fbpx
23/02/2020 The magazine by Communication Science students of the UvA

Nieuws voor kinderen: een kleine doelgroep

Het ‘volwassenenjournaal’ van acht uur is al eeuwenlang (oké, sinds televisie bestaat dan) een van de belangrijkste bronnen om aan…


Het ‘volwassenenjournaal’ van acht uur is al eeuwenlang (oké, sinds televisie bestaat dan) een van de belangrijkste bronnen om aan nieuws te komen. De situatie in Oekraïne en teleurstellingen van Sven Kramer bereiken zo het grote publiek. Het grote publiek ja, want de kleine nieuwsconsumenten worden hierbij overgeslagen. ‘Denk aan onze kinderen!’ Gelukkig worden ook zij bediend, met onder andere een eigen journaal (Jeugdjournaal) en eigen kranten (Kidsweek, 7Days). Maar hoe groot is de doelgroep van kleine mensen eigenlijk?

Cijfers
Het Jeugdjournaal is misschien wel de bekendste nieuwsbron voor de jonge mediaconsument. Uit de meest recente cijfers van de NOS en Stichting KijkOnderzoek, die helaas nog uit 2012 stammen, blijkt dat elke avond gemiddeld 280.000 mensen (ja, jong en oud) naar het Jeugdjournaal kijken. In de ochtend zijn dit er 28.000, met een opmerking erbij dat de uitzending veelal in schoolverband wordt gekeken en het werkelijke aantal dus nog hoger is.

Ook op papier worden veel kinderen bereikt. De kranten Kidsweek en 7Days, respectievelijk voor kinderen op de basisschool en de middelbare school, hebben een aardige oplage. Kidsweek valt elke donderdag bij 70.000 abonnees op de mat,van 7Days worden ongeveer 30.000 exemplaren gedrukt. Het bereik is echter nog veel groter: Kidsweek wordt door zo’n 200.000 kinderen wekelijks gelezen, 7Days verspreidt zich onder 88.000 lezers.

Een ‘eigen krant’
De kranten voor kinderen slaan dus aan. Sytse Wilman, redacteur bij Kidsweek en 7Days, vertelt aan Medium Magazine dat bij de oprichting niet iedereen dit succes voorzag. “De doelgroep is blijkbaar groot genoeg voor ons om tien jaar te bestaan. Dat is al ongeveer negen en een half jaar langer dan menigeen had voorspeld. Toen onze oprichter hiermee begon, zei die: ‘Weet je wat we moeten doen? Een krant voor kinderen maken!’ Sommigen dachten dat kinderen geen interesse in nieuws zouden hebben. Maar het tegendeel is waar.” Een kanttekening moet Wilman wel plaatsen: “Je wordt er niet rijk van!”

De kranten zijn volgens Wilman meer dan alleen een bron van nieuws. “Je moet zeker niet onderschatten hoe leuk het is voor kinderen om een eigen krant te krijgen. Je krijgt hem op donderdag echt in de bus, je kunt hem mee naar school nemen, je kunt er dingen uitscheuren. We merken wel dat kinderen er erg blij mee zijn dat ze een eigen blad hebben.”

Hoogopgeleid
Toch zal niet elk kind even snel de artikelen in 7Days kijken, of het nieuws van het Jeugdjournaal volgen. Patti Valkenburg, hoogleraar Media, Jeugd en Samenleving aan de Universiteit van Amsterdam, stelt dat nieuwsmedia voor kinderen vaak gericht zijn op de hoogopgeleide ouders. Immers, een exemplaar van Kidsweek of 7Days valt niet gratis op de mat. Wilman: “Redactioneel gezien beschouwen we de ouders niet als doelgroep, maar voor onze commerciële afdeling is het wel een belangrijke groep. De kinderen gaan immers niet zelf van hun zakgeld de krant kopen. We moeten ouders hebben die denken: ‘Goh, dat is leuk voor mijn kind. Hier, ga dat maar lezen’. Of kinderen die het zelf willen, en aan hun ouders moeten vragen of ze een abonnement mogen. Het zijn uiteindelijk de ouders die het abonnement moeten afsluiten. Daar houden we rekening mee bij de promotie.”

