fbpx
25/04/2019 Communication Science news and articles

Loot boxes slopen onze games

De manier waarop het nu wordt geïmplementeerd maakt misbruik van fanatieke gamers en doet af aan anders uitstekende games.


Uitgevers pompen met gemak honderden miljoenen euro’s in een titel, in de hoop dat gamers tussen het buitensporige aantal releases ervoor kiezen hun game te kopen. Ontwikkelaars en uitgevers zijn daarom al een tijd op zoek naar manieren om meer geld uit hun games te halen. Dit begon met downloadable content en microtransacties, maar loot boxes lijken nu de volgende stap in dit zorgwekkende proces.

Recente games als Forza Motorsport 7, Middle-earth: Shadow of War en de Star Wars: Battlefront II-bèta hebben de discussie rondom dit verdienmodel aangewakkerd. Deze titels worden met een adviesprijs van zestig euro in de winkels gelegd, maar bevatten naast de season pass voor dingen als verhaaluitbreidingen en extra levels ook loot boxes. Dit feit alleen al schiet veel gamers in het verkeerde keelgat, omdat zelfs na het aanschaffen van de duurste versie niet alle content beschikbaar is.

Zelfs na het aanschaffen van de duurste versie is niet alle content beschikbaar

Loot boxes belonen spelers namelijk willekeurig met verschillende in-game spullen, zoals wapens, onderdelen, auto’s, personages, skins, enzovoorts. In de meeste games zijn beloningen ingedeeld op basis van rang, variërend van common tot legendary, exotic, of een andere hippe term. Een gemiddelde loot box kan iets heel moois opleveren, maar er is ook een grote kans dat je een lading onzin ontvangt. Dit zogenaamde gacha-systeem leverde Electronic Arts vorig jaar 650 miljoen dollar op, en Activision Blizzard 3,2 miljard , dus het is geen wonder dat meer uitgevers ze achterna gaan. Vaak zijn ontwikkelaars zelfs zo slim om duurdere loot boxes aan te bieden, die gegarandeerd een aantal zeldzame spullen opleveren.

Met name Battlefront II en Shadow of War deden veel stof opwaaien, omdat de beloningen in die games de gameplay sterk beïnvloeden. Spelers die in de Star Wars Battlefront II-bèta extra centen spendeerden aan loot boxes met zogenaamde star cards, waren binnen een mum van tijd in het voordeel ten opzichte van online tegenstanders. Vaak wordt benadrukt dat bijvoorbeeld krachtige wapens ook kunnen worden verdiend met in-game valuta door de game te spelen. In de praktijk gaat dit echter vaak niet op, omdat tientallen tot honderden uren grinden dusdanig weinig oplevert dat jagen op dat ene item niet loont.

Wil je er zeker van zijn dat je rond kan rijden in je favoriete auto uit Forza? Dan zul je toch echt de portemonnee moeten trekken, en niet eenmalig. Om deze reden werd recent de link met gokverslaving gemaakt, omdat er schijnbaar een groep gamers is die het kansspelelement van loot boxes niet kan weerstaan. Het nieuwe regeerakkoord zegt verslavende gokspellen aan banden te gaan leggen, maar tot nu toe zijn loot boxes nog niet ter sprake gekomen. Volgens de Entertainment Software Rating Board vallen games met dergelijke verdienmodellen niet onder gokken, aangezien spelers altijd in-game beloningen krijgen voor hun geld. Hoe het Europese PEGI hierover denkt moet nog blijken.

We mogen echter niet ontkennen dat games het tegenwoordig té aantrekkelijk maken om extra geld uit te geven. Al heeft de ESRB een punt, er moet meer transparantie komen over de kansen van spelers bij het openen van loot boxes, zoals al wettelijk verplicht is in China. De manier waarop het nu wordt geïmplementeerd maakt misbruik van fanatieke gamers en doet af aan anders uitstekende games.

Cover: ShadowofWar.com

447 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Is Having a Restricted Press Really Such a Bad Thing?

22/04/2019

22/04/2019

Having a government-controlled press, singapore has been ranked 150th out of 180 countries on the World Freedom Press Index. But is this controlled press really a bad thing in a time were fake news thrives?

Backstage bij Dotcomspot: Raf

19/04/2019

19/04/2019

In deze editie van backstage sprak Medium met Raf die stage loopt bij Dotcomsport.

Medium Podcast #5 – It’s getting hot in here: how to survive Climate Change

18/04/2019

18/04/2019

Medium's brand new podcast on climate change and how to survive it, go listen!

Added social value and the active audience

18/04/2019

18/04/2019

The media we know today isn't the way it has always been. In the three 'ages' that media has gone through, an awful lot has changed.

Trials by Media: The Case of Madeleine McCann

17/04/2019

17/04/2019

How the missing case of Madeleine McCann, rocked the world and made us reconsider the role of the media, mediatisation and framing in modern news cycles.

GDPR: (Finally) A Legislation For The Digital World

16/04/2019

16/04/2019

Medium editor Eva Oravcova joined the 'The Two Faces of Facebook' debate on the 11th of April. On the basis of this debate, hosted by ASIF Ventures, Eva dives into the GDPR and explains us everything we need to know.

De snelle dood van Google’s kunstmatige intelligentie raad

14/04/2019

14/04/2019

Naar aanleiding van een enorme groei in kunstmatige intelligentie, heeft Google het ATEAC opgericht. Deze kunstmatige intelligentie raad kreeg echter veel interne kritiek en werd na slechts een week alweer opgedoekt. Medium zocht uit waarom.

Students of Amsterdam: Aakansha

10/04/2019

10/04/2019

Back again with another Students of Amsterdam feature, Medium chats with communication science student, Aakansha, about life and study in Amsterdam.

Media Regulation in the United States

09/04/2019

09/04/2019

Media industries in the United States facing regulations because they are very powerful. Medium dived into this interesting phenomena.

The European Elections: Basic Guide to What, Why and How

08/04/2019

08/04/2019

Having troubles with the when and how about the European elections? No stress, Medium helps you out!

Yellow Vests, The Symbol of a Rising Working Class

05/04/2019

05/04/2019

Headlining the newspapers for the past months, the Yellow Vests have proven not only to be of practical use, but to serve as a symbol of a rising working class as well.

What the Hell is Communication Science?

04/04/2019

04/04/2019

A frustrated meditation on what it means to study communication science at the University of Amsterdam, courtesy of Hahae, a second year student.

Communication Science meets Heritage Studies

03/04/2019

03/04/2019

Can history be studied merely objectively or also subjectively? Communication science and heritages studies students discuss the importance of an interdisciplinary approach.

Sport en social media: Een gouden combinatie?

03/04/2019

03/04/2019

Iedere sportorganisatie gebruikt tegenwoordig fanatiek social media om in contact te blijven met de fans. Daarnaast kan dit ook erg lucratief zijn.

Students of Amsterdam: Terézia

02/04/2019

02/04/2019

Let us introduce Terézia. Originally from Slovakia, Terézia has moved to Amsterdam to study psychology, bringing a piece of home with her in the form of folk dancing.

EnjoyInstagram