fbpx
24/08/2019 Communication Science news and articles

Overtuigen deze paasreclames jou of kies je eieren voor je geld?

Is voorjaarsreclames maken een eitje of horen de commercials thuis op het paasvuur? We zetten er vijf voor je op een rij.


Met Pasen is hele eieren eten letterlijk het hele eieren eten. Bij een brunch wegwerken houdt het feest wel op. Voor een groot merk is dat weinig aantrekkelijk qua reclame; voor een warenhuis of supermarkt des te meer. Die laten zich op hun paasbest zien in spotjes vol tafellopers en krentenbrood. Maar zijn zulke reclames nou een eitje om te maken of horen ze thuis op het eerste beste paasvuur? Hier staan er vijf voor je op rij, gesorteerd van slecht naar best.

5) Jumbo — “Het voorjaar begint goed bij Jumbo”

Vroeger speelden in reclames van een supermarkt vaste karakters. Albert Heijn had een manager, PLUS medewerkers en Super de Boer Dorien. Nu heeft alleen Jumbo dat: een familie met acteur Frank Lammers als vader. Jammer genoeg is Lammers in spotjes de belichaming van een dad joke. Moeder, zoons en zijn dochter zijn er vooral om hem geërgerd aan te kijken. Dat is deze Pasen minder, maar daarmee is meteen het enige gedenkwaardige van Jumbo’s reclames weg.

4) Albert Heijn — “Gratis ei-moticonstickers”

Albert Heijn zet aan tot kannibalisme: kinderen moeten een ei tegelijk schattig vinden en kapot slaan. Om het daarna op te eten. Of tenminste, dat is de afloop van hun spotje, waarin eieren met emoticon-stickers woordgrappen maken over hun eigen bestaan en lot. Origineel zijn ze niet, net als de actie zelf. Bladen doen al jaren stickers bij hun paasnummer. En inhaken op emoticons komt over als iets van voor de dot-com bubble. Wel pluspunten voor hoe morbide de boel is.

3) PLUS — “Met Pasen pakken we uit”

PLUS vertelt als eerste een wat herkenbaar verhaal met echte mensen. Moeder Hanneke wil de familie bij elkaar. Haar zoon vergeet Pasen en komt met scharrel Eva beneden. Een vernietigende blik van vader volgt. Toch is ze welkom, want wat is naast het paasontbijt nou heerlijker dan Hollands ongemak? Hanneke is de degelijkheid; haar zoon de ondeugd. Samen vormen ze het klassieke recept voor een reclame die bij de meeste Nederlanders waarschijnlijk wel zal scoren.

2) Lidl — “Lente bij Lidl”

Lidl maakt sinds kort reclames en daarin gebruik van kinderen. Op een positieve manier dan. Waar er eerst het meisje was dat altijd stamppot at, komt Lidl nu met kalverliefde. Zonder maar een woord wordt een crush op het buurmeisje in beeld gebracht — en een gevoel van goed weer en saamhorigheid neergezet. Wat opvalt is dat Lidl intussen als enige met shots van eten aanmoedigt tot kopen. In combinatie gewoon een effectieve reclame die doet wat ‘ie moet doen.

1) HEMA — “HEMA introduceert: de familie Paashaas”

HEMA kon niet anders dan met een grote campagne komen. Na geboycot te zijn om het vervangen van ‘Pasen’ door ‘voorjaar’, moest dit jaar de nadruk liggen op alle samenstellingen beginnend met ‘paas-‘. Dat doet HEMA weergaloos: de spot is een making-of vol details van een shoot met de familie Paashaas. Vader is meer geïnteresseerd in tompoucen, moeder voelt zich model en de kinderen genieten van hun roem. Een hipsterfotograaf in coltrui maakt het helemaal af.

Cover: Cala

Reacties

reacties

Related Posts

World capital of street art & graffiti? – It’s probably Belfast

22/08/2019

22/08/2019

Written by: AJ Kutlu here are two things that you are exposed to the most when you visit Belfast: People...

Hoe propaganda twee partijen steeds verder uit elkaar drijft

18/08/2019

18/08/2019

Fabian dook in de politieke spanningen tussen Ierland en Noord Ierland. Propaganda is daarbij niet te vermijden.

PR-Disaster or opportunity? The influence of #Brexit in Ireland

18/08/2019

18/08/2019

The Brexit will have a big influence on companies in Ireland and Northern Ireland. Kelly explains why a good PR will be more important than ever before.

Protesten aan de Ierse grens: wat betekent de Brexit voor Ierland?

16/08/2019

16/08/2019

Het bekende Goede Vrijdag-akkoord diende een vredige oplossing te bieden voor de strijd tussen Ierland en Noord-Ierland. De huidige ontwikkelingen rondom de Brexit brengen dit echter in gevaar. Quinta beschrijft de situatie, hoe deze is ontstaan en welke rol de Brexit hierin speelt.

Why won’t Ed Sheeran sell me a chair?

12/08/2019

12/08/2019

Marketing agencies are using celebrities very often, but during the company visit at Morrow Communications, Joanna learnt there is a shift going on from celebrities to social media influencers.

Entertainment uit de Oudheid viert hoogtijdagen in het digitale tijdperk

10/08/2019

10/08/2019

Een Ierse tour-guide die met zijn manier van vertellen laat zien dat de klassieke retoriek nog niet verloren is in het digitale tijdperk zoals wij dat kennen. Kevin vertelt over Patrick en zijn tour in Dublin.

Why Northern Ireland plays a key role in Brexit

10/08/2019

10/08/2019

Sjors travelled to Northern Ireland and saw the remains of The Troubles. What role does Northern Ireland play in a possible Brexit?

Ada Varriale – a first-year communication science student

24/06/2019

24/06/2019

Join us as we get to know a little more about first year Communication Science student, Ada.

The downfall of Vero

22/06/2019

22/06/2019

Our brand new writer Jade on the downfall of Vero. Why was it the most promising social media platform? And why was it not able to beat Facebook?

The Day I Broke My Smartphone

21/06/2019

21/06/2019

Could you go a day without your smartphone?

Review: The Handmaid’s Tale

20/06/2019

20/06/2019

For this week's review, Karina tells you what she thinks about the popular book (and series) the Handmaid's Tale.

Congrats on being phubbed!

18/06/2019

18/06/2019

Phubbing is something we experience a lot in current society. Medium elaborates the negative consequences and gives you also advices how to stop phubbing.

The Dutch Hunger Games: Room-seeking struggles in the Netherlands

15/06/2019

15/06/2019

One minute on Facebook and the fight is on: “Pick me”. “I’m clean and sociable”. “I can pay extra rent”. “PM sent”. “Check your PM”. “Love me”. “Save me from homelessness”. Welcome to a normal day in the life of a student searching for a room in Amsterdam.

Spreading Digital Literacy With a Donkey

13/06/2019

13/06/2019

In order to increase digital literacy Dayn Amada brings his Community Tablet to rural communities. This device and its education, which can be transported by a donkey, is linked to culture and uses gamifcation to enhance the learning process. Eva explains this alternative way of learning and why it is successful.

Review: De lessen van Clarence Seedorf in College Tour

11/06/2019

11/06/2019

Loïs over het optreden van Clarence Seedorf in College Tour, en over de wijze lessen die we van hem kunnen leren.

EnjoyInstagram