Sell yourself! De kunst van personal branding

By Mireia Boot

By Mireia Boot

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]H[/mks_dropcap]et is triest maar waar: wie een baan wil, moet studeren, maar als je na afloop met je diploma Communicatiewetenschap zwaait, zullen er weinig mensen opkijken. Alleen een diploma is allesbehalve een direct ticket naar een mooie baan en met duizenden medestudenten CW begeven we ons in een jungle van concurrentie en werkzoekenden. Hoe onderscheiden we ons van de rest?

Er is meer te doen dan dat ene studiegerelateerde bijbaantje. Sterker nog, personal branding kan je een heel eind verder helpen. De term werd in 1997 geïntroduceerd door Tom Peters en met de komst van het internet werd het pas echt populair. Iedereen doet het, van Trump tot Beyoncé: we willen een goed imago opbouwen door onszelf op een bepaalde manier te presenteren. Je zet jezelf zo neer dat je een indruk achter laat op bijvoorbeeld een toekomstige werkgever. Onbewust heeft iedereen dan ook een personal brand, maar om het hand in hand met succes te laten gaan, moet je er wel werk van maken. Medium helpt je op weg, met deze tips boost je jouw merk zo de lucht in, op naar die dream job!

1. Benadruk je pluspunten
Wie denkt aan Starbucks, denkt aan goede (en oké, dure) koffie. Dat is waar het als merk voor staat en waarom mensen er keer op keer koffie halen. Zo werkt het met personal branding ook: je moet voor jezelf uitvinden waar je goed in bent en waar mensen bij jou voor zouden terugkomen. Het verhaal van jouw merk is een reflectie van hoe je bent en wat je kunt, en dat is een ontwikkeling die tijd kost. We gaan er vanuit dat je nu als twintiger inmiddels een redelijk een beeld hebt van wat je wel en niet goed kunt. De bedoeling is dan ook dat je jouw pluspunten benadrukt en expert wordt op een gebied. Een trend in cv-land zijn dan ook de brand statements: een kort stukje tekst bestaande uit key words die jouw hard skills (expertise) en soft skills (passies) omschrijven. Het geeft kort weer waar jij voor staat en het is ook nog eens een van de eerste dingen waar een werkgeversoog op valt. Overigens hoeven deze brand statements niet alleen op een cv of LinkedIn, ook bij Medium hebben we een gelijksoortige variant, in de vorm van bio’s.

Als je niet online vindbaar bent voor werkgevers of je profiel uit 2010 dateert, doe je niet mee

2. Wees overal
Dan Schawbel is schrijver van het boek Promote Yourself: The New Rules For Career Success. Hij beschrijft het internet als een ‘global talent pool’ waar je aan mee moet doen, wil je wat bereiken in het leven. Carrières ontwikkelen zich namelijk online, zo googelt jouw toekomstige werkgever je naam en checkt hij je social mediaprofiel. Bovendien struinen werkgevers LinkedIn af opzoek naar geschikte kandidaten die ze vervolgens benaderen. Wel zo handig als je profiel dan up-to-date is. Als je niet online vindbaar bent voor werkgevers of je profiel dateert uit 2010, doe je volgens Schawbel niet mee aan de global talent pool. Doe jezelf dus een plezier en gebruik social media om jezelf als personal brand te laten zien. Met de app Profilze kun je al jouw kanalen managen in één overzicht en ben je voor je het weet een social-mediakoning of -koningin.

Naast de klassiekers als LinkedIn en Google+, is ook de persoonlijke website groot favoriet voor de schaamteloze zelfpromotor. Je naam schiet zo omhoog in de zoekmachines en je kunt er een korte biografie, link naar je social-mediakanalen en je cv in kwijt. Neem een voorbeeld naar Gary Cheng, die laat door middel van plaatjes en niet al te veel tekst zien wie hij is. Ook Nathan Robertson doet het, hij heeft een website in blogvorm. Bovendien hoeft een mooie website geen geld te kosten, tegenwoordig zijn er talloze gratis opties, zoals WordPress en Yola. Het is allemaal zo ingewikkeld nog niet.

3. Netwerk meer 
De kunst van het netwerken is een oude klassieker, maar voor het starten én behouden van je personal brand net zo belangrijk. Gebruik je netwerk van vrienden, familie en collega’s om jezelf verder te ontwikkelen. Hun mening over jouw capaciteiten kunnen je namelijk verder helpen met het opbouwen van je eigen merk. Je moet offline natuurlijk net zo leuk kunnen zijn als online, want je kunt op beeld wel zo geweldig zijn maar als je ‘in het echt’ je personal brand ‘beloftes’ van creatief tot uiterst intelligent niet kunt nakomen, wordt het niets. Uiteindelijk vindt 84 procent van de mensen face-to-face netwerken nog steeds het fijnst, dus je raadt het al: nog meer netwerken volgt. Zo kun jij jezelf als geloofwaardig merk verder verspreiden. Dat hoeft niet ver buiten de deur, want ons eigen Mercurius organiseert binnenkort het carrière-evenement Communication 360, waar je volop de gelegenheid krijgt om te netwerken én een onvergetelijke indruk achter te laten.

Benieuwd hoe het met jouw personal brand gaat? Google jezelf zo nu en dan eens en kijk of je vooruitgang boekt!

Cover: Ghozt Tramp

Join Our Newsletter

New on Medium

Follow us

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace