fbpx

Snapchat als marketinginstrument?

Vele bedrijven zagen Snapchat al gauw als een marketinginstrument, maar moet elk willekeurig bedrijf dit wel willen?


Naast mij zijn er vele anderen die Snapchat als toegevoegde waarde zien in het digitale leven. Als de hoorcollegedocent je iets vertelt wat je toch al lang wist, kun je met een knop op je smartphone een regenboog over je onderlip laten stromen. Verveelt je buurman zich ook? Dan gooi je die Face Swap-filter en is het leven weer een stukje aangenamer. Dit sociale medium is er echter niet enkel ter vermaak. Vele bedrijven zagen Snapchat al gauw als een marketinginstrument, maar moet elk willekeurig bedrijf dit wel willen?

Snapchat?
Even een beknopte uitleg voor hen die geen snars begrepen van het voorbeeld uit de inleiding: Snapchat is een app waarmee je foto’s en filmpjes kunt versturen die een X aantal seconden te zien zijn voor degene aan wie jij een ‘snap’ stuurt. Je kunt je snap ook delen met al jouw Snapchatvrienden, door een foto of filmpje in ‘mijn verhaal’ te zetten. Dit is een soort timeline met alle verhalen van Snapchatgebruikers die jij volgt. Eigenlijk een vrij simpel concept. Deze app doet het vooral goed onder jongeren: 71 procent van de leeftijdsgroep twaalf tot en met negentien jaar en 28 procent van de Nederlanders die tussen de 20 en 29 jaar oud zijn, installeerden deze app. In totaal telde Nederland twee miljoen Snapchatters in 2015. Wat de app mede zo populair maakt, zijn de filters. Elke dag verschijnt er wel weer een nieuwe filter die de mooiste, grappigste of meest rare dingen met je gezicht doet. Zie onderstaande afbeelding waar de Face Swap-filter is gebruikt.

Snapchat Face Swap

Van Top Notch tot het Witte Huis
De app biedt de mogelijkheid om unieke persoonlijke momenten vast te leggen, die erna direct kunnen worden waargenomen door volgers. Als volger neem je een kijkje in het leven van iemand anders, door het bekijken van onbewerkte videofragmenten of foto’s. Hierdoor lijkt het ‘echter’ dan een YouTubefilmpje waarin de content is bewerkt. Volgers kunnen ook eenvoudig reageren via de ‘Snapchat-chat’, waardoor er interactie plaats kan vinden tussen het publiek en de ‘Snapchatter’ in kwestie. Onder beroemdheden is het zeer populair om momenten uit hun dagelijkse leven te delen en is het voor artiesten eigenlijk een tool om in contact te blijven met hun fanbase. Dj Khaled – de man op de cover – is een goed voorbeeld van iemand die al beroemd was, maar door de app zijn carrière een extra boost wist te geven en een Snapchaticoon is geworden. Zo was hij dus zelfs te gast bij The Ellen Show. Het Nederlandse muzieklabel Top Notch maakt tevens dagelijks creatief gebruik van Snapchat door bijvoorbeeld artiesten backstage aan het woord te laten voor een optreden of tijdens het schieten van een videoclip. Zelfs het Witte Huis gebruikt sinds begin dit jaar Snapchat om de kloof tussen politiek en burgers kleiner te maken.

Snapchat voor elk bedrijf?
Naast beroemdheden lijken steeds meer bedrijven gebruik te willen maken van dit sociale medium. De laatste tijd zijn er ontzettend veel artikelen geschreven over de kansen voor marketeers. Snapchat claimt zelf op de website dat hun app de beste manier is voor bedrijven om mensen tussen de 13 en 34 jaar oud te bereiken. Zou elk bestaand bedrijf dan gebruik moeten maken van Snapchat? Het antwoord is – volgens dit online verschenen artikel –  nee. Dit zou géén geschikte strategie zijn voor bedrijven die bekender willen worden via de app. Wat op zich logisch is, aangezien mensen iets of iemand pas kunnen volgen als zij die persoon of instantie hebben opgezocht en toegevoegd aan hun vriendenlijst. Toch is het niet onmogelijk. Er wordt namelijk een manier aangeboden om de bedrijfsbekendheid te vergroten. Zoals op onderstaande afbeelding te zien is, staat boven alle verhalen DISCOVER. Hieronder staan een aantal bedrijfsnamen, die je niet volgt maar dus kunt ‘ontdekken’.

