Media & Entertainment

Waarom slaap niet Netflix’s grootste concurrent is

‘Elk nadeel heb z’n voordeel’, zei een groot Amsterdams filosoof ooit. Zo ook bij het heersende griepje van de afgelopen week: het is een mooi moment om eens lekker bij te raken met Netflix. En dus onderwierp ook ik mijn zieke, zwakke en misselijke lichaam en geest aan enkele dagen Netflixen. Om na seizoen één aflevering vier van Brooklyn Nine Nine in slaap te vallen en bij seizoen twee aflevering tien wakker te worden. Slaap lijkt Netflix’s grootste concurrent, met de nadruk op ‘lijkt’.


Het begint druk te worden in streamingland. Naast concurrentie van Hulu in de Verenigde Staten en Amazon Prime wereldwijd, krijgt Netflix er een geducht concurrent bij. Weliswaar op de lange termijn – 2019 – maar Disney zou Disney niet zijn als zij niet ook een eigen streamingdienst zouden starten. En dus staan wij als consumenten en filmliefhebbers aan de vooravond van wat wel eens een streaming-oorlog kan worden.

Groei-gigant
Wat doet Netflix om haar positie te verstevigen? Allereerst is het slim om te kijken naar wat Netflix doet, wat het marktaandeel is en waar Netflix zich op focust. Netflix streamt series en films, zowel oud als nieuw werk. Tot daar niks nieuws aan de zon. Verrassend is wel dat Netflix, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de muzikale tegenhanger Spotify, is begonnen met het maken van eigen series. Onlangs werd bekend dat het bedrijf 8 miljard in nieuwe series zal gaan pompen om de kijker te blijven trekken naar Netflix. De streaming-gigant is namelijk ook een groeibriljant. Afgelopen kwartaal steeg het abonnees met maar liefst 5,3 miljoen. Maar om voorop te blijven lopen, zal Netflix moeten blijven innoveren.

Duitsland
Kijkende naar onze oosterburen, en hun verdeling van de markt, zien we iets opvallends. Waar in Nederland Amazon Prime net achter Videoland op een derde plek komt met amper 7 procent marktaandeel, zijn juist zij in Duitsland de grootste. Netflix tikt net de helft van het marktaandeel van Amazon Prime aan. De grote vraag is waarin dat grote verschil zit.

Overigens is het niet heel raar dat Amazon een inhaalslag maakt. Ook dat bedrijf biedt exclusieve content aan, zoals The Grand Tour met de oude Top Gear-clan. Bovendien kan Amazon kortingen aanbieden op de eigen webshop. Die strategie betaalt zich uit voor Amazon. Bij onze oosterburen heeft Amazon Prime reeds een marktaandeel van 64 procent, terwijl Netflix blijft steken op 36 procent. Eigenlijk troeft Amazon Netflix heel simpel af. Heb je een Amazon Prime-account om je koelkast net wat sneller en voordeliger in huis te halen, dan krijg je er gratis en voor niks een videostreamingdienst bij.

Straks kun je je alleen nog maar ‘laten gaan’ op Frozen bij de streamingdienst van Disney

Netflix en de verdwijnende series
Netflix kampt dus met een concurrent waar eigenlijk niet mee te concurreren valt en dan lopen tot overmaat van ramp een hoop series en films ook nog weg. South Park zit immers bij Hulu, en straks kun je je het alleen nog maar ‘laten gaan’ op Frozen bij de streamingdienst van Disney. Er komen in de VS zelfs geen nieuwe Disneyfilms meer op Netflix. Wat zet Netflix daartegenover?

Netflix investeert acht miljard dollar in het produceren van nieuwe films en series die vallen onder het merk ‘Netflix original’. Omgerekend zijn dat 80 seizoenen House of Cards, 16 miljard snoepzakjes bij de plaatselijke voetbalvereniging of 3 bakken zoete popcorn bij iedere willekeurige bioscoop nabij Almere Muziekwijk. En dat allemaal om ons te entertainen! Er zit wel één maar aan: de prijsverhoging die Netflix heeft doorgevoerd. Een maand ongegeneerd alle afleveringen van House of Cards terugkijken kost straks €10,99 per maand. Mocht je de strapatsen van Frank Underwood nog scherper in 4K-kwaliteit willen zien,dan kost dat je straks €13,99 per maand.

Gelukkig ben ik tegen de tijd van publiceren weer een beetje beter, kan ik me weer lekker druk maken over spoilerende mensen. ‘Oh ben jij pas bij seizoen twee? Oh je wilt niet weten wat er in seizoen… *rent deuntjes schreeuwend en met de vingers in de oren een willekeurige richting op.*

Cover: jgryntysz

Reacties

reacties

Philip van Es
Philip is een 23-jarige student communicatiewetenschap en 'voetbalofiel'. Daarnaast is hij ook een nieuwsgierig aagje die graag voor en achter de camera zijn nieuwsgierigheid tot vervelens aan toe ten berde brengt.

You may also like

Comments are closed.