me enigszins. Hoe kunnen kinderen nog ongedwongen opgroeien met fietsenrek-gebitten, wanneer er die constante drang is naar bevestiging? Deze mogelijke consequentie lijken sociale media-goeroes zelf inmiddels ook te erkennen. Hoe ver mag de vrije markt eigenlijk gaan, wanneer het zoveel maatschappelijke consequenties teweegbrengt?

Een paar jaar geleden keek ik een documentaire van Sunny Bergman. Hierin reisde ze af naar het communistische Cuba, om te onderzoeken hoe het gebrek aan consumentenmarketing en reclame het zelfbeeld beïnvloedde. De resultaten logen er niet om: de mensen ervoeren minder sociale druk om er goed uit te zien en hadden over het algemeen een positiever zelfbeeld. Nu wil ik niet suggereren dat we met z’n allen communistisch moeten worden, maar het constante bewustzijn van uiterlijk vertoon en van jezelf, lijkt me geen gezonde basis. Sociale media lijken handig gebruik te maken van onze onzekerheden en boeken er zelfs financieel gewin mee.

Zoals Mark Deuze in zijn boek ‘Leven in media’ beschrijft, leven we niet meer ‘met’ media, maar ‘in’ media

Anderzijds betwijfel ik of de wervelwind van sociale media daadwerkelijk gaat liggen. Met de komst van sociale media influencers en vloggers lijkt er een hele nieuwe, jonge doelgroep te zijn aangesproken. Op die manier ontstaat er een soort semi-werkelijkheid. Ons privéleven wordt een publiek goed en het is ineens de normaalste zaak van de wereld om je weeën te delen met je volgers. Natuurlijk brengt het ook veel kijkplezier met zich mee voor een bepaalde doelgroep en is het een kwestie van persoonlijke keuze, maar moet je die keuze nog wel bieden als de negatieve consequenties al breed zijn uitgemeten in talloze publicaties?

Zoals Mark Deuze in zijn boek ‘Leven in media’ beschrijft, leven we niet meer ‘met’ media, maar ‘in’ media. We zijn er zelf onderdeel van geworden. Sterker nog: de laatste trend, vloggen, lijkt wel een product te zijn van de media zelf. Hoogleraar ontwikkelingen in de publieke opinie, Henri Beunders, waarschuwt voor de gevolgen die dit kan hebben voor onze democratie. Want hoe organiseer je een democratie waar iedereen iets wil inbrengen, en dit door middel van sociale media ook doet? Hoe voorkom je de intrede van fake news en hoe onderscheid je dit van echt nieuws?

Tegelijkertijd geven sociale media een hele grote groep mensen een stem. Wellicht voelen mensen zich meer gehoord en heeft Beunders in die zin ongelijk. Het zou mensen kunnen stimuleren om met elkaar in gesprek te gaan en om hun mening te verdedigen. Dit lijkt Beunders onvoldoende te erkennen. Maar de vraag is: hoe gaan we met sociale media om zonder dat we er afhankelijk van worden? Zonder dat we die likes de overhand laten nemen? Misschien begint dit wel met de bewustwording van het feit dat Facebook en Instagram bedrijven zijn die uit zijn op financieel gewin.

Wanneer onze vraag naar Facebook en Instagram stopt, zal het aanbod uiteindelijk wegvagen. Dan wordt Facebook wellicht ooit een soort Hyves. Iets uit het verleden.

Sociale media zijn misschien verstrikt geraakt in ons leven en hebben bepaalde positieve uitwerkingen, maar feit blijft dat je een consument bent. Een consument waarvan ontzettend veel informatie wordt bewaard, door middel van commerciële trucs als cookies. Misschien is het tijd om de rollen weer om te draaien. Een vrije markt betekent in de praktijk een markt van vraag en aanbod en wanneer onze vraag naar Facebook en Instagram stopt, zal het aanbod uiteindelijk wegvagen. Dan wordt Facebook wellicht ooit een soort Hyves. Iets uit het verleden. Een leven zonder drang naar likes lijkt me best prettig. Zonder die perfecte plaatjes en vloggers die insinueren dat hun leven volmaakt is.

