fbpx
16/07/2019 Communication Science news and articles

Onder de loep: De Luizenmoeder

Het tweede seizoen van De Luizenmoeder is een aantal weken geleden begonnen. Wat maakt dit programma nog steeds zo succesvol? Medium zocht het uit.


Succesvolle programma’s fascineren mij. Ik ben altijd benieuwd wat het idee achter deze programma’s is en nog belangrijker; wat ze zo succesvol maakt. Een programma wat vanaf het begin af aan een daverend succes is geweest, is De Luizenmoeder. De comedyserie over het leven rondom basisschool de Klimop met als focuspunt moeder Hannah, is in het eerste seizoen veelbesproken geweest en kon soms wel op meer dan vier miljoen kijkers per aflevering rekenen. Sinds een paar weken is het nieuwe seizoen begonnen en ook deze keer is het programma onderwerp van gesprek op de maandagmorgen. Maar wat maakt dit programma nou zo succesvol? Natuurlijk zijn er algemene factoren die dit succes kunnen verklaren, maar er zijn ook een paar specifieke dingen die het succes van De Luizenmoeder in de hand werken.

Feest der herkenning
Allereerst is het programma voor een hele hoop mensen een feest der herkenning. De ouders die dit programma kijken voelen zich natuurlijk gelijkgestemd met de ouders. Ook voor de jongere kijkers kan dit heel herkenbaar zijn, omdat zij de situaties niet al te lang geleden zelf hebben meegemaakt. De gekste dingen worden op basisscholen bedacht en vaak is er binnen de school sprake van een hele goede afspiegeling van de maatschappij; heel divers dus, waardoor eigenlijk iedereen die het programma kijkt wel dingen zal herkennen en dit maakt het natuurlijk heel leuk om naar te kijken. Ouders zullen terugdenken aan de tijd dat ze hun kleintjes naar school brachten en de kleintjes die nu inmiddels wat groter zijn, zullen terugdenken aan de tijd dat ze hun eerste vriendjes ontmoetten en kennis maakten met hun eerste juf.

Het programma bevat best wel ‘harde’ humor die soms zelfs een beetje als absurd wordt ervaren.

Gebaseerd op de waarheid
Wat het programma voor een hele hoop mensen leuk maakt, is de humor die erin verwerkt zit. Het programma bevat best wel ‘harde’ humor die soms zelfs een beetje als absurd wordt ervaren. Jan Albert van de Weerd, een van de bedenkers van het programma, wijdt deze humor aan de andere twee bedenkers van het programma; acteurs Diederik Ebbinge en Ilse Warringa. “Zij hebben beide een geweldig gevoel voor humor en vanuit die situaties hebben zij scènes naar een hoger niveau getild. De humor kan dan misschien wel wat absurd zijn, maar is wel gebaseerd op de waarheid. Dat veel kijkers de serie omarmd hebben is eigenlijk ook al absurd”, zegt hij. “Zoiets maak je maar een keer in je leven mee.” aldus van de Weerd.

Omgeving
Naast een goede dosis humor, is ook de omgeving waarin de serie zich afspeelt zich een onderdeel geweest voor het succes, volgens van de Weerd. “We hebben er goed over nagedacht de serie niet te positioneren in Amsterdam, maar juist in een middelgroot dorp. Er is echt gekeken naar hoe zij praten en zich gedragen. Alles wat gezegd wordt in de serie is daarop gebaseerd en dit maakt het dat deze dingen ook echt bestaan. Er wordt niet zomaar iets geroepen, dit soort mensen zijn er echt.” Het succes lijkt dus niet alleen te liggen aan de situaties die worden weergegeven, maar ook aan de omgeving waarin de serie gesitueerd is; het overgrote deel van de kijkers komt natuurlijk niet uit Amsterdam, hoewel het vaak zo is dat series in de hoofdstad worden opgenomen.

