Het ‘volwassenenjournaal’ van acht uur is al eeuwenlang (oké, sinds televisie bestaat dan) een van de belangrijkste bronnen om aan..."/> Het ‘volwassenenjournaal’ van acht uur is al eeuwenlang (oké, sinds televisie bestaat dan) een van de belangrijkste bronnen om aan..." />
16/07/2019 Communication Science news and articles

Nieuws voor kinderen: een kleine doelgroep

Het ‘volwassenenjournaal’ van acht uur is al eeuwenlang (oké, sinds televisie bestaat dan) een van de belangrijkste bronnen om aan…


Het ‘volwassenenjournaal’ van acht uur is al eeuwenlang (oké, sinds televisie bestaat dan) een van de belangrijkste bronnen om aan nieuws te komen. De situatie in Oekraïne en teleurstellingen van Sven Kramer bereiken zo het grote publiek. Het grote publiek ja, want de kleine nieuwsconsumenten worden hierbij overgeslagen. ‘Denk aan onze kinderen!’ Gelukkig worden ook zij bediend, met onder andere een eigen journaal (Jeugdjournaal) en eigen kranten (Kidsweek, 7Days). Maar hoe groot is de doelgroep van kleine mensen eigenlijk?

Cijfers
Het Jeugdjournaal is misschien wel de bekendste nieuwsbron voor de jonge mediaconsument. Uit de meest recente cijfers van de NOS en Stichting KijkOnderzoek, die helaas nog uit 2012 stammen, blijkt dat elke avond gemiddeld 280.000 mensen (ja, jong en oud) naar het Jeugdjournaal kijken. In de ochtend zijn dit er 28.000, met een opmerking erbij dat de uitzending veelal in schoolverband wordt gekeken en het werkelijke aantal dus nog hoger is.

Ook op papier worden veel kinderen bereikt. De kranten Kidsweek en 7Days, respectievelijk voor kinderen op de basisschool en de middelbare school, hebben een aardige oplage. Kidsweek valt elke donderdag bij 70.000 abonnees op de mat,van 7Days worden ongeveer 30.000 exemplaren gedrukt. Het bereik is echter nog veel groter: Kidsweek wordt door zo’n 200.000 kinderen wekelijks gelezen, 7Days verspreidt zich onder 88.000 lezers.

Een ‘eigen krant’
De kranten voor kinderen slaan dus aan. Sytse Wilman, redacteur bij Kidsweek en 7Days, vertelt aan Medium Magazine dat bij de oprichting niet iedereen dit succes voorzag. “De doelgroep is blijkbaar groot genoeg voor ons om tien jaar te bestaan. Dat is al ongeveer negen en een half jaar langer dan menigeen had voorspeld. Toen onze oprichter hiermee begon, zei die: ‘Weet je wat we moeten doen? Een krant voor kinderen maken!’ Sommigen dachten dat kinderen geen interesse in nieuws zouden hebben. Maar het tegendeel is waar.” Een kanttekening moet Wilman wel plaatsen: “Je wordt er niet rijk van!”

De kranten zijn volgens Wilman meer dan alleen een bron van nieuws. “Je moet zeker niet onderschatten hoe leuk het is voor kinderen om een eigen krant te krijgen. Je krijgt hem op donderdag echt in de bus, je kunt hem mee naar school nemen, je kunt er dingen uitscheuren. We merken wel dat kinderen er erg blij mee zijn dat ze een eigen blad hebben.”

