fbpx
26/02/2020 The magazine by Communication Science students of the UvA

Lachen met internetpolls

Een internetpoll lijkt leuk, maar vaak loopt het helemaal uit de hand. Medium zocht de leukste voorbeelden voor je uit.


Het lijkt een goed idee: je hebt een nieuwe uitvinding of een nieuw product, maar geen goede naam, dus maak je een prijsvraag. Het zal vaak tot goed resultaat leiden, maar niet altijd. Het meest recente voorbeeld is het trotse onderzoeksschip van het Britse Natural Environment Research Council (NERC). Prijskaartje: ruim 250 miljoen euro. De vraag: bedenk een naam voor het schip, die past bij de Britse nautische geschiedenis en de grootse missies die het schip uit zal gaan voeren. Het resultaat: ‘Boaty McBoatface’. Leuk voor een kinderserie à la Thomas de stoomlocomotief, maar niet zo stoer als je, als kapiteins onder elkaar, zit op te scheppen over je mooie schip. Hoe heet die van jou? Boaty McBoatface.

Het is natuurlijk erg amusant voor iedereen die er verder niet bij betrokken is, maar bij het NERC zitten ze er waarschijnlijk flink mee in hun maag. Volgens een statement op hun website zullen ze naar de suggesties van de stemming kijken en op basis daarvan een beslissing gaan nemen. Maar de kans dat het schip Boaty McBoatface wordt genoemd lijkt ondanks de enorme voorsprong (120.000 stemmen, meer dan drie keer het aantal stemmen voor de nummer twee) nihil.

De vraag: bedenk een naam. Het resultaat: Boaty McBoatface.

Als het NERC een beetje onderzoek had gedaan, was de hele kwestie wellicht te voorkomen geweest. Het is niet voor het eerst dat een online verkiezing gekaapt wordt door reaguurders die zin hebben in een verzetje. Er zijn legio voorbeelden van, Medium zet de leukste op een rijtje.

Bieber naar Noord-Korea
In 2010 leek het de makers van de website faxo leuk om aan hun gebruikers te vragen waar Justin Bieber volgens hen heen moest op zijn volgende tour. Een handige manier om veel gebruikers naar de site te krijgen, want over de hele wereld zijn natuurlijk miljoenen Beliebers die voor een bezoekje van hun idool best een paar honderd keer willen stemmen op hun land. Maar de zwijmelende tienermeisjes waren niet opgewassen tegen de tentakels van de enorme 4chan community. Zodra zij hoorden van de poll, gingen zij massaal stemmen voor Noord-Korea. Het resultaat was dat Noord-Korea afgetekend op de bovenste plaats eindigde.

Je ziet het voor je: miljoenen hongerige Noord-Koreaanse boeren die dagelijks moeten vechten om te overleven, die dan ook nog eens bezoek krijgen van een verwend, blank jongetje die een paar liedjes komt zingen. Gelukkig ging het ‘feest’ niet door: Universal Music, het label van Bieber, had niets met de poll te maken en trok zich dan ook niets aan van de uitslag.

Dikke programmeur als model
Toen de Britse website Next in 2011 een modellenwedstrijd begon, was de uitslag van tevoren al redelijk te voorspellen: de winnaar zou waarschijnlijk een knap gezicht en een dun of gespierd lichaam hebben. Dankzij het internet liep het (bijna) anders: programmeur Roland Bunce, een gezellige dikzak uit Belfast, wilde wel meedingen naar de hoofdprijs van een giftcard ter waarde van 2000 pond en de kans op een photoshoot. Hij verzamelde al gauw een flinke schare fans en het leek erop dat hij een goede kans maakte op de overwinning. Op een gegeven moment had Bunce 26.000 stemmen verzameld, de nummer twee stond op een miezerige 97 stemmen. Helaas werd het Bunce allemaal te veel en stapte hij uit de race, maar het internet had opnieuw toegeslagen.

https://twitter.com/Gunjan_Patil/status/722085336440897537

‘Hitler did nothing wrong’
Ook grote bedrijven gaan soms flink de mist in met online polls. Voedselgigant Pepsi Co was in 2012 op zoek naar een goede naam voor de nieuwste smaak van de frisdrank Mountain Dew (appel), maar had even geen rekening gehouden met de destructieve kracht van het internet. Al snel werd de lijst aangevoerd door namen als ‘Hitler did nothing wrong’ en ‘Fapple’. Voor Pepsi Co zat er niets anders op dan de poll in te trekken, zeker nadat zelfs de website van de poll werd gehackt en er een banner werd geplaatst met de tekst ‘Mtn Dew salutes the Israeli Mossad for demolishing 3 towers on 9/11!’.

Afwasmiddel met kippensmaak
Ook in Duitsland gaat er wel eens wat fout bij online polls. Afwasmerk Pril liet klanten in 2011 voorstellen insturen voor een design voor de flessen afwasmiddel, die daadwerkelijk in de winkel zouden komen te liggen. Je voelt hem al aankomen: de firma achter Pril (Henkel) was niet zo blij toen het eindresultaat een fles afwasmiddel met een rommelige tekening van een gebraden kippetje was, met daarbij de tekst ‘smaakt naar heerlijke kip’. Henkel paste naderhand de voorwaarden van de poll aan en uiteindelijk kwamen twee vrij saaie designs in de schappen te liggen. Het internet was boos, het bedrijf had zichzelf geblameerd, maar het internet had opnieuw zijn mogelijkheden getoond.