In eigen hand
Een laatste factor die zeker bijgedragen heeft aan het succes van de serie, is de casting. “De karakters zitten de acteurs als gegoten”, vertelt van de Weerd. Het geheim hierin is dat de makers de casting volledig in eigen hand hebben gehouden en dus zelf de acteurs hebben uitgekozen voor de rollen. Diederik Ebbinge en Ilse Warringa bekleden binnen de serie zelf ook rollen; die van meester Anton en de welbekende juf Ank.
Samengevat is het succes van de serie dus te wijden aan het feit dat de afleveringen zo dicht mogelijk bij de realiteit is gebleven, de scènes voor een groot deel van de kijkers als een feest der herkenning worden ervaren en het niet het “Amsterdamse” leven laat zien, maar het ‘echte’ leven in een gewoon Hollands dorp.

Cover: avrotros / Eindredacteur: Fabian Bais

219 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Ada Varriale – a first-year communication science student

24/06/2019

24/06/2019

Join us as we get to know a little more about first year Communication Science student, Ada.

The downfall of Vero

22/06/2019

22/06/2019

Our brand new writer Jade on the downfall of Vero. Why was it the most promising social media platform? And why was it not able to beat Facebook?

The Day I Broke My Smartphone

21/06/2019

21/06/2019

Could you go a day without your smartphone?

Review: The Handmaid’s Tale

20/06/2019

20/06/2019

For this week's review, Karina tells you what she thinks about the popular book (and series) the Handmaid's Tale.

Congrats on being phubbed!

18/06/2019

18/06/2019

Phubbing is something we experience a lot in current society. Medium elaborates the negative consequences and gives you also advices how to stop phubbing.

The Dutch Hunger Games: Room-seeking struggles in the Netherlands

15/06/2019

15/06/2019

One minute on Facebook and the fight is on: “Pick me”. “I’m clean and sociable”. “I can pay extra rent”. “PM sent”. “Check your PM”. “Love me”. “Save me from homelessness”. Welcome to a normal day in the life of a student searching for a room in Amsterdam.

Spreading Digital Literacy With a Donkey

13/06/2019

13/06/2019

In order to increase digital literacy Dayn Amada brings his Community Tablet to rural communities. This device and its education, which can be transported by a donkey, is linked to culture and uses gamifcation to enhance the learning process. Eva explains this alternative way of learning and why it is successful.

Review: De lessen van Clarence Seedorf in College Tour

11/06/2019

11/06/2019

Loïs over het optreden van Clarence Seedorf in College Tour, en over de wijze lessen die we van hem kunnen leren.

The consequences of power and design in Black Mirror

05/06/2019

05/06/2019

People are probably unaware that many powerful people in Black Mirror are abusing the technology. Medium shows how this happens in several episodes.

Nudity in the Eye of the Beholder

04/06/2019

04/06/2019

Nudity has seen a great change in meaning over the years. Of course there is a physical aspect, but there is also a rather artsy view. Aakansha discusses the multiple ways of looking at nudity.

Alumni of the Month: Arco Gnochhi

27/05/2019

27/05/2019

Medium sprak met Arco Gnochhi. Alumni van Communicatiewetenschap, voetbaltwitteraar 2018 en momenteel programmamaker bij BNNVARA.

Aspiring for digital wellness

21/05/2019

21/05/2019

Actually we can't live without our smartphones. Nevertheless there are some solutions to control our digital lives. Medium has elaborated some of them.

Three Identical Strangers: a review

20/05/2019

20/05/2019

Have you ever wondered if there's a doppelganger of you out there somewhere? 3 men found those doppelgangers. They actually all looked exactly alike. Little did they know, they turned out to be brothers! Aakansha reviews the movie Three Identical Strangers, about these 3 men.

Medium Podcast #6 – A crash course in TV media landscape and why Game of Thrones rules

19/05/2019

19/05/2019

Plamen is back, but this time he’s sitting on the Medium throne. In this 6th episode of the Medium Podcast,...

The Brutally Feminine Murder of the Anti-Hero

18/05/2019

18/05/2019

We all love a hero, but sometimes, an anti-hero is even better. This article explores moral ambiguity and why we are attracted to it.

EnjoyInstagram