Reacties

reacties

Related Posts

Fake News and the Coronavirus: How the Media verbalize Xenophobia in the New Decade

22/02/2020

22/02/2020

As the Coronavirus spreads so do the misinformation and fake news that lead to xenophobia around the globe. Stephanie writes about her own experience as an Asian student abroad.

Becoming Your Own Life Coach – Living an Enriched Life

21/02/2020

21/02/2020

The series of Becoming Your Own Life Coach reaches its second chapter. Andrada reflects on the applied knowledge of the first book of the series and reviews a second one.

The Road to Acceptance of Queer Women in Media Representation

19/02/2020

19/02/2020

Acceptance or fetishization? This article takes a critical look at the way the media portrays lesbians and their relationships.

Medium Podcast #8 – Jade’s Pact

14/02/2020 and

14/02/2020

The month in which Jade stopped using smartphones and developed a texting twitch (Parents beware).

Personal Ads: Who needs Cupid?

14/02/2020

14/02/2020

From personal ads to dating apps, people have advertised themselves to find the best suitor. Medium tells you why cupid is out of business.

Parasite wins Best Picture without an ’English-speaking’ host

13/02/2020

13/02/2020

Parasite makes history at the 92nd Academy Awards by being the first non-English speaking film to win Best Picture, defeating eight other competing English-language movies. Danny tells us why Parasite deserved to win.

A day in the life of the FSR FMG’s official secretary

13/02/2020

13/02/2020

Have you ever wondered what the secretary of the FSR FMG does? Meet Robin while she tells about her job! The job that currency has a vacancy, so check it out!

“Trust the child within you”: Interview with Francis Alÿs

Medium interviewed Francis Alÿs, director of "Sandlines", which premiered in Europe at the International Film Festival in Rotterdam. His work is currently being exhibited at the Eye Film Museum in Amsterdam.

Black tie: A guide on formal attire

12/02/2020

12/02/2020

Your next formal event is coming up and no idea what to wear? Then this article is the perfect guide in what to wear in ‘black tie’ to the next formal event.  

The Lessons of a Mercurius Sales Committee Member

10/02/2020

10/02/2020

Have you ever wondered what the Sales Committee of the study association Mercurius exactly does? Margarete gives you an insight into the useful skills she has developed as part of the committee.

Vienna: City of dreams

10/02/2020

10/02/2020

The Austrian capital is a worldwide famous destination with all sorts of architecture, museums, and landmarks to visit. If you are an art or history lover, a foodie, or you just get a thrill out of traveling to a new place; Vienna is the place for you!

AMFI-film screening 2020: Student works of art about fashion and identity

09/02/2020 and

09/02/2020

Medium had the opportunity to attend the 2020 Fashion Film Screening & Photo-exhibition created by AMFI students. This was our take.

‘Taylor Swift: Miss Americana’: How The Pop Supernova Found Her Voice

07/02/2020

07/02/2020

Emma analyses 'Miss Americana,' the documentary about Taylor Swift. In this, Swift narrates her life as a pop star and a woman in her 20's.

Vegan for a month: a new veganning or a big missed-steak?

07/02/2020

07/02/2020

Dry-January not quite your thing? Maybe give veganism a go. Gabby explores veganism for herself, and leaves us with some tasty tips!

Afgeserveerd voedsel wordt steeds meer uitgeserveerd

06/02/2020

06/02/2020

Steeds meer initiatieven richten zich op het tegengaan van voedselverspilling. En dat is maar goed ook, want jaarlijks verdwijnt een derde van al het voedsel in de vuilnisbak.

mersin escort mersin escort mersin escort canlı tv konya escort