fbpx
24/04/2019 Communication Science news and articles

Onder de loep: De Luizenmoeder

Het tweede seizoen van De Luizenmoeder is een aantal weken geleden begonnen. Wat maakt dit programma nog steeds zo succesvol? Medium zocht het uit.


Succesvolle programma’s fascineren mij. Ik ben altijd benieuwd wat het idee achter deze programma’s is en nog belangrijker; wat ze zo succesvol maakt. Een programma wat vanaf het begin af aan een daverend succes is geweest, is De Luizenmoeder. De comedyserie over het leven rondom basisschool de Klimop met als focuspunt moeder Hannah, is in het eerste seizoen veelbesproken geweest en kon soms wel op meer dan vier miljoen kijkers per aflevering rekenen. Sinds een paar weken is het nieuwe seizoen begonnen en ook deze keer is het programma onderwerp van gesprek op de maandagmorgen. Maar wat maakt dit programma nou zo succesvol? Natuurlijk zijn er algemene factoren die dit succes kunnen verklaren, maar er zijn ook een paar specifieke dingen die het succes van De Luizenmoeder in de hand werken.

Feest der herkenning
Allereerst is het programma voor een hele hoop mensen een feest der herkenning. De ouders die dit programma kijken voelen zich natuurlijk gelijkgestemd met de ouders. Ook voor de jongere kijkers kan dit heel herkenbaar zijn, omdat zij de situaties niet al te lang geleden zelf hebben meegemaakt. De gekste dingen worden op basisscholen bedacht en vaak is er binnen de school sprake van een hele goede afspiegeling van de maatschappij; heel divers dus, waardoor eigenlijk iedereen die het programma kijkt wel dingen zal herkennen en dit maakt het natuurlijk heel leuk om naar te kijken. Ouders zullen terugdenken aan de tijd dat ze hun kleintjes naar school brachten en de kleintjes die nu inmiddels wat groter zijn, zullen terugdenken aan de tijd dat ze hun eerste vriendjes ontmoetten en kennis maakten met hun eerste juf.

Het programma bevat best wel ‘harde’ humor die soms zelfs een beetje als absurd wordt ervaren.

Gebaseerd op de waarheid
Wat het programma voor een hele hoop mensen leuk maakt, is de humor die erin verwerkt zit. Het programma bevat best wel ‘harde’ humor die soms zelfs een beetje als absurd wordt ervaren. Jan Albert van de Weerd, een van de bedenkers van het programma, wijdt deze humor aan de andere twee bedenkers van het programma; acteurs Diederik Ebbinge en Ilse Warringa. “Zij hebben beide een geweldig gevoel voor humor en vanuit die situaties hebben zij scènes naar een hoger niveau getild. De humor kan dan misschien wel wat absurd zijn, maar is wel gebaseerd op de waarheid. Dat veel kijkers de serie omarmd hebben is eigenlijk ook al absurd”, zegt hij. “Zoiets maak je maar een keer in je leven mee.” aldus van de Weerd.

Omgeving
Naast een goede dosis humor, is ook de omgeving waarin de serie zich afspeelt zich een onderdeel geweest voor het succes, volgens van de Weerd. “We hebben er goed over nagedacht de serie niet te positioneren in Amsterdam, maar juist in een middelgroot dorp. Er is echt gekeken naar hoe zij praten en zich gedragen. Alles wat gezegd wordt in de serie is daarop gebaseerd en dit maakt het dat deze dingen ook echt bestaan. Er wordt niet zomaar iets geroepen, dit soort mensen zijn er echt.” Het succes lijkt dus niet alleen te liggen aan de situaties die worden weergegeven, maar ook aan de omgeving waarin de serie gesitueerd is; het overgrote deel van de kijkers komt natuurlijk niet uit Amsterdam, hoewel het vaak zo is dat series in de hoofdstad worden opgenomen.

