Nieuws voor kinderen: een kleine doelgroep

Picture of By Menno Woudt

By Menno Woudt

Het ‘volwassenenjournaal’ van acht uur is al eeuwenlang (oké, sinds televisie bestaat dan) een van de belangrijkste bronnen om aan nieuws te komen. De situatie in Oekraïne en teleurstellingen van Sven Kramer bereiken zo het grote publiek. Het grote publiek ja, want de kleine nieuwsconsumenten worden hierbij overgeslagen. ‘Denk aan onze kinderen!’ Gelukkig worden ook zij bediend, met onder andere een eigen journaal (Jeugdjournaal) en eigen kranten (Kidsweek, 7Days). Maar hoe groot is de doelgroep van kleine mensen eigenlijk?

Cijfers
Het Jeugdjournaal is misschien wel de bekendste nieuwsbron voor de jonge mediaconsument. Uit de meest recente cijfers van de NOS en Stichting KijkOnderzoek, die helaas nog uit 2012 stammen, blijkt dat elke avond gemiddeld 280.000 mensen (ja, jong en oud) naar het Jeugdjournaal kijken. In de ochtend zijn dit er 28.000, met een opmerking erbij dat de uitzending veelal in schoolverband wordt gekeken en het werkelijke aantal dus nog hoger is.

Ook op papier worden veel kinderen bereikt. De kranten Kidsweek en 7Days, respectievelijk voor kinderen op de basisschool en de middelbare school, hebben een aardige oplage. Kidsweek valt elke donderdag bij 70.000 abonnees op de mat,van 7Days worden ongeveer 30.000 exemplaren gedrukt. Het bereik is echter nog veel groter: Kidsweek wordt door zo’n 200.000 kinderen wekelijks gelezen, 7Days verspreidt zich onder 88.000 lezers.

Een ‘eigen krant’
De kranten voor kinderen slaan dus aan. Sytse Wilman, redacteur bij Kidsweek en 7Days, vertelt aan Medium Magazine dat bij de oprichting niet iedereen dit succes voorzag. “De doelgroep is blijkbaar groot genoeg voor ons om tien jaar te bestaan. Dat is al ongeveer negen en een half jaar langer dan menigeen had voorspeld. Toen onze oprichter hiermee begon, zei die: ‘Weet je wat we moeten doen? Een krant voor kinderen maken!’ Sommigen dachten dat kinderen geen interesse in nieuws zouden hebben. Maar het tegendeel is waar.” Een kanttekening moet Wilman wel plaatsen: “Je wordt er niet rijk van!”

De kranten zijn volgens Wilman meer dan alleen een bron van nieuws. “Je moet zeker niet onderschatten hoe leuk het is voor kinderen om een eigen krant te krijgen. Je krijgt hem op donderdag echt in de bus, je kunt hem mee naar school nemen, je kunt er dingen uitscheuren. We merken wel dat kinderen er erg blij mee zijn dat ze een eigen blad hebben.”

Hoogopgeleid
Toch zal niet elk kind even snel de artikelen in 7Days kijken, of het nieuws van het Jeugdjournaal volgen. Patti Valkenburg, hoogleraar Media, Jeugd en Samenleving aan de Universiteit van Amsterdam, stelt dat nieuwsmedia voor kinderen vaak gericht zijn op de hoogopgeleide ouders. Immers, een exemplaar van Kidsweek of 7Days valt niet gratis op de mat. Wilman: “Redactioneel gezien beschouwen we de ouders niet als doelgroep, maar voor onze commerciële afdeling is het wel een belangrijke groep. De kinderen gaan immers niet zelf van hun zakgeld de krant kopen. We moeten ouders hebben die denken: ‘Goh, dat is leuk voor mijn kind. Hier, ga dat maar lezen’. Of kinderen die het zelf willen, en aan hun ouders moeten vragen of ze een abonnement mogen. Het zijn uiteindelijk de ouders die het abonnement moeten afsluiten. Daar houden we rekening mee bij de promotie.”

Join Our Newsletter

New on Medium

Follow us

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace