fbpx
13/11/2019 Communication Science news and articles

Review: Netflix’s Sex Education

Netflix brengt met Sex Education een hilarisch ongemakkelijke serie op de markt. Onze redacteur heeft hem al gezien en vertelt of je moet gaan kijken.

Wie kent het niet: het moment dat je bent aanbeland bij de laatste aflevering van je serie. Jammer, want je vond het zo spannend, maar ook leuk, want het is tijd voor wat nieuws. Ik moet eerlijk bekennen: ik ben een geboren twijfelaar. Zodra mijn serie uit is schiet ik in de stress omdat ik weer wat nieuws moet kiezen. Toch was dat afgelopen maand anders, er kwam namelijk een serie uit op Netflix waar ik niet onderuit kon: Sex Education. Ik kan me niet voorstellen dat er Netflix-gebruikers zijn die deze titel niet voorbij hebben zien komen (al is het alleen maar vanwege het woord ‘sex’). Wat ik me wel voor kan stellen, is dat je dacht: ‘weer één van die zoveelste standaard high school-series’. Laat ik nou degene zijn die jou vertelt dat Sex Education absoluut niet standaard is en zeker het kijken waard!

In Sex Education maken we kennis met Otis, een rustige en verlegen jongen die zelf kampt met seksuele problemen, hij kan namelijk niet masturberen. De moeder van de zestienjarige Otis is sekstherapeute en wil dan ook dat haar zoon alles met haar bespreekt (‘Otis, ik hoorde dat je doet alsof je masturbeert, wil je erover praten?’). Een behoorlijk gênant beroep waar Otis niets mee te maken wil hebben, totdat zijn secret crush Meave voorstelt om samen met Otis een bedrijfje op te richten waarmee ze hun schoolgenoten van seksueel advies voorzien. Meave regelt de boekhouding en Otis probeert zijn medeleerlingen van seksuele problemen af te helpen.

Clichés?
Het verhaal in Sex Education vindt dus wel degelijk plaats op een high school. Ja, de hoofdrol is voor een nerd die verliefd is op een onbereikbaar meisje. Ja, zijn beste vriend is homoseksueel en heeft geen andere vrienden. Ja, er is een altomeisje dat zich afzet tegen iedereen. Ja, de populairste jongen op school is een gespierde zwemmer. Ja, er is een pestkop die iedere dag de lunch steelt van iemand anders. Ja, er is een populair groepje dat vindt dat ze boven iedereen staan. En ja, ze hebben of willen allemaal seks. Toch heeft de maker van Sex Education deze stereotypes heel creatief ingevuld. Zo is de populaire zwemmer Jackson een zwarte jongen, zoon van twee moeders. Otis zijn homoseksuele vriend Eric is ook zwart en schaamt zich niet voor zijn flamboyante persoonlijkheid en kledingstijl.

Waar bij Crime Scene Investigation elke aflevering begint met een moord, begint bij Sex Education elke aflevering met een seksscène. Daarmee wordt in de eerste aflevering ook meteen de toon gezet. Verschillende seksuele problemen komen aan bod. Denk bijvoorbeeld aan niet kunnen klaarkomen, niet weten wat je fijn vindt tijdens seks, vaginisme, sexting, zwangerschap en een eerste lesbische relatie. Otis probeert zijn leeftijdsgenoten te helpen bij deze problemen en beroept zich daarbij op boeken van zijn moeder en het afluisteren van haar therapiesessies.

Het vonnis
Naar mijn mening is deze serie een perfecte combinatie van komedie, coming-of-age drama en romantiek. De seksscènes en de gesprekken over seks zijn erg expliciet, iets wat je in andere series niet vaak ziet. Dat maakt dat Sex Education een erg realistisch beeld schetst van seksuele problemen onder jongeren. Ook is de serie zo neergezet dat het een grote doelgroep aanspreekt. Voor kijkers zoals jij en ik is het leuk omdat het je laat terug wanen in de tijd dat je nog met ongemakkelijke tienerproblemen moest dealen, maar voor jonge kijkers is deze serie ook erg educatief. Niet alleen omdat het advies biedt op het gebied van seks, maar ook omdat het laat zien dat seks normaal is en dat je er gewoon over kunt praten met je leeftijdsgenoten.

Seks en tieners blijven natuurlijk ongemakkelijk

Natuurlijk zijn de seksscènes en de problemen net iets uitvergroot en overdreven, maar op de een of andere manier maakt het Britse accent veel goed. Ik denk dat als deze serie Amerikaans was geweest, het misschien teveel van het goede was. Overigens is de setting van de serie erg verwarrend. Het speelt zich af op een soort idealistische campus in Wales, maar de scholieren dragen geen uniformen. Ook lijkt de kleding en muziekstijl meer jaren ‘80, maar iedereen heeft wel een smartphone en ze hebben te maken met hedendaagse problemen zoals sexting. Al met al zorgen deze tegenstrijdigheden er ook voor dat je jezelf in een soort fictieve wereld waant, waar alles toch realistisch is. Seks en tieners blijven natuurlijk ongemakkelijk, maar in Sex Education maakt die ongemakkelijkheid het juist komisch en aandoenlijk. Ik ben in ieder geval absoluut fan van deze serie! De combinatie van de sterke verhaallijn en personages, en het goede acteerwerk van onder andere Gillian Anderson (The X-files) en Asa Butterfield (The Boy in the Striped Pyjamas) maken Sex Education misschien nu al tot één van de leukste komedies van het jaar. En lucky me, er komt een seizoen 2!

Cover: Netflix via Youtube