Het ‘volwassenenjournaal’ van acht uur is al eeuwenlang (oké, sinds televisie bestaat dan) een van de belangrijkste bronnen om aan..."/> Het ‘volwassenenjournaal’ van acht uur is al eeuwenlang (oké, sinds televisie bestaat dan) een van de belangrijkste bronnen om aan..." />

Nieuws voor kinderen: een kleine doelgroep

Het ‘volwassenenjournaal’ van acht uur is al eeuwenlang (oké, sinds televisie bestaat dan) een van de belangrijkste bronnen om aan…


Het ‘volwassenenjournaal’ van acht uur is al eeuwenlang (oké, sinds televisie bestaat dan) een van de belangrijkste bronnen om aan nieuws te komen. De situatie in Oekraïne en teleurstellingen van Sven Kramer bereiken zo het grote publiek. Het grote publiek ja, want de kleine nieuwsconsumenten worden hierbij overgeslagen. ‘Denk aan onze kinderen!’ Gelukkig worden ook zij bediend, met onder andere een eigen journaal (Jeugdjournaal) en eigen kranten (Kidsweek, 7Days). Maar hoe groot is de doelgroep van kleine mensen eigenlijk?

Cijfers
Het Jeugdjournaal is misschien wel de bekendste nieuwsbron voor de jonge mediaconsument. Uit de meest recente cijfers van de NOS en Stichting KijkOnderzoek, die helaas nog uit 2012 stammen, blijkt dat elke avond gemiddeld 280.000 mensen (ja, jong en oud) naar het Jeugdjournaal kijken. In de ochtend zijn dit er 28.000, met een opmerking erbij dat de uitzending veelal in schoolverband wordt gekeken en het werkelijke aantal dus nog hoger is.

Ook op papier worden veel kinderen bereikt. De kranten Kidsweek en 7Days, respectievelijk voor kinderen op de basisschool en de middelbare school, hebben een aardige oplage. Kidsweek valt elke donderdag bij 70.000 abonnees op de mat,van 7Days worden ongeveer 30.000 exemplaren gedrukt. Het bereik is echter nog veel groter: Kidsweek wordt door zo’n 200.000 kinderen wekelijks gelezen, 7Days verspreidt zich onder 88.000 lezers.

Een ‘eigen krant’
De kranten voor kinderen slaan dus aan. Sytse Wilman, redacteur bij Kidsweek en 7Days, vertelt aan Medium Magazine dat bij de oprichting niet iedereen dit succes voorzag. “De doelgroep is blijkbaar groot genoeg voor ons om tien jaar te bestaan. Dat is al ongeveer negen en een half jaar langer dan menigeen had voorspeld. Toen onze oprichter hiermee begon, zei die: ‘Weet je wat we moeten doen? Een krant voor kinderen maken!’ Sommigen dachten dat kinderen geen interesse in nieuws zouden hebben. Maar het tegendeel is waar.” Een kanttekening moet Wilman wel plaatsen: “Je wordt er niet rijk van!”

De kranten zijn volgens Wilman meer dan alleen een bron van nieuws. “Je moet zeker niet onderschatten hoe leuk het is voor kinderen om een eigen krant te krijgen. Je krijgt hem op donderdag echt in de bus, je kunt hem mee naar school nemen, je kunt er dingen uitscheuren. We merken wel dat kinderen er erg blij mee zijn dat ze een eigen blad hebben.”

Hoogopgeleid
Toch zal niet elk kind even snel de artikelen in 7Days kijken, of het nieuws van het Jeugdjournaal volgen. Patti Valkenburg, hoogleraar Media, Jeugd en Samenleving aan de Universiteit van Amsterdam, stelt dat nieuwsmedia voor kinderen vaak gericht zijn op de hoogopgeleide ouders. Immers, een exemplaar van Kidsweek of 7Days valt niet gratis op de mat. Wilman: “Redactioneel gezien beschouwen we de ouders niet als doelgroep, maar voor onze commerciële afdeling is het wel een belangrijke groep. De kinderen gaan immers niet zelf van hun zakgeld de krant kopen. We moeten ouders hebben die denken: ‘Goh, dat is leuk voor mijn kind. Hier, ga dat maar lezen’. Of kinderen die het zelf willen, en aan hun ouders moeten vragen of ze een abonnement mogen. Het zijn uiteindelijk de ouders die het abonnement moeten afsluiten. Daar houden we rekening mee bij de promotie.”

829 Total Views 4 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

BNR: Backstage with the Chief

19/03/2019

19/03/2019

Medium Editor-in-Chief Thomas Korver started his internship at BNR Nieuwsradio this year, a very special feat. Thomas is working right along the most powerful people of the Netherlands, but that's quite normal.

CNN and the Metamorphosis of News

19/03/2019

19/03/2019

A comprehensive look at how the CNN used technology to disrupt the media landscape and transform the news cycle

Women’s march: what are we trying to say?

19/03/2019

19/03/2019

The second Woman's March took place on March 9th in Amsterdam. Eva brought her camera and shows us how the participants visualized their message about feminism.

Students of the world: Inaya

18/03/2019

18/03/2019

Students of Amsterdam goes worldwide! This means that Medium didn't interview a student from the University of Amsterdam, but a communication science student from the University of Manchester; meet Inaya!

The Medium Magazine Brexit Podcast

16/03/2019

16/03/2019

Are you following Brexit? We tried to, have a listen!

Audrey Hepburn: The Woman Behind The Icon

15/03/2019

15/03/2019

One week ago the world celebrated International Women's Day. This week Eva commemorated a very special women; Audrey Hepburn.

Students of Amsterdam: Gary

14/03/2019

14/03/2019

Deze maand is tweedejaars Communicatiewetenschap student Gary de 'Student of Amsterdam'. Tegen Medium vertelt hij over zijn reis naar Vietnam, zijn leven in Amsterdam en zijn prioriteiten.

#DOESLIEF: SIRE’s sleutel tot een vriendelijker Nederland

13/03/2019

13/03/2019

SIRE startte de #DOESLIEF-campagne, omdat mensen niet bewust zijn hoevaak mensen nog worden beledigd. Medium zocht uit of deze campagne effectief is.

Review: Russian Doll

11/03/2019

11/03/2019

If you could do it all again, would you? The new Netflix series, 'Russian Doll', explores this idea with a twist.

The Digital Migrant

05/03/2019

05/03/2019

"Water, phone and food." This article takes a look at the crucial role played by smartphones and technology in the lives of migrants.

Suppressed Voices Given a Chance to be Heard: Introducing ‘Looney Radio’

28/02/2019

28/02/2019

This thursday we introduce a very special radio station from Argentina: Radio La Colifata. Opening their doors, Hospital Borda takes the recovery process of the patient to another level.

De Wereld Draait al 15 jaar Door

27/02/2019

27/02/2019

Al 15 jaar lang zorgt De Wereld Draait Door voor de meest iconische momenten van de Nederlandse TV. Medium zet de meest bijzondere DWDD-momenten op een rij.

Alumni of the month: Gijs Boerwinkel

27/02/2019

27/02/2019

The Alumni of the Month February: Gijs Boerwinkel. Having a master's degree in Political Communication, he is currently the head of communication at Waag.

The 2018 Oscar Snubs

25/02/2019

25/02/2019

Have the Oscars succeeded in giving recognition to those that deserve it? Some would argue they have not. This article explores the 2018 Oscar 'snubs'.

Media Reporting on Media: Documentary

21/02/2019

21/02/2019

In a largely mediated world, what information can we trust? How does it affect us? And what do changes in the media landscape mean?

EnjoyInstagram