Discover Snapchat

$700.000
Als een bedrijf zich onder de aandacht wil brengen bij een groter publiek, lijkt Snapchat niet de meest ideale optie te zijn. De kosten kunnen namelijk oplopen tot $700.000 per dag. Het bereik is daarentegen immens groot: per dag waren er wereldwijd meer dan honderd miljoen actieve gebruikers in 2015. Men moet dan nog wel het verhaal van je bedrijf willen bekijken, maar dat is een tweede. Er zijn nog twee strategieën die je als bedrijf kunt gebruiken: speciale (Snapchat)filters laten ontwikkelen of een externe gespecialiseerde partij inschakelen. Volgens dit artikel zal je met minder dan $50.000 ook niet ver komen bij deze twee strategieën.

Snapchat is dus interessant voor bedrijven die reeds bekend zijn. Voor artiesten en instanties is dit medium een uitkomst om nóg meer met hun achterban in contact te komen. Snapchat is echter minder interessant als je bedrijfsbekendheid minimaal is en je marketingbudget niet verder reikt dan een schamele ton.

1408 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

BNR: Backstage with the Chief

19/03/2019

19/03/2019

Medium Editor-in-Chief Thomas Korver started his internship at BNR Nieuwsradio this year, a very special feat. Thomas is working right along the most powerful people of the Netherlands, but that's quite normal.

CNN and the Metamorphosis of News

19/03/2019

19/03/2019

A comprehensive look at how the CNN used technology to disrupt the media landscape and transform the news cycle

Women’s march: what are we trying to say?

19/03/2019

19/03/2019

The second Woman's March took place on March 9th in Amsterdam. Eva brought her camera and shows us how the participants visualized their message about feminism.

Students of the world: Inaya

18/03/2019

18/03/2019

Students of Amsterdam goes worldwide! This means that Medium didn't interview a student from the University of Amsterdam, but a communication science student from the University of Manchester; meet Inaya!

The Medium Magazine Brexit Podcast

16/03/2019

16/03/2019

Are you following Brexit? We tried to, have a listen!

Audrey Hepburn: The Woman Behind The Icon

15/03/2019

15/03/2019

One week ago the world celebrated International Women's Day. This week Eva commemorated a very special women; Audrey Hepburn.

Students of Amsterdam: Gary

14/03/2019

14/03/2019

Deze maand is tweedejaars Communicatiewetenschap student Gary de 'Student of Amsterdam'. Tegen Medium vertelt hij over zijn reis naar Vietnam, zijn leven in Amsterdam en zijn prioriteiten.

#DOESLIEF: SIRE’s sleutel tot een vriendelijker Nederland

13/03/2019

13/03/2019

SIRE startte de #DOESLIEF-campagne, omdat mensen niet bewust zijn hoevaak mensen nog worden beledigd. Medium zocht uit of deze campagne effectief is.

Review: Russian Doll

11/03/2019

11/03/2019

If you could do it all again, would you? The new Netflix series, 'Russian Doll', explores this idea with a twist.

The Digital Migrant

05/03/2019

05/03/2019

"Water, phone and food." This article takes a look at the crucial role played by smartphones and technology in the lives of migrants.

Suppressed Voices Given a Chance to be Heard: Introducing ‘Looney Radio’

28/02/2019

28/02/2019

This thursday we introduce a very special radio station from Argentina: Radio La Colifata. Opening their doors, Hospital Borda takes the recovery process of the patient to another level.

De Wereld Draait al 15 jaar Door

27/02/2019

27/02/2019

Al 15 jaar lang zorgt De Wereld Draait Door voor de meest iconische momenten van de Nederlandse TV. Medium zet de meest bijzondere DWDD-momenten op een rij.

Alumni of the month: Gijs Boerwinkel

27/02/2019

27/02/2019

The Alumni of the Month February: Gijs Boerwinkel. Having a master's degree in Political Communication, he is currently the head of communication at Waag.

The 2018 Oscar Snubs

25/02/2019

25/02/2019

Have the Oscars succeeded in giving recognition to those that deserve it? Some would argue they have not. This article explores the 2018 Oscar 'snubs'.

Media Reporting on Media: Documentary

21/02/2019

21/02/2019

In a largely mediated world, what information can we trust? How does it affect us? And what do changes in the media landscape mean?

EnjoyInstagram