fbpx
14/10/2019 Communication Science news and articles

Politici: wees actief op Instagram en Snapchat!

Hoe kunnen politici Instagram en Snapchat op een leuke manier gebruiken?


Bijna alle politieke partijen in Nederland maken gebruik van sociale media. Zo was de strijd op sociale media al losgebarsten, nog voordat de verkiezingscampagnes van de politieke partijen werden gelanceerd. Bijna alle politieke partijen maken tegenwoordig gebruik van sociale media en het is dan ook een belangrijk onderdeel in hun campagne. Zonder de tussenkomst van journalisten kunnen politieke partijen direct met hun achterban en potentiële kiezers communiceren. Vaak maken de partijen gebruik van Facebook en Twitter, maar Instagram en Snapchat worden ook steeds populairder (vooral met het oog op jongeren). De vraag is: hoe kan de politiek Instagram en Snapchat inzetten?

Originaliteit is key
Instagram en Snapchat zijn andere kanalen dan Facebook en Twitter en vraagt dan ook om andere content. Deel foto’s die uniek zijn; foto’s die laten zien wat de politicus doet. Neem de volgers mee in het dagelijks leven van de politicus. Met de fiets of toch de auto nemen naar het Binnenhof? Laat zien wat de politicus op het Binnenhof doet, waar ze lunchen, hoe hard en met hoeveel passie ze werken. Laat de persoon achter de politicus zien! Instagram en Snapchat moeten van meerwaarde zijn en geen kopie van Facebook of Twitter worden.

De politicus is de partij
Laat de politici zien, laat hen zichzelf zijn! Het allerbelangrijkste is dat de politicus authentiek is. Het moet voelen alsof de politicus een echt persoon is. Het draait bij jongeren niet meer om de partij, maar om de persoon die de partij vertegenwoordigd. Op Instagram en Snapchat kan de politiek dan ook persoonlijker worden gemaakt. Jongeren zien op deze manier dat een politicus niet onbereikbaar is en ook gewoon een mens is. Laat de politicus als individu dan ook de partij vertegenwoordigen en niet de partij de politicus!

Wees interactief en persoonlijk
Post niet alleen, maar reageer ook op volgers. Laat zien dat de politicus aanwezig is en interesse heeft in anderen. Reageer, like en share! Verwacht niet alleen dat jongeren een politicus volgen om de politicus, maar volg de jongeren ook terug. Het posten van nieuwe content om alleen maar nieuwe volgers te genereren werkt niet! Laat niet alleen politiek gerelateerde content zien, maar ook persoonlijke content. Denk bijvoorbeeld aan Jesse Klaver met zijn eikeltjes pyjama. Instagram en Snapchat zijn immers sociale media.

De politiek hoeft helemaal niet stoffig te zijn

Geef ze een kijkje achter de schermen
Laat jongeren zien hoe het er achter de schermen aan toe gaat. Laat dus zien waar je bent, wat je aan het doen bent en bij wie je bent. Geef jongeren naast een inkijk in het politieke leven ook een inkijk in het persoonlijke leven van de politicus. Maak een mooie foto van de politicus op kerstavond met die geweldige kersttruien of hoe hij/zij een dagje weg is met zijn/haar familie.

Post strategisch op Instagram
De beste tijden om op Instagram foto’s te plaatsen is doordeweeks tussen 18:00 uur en 19:30 uur en in het weekend om 11:00 uur. Dit klinkt logisch, want niet veel volgers zullen om drie uur nachts hun Instagram checken. Onthoud wel dat rond deze tijd veel foto’s worden geplaatst en de foto’s van de politicus worden bedolven onder de andere posts. Wissel daarom af met de tijdstippen en post ook eens rond 12:30 uur of rond 18:30 uur, omdat de posts zo eerder tevoorschijn komen in de tijdlijn van de jongeren wanneer ze hun Instagram refreshen.