Een revolutie in mediagebruik is wat overtrokken, maar een andere aanpak is misschien geen slecht idee. Een aanpak waarin de consument de vraag weer bepaalt, in plaats van de markt zelf. Vloggers verdienen immers geld met hun vlogs omdat er een markt voor is. Wellicht is er een doelgroep die zich hierin kan vinden, maar er is vast een grote groep die, net als ik, een tegengeluid wil bieden. Die kinderen wat minder bewust wil laten zijn van uiterlijk en wat meer van innerlijk. Die de drang naar likes wat terug wil schroeven en wat minder consument wil zijn. Een groep die wat minder semi-werkelijkheid wil creëren en iets meer werkelijkheid.

Cover: Geralt / Eindredactie: Kevin Hesp

335 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Three Identical Strangers: a review

20/05/2019

20/05/2019

Have you ever wondered if there's a doppelganger of you out there somewhere? 3 men found those doppelgangers. They actually all looked exactly alike. Little did they know, they turned out to be brothers! Aakansha reviews the movie Three Identical Strangers, about these 3 men.

Medium Podcast #6 – A crash course in TV media landscape and why Game of Thrones rules

19/05/2019

19/05/2019

Plamen is back, but this time he’s sitting on the Medium throne. In this 6th episode of the Medium Podcast,...

The Brutally Feminine Murder of the Anti-Hero

18/05/2019

18/05/2019

We all love a hero, but sometimes, an anti-hero is even better. This article explores moral ambiguity and why we are attracted to it.

#RIPDorisDay

17/05/2019

17/05/2019

The world mourns as news of the passing of Doris Day arrives. Medium remembers a woman whose movies and music earned her the status of a Hollywood legend.

Tessa: De geneeskundestudent die geniet van haar leven in Maastricht

13/05/2019

13/05/2019

Dit keer geen student uit Amsterdam, maar een student uit Maastricht! Medium sprak met geneeskundestudent Tessa over haar studentenleven in Maastricht en hoe communicatie een rol speelt in haar studie.

Faking a Disease Online: Munchausen by Internet

12/05/2019

12/05/2019

Who can we trust online? This article explores the distressing phenomenon of Munchausen by internet.

Your nightlife review: De School, Amsterdam

10/05/2019

10/05/2019

Gabby reviews De School, mainly known as a techno nightclub. Is it worth a visit? And why is there such a strict doorpolicy? We sum up the good and bad points for you.

The Pursuit of the Perfect Picture and its Consequences

09/05/2019

09/05/2019

A lot of people nowadays do the craziest things to get the most beautiful Instagram photos. It's all fun and games, until people's properties get destroyed. Angela discusses 3 places in the world where 'Instagram tourists' have taken over.

Quality of public debate and social media

07/05/2019

07/05/2019

Does social media add or subtract from the quality of public debate today? Aakansha shares her take on the controversial topic.

Everything Not Saved Will be Lost

03/05/2019

03/05/2019

As our lives today are intertwined with that of the objects we are surrounded by, Ada dives into minimalism, decluttering and downsizing.

Medium TV – Brexit, just what the bloody hell went wrong? | MediumTV #19

30/04/2019

30/04/2019

Medium TV asked Jeppe and Charlie a few questions on Brexit. Watch the interview and listen to their opinions about it.

Outraved: Dance Demonstration for Your Education | MediumTV #18

29/04/2019

29/04/2019

Medium was present at 12 April's Outraved; a demonstration against budget cuts on education.

Medium TV interviews Leon Willems, director of Free Press Unlimited | MediumTV #17

29/04/2019

29/04/2019

Leon Willems, director of Free Press Unlimited since May 2011

VR Butterfly (World)

29/04/2019

29/04/2019

In a world where we are losing touch with our natural environment, can virtual reality save the day?

Just dance! Social interaction and communication inside a nightclub

26/04/2019

26/04/2019

When the beat drops and strobes lights start flashing through the dark, the way people dance functions as a primitive but universal language. It brings people from all places together through an intense form of communication. Gabby explains why dancing can function as a communicative medium and how this works.

EnjoyInstagram