Marketing & PR

Propagandaoorlog: vrouwensoldaten vs. IS

De Peshmarga, een groep vrouwelijke Koerdische soldaten, vecht al jaren. Ook nu hebben ze weer vol overtuiging de wapens gepakt tegen de Islamitische Staat. Deze wapens bestaan niet alleen uit geweren, tanks en andere vernietigingsmiddelen. Maar ook online woedt er een heftige oorlog: de agressieve IS-propaganda aan de ene kant en de inspirerende media van de Peshmarga aan de andere kant.

Ze vechten zij aan zij met hun mannelijke collega’s, krijgen dezelfde opleiding en zijn zelfs betere scherpschutters, volgens de Koerdische soldaten. Door de vastberadenheid en de geboekte successen van de vrouwenbrigade Peshmarga hebben ze het respect verdiend van mannelijke collega’s. Daarnaast zouden de vrouwelijke vechters weleens het sterkste wapen kunnen zijn tegen de IS. De mannen zijn namelijk doodsbang om vermoord te worden door een vrouw. Het is ten eerste een grote schande om te worden verslagen door een inferieur wezen. Daarnaast denken de jihadisten dat ze daardoor de 72 maagden in het paradijs na de dood mislopen.

Het belang van propaganda 
Behalve een fysieke oorlog wordt er ook online een strijd gevoerd. Voornamelijk via Twitter verspreiden beide partijen ideologische berichten. De jihadisten reageren op de Peshmarga met haat-propaganda. Dit is bedoeld om de IS-strijders nog meer vastberaden te laten strijden, maar het is ook een recruitment middel. Vanuit de islamitische overtuiging dat vrouwen niet gelijk zijn aan mannen worden niet alleen jihadisten aangesproken, maar ook andere streng gelovige moslims. Het gebruik van Twitter om deze berichten te verspreiden is daarom een effectief middel om vooral jonge moslims, die bekend zijn met deze vormen van communicatie, te bereiken.

De onthoofde heldin
Rehana was een heldin voor de vrouwenbrigade, ze zou meer dan honderd IS-strijders hebben vermoord. In het Twitterbericht hieronder zie je haar in uniform. De IS wilde haar zo snel mogelijk uitschakelen en bracht de linkerfoto de wereld in. De man zou het hoofd van Rehana in zijn handen hebben en onder hem ligt haar levenloze lichaam. Rehana is niet echt onthoofd, de foto is nep. Maar de foto was wel een extra motivatie voor de strijders om haar te pakken te krijgen en echt te vermoorden.

Bron: Twitter/IndianPositiveness

De kracht van Twitter
De vrouwenbrigade is niet alleen goed in vechten, ook in de propagandaoorlog weten ze hun mannetje te staan. Foto’s van en heldenverhalen over de vrouwelijke strijders, filmpjes van oefeningen en zelfs propaganda-cartoons komen voorbij. Maar wat de Peshmarga vooral slim doet, is goed aansluiten op het patriotisme van de Koerden. Wanneer je op Twitter zoekt naar een bericht met #Peshmarga, komen vrijwel altijd hashtags zoals #Kurds of #Kurdisitan of #KurdsagainstISIS voor in datzelfde bericht. Op deze manier wordt de vrouwenbrigade een nationale trots.

Bron: Twitter/Namevindi

Daarnaast wordt goed nagedacht over wie de Twitterberichten plaatsen. Zoals de foto hierboven, een Koerdische man die aangeeft hoe trots hij is op de vrouwen in zijn land. Dit soort berichten zijn bedoeld als voorbeeld voor andere Koerdische mannen, zodat uiteindelijk alle Koerden het erover eens zijn dat vrouwen zich even goed als mannen kunnen bemoeien met oorlogen, politiek en andere ‘mannenzaken’.

Meer vrouwen in de strijd
De Peshmarga krijgt enorm veel steunbetuigingen via Twitter vanuit zowel binnen als buitenland. Dit geeft de vrouwen waarschijnlijk kracht om door te gaan met de strijd, want het geeft een gevoel dat hun families achter ze staan en dat ze het juiste doen. Aan de andere kant spoort het meisjes aan om zich aan te sluiten bij de vrouwenbrigade. Zij zien namelijk dat het sociaal geaccepteerd wordt om als vrouw te vechten, dat deze vrouwen als heldinnen worden gezien en dat zorgt ervoor dat meer meisjes zich durven en willen inzetten tegen de oorlog.

Bron: Twitter/ShanezSoran

De commandante van de Peshmarga, Majda, verwacht dat vrouwen een steeds grotere rol gaan spelen in de strijd tegen de IS en dat dit zal leiden tot meer respect en emancipatie. Dat de IS’ers denken niet in het paradijs te komen als ze door een vrouw worden vermoord, geeft de vrouwen alleen maar meer kracht om zoveel mogelijk terroristen te verslaan.

Uitbreiden achterban versus haat-propaganda
Ondertussen gaat de strijd ook door op sociale media en wie dat gevecht gaat winnen dat zal de tijd leren. Internationaal krijgt de Peshmarga meer steun en worden er steeds meer Twitterberichten geplaatst over hun kracht en succes. Het lijkt er ook op dat ze een effectievere methode hebben om mensen voor zich te winnen dan de IS. Want waar de IS vooral haat-propaganda verspreidt, richten de vrouwen zich op het uitbreiden van hun achterban. Door hun strijd te koppelen aan het Koerdische patriotisme en door te laten zien dat mannen ook trots zijn op hun vechtende vrouwen bereiken ze een groter publiek dan de IS.

Reacties

reacties

Lara Jeurissen
Tijdens mijn studie miste ik creativiteit en aangezien een van mijn grootste passies journalistiek en schrijven is, begon ik als redacteur voor Medium. Ik ben vooral geïnteresseerd in maatschappelijke en culturele onderwerpen, dat zie je dan ook terug in mijn artikelen. Enjoy!

    You may also like

    Comments are closed.