fbpx
23/02/2020 The magazine by Communication Science students of the UvA

Onder de loep: De Luizenmoeder

Het tweede seizoen van De Luizenmoeder is een aantal weken geleden begonnen. Wat maakt dit programma nog steeds zo succesvol? Medium zocht het uit.


Succesvolle programma’s fascineren mij. Ik ben altijd benieuwd wat het idee achter deze programma’s is en nog belangrijker; wat ze zo succesvol maakt. Een programma wat vanaf het begin af aan een daverend succes is geweest, is De Luizenmoeder. De comedyserie over het leven rondom basisschool de Klimop met als focuspunt moeder Hannah, is in het eerste seizoen veelbesproken geweest en kon soms wel op meer dan vier miljoen kijkers per aflevering rekenen. Sinds een paar weken is het nieuwe seizoen begonnen en ook deze keer is het programma onderwerp van gesprek op de maandagmorgen. Maar wat maakt dit programma nou zo succesvol? Natuurlijk zijn er algemene factoren die dit succes kunnen verklaren, maar er zijn ook een paar specifieke dingen die het succes van De Luizenmoeder in de hand werken.

Feest der herkenning
Allereerst is het programma voor een hele hoop mensen een feest der herkenning. De ouders die dit programma kijken voelen zich natuurlijk gelijkgestemd met de ouders. Ook voor de jongere kijkers kan dit heel herkenbaar zijn, omdat zij de situaties niet al te lang geleden zelf hebben meegemaakt. De gekste dingen worden op basisscholen bedacht en vaak is er binnen de school sprake van een hele goede afspiegeling van de maatschappij; heel divers dus, waardoor eigenlijk iedereen die het programma kijkt wel dingen zal herkennen en dit maakt het natuurlijk heel leuk om naar te kijken. Ouders zullen terugdenken aan de tijd dat ze hun kleintjes naar school brachten en de kleintjes die nu inmiddels wat groter zijn, zullen terugdenken aan de tijd dat ze hun eerste vriendjes ontmoetten en kennis maakten met hun eerste juf.

Het programma bevat best wel ‘harde’ humor die soms zelfs een beetje als absurd wordt ervaren.

Gebaseerd op de waarheid
Wat het programma voor een hele hoop mensen leuk maakt, is de humor die erin verwerkt zit. Het programma bevat best wel ‘harde’ humor die soms zelfs een beetje als absurd wordt ervaren. Jan Albert van de Weerd, een van de bedenkers van het programma, wijdt deze humor aan de andere twee bedenkers van het programma; acteurs Diederik Ebbinge en Ilse Warringa. “Zij hebben beide een geweldig gevoel voor humor en vanuit die situaties hebben zij scènes naar een hoger niveau getild. De humor kan dan misschien wel wat absurd zijn, maar is wel gebaseerd op de waarheid. Dat veel kijkers de serie omarmd hebben is eigenlijk ook al absurd”, zegt hij. “Zoiets maak je maar een keer in je leven mee.” aldus van de Weerd.

Omgeving
Naast een goede dosis humor, is ook de omgeving waarin de serie zich afspeelt zich een onderdeel geweest voor het succes, volgens van de Weerd. “We hebben er goed over nagedacht de serie niet te positioneren in Amsterdam, maar juist in een middelgroot dorp. Er is echt gekeken naar hoe zij praten en zich gedragen. Alles wat gezegd wordt in de serie is daarop gebaseerd en dit maakt het dat deze dingen ook echt bestaan. Er wordt niet zomaar iets geroepen, dit soort mensen zijn er echt.” Het succes lijkt dus niet alleen te liggen aan de situaties die worden weergegeven, maar ook aan de omgeving waarin de serie gesitueerd is; het overgrote deel van de kijkers komt natuurlijk niet uit Amsterdam, hoewel het vaak zo is dat series in de hoofdstad worden opgenomen.