In eigen hand
Een laatste factor die zeker bijgedragen heeft aan het succes van de serie, is de casting. “De karakters zitten de acteurs als gegoten”, vertelt van de Weerd. Het geheim hierin is dat de makers de casting volledig in eigen hand hebben gehouden en dus zelf de acteurs hebben uitgekozen voor de rollen. Diederik Ebbinge en Ilse Warringa bekleden binnen de serie zelf ook rollen; die van meester Anton en de welbekende juf Ank.
Samengevat is het succes van de serie dus te wijden aan het feit dat de afleveringen zo dicht mogelijk bij de realiteit is gebleven, de scènes voor een groot deel van de kijkers als een feest der herkenning worden ervaren en het niet het “Amsterdamse” leven laat zien, maar het ‘echte’ leven in een gewoon Hollands dorp.

Cover: avrotros / Eindredacteur: Fabian Bais

113 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Is Having a Restricted Press Really Such a Bad Thing?

22/04/2019

22/04/2019

Having a government-controlled press, singapore has been ranked 150th out of 180 countries on the World Freedom Press Index. But is this controlled press really a bad thing in a time were fake news thrives?

Backstage bij Dotcomspot: Raf

19/04/2019

19/04/2019

In deze editie van backstage sprak Medium met Raf die stage loopt bij Dotcomsport.

Medium Podcast #5 – It’s getting hot in here: how to survive Climate Change

18/04/2019

18/04/2019

Medium's brand new podcast on climate change and how to survive it, go listen!

Added social value and the active audience

18/04/2019

18/04/2019

The media we know today isn't the way it has always been. In the three 'ages' that media has gone through, an awful lot has changed.

Trials by Media: The Case of Madeleine McCann

17/04/2019

17/04/2019

How the missing case of Madeleine McCann, rocked the world and made us reconsider the role of the media, mediatisation and framing in modern news cycles.

GDPR: (Finally) A Legislation For The Digital World

16/04/2019

16/04/2019

Medium editor Eva Oravcova joined the 'The Two Faces of Facebook' debate on the 11th of April. On the basis of this debate, hosted by ASIF Ventures, Eva dives into the GDPR and explains us everything we need to know.

De snelle dood van Google’s kunstmatige intelligentie raad

14/04/2019

14/04/2019

Naar aanleiding van een enorme groei in kunstmatige intelligentie, heeft Google het ATEAC opgericht. Deze kunstmatige intelligentie raad kreeg echter veel interne kritiek en werd na slechts een week alweer opgedoekt. Medium zocht uit waarom.

Students of Amsterdam: Aakansha

10/04/2019

10/04/2019

Back again with another Students of Amsterdam feature, Medium chats with communication science student, Aakansha, about life and study in Amsterdam.

Media Regulation in the United States

09/04/2019

09/04/2019

Media industries in the United States facing regulations because they are very powerful. Medium dived into this interesting phenomena.

The European Elections: Basic Guide to What, Why and How

08/04/2019

08/04/2019

Having troubles with the when and how about the European elections? No stress, Medium helps you out!

Yellow Vests, The Symbol of a Rising Working Class

05/04/2019

05/04/2019

Headlining the newspapers for the past months, the Yellow Vests have proven not only to be of practical use, but to serve as a symbol of a rising working class as well.

What the Hell is Communication Science?

04/04/2019

04/04/2019

A frustrated meditation on what it means to study communication science at the University of Amsterdam, courtesy of Hahae, a second year student.

Communication Science meets Heritage Studies

03/04/2019

03/04/2019

Can history be studied merely objectively or also subjectively? Communication science and heritages studies students discuss the importance of an interdisciplinary approach.

Sport en social media: Een gouden combinatie?

03/04/2019

03/04/2019

Iedere sportorganisatie gebruikt tegenwoordig fanatiek social media om in contact te blijven met de fans. Daarnaast kan dit ook erg lucratief zijn.

Students of Amsterdam: Terézia

02/04/2019

02/04/2019

Let us introduce Terézia. Originally from Slovakia, Terézia has moved to Amsterdam to study psychology, bringing a piece of home with her in the form of folk dancing.

EnjoyInstagram