GeenStijl-Doritos
Ook de Nederlandse reaguurders slagen er met enige regelmaat in online polls te saboteren. Zo werd de slogan ‘wij van wc-eend adviseren wc-eend’ verkozen tot beste reclameslogan ooit, en ook de GeenStijl-Doritos hebben we aan de ongefundeerde en nodeloos kwetsende blog te danken.

Al deze voorbeelden zijn natuurlijk erg grappig, maar er zit ook een serieuze kant aan. Veel mensen onderschatten de kracht van internet en gaan er ten onrechte van uit dat een online poll tot goede resultaten zal leiden. Er zijn meerdere redenen waarom dat niet het geval is: ten eerste is het natuurlijk niet zo dat de gemiddelde internetgebruiker gelijk is aan de gemiddelde Nederlander. Daarnaast blijkt steeds weer dat het internet misschien niet het slechtste, maar zeker ook niet het beste in de mens naar boven haalt. Voor een leuke grap draait het internet zijn hand niet om en daar wordt onvoldoende rekening mee gehouden.

Reacties

reacties

Tags: , , in Other
Related Posts

A Requiem to BoJack Horseman

26/02/2020

26/02/2020

Spanning six seasons, Netflix’s first original animated series BoJack Horseman finally came to an end last January. First dismissed as yet another adult animated show much like The Simpsons and Bob’s Burgers, BoJack Horseman grew to be revered as a brilliantly dark, thoughtful show that doesn’t pull any punches when discussing social issues. Karina discusses the show's brilliance.

Medium Podcast #9- IFFR Interview with Artemio Narro and Manolo Caso

25/02/2020 and

25/02/2020

Medium Podcast went on the field to interview Artemio Narro and Manolo Caso after the world premiere of Narro's second feature film and Caso's acting debut in ColOZio.

Fake News: het dodelijkste virus dat er is

24/02/2020

24/02/2020

Volgens de media zou de halve wereld als besmet zijn met het Coronavirus. Echter valt dit reuze mee en probeert de media ons door fake news bang te maken.

Fake News and the Coronavirus: How the Media verbalize Xenophobia in the New Decade

22/02/2020

22/02/2020

As the Coronavirus spreads so do the misinformation and fake news that lead to xenophobia around the globe. Stephanie writes about her own experience as an Asian student abroad.

Becoming Your Own Life Coach – Living an Enriched Life

21/02/2020

21/02/2020

The series of Becoming Your Own Life Coach reaches its second chapter. Andrada reflects on the applied knowledge of the first book of the series and reviews a second one.

The Road to Acceptance of Queer Women in Media Representation

19/02/2020

19/02/2020

Acceptance or fetishization? This article takes a critical look at the way the media portrays lesbians and their relationships.

Medium Podcast #8 – Jade’s Pact

14/02/2020 and

14/02/2020

The month in which Jade stopped using smartphones and developed a texting twitch (Parents beware).

Personal Ads: Who needs Cupid?

14/02/2020

14/02/2020

From personal ads to dating apps, people have advertised themselves to find the best suitor. Medium tells you why cupid is out of business.

Parasite wins Best Picture without an ’English-speaking’ host

13/02/2020

13/02/2020

Parasite makes history at the 92nd Academy Awards by being the first non-English speaking film to win Best Picture, defeating eight other competing English-language movies. Danny tells us why Parasite deserved to win.

A day in the life of the FSR FMG’s official secretary

13/02/2020

13/02/2020

Have you ever wondered what the secretary of the FSR FMG does? Meet Robin while she tells about her job! The job that currency has a vacancy, so check it out!

“Trust the child within you”: Interview with Francis Alÿs

Medium interviewed Francis Alÿs, director of "Sandlines", which premiered in Europe at the International Film Festival in Rotterdam. His work is currently being exhibited at the Eye Film Museum in Amsterdam.

Black tie: A guide on formal attire

12/02/2020

12/02/2020

Your next formal event is coming up and no idea what to wear? Then this article is the perfect guide in what to wear in ‘black tie’ to the next formal event.  

The Lessons of a Mercurius Sales Committee Member

10/02/2020

10/02/2020

Have you ever wondered what the Sales Committee of the study association Mercurius exactly does? Margarete gives you an insight into the useful skills she has developed as part of the committee.

Vienna: City of dreams

10/02/2020

10/02/2020

The Austrian capital is a worldwide famous destination with all sorts of architecture, museums, and landmarks to visit. If you are an art or history lover, a foodie, or you just get a thrill out of traveling to a new place; Vienna is the place for you!

AMFI-film screening 2020: Student works of art about fashion and identity

09/02/2020 and

09/02/2020

Medium had the opportunity to attend the 2020 Fashion Film Screening & Photo-exhibition created by AMFI students. This was our take.

mersin escort mersin escort mersin escort canlı tv konya escort