In eigen hand
Een laatste factor die zeker bijgedragen heeft aan het succes van de serie, is de casting. “De karakters zitten de acteurs als gegoten”, vertelt van de Weerd. Het geheim hierin is dat de makers de casting volledig in eigen hand hebben gehouden en dus zelf de acteurs hebben uitgekozen voor de rollen. Diederik Ebbinge en Ilse Warringa bekleden binnen de serie zelf ook rollen; die van meester Anton en de welbekende juf Ank.
Samengevat is het succes van de serie dus te wijden aan het feit dat de afleveringen zo dicht mogelijk bij de realiteit is gebleven, de scènes voor een groot deel van de kijkers als een feest der herkenning worden ervaren en het niet het “Amsterdamse” leven laat zien, maar het ‘echte’ leven in een gewoon Hollands dorp.

Cover: avrotros / Eindredacteur: Fabian Bais

Reacties

reacties

Related Posts

Fake News and the Coronavirus: How the Media verbalize Xenophobia in the New Decade

22/02/2020

22/02/2020

As the Coronavirus spreads so do the misinformation and fake news that lead to xenophobia around the globe. Stephanie writes about her own experience as an Asian student abroad.

Becoming Your Own Life Coach – Living an Enriched Life

21/02/2020

21/02/2020

The series of Becoming Your Own Life Coach reaches its second chapter. Andrada reflects on the applied knowledge of the first book of the series and reviews a second one.

The Road to Acceptance of Queer Women in Media Representation

19/02/2020

19/02/2020

Acceptance or fetishization? This article takes a critical look at the way the media portrays lesbians and their relationships.

Medium Podcast #8 – Jade’s Pact

14/02/2020 and

14/02/2020

The month in which Jade stopped using smartphones and developed a texting twitch (Parents beware).

Personal Ads: Who needs Cupid?

14/02/2020

14/02/2020

From personal ads to dating apps, people have advertised themselves to find the best suitor. Medium tells you why cupid is out of business.

Parasite wins Best Picture without an ’English-speaking’ host

13/02/2020

13/02/2020

Parasite makes history at the 92nd Academy Awards by being the first non-English speaking film to win Best Picture, defeating eight other competing English-language movies. Danny tells us why Parasite deserved to win.

A day in the life of the FSR FMG’s official secretary

13/02/2020

13/02/2020

Have you ever wondered what the secretary of the FSR FMG does? Meet Robin while she tells about her job! The job that currency has a vacancy, so check it out!

“Trust the child within you”: Interview with Francis Alÿs

Medium interviewed Francis Alÿs, director of "Sandlines", which premiered in Europe at the International Film Festival in Rotterdam. His work is currently being exhibited at the Eye Film Museum in Amsterdam.

Black tie: A guide on formal attire

12/02/2020

12/02/2020

Your next formal event is coming up and no idea what to wear? Then this article is the perfect guide in what to wear in ‘black tie’ to the next formal event.  

The Lessons of a Mercurius Sales Committee Member

10/02/2020

10/02/2020

Have you ever wondered what the Sales Committee of the study association Mercurius exactly does? Margarete gives you an insight into the useful skills she has developed as part of the committee.

Vienna: City of dreams

10/02/2020

10/02/2020

The Austrian capital is a worldwide famous destination with all sorts of architecture, museums, and landmarks to visit. If you are an art or history lover, a foodie, or you just get a thrill out of traveling to a new place; Vienna is the place for you!

AMFI-film screening 2020: Student works of art about fashion and identity

09/02/2020 and

09/02/2020

Medium had the opportunity to attend the 2020 Fashion Film Screening & Photo-exhibition created by AMFI students. This was our take.

‘Taylor Swift: Miss Americana’: How The Pop Supernova Found Her Voice

07/02/2020

07/02/2020

Emma analyses 'Miss Americana,' the documentary about Taylor Swift. In this, Swift narrates her life as a pop star and a woman in her 20's.

Vegan for a month: a new veganning or a big missed-steak?

07/02/2020

07/02/2020

Dry-January not quite your thing? Maybe give veganism a go. Gabby explores veganism for herself, and leaves us with some tasty tips!

Afgeserveerd voedsel wordt steeds meer uitgeserveerd

06/02/2020

06/02/2020

Steeds meer initiatieven richten zich op het tegengaan van voedselverspilling. En dat is maar goed ook, want jaarlijks verdwijnt een derde van al het voedsel in de vuilnisbak.

mersin escort mersin escort mersin escort canlı tv konya escort