Snaps duren 10 seconden
Een belangrijk kenmerk van Snapchat is dat de politicus 10 seconde heeft om te delen wat hij/zij wil delen. De content moet daarom nog krachtiger zijn dan op Facebook, Twitter of Instagram. Houd het kort, krachtig en laagdrempelig met een vleugje politiek om de jongeren geïnteresseerd te houden. Steek geen saaie betogen af, maar laat zien wat je doet. Maak daarnaast gebruik van de functie ‘Live Stories’, waarmee iedereen foto’s en video’s kan zien over één bepaalde gebeurtenis. Zo heeft Hillary Clinton in 2016 gebruik gemaakt van deze functie tijdens haar rally in Roosevelt Island.

Instagram en Snapchat bieden de politiek veel kansen om mensen aan te spreken. Neem je volgers mee op avontuur en geef ze een kijkje in het domein van de politicus. Wees hierbij echter wel ludiek, uniek, origineel, persoonlijk en leuk want de politiek hoeft helemaal niet stoffig te zijn.

Cover: TeroVesalainen

Reacties

reacties

Related Posts

Medium Podcast #7 – Let’s talk about nudes

24/09/2019

24/09/2019

Two aspiring communication scientists, a few cans of beer and some Bacardi breezers. It was King’s Night when Kajsa and...

Film Pride: How Northern Ireland and Singapore Handles Fame

02/09/2019

02/09/2019

Angela went along on the study trip to Dublin and Belfast. How do the cities cope with their fame achieved from series and movies?

Ierland is een feniks die zal herrijzen uit de as

30/08/2019

30/08/2019

De een kan niet een heel land bereiken en de ander heeft een te oubollig marketing beleid. Twee bedrijven die voor hun eigen uitdagingen staan.

World capital of street art & graffiti? – It’s probably Belfast

22/08/2019

22/08/2019

Written by: AJ Kutlu here are two things that you are exposed to the most when you visit Belfast: People...

Hoe propaganda twee partijen steeds verder uit elkaar drijft

18/08/2019

18/08/2019

Fabian dook in de politieke spanningen tussen Ierland en Noord Ierland. Propaganda is daarbij niet te vermijden.

PR-Disaster or opportunity? The influence of #Brexit in Ireland

18/08/2019

18/08/2019

The Brexit will have a big influence on companies in Ireland and Northern Ireland. Kelly explains why a good PR will be more important than ever before.

Protesten aan de Ierse grens: wat betekent de Brexit voor Ierland?

16/08/2019

16/08/2019

Het bekende Goede Vrijdag-akkoord diende een vredige oplossing te bieden voor de strijd tussen Ierland en Noord-Ierland. De huidige ontwikkelingen rondom de Brexit brengen dit echter in gevaar. Quinta beschrijft de situatie, hoe deze is ontstaan en welke rol de Brexit hierin speelt.

Why won’t Ed Sheeran sell me a chair?

12/08/2019

12/08/2019

Marketing agencies are using celebrities very often, but during the company visit at Morrow Communications, Joanna learnt there is a shift going on from celebrities to social media influencers.

Entertainment uit de Oudheid viert hoogtijdagen in het digitale tijdperk

10/08/2019

10/08/2019

Een Ierse tour-guide die met zijn manier van vertellen laat zien dat de klassieke retoriek nog niet verloren is in het digitale tijdperk zoals wij dat kennen. Kevin vertelt over Patrick en zijn tour in Dublin.

Why Northern Ireland plays a key role in Brexit

10/08/2019

10/08/2019

Sjors travelled to Northern Ireland and saw the remains of The Troubles. What role does Northern Ireland play in a possible Brexit?

Ada Varriale – a first-year communication science student

24/06/2019

24/06/2019

Join us as we get to know a little more about first year Communication Science student, Ada.

The downfall of Vero

22/06/2019

22/06/2019

Our brand new writer Jade on the downfall of Vero. Why was it the most promising social media platform? And why was it not able to beat Facebook?

The Day I Broke My Smartphone

21/06/2019

21/06/2019

Could you go a day without your smartphone?

Review: The Handmaid’s Tale

20/06/2019

20/06/2019

For this week's review, Karina tells you what she thinks about the popular book (and series) the Handmaid's Tale.

Congrats on being phubbed!

18/06/2019

18/06/2019

Phubbing is something we experience a lot in current society. Medium elaborates the negative consequences and gives you also advices how to stop phubbing.

EnjoyInstagram