Media & Entertainment

Lijstjes, lijstjes, lijstjes

Het einde van 2017 nadert en dat betekent twee dingen: we beginnen met het maken van goede voornemens en jaaroverzichten en lijstjes steken de kop op. En natuurlijk lopen de mediagiganten voorop in deze wedloop. Wie maakt het mooiste, leukste, snelste en vooral beste lijstje?

Het maken van lijstjes is een ware wedloop geworden, die in de afgelopen jaren een vogelvlucht heeft genomen. Waar we ooit genoegen moesten nemen met het jaaroverzicht van de Top 40 op de radio, zijn er nu talloze lijstjes die de beste nummers van 2017 opsommen. Hieronder een kort overzicht van de lijstjes die afgelopen week zijn onthuld.

YouTube
Natuurlijk! Wat is het best bekeken filmpje van 2017? In Nederland wint Arjen Lubach lachend met een kleine 31 miljoen views voorsprong op de nummer twee. Zijn ‘Netherlands second’ scoorde internationaal erg goed. Op twee staat de grootste farce van 2017: ‘Het is voorbij’ waarin Enzo Knol en zijn huidige vriendin hun relatie verbreken. Maar met 3,7 miljoen views en z’n vriendinnetje in huis zal Knol zich niet zo’n zorgen maken.

Op muziekgebied scoorde Despacito van Luis Fonsi en Daddy Yankee het best. Met 4,4 miljard views stootten ze niet alleen Perfect van Ed Sheeran van de 2017-troon, maar ook van de meeste-bekeken-filmpje-aller-tijden-troon.

Spotify: Ed Sheeran, Ed Sheeran en Ed Sheeran
Een wereldwijd lijstje dat wordt aangevoerd door onze roodharige, Britse singer-songwriter is die van meest beluisterde artiest op streamingdienst Spotify. Kort achter hem staan Drake en The Weekend. In Nederland is Ed Sheeran de enige internationale artiest in de top vijf, maar hij voert wel die top vijf aan. Achter hem vinden we Lil’kleine, Boef, Ronnie Flex en Sevn Alias.

En of dat nog niet genoeg was voor de man uit Halifax, pakt hij ook nog en passant de titel voor best beluisterde nummer in de lage landen én wereldwijd. Shape of you van het album Divide werd maarliefst 1,4 miljard keer beluisterd.

Maar de hiphoppers pakken als collectief Ed Sheeran terug. Hiphop is namelijk het meest beluisterde genre op Spotify. Dat blijkt ook wel uit de cijfers van de meest bekende Spotify hiphoplijst. 8,4 miljoen mensen volgen de afspeellijst.

Twitter: #nuggsforcarter
Twitter zelf doet niet aan lijstjes, maar een afgetekende nummer één is in 2017 zeker aan te wijzen. Carter Wilkinson vroeg aan fastfoodketen Wendy’s hoeveel retweets hij nodig had voor een jaar lang gratis kipnuggets. Wendy’s vond achttien miljoen retweets een schappelijk aantal en dus werd de grootste Twitterhype van 2017 geboren: #nuggetsvoorcarter. Toen het oude retweetrecord van Ellen DeGeneres, 3,4 miljoen retweets op haar Oscarselfie, eraan ging, besloot Wendy’s 100.000 dollar te geven aan een goed doel, om zo de 16-jarige Carter tegemoet te komen. Of Wilkinson nog gratis kipnuggets heeft gekregen is helaas onbekend.

December is pas net begonnen en dus hebben we nog een maand lang om ons voor te bereiden op het lijstjesgeweld dat ons te wachten staat. Voor cijferfetisjisten belooft dit jaar te eindigen in een waar lijstjesparadijs, maar voor de mensen met een lichte angst voor opsommingen zullen het nog lange dagen worden.

Cover: PixabayEindredactie: Ramona Nouse 

Reacties

reacties

Philip van Es
Philip is een 23-jarige student communicatiewetenschap en 'voetbalofiel'. Daarnaast is hij ook een nieuwsgierig aagje die graag voor en achter de camera zijn nieuwsgierigheid tot vervelens aan toe ten berde brengt.

You may also like

Comments are closed.