fbpx
20/08/2019 Communication Science news and articles

Loot boxes slopen onze games

De manier waarop het nu wordt geïmplementeerd maakt misbruik van fanatieke gamers en doet af aan anders uitstekende games.


Uitgevers pompen met gemak honderden miljoenen euro’s in een titel, in de hoop dat gamers tussen het buitensporige aantal releases ervoor kiezen hun game te kopen. Ontwikkelaars en uitgevers zijn daarom al een tijd op zoek naar manieren om meer geld uit hun games te halen. Dit begon met downloadable content en microtransacties, maar loot boxes lijken nu de volgende stap in dit zorgwekkende proces.

Recente games als Forza Motorsport 7, Middle-earth: Shadow of War en de Star Wars: Battlefront II-bèta hebben de discussie rondom dit verdienmodel aangewakkerd. Deze titels worden met een adviesprijs van zestig euro in de winkels gelegd, maar bevatten naast de season pass voor dingen als verhaaluitbreidingen en extra levels ook loot boxes. Dit feit alleen al schiet veel gamers in het verkeerde keelgat, omdat zelfs na het aanschaffen van de duurste versie niet alle content beschikbaar is.

Zelfs na het aanschaffen van de duurste versie is niet alle content beschikbaar

Loot boxes belonen spelers namelijk willekeurig met verschillende in-game spullen, zoals wapens, onderdelen, auto’s, personages, skins, enzovoorts. In de meeste games zijn beloningen ingedeeld op basis van rang, variërend van common tot legendary, exotic, of een andere hippe term. Een gemiddelde loot box kan iets heel moois opleveren, maar er is ook een grote kans dat je een lading onzin ontvangt. Dit zogenaamde gacha-systeem leverde Electronic Arts vorig jaar 650 miljoen dollar op, en Activision Blizzard 3,2 miljard , dus het is geen wonder dat meer uitgevers ze achterna gaan. Vaak zijn ontwikkelaars zelfs zo slim om duurdere loot boxes aan te bieden, die gegarandeerd een aantal zeldzame spullen opleveren.

Met name Battlefront II en Shadow of War deden veel stof opwaaien, omdat de beloningen in die games de gameplay sterk beïnvloeden. Spelers die in de Star Wars Battlefront II-bèta extra centen spendeerden aan loot boxes met zogenaamde star cards, waren binnen een mum van tijd in het voordeel ten opzichte van online tegenstanders. Vaak wordt benadrukt dat bijvoorbeeld krachtige wapens ook kunnen worden verdiend met in-game valuta door de game te spelen. In de praktijk gaat dit echter vaak niet op, omdat tientallen tot honderden uren grinden dusdanig weinig oplevert dat jagen op dat ene item niet loont.

Wil je er zeker van zijn dat je rond kan rijden in je favoriete auto uit Forza? Dan zul je toch echt de portemonnee moeten trekken, en niet eenmalig. Om deze reden werd recent de link met gokverslaving gemaakt, omdat er schijnbaar een groep gamers is die het kansspelelement van loot boxes niet kan weerstaan. Het nieuwe regeerakkoord zegt verslavende gokspellen aan banden te gaan leggen, maar tot nu toe zijn loot boxes nog niet ter sprake gekomen. Volgens de Entertainment Software Rating Board vallen games met dergelijke verdienmodellen niet onder gokken, aangezien spelers altijd in-game beloningen krijgen voor hun geld. Hoe het Europese PEGI hierover denkt moet nog blijken.

We mogen echter niet ontkennen dat games het tegenwoordig té aantrekkelijk maken om extra geld uit te geven. Al heeft de ESRB een punt, er moet meer transparantie komen over de kansen van spelers bij het openen van loot boxes, zoals al wettelijk verplicht is in China. De manier waarop het nu wordt geïmplementeerd maakt misbruik van fanatieke gamers en doet af aan anders uitstekende games.

Cover: ShadowofWar.com

Reacties

reacties

Related Posts

Hoe propaganda twee partijen steeds verder uit elkaar drijft

18/08/2019

18/08/2019

Fabian dook in de politieke spanningen tussen Ierland en Noord Ierland. Propaganda is daarbij niet te vermijden.

PR-Disaster or opportunity? The influence of #Brexit in Ireland

18/08/2019

18/08/2019

The Brexit will have a big influence on companies in Ireland and Northern Ireland. Kelly explains why a good PR will be more important than ever before.

Protesten aan de Ierse grens: wat betekent de Brexit voor Ierland?

16/08/2019

16/08/2019

Het bekende Goede Vrijdag-akkoord diende een vredige oplossing te bieden voor de strijd tussen Ierland en Noord-Ierland. De huidige ontwikkelingen rondom de Brexit brengen dit echter in gevaar. Quinta beschrijft de situatie, hoe deze is ontstaan en welke rol de Brexit hierin speelt.

Why won’t Ed Sheeran sell me a chair?

12/08/2019

12/08/2019

Marketing agencies are using celebrities very often, but during the company visit at Morrow Communications, Joanna learnt there is a shift going on from celebrities to social media influencers.

Entertainment uit de Oudheid viert hoogtijdagen in het digitale tijdperk

10/08/2019

10/08/2019

Een Ierse tour-guide die met zijn manier van vertellen laat zien dat de klassieke retoriek nog niet verloren is in het digitale tijdperk zoals wij dat kennen. Kevin vertelt over Patrick en zijn tour in Dublin.

Why Northern Ireland plays a key role in Brexit

10/08/2019

10/08/2019

Sjors travelled to Northern Ireland and saw the remains of The Troubles. What role does Northern Ireland play in a possible Brexit?

Ada Varriale – a first-year communication science student

24/06/2019

24/06/2019

Join us as we get to know a little more about first year Communication Science student, Ada.

The downfall of Vero

22/06/2019

22/06/2019

Our brand new writer Jade on the downfall of Vero. Why was it the most promising social media platform? And why was it not able to beat Facebook?

The Day I Broke My Smartphone

21/06/2019

21/06/2019

Could you go a day without your smartphone?

Review: The Handmaid’s Tale

20/06/2019

20/06/2019

For this week's review, Karina tells you what she thinks about the popular book (and series) the Handmaid's Tale.

Congrats on being phubbed!

18/06/2019

18/06/2019

Phubbing is something we experience a lot in current society. Medium elaborates the negative consequences and gives you also advices how to stop phubbing.

The Dutch Hunger Games: Room-seeking struggles in the Netherlands

15/06/2019

15/06/2019

One minute on Facebook and the fight is on: “Pick me”. “I’m clean and sociable”. “I can pay extra rent”. “PM sent”. “Check your PM”. “Love me”. “Save me from homelessness”. Welcome to a normal day in the life of a student searching for a room in Amsterdam.

Spreading Digital Literacy With a Donkey

13/06/2019

13/06/2019

In order to increase digital literacy Dayn Amada brings his Community Tablet to rural communities. This device and its education, which can be transported by a donkey, is linked to culture and uses gamifcation to enhance the learning process. Eva explains this alternative way of learning and why it is successful.

Review: De lessen van Clarence Seedorf in College Tour

11/06/2019

11/06/2019

Loïs over het optreden van Clarence Seedorf in College Tour, en over de wijze lessen die we van hem kunnen leren.

The consequences of power and design in Black Mirror

05/06/2019

05/06/2019

People are probably unaware that many powerful people in Black Mirror are abusing the technology. Medium shows how this happens in several episodes.

EnjoyInstagram