fbpx
25/04/2019 Communication Science news and articles

Overtuigen deze paasreclames jou of kies je eieren voor je geld?

Is voorjaarsreclames maken een eitje of horen de commercials thuis op het paasvuur? We zetten er vijf voor je op een rij.


Met Pasen is hele eieren eten letterlijk het hele eieren eten. Bij een brunch wegwerken houdt het feest wel op. Voor een groot merk is dat weinig aantrekkelijk qua reclame; voor een warenhuis of supermarkt des te meer. Die laten zich op hun paasbest zien in spotjes vol tafellopers en krentenbrood. Maar zijn zulke reclames nou een eitje om te maken of horen ze thuis op het eerste beste paasvuur? Hier staan er vijf voor je op rij, gesorteerd van slecht naar best.

5) Jumbo — “Het voorjaar begint goed bij Jumbo”

Vroeger speelden in reclames van een supermarkt vaste karakters. Albert Heijn had een manager, PLUS medewerkers en Super de Boer Dorien. Nu heeft alleen Jumbo dat: een familie met acteur Frank Lammers als vader. Jammer genoeg is Lammers in spotjes de belichaming van een dad joke. Moeder, zoons en zijn dochter zijn er vooral om hem geërgerd aan te kijken. Dat is deze Pasen minder, maar daarmee is meteen het enige gedenkwaardige van Jumbo’s reclames weg.

4) Albert Heijn — “Gratis ei-moticonstickers”

Albert Heijn zet aan tot kannibalisme: kinderen moeten een ei tegelijk schattig vinden en kapot slaan. Om het daarna op te eten. Of tenminste, dat is de afloop van hun spotje, waarin eieren met emoticon-stickers woordgrappen maken over hun eigen bestaan en lot. Origineel zijn ze niet, net als de actie zelf. Bladen doen al jaren stickers bij hun paasnummer. En inhaken op emoticons komt over als iets van voor de dot-com bubble. Wel pluspunten voor hoe morbide de boel is.

3) PLUS — “Met Pasen pakken we uit”

PLUS vertelt als eerste een wat herkenbaar verhaal met echte mensen. Moeder Hanneke wil de familie bij elkaar. Haar zoon vergeet Pasen en komt met scharrel Eva beneden. Een vernietigende blik van vader volgt. Toch is ze welkom, want wat is naast het paasontbijt nou heerlijker dan Hollands ongemak? Hanneke is de degelijkheid; haar zoon de ondeugd. Samen vormen ze het klassieke recept voor een reclame die bij de meeste Nederlanders waarschijnlijk wel zal scoren.

2) Lidl — “Lente bij Lidl”

Lidl maakt sinds kort reclames en daarin gebruik van kinderen. Op een positieve manier dan. Waar er eerst het meisje was dat altijd stamppot at, komt Lidl nu met kalverliefde. Zonder maar een woord wordt een crush op het buurmeisje in beeld gebracht — en een gevoel van goed weer en saamhorigheid neergezet. Wat opvalt is dat Lidl intussen als enige met shots van eten aanmoedigt tot kopen. In combinatie gewoon een effectieve reclame die doet wat ‘ie moet doen.

1) HEMA — “HEMA introduceert: de familie Paashaas”

HEMA kon niet anders dan met een grote campagne komen. Na geboycot te zijn om het vervangen van ‘Pasen’ door ‘voorjaar’, moest dit jaar de nadruk liggen op alle samenstellingen beginnend met ‘paas-‘. Dat doet HEMA weergaloos: de spot is een making-of vol details van een shoot met de familie Paashaas. Vader is meer geïnteresseerd in tompoucen, moeder voelt zich model en de kinderen genieten van hun roem. Een hipsterfotograaf in coltrui maakt het helemaal af.

Cover: Cala

453 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Is Having a Restricted Press Really Such a Bad Thing?

22/04/2019

22/04/2019

Having a government-controlled press, singapore has been ranked 150th out of 180 countries on the World Freedom Press Index. But is this controlled press really a bad thing in a time were fake news thrives?

Backstage bij Dotcomspot: Raf

19/04/2019

19/04/2019

In deze editie van backstage sprak Medium met Raf die stage loopt bij Dotcomsport.

Medium Podcast #5 – It’s getting hot in here: how to survive Climate Change

18/04/2019

18/04/2019

Medium's brand new podcast on climate change and how to survive it, go listen!

Added social value and the active audience

18/04/2019

18/04/2019

The media we know today isn't the way it has always been. In the three 'ages' that media has gone through, an awful lot has changed.

Trials by Media: The Case of Madeleine McCann

17/04/2019

17/04/2019

How the missing case of Madeleine McCann, rocked the world and made us reconsider the role of the media, mediatisation and framing in modern news cycles.

GDPR: (Finally) A Legislation For The Digital World

16/04/2019

16/04/2019

Medium editor Eva Oravcova joined the 'The Two Faces of Facebook' debate on the 11th of April. On the basis of this debate, hosted by ASIF Ventures, Eva dives into the GDPR and explains us everything we need to know.

De snelle dood van Google’s kunstmatige intelligentie raad

14/04/2019

14/04/2019

Naar aanleiding van een enorme groei in kunstmatige intelligentie, heeft Google het ATEAC opgericht. Deze kunstmatige intelligentie raad kreeg echter veel interne kritiek en werd na slechts een week alweer opgedoekt. Medium zocht uit waarom.

Students of Amsterdam: Aakansha

10/04/2019

10/04/2019

Back again with another Students of Amsterdam feature, Medium chats with communication science student, Aakansha, about life and study in Amsterdam.

Media Regulation in the United States

09/04/2019

09/04/2019

Media industries in the United States facing regulations because they are very powerful. Medium dived into this interesting phenomena.

The European Elections: Basic Guide to What, Why and How

08/04/2019

08/04/2019

Having troubles with the when and how about the European elections? No stress, Medium helps you out!

Yellow Vests, The Symbol of a Rising Working Class

05/04/2019

05/04/2019

Headlining the newspapers for the past months, the Yellow Vests have proven not only to be of practical use, but to serve as a symbol of a rising working class as well.

What the Hell is Communication Science?

04/04/2019

04/04/2019

A frustrated meditation on what it means to study communication science at the University of Amsterdam, courtesy of Hahae, a second year student.

Communication Science meets Heritage Studies

03/04/2019

03/04/2019

Can history be studied merely objectively or also subjectively? Communication science and heritages studies students discuss the importance of an interdisciplinary approach.

Sport en social media: Een gouden combinatie?

03/04/2019

03/04/2019

Iedere sportorganisatie gebruikt tegenwoordig fanatiek social media om in contact te blijven met de fans. Daarnaast kan dit ook erg lucratief zijn.

Students of Amsterdam: Terézia

02/04/2019

02/04/2019

Let us introduce Terézia. Originally from Slovakia, Terézia has moved to Amsterdam to study psychology, bringing a piece of home with her in the form of folk dancing.

EnjoyInstagram