Marketing & PR

New year, same me: H&M wéér in opspraak

Kledingmerk H&M is het nieuwe jaar 2018 slecht begonnen. Deze week ontstond er commotie omtrent het merk wegens een racistische reclamecampagne. Het is niet de eerste keer dat het Zweedse bedrijf onder vuur ligt: H&M heeft al een groot verleden met verschillende schandalen.

Begin dit jaar lanceerde H&M haar nieuwe collectie, met daarin bijgevoegd foto’s van modellen die de nieuwe kleding droegen. Bij de kinderkleding maakte H&M echter een grote fout: door een gekleurd jongetje een trui te laten dragen met daarop de tekst ‘Coolest monkey in the jungle’ leek het erop alsof het modebedrijf inspeelde op racisme. Zeker ook omdat naast het gekleurde model een blank jongetje te zien was met een trui met de tekst ‘Survival expert’ deed het de gemoederen nog meer oplopen.

Excuses
Vanuit alle hoeken kreeg H&M de wind van voren en al vrij snel kwam er een excuus van het bedrijf. Veel effect had dit niet: grote Amerikaanse sterren als The Weeknd en G-Eazy waren snel op de been om zichzelf te distantiëren van het Zweedse merk. Pijnlijk, aangezien allebei de sterren een reclamecampagne met H&M op het programma hadden staan. Sterren als LeBron James en Diddy richtten zich juist op het jonge model: James wijdde een Instagram-post aan het jongetje om zijn steun te betuigen en Diddy bood de jongeling een modellencontract van een miljoen euro aan.

https://www.instagram.com/p/Bdvyi6nnZZD/?taken-by=g_eazy

Het is niet de eerste keer
De hele nieuwe campagne en daarmee gepaarde promotie is voor H&M niet bepaald uitgelopen op een succes. Maar dit is lang niet het enige schandaal dat het Zweedse merk in haar 60-jarige bestaan op haar naam heeft. In 2011 kwam, na onderzoek van milieuactivisme-organisatie GreenPeace, aan het licht dat H&M via haar productiefabrieken al jarenlang giftige stoffen in Chinese rivieren dumpt. Een stukje verderop in Azië klonken in 2016 ook al boze tongen richting H&M. In Bangladesh zouden de werkers in de fabrieken van de kledinggigant onderbetaald krijgen en absurd lange dagen moeten maken.

Copy and paste
Niet alleen achter de schermen ging het de afgelopen jaren mis voor Hennes & Mauritz. Ook bij het lanceren van nieuwe collecties ging het Zweedse bedrijf vaak de mist in. Zo lanceerde H&M vorig jaar haar nieuwe collectie, waar het voor opschudding zorgde door het logo van skate- en kledingmerk Trasher regelrecht te kopiëren en op de eigen kleding te gebruiken. Later in 2017 claimden kledingmerken Vetements en Gosha Rubchinsky hetzelfde bij H&M: de kledingfabrikant zou een simpele ‘copy and paste’ hebben gedaan, met als enige verandering dat er nu het H&M-logo op de kleding te vinden is.

Het is niet de eerste keer dat het Zweedse bedrijf onder vuur ligt: H&M heeft al een groot verleden met verschillende schandalen

Nauwelijks schade
De ophef heeft het bedrijf tot nog toe nauwelijks schade toegedaan. Elk jaar weer verkoopt H&M meer en elk jaar genereert H&M dus ook meer omzet. Al jaren is H&M, samen met Inditex (bekend van onder andere Zara), stuivertje aan het wisselen over wie de grootste kledingfabrikant van de wereld is. Volgens Forbes heeft het bedrijf H&M een waarde van maar liefst veertig miljard dollar. Daarmee schaalt het magazine H&M in als de absolute leider in de kledingbranche. De schandalen lijken daarmee geen invloed te hebben op de verkopen van de kledingproducent.

Tevreden klanten
Ook op individueel niveau doen de rellen omtrent H&M weinig af aan het beeld dat de winkelketen heeft. Nog steeds verlaten maar liefst 81% van de consumenten een H&M-filiaal met een tevreden gevoel. Daarnaast weet H&M op een jaarlijkse basis ook de meeste nieuwe klanten in een winkel te verwelkomen. Hierin blijft het concurrenten als Zara, Forever 21 en Abercrombie & Fitch voor. Ondanks de schandalen over de afgelopen jaren blijft H&M met de nieuwe klanten en de hoge tevredenheid elk jaar hoge ogen gooien en groeien ze elk jaar uit tot een nog grotere speler op kledinggebied.

Mommy knows best?
Het huidige schandaal is weer een nieuwe voor in de serie. Overigens heeft de moeder van het model geen enkel probleem met de manier waarop haar zoon op de site van H&M wordt afgebeeld. Op Instagram laat zij weten dat de mensen die er een probleem van maken slechts ‘aanstellers’ zijn en ‘moeten stoppen met het constante gehuil’. Ze snapt de ophef niet want ‘het is niet haar manier van denken’. Hoewel de moeder van het model daarmee in de bres springt voor het kledingmerk, heeft de reclamecampagne alsnog vele negatieve reacties weten uit te lokken. Het verleden van de Zweedse kledingproducent helpt daar niet aan mee.

Cover: Daian Gan / Eindredactie: Ramona Nouse

Reacties

reacties

Jorrit Hoekstra
Third-year Communication Science student Jorrit (20) devotes nearly all his time to watching sports and listening to hip hop. Hoping to finally graduate in 2019, he now finds himself working for Dutch newspaper De Telegraaf and setting up various projects of his own. Due to Jorrits wide interest, articles written by him cover a broad variety of different topics.

    You may also like

    Comments are closed.