Opinion

Recensie NU.nl: weinig journalistiek, veel sterren

De docenten van de Bachelor Communicatiewetenschap vinden NU.nl geen echte journalistiek. Zo snel mogelijk berichten van persbureau’s online zetten, valt volgens hen niet onder die noemer. Na een flirt met andere studies op de UvA Masterdag bleek dat deze mening ook onder de docenten van andere faculteiten breed wordt gedragen. NU.nl is dus weinig populair onder de wetenschappers, maar met een kleine miljard pageviews per maand wél de best bezochte nieuwswebsite van Nederland. Wat is hun geheim?

Geschiedenis
Eerst terug in de geschiedenis. Bij de lancering in 1999 was NU.nl de eerste pure nieuwswebsite in Nederland die 24 uur per dag nieuws publiceerde. Opgericht door drie jongens met het juiste idee op het juiste moment, groeide NU.nl al snel uit tot aanzienlijke proporties. De berichtgeving over de vuurwerkramp in Enschede zorgde in 2000 voor een explosieve groei in de bezoekersaantallen en in hetzelfde jaar werd de website door de oprichters Merien Ten Houten, Kees Zegers en Sacha Prins voor 20 miljoen gulden verkocht aan uitgever VNU. Een jaar later werd NU.nl overgenomen door de huidige eigenaar Sanoma.

NU Boulevard
Inmiddels kent de populairste nieuwswebsite van Nederland diverse nieuwe katernen. Naast het algemene nieuws bericht NU.nl tegenwoordig onder andere ook over de ontwikkelingen in de techniekwereld en de laatste nieuwtjes uit iedere regio. De pareltjes zijn te vinden bij Opmerkelijk en Achterklap, vruchtbare bodems voor Mediums Fake op de week. Voor de liefhebbers is het neusje van de zalm te vinden bij het relatief nieuwe roddeloverzicht, waar de glitter en glamour-feed wordt voorzien van de nodige duiding. Zo weten we inmiddels allesmaar dan ook echt álles over de knipperlichtrelatie van Justin Bieber en Selena Gomez en genoten we van de smeuïge scheiding tussen Katja Schuurman en Thijs Römer.

NU lijkt soms op de kopieermachine van het ANP

De redactie
De grammaticapolitie heeft de handen vol aan de nieuwsberichten van NU.nl. Trouwe bezoekers met een beetje taalgevoel moeten zich namelijk regelmatig door enorme taalfouten worstelen, vooral bij berichten die niet rechtstreeks van een persbureau worden overgenomen. Daardoor lijkt de site dan ook op de kopieermachine van het ANP, hier en daar aangevuld met een dt-fout. Met slechts drie eindredacteuren op een totale redactie van 65 man kan er natuurlijk zo nu een dan een foutje tussendoor glippen, maar het niveau van de artikelen is soms bedroevend.

Geen journalistiek?
Een journaliste en docente Journalistieke Vaardigheden aan de UvA stelde de vraag welke journalistieke producties haar studenten lazen. “Echte, diepgaande journalistiek, dus geen NU.nl of iets dergelijks”, voegde ze daaraan toe. Met woorden van gelijke strekking gaf Tekst en Communicatie mastercoördinator Eveline Feteris tijdens de Mastervoorlichting eenzelfde boodschap mee. Nieuws is volgens hen dus niet gelijk journalistiek. Alexander Plijter, lector Journalistiek en Innovatie, neemt het in zijn boek op voor NU.nl en stelt dat de nieuwswebsite een revolutie in de wereld van de nieuwsmedia teweeg heeft gebracht: “Het onmiddellijk publiceren van nieuws, in plaats van wachten op één publicatie- of uitzendmoment, is inmiddels de standaard. Dat komt door NU.nl.” Bovendien worden op de website tegenwoordig steeds meer diepergaande interviews gepubliceerd en nam het onderzoeksjournalist Brenno de Winter in vaste dienst aan.

Het oordeel
NU.nl zet dus in op een zeer breed publiek en is in Nederland daardoor niet voor niets de grootste. In een tijd waarin men een steeds kortere spanningsboog lijkt te hebben, speelt NU.nl continu goed in op de veranderende wensen van de consument. Veel primeurs, diepgaande longreads en berichtgeving die leidt tot Kamervragen zul je er niet vinden, maar dergelijke berichtgeving is voor de brede doelgroep niet noodzakelijk. Voor veel mensen is het immers genoeg om de klok te horen luiden. De koppensnellers boeit het verder niet waar die klepel precies hangt. NU.nl is voor hen een zegen.

Reacties

reacties

Jorit Hajema
Jorit Hajema is voormalig hoofdredacteur van Medium. In 2014 behaalde hij zijn bachelor Communicatiewetenschap en tegenwoordig werkt hij als Copywriter bij Yune. Tussen de bedrijven door is hij nog bezig aan zijn scriptie voor de master Journalistiek en Nieuwe Media aan de Universiteit Leiden.

    You may also like

    Comments are closed.

    More in Opinion