Hoogopgeleid
Toch zal niet elk kind even snel de artikelen in 7Days kijken, of het nieuws van het Jeugdjournaal volgen. Patti Valkenburg, hoogleraar Media, Jeugd en Samenleving aan de Universiteit van Amsterdam, stelt dat nieuwsmedia voor kinderen vaak gericht zijn op de hoogopgeleide ouders. Immers, een exemplaar van Kidsweek of 7Days valt niet gratis op de mat. Wilman: “Redactioneel gezien beschouwen we de ouders niet als doelgroep, maar voor onze commerciële afdeling is het wel een belangrijke groep. De kinderen gaan immers niet zelf van hun zakgeld de krant kopen. We moeten ouders hebben die denken: ‘Goh, dat is leuk voor mijn kind. Hier, ga dat maar lezen’. Of kinderen die het zelf willen, en aan hun ouders moeten vragen of ze een abonnement mogen. Het zijn uiteindelijk de ouders die het abonnement moeten afsluiten. Daar houden we rekening mee bij de promotie.”

1377 Total Views 4 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Ada Varriale – a first-year communication science student

24/06/2019

24/06/2019

Join us as we get to know a little more about first year Communication Science student, Ada.

The downfall of Vero

22/06/2019

22/06/2019

Our brand new writer Jade on the downfall of Vero. Why was it the most promising social media platform? And why was it not able to beat Facebook?

The Day I Broke My Smartphone

21/06/2019

21/06/2019

Could you go a day without your smartphone?

Review: The Handmaid’s Tale

20/06/2019

20/06/2019

For this week's review, Karina tells you what she thinks about the popular book (and series) the Handmaid's Tale.

Congrats on being phubbed!

18/06/2019

18/06/2019

Phubbing is something we experience a lot in current society. Medium elaborates the negative consequences and gives you also advices how to stop phubbing.

The Dutch Hunger Games: Room-seeking struggles in the Netherlands

15/06/2019

15/06/2019

One minute on Facebook and the fight is on: “Pick me”. “I’m clean and sociable”. “I can pay extra rent”. “PM sent”. “Check your PM”. “Love me”. “Save me from homelessness”. Welcome to a normal day in the life of a student searching for a room in Amsterdam.

Spreading Digital Literacy With a Donkey

13/06/2019

13/06/2019

In order to increase digital literacy Dayn Amada brings his Community Tablet to rural communities. This device and its education, which can be transported by a donkey, is linked to culture and uses gamifcation to enhance the learning process. Eva explains this alternative way of learning and why it is successful.

Review: De lessen van Clarence Seedorf in College Tour

11/06/2019

11/06/2019

Loïs over het optreden van Clarence Seedorf in College Tour, en over de wijze lessen die we van hem kunnen leren.

The consequences of power and design in Black Mirror

05/06/2019

05/06/2019

People are probably unaware that many powerful people in Black Mirror are abusing the technology. Medium shows how this happens in several episodes.

Nudity in the Eye of the Beholder

04/06/2019

04/06/2019

Nudity has seen a great change in meaning over the years. Of course there is a physical aspect, but there is also a rather artsy view. Aakansha discusses the multiple ways of looking at nudity.

Alumni of the Month: Arco Gnochhi

27/05/2019

27/05/2019

Medium sprak met Arco Gnochhi. Alumni van Communicatiewetenschap, voetbaltwitteraar 2018 en momenteel programmamaker bij BNNVARA.

Aspiring for digital wellness

21/05/2019

21/05/2019

Actually we can't live without our smartphones. Nevertheless there are some solutions to control our digital lives. Medium has elaborated some of them.

Three Identical Strangers: a review

20/05/2019

20/05/2019

Have you ever wondered if there's a doppelganger of you out there somewhere? 3 men found those doppelgangers. They actually all looked exactly alike. Little did they know, they turned out to be brothers! Aakansha reviews the movie Three Identical Strangers, about these 3 men.

Medium Podcast #6 – A crash course in TV media landscape and why Game of Thrones rules

19/05/2019

19/05/2019

Plamen is back, but this time he’s sitting on the Medium throne. In this 6th episode of the Medium Podcast,...

The Brutally Feminine Murder of the Anti-Hero

18/05/2019

18/05/2019

We all love a hero, but sometimes, an anti-hero is even better. This article explores moral ambiguity and why we are attracted to it.

EnjoyInstagram