Ernst-Jan Pfauth: van Medium naar werelddominantie

Picture of By Christian Manuputty

By Christian Manuputty

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]V[/mks_dropcap]olgens het lijstje 30 under 30 van Forbes behoorde hij tot het selecte gezelschap succesvolste ondernemers ter wereld van onder de dertig jaar. Inmiddels is hij de grens van drie decennia overschreden, maar dat maakt zijn prestaties er natuurlijk niet minder om. Hij was ooit redacteur en coördinator bij Medium, hoofd digitaal bij NRC Handelsblad en maakt op dit moment een podcast met Blendle-baas Alexander Klöpping. Maar je kent hem waarschijnlijk het beste als mede-oprichter en uitgever van De Correspondent. Het gaat hier natuurlijk om Ernst-Jan Pfauth. Wie is hij eigenlijk en waarom is hij zo succesvol? Medium ging met hem in gesprek, op zomaar een dinsdagochtend in Weesper, vlakbij de redactie van De Correspondent.

Ik heb er een gewoonte van gemaakt om met dit type vraag een gesprek te starten: wie is Ernst-Jan Pfauth? “Ik ben uitgever van De Correspondent, 31 jaar, en ik woon in Amsterdam met mijn verloofde en zoon. Verder heb ik vroeger Communicatiewetenschap gestudeerd en bij Medium gezeten. Het eerste jaar heb ik ‘normaal’ gestudeerd, het tweede jaar was ik bestuurslid bij Studievereniging Mercurius en het derde jaar schreef ik voor Medium en liep ik stage bij een persbureau in New York. | antalya escort | In mijn vierde jaar ging het fout. Ik kon toen bloggen voor The Next Web en dat was fulltime. Ik vond dat zo leuk, dus heb ik uiteindelijk geen master gedaan. Een master kan altijd nog, denk ik.” Het jaar erop kon Pfauth aan de slag bij NRC Handelsblad wat ook tot grote opluchting leidde bij zijn ouders.

Je bent jong en al zeer succesvol gezien het lijstje van Forbes. Hoe doe je dat? “Nou, dank”, zegt Pfauth ietwat ongemakkelijk. “Het is me gelukt door niet te wachten. Ik ben gewoon begonnen. Zeker als je de journalistiek in wilt, schrijven of publiceren, zijn er weinig redenen om te wachten totdat iemand jou een kans aanbiedt. Daar ben ik zelf ook achter gekomen. Ik dacht dat na mijn stage het moment aan zou breken om voor een krant te gaan schrijven. Ik stuurde een sollicitatie naar NRC Next en kreeg vrijwel direct een afwijzing, net zoals van alle andere kranten waar ik had gesolliciteerd. Toen dacht ik ‘Fuck it, ik begin zelf een soort krant’. Toen ben ik gaan bloggen.” Het bloggen is sindsdien, naar zijn eigen zeggen, uit de hand gelopen, omdat Pfauth altijd heeft kunnen doen waar hij in geloofde. | konyaaltı escort | “En ik heb natuurlijk ook wel geluk gehad.”

Toen dacht ik ‘Fuck it, ik begin zelf een soort krant’

O, ja? Vertel eens. “Mijn eerste blogpost bijvoorbeeld. Drie dagen nadat ik mijn blog was gestart, ging ik als klapvee naar een uitzending Pauw & Witteman. Voor mijn neus stonden Jan-Peter Balkenende en Paul Witteman ruzie te maken. Ik filmde dat. Dat is echt zo’n gelukkig moment.” Hoe Pfauth aan zijn stage is gekomen is ook zo’n gelukkig moment. “Ik had destijds les van Piet Bakker en hij organiseerde een borrel voor studenten. Niemand kwam opdagen, omdat hij net iedereen een onvoldoende had gegeven. Tijdens het college stond ik te vroeg op, waarop hij zei ‘Jij komt toch zeker wel ook?’.” Pfauth ging in op deze persoonlijke invitatie. Het resultaat: hij stond als enige te borrelen met docent Bakker. Daar heeft Pfauth wel een stage aan overgehouden, omdat Bakker hem garandeerde dat hij een stage kon regelen in New York voor de jonge Pfauth.

Jeetje, heb je nog meer van dat soort geluksmomenten? “O, ja hoor. Ik ben ooit naar een cursus gegaan waar een man sprak over zijn internetondernemingen. Ik moest zelf namelijk als freelancer ook een eigen bedrijf starten. Het was zo inspirerend, dus ik mailde hem na afloop om hem te bedanken. Hij reageerde meteen met de vraag of ik op zoek was naar een baan. Zo ben ik aan mijn baan gekomen als blogger voor The Next Web.”

Nu staat Pfauth bekend als een van de oprichters en uitgever van De Correspondent. Hoe houden jullie bij De Correspondent de balans tussen veel views proberen te genereren en te blijven informeren, vergeleken met andere media? “Het grote verschil zit hem in het verdienmodel. Andere media zullen misschien wat meer clickbait-artikelen plaatsen, omdat ze de views moeten omzetten in advertentie-inkomsten. Je let dan niet meer op het informeren van de lezer, maar op de aandacht proberen te trekken. Zo kun je blijven voortbestaan. Wij willen de lezer juist informeren, zodat zij ons geld blijven geven. Zo kunnen wij voortbestaan. Onze directe belanghebbende is de lezer en niet de adverteerder. | muratpaşa escort | Dat is een bevrijdende uitgangspositie, want je hoeft er alleen aan te denken over hoe je je werk zo goed mogelijk kunt doen.”

Het hele interview met Ernst-Jan Pfauth lezen? Klik dan hier! Of neem één van de laatste papieren exemplaren van Medium Magazine mee! Je kunt de papieren versie vinden op de Roeterseiland Campus.

Cover: Thomas Korver

Join Our Newsletter

New on Medium

Follow us

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace