Other

Lachen met internetpolls

Het lijkt een goed idee: je hebt een nieuwe uitvinding of een nieuw product, maar geen goede naam, dus maak je een prijsvraag. Het zal vaak tot goed resultaat leiden, maar niet altijd. Het meest recente voorbeeld is het trotse onderzoeksschip van het Britse Natural Environment Research Council (NERC). Prijskaartje: ruim 250 miljoen euro. De vraag: bedenk een naam voor het schip, die past bij de Britse nautische geschiedenis en de grootse missies die het schip uit zal gaan voeren. Het resultaat: ‘Boaty McBoatface’. Leuk voor een kinderserie à la Thomas de stoomlocomotief, maar niet zo stoer als je, als kapiteins onder elkaar, zit op te scheppen over je mooie schip. Hoe heet die van jou? Boaty McBoatface.

Het is natuurlijk erg amusant voor iedereen die er verder niet bij betrokken is, maar bij het NERC zitten ze er waarschijnlijk flink mee in hun maag. Volgens een statement op hun website zullen ze naar de suggesties van de stemming kijken en op basis daarvan een beslissing gaan nemen. Maar de kans dat het schip Boaty McBoatface wordt genoemd lijkt ondanks de enorme voorsprong (120.000 stemmen, meer dan drie keer het aantal stemmen voor de nummer twee) nihil.

De vraag: bedenk een naam. Het resultaat: Boaty McBoatface.

Als het NERC een beetje onderzoek had gedaan, was de hele kwestie wellicht te voorkomen geweest. Het is niet voor het eerst dat een online verkiezing gekaapt wordt door reaguurders die zin hebben in een verzetje. Er zijn legio voorbeelden van, Medium zet de leukste op een rijtje.

Bieber naar Noord-Korea
In 2010 leek het de makers van de website faxo leuk om aan hun gebruikers te vragen waar Justin Bieber volgens hen heen moest op zijn volgende tour. Een handige manier om veel gebruikers naar de site te krijgen, want over de hele wereld zijn natuurlijk miljoenen Beliebers die voor een bezoekje van hun idool best een paar honderd keer willen stemmen op hun land. Maar de zwijmelende tienermeisjes waren niet opgewassen tegen de tentakels van de enorme 4chan community. Zodra zij hoorden van de poll, gingen zij massaal stemmen voor Noord-Korea. Het resultaat was dat Noord-Korea afgetekend op de bovenste plaats eindigde.

Je ziet het voor je: miljoenen hongerige Noord-Koreaanse boeren die dagelijks moeten vechten om te overleven, die dan ook nog eens bezoek krijgen van een verwend, blank jongetje die een paar liedjes komt zingen. Gelukkig ging het ‘feest’ niet door: Universal Music, het label van Bieber, had niets met de poll te maken en trok zich dan ook niets aan van de uitslag.

Dikke programmeur als model
Toen de Britse website Next in 2011 een modellenwedstrijd begon, was de uitslag van tevoren al redelijk te voorspellen: de winnaar zou waarschijnlijk een knap gezicht en een dun of gespierd lichaam hebben. Dankzij het internet liep het (bijna) anders: programmeur Roland Bunce, een gezellige dikzak uit Belfast, wilde wel meedingen naar de hoofdprijs van een giftcard ter waarde van 2000 pond en de kans op een photoshoot. Hij verzamelde al gauw een flinke schare fans en het leek erop dat hij een goede kans maakte op de overwinning. Op een gegeven moment had Bunce 26.000 stemmen verzameld, de nummer twee stond op een miezerige 97 stemmen. Helaas werd het Bunce allemaal te veel en stapte hij uit de race, maar het internet had opnieuw toegeslagen.

https://twitter.com/Gunjan_Patil/status/722085336440897537

‘Hitler did nothing wrong’
Ook grote bedrijven gaan soms flink de mist in met online polls. Voedselgigant Pepsi Co was in 2012 op zoek naar een goede naam voor de nieuwste smaak van de frisdrank Mountain Dew (appel), maar had even geen rekening gehouden met de destructieve kracht van het internet. Al snel werd de lijst aangevoerd door namen als ‘Hitler did nothing wrong’ en ‘Fapple’. Voor Pepsi Co zat er niets anders op dan de poll in te trekken, zeker nadat zelfs de website van de poll werd gehackt en er een banner werd geplaatst met de tekst ‘Mtn Dew salutes the Israeli Mossad for demolishing 3 towers on 9/11!’.

Afwasmiddel met kippensmaak
Ook in Duitsland gaat er wel eens wat fout bij online polls. Afwasmerk Pril liet klanten in 2011 voorstellen insturen voor een design voor de flessen afwasmiddel, die daadwerkelijk in de winkel zouden komen te liggen. Je voelt hem al aankomen: de firma achter Pril (Henkel) was niet zo blij toen het eindresultaat een fles afwasmiddel met een rommelige tekening van een gebraden kippetje was, met daarbij de tekst ‘smaakt naar heerlijke kip’. Henkel paste naderhand de voorwaarden van de poll aan en uiteindelijk kwamen twee vrij saaie designs in de schappen te liggen. Het internet was boos, het bedrijf had zichzelf geblameerd, maar het internet had opnieuw zijn mogelijkheden getoond.

GeenStijl-Doritos
Ook de Nederlandse reaguurders slagen er met enige regelmaat in online polls te saboteren. Zo werd de slogan ‘wij van wc-eend adviseren wc-eend’ verkozen tot beste reclameslogan ooit, en ook de GeenStijl-Doritos hebben we aan de ongefundeerde en nodeloos kwetsende blog te danken.

Al deze voorbeelden zijn natuurlijk erg grappig, maar er zit ook een serieuze kant aan. Veel mensen onderschatten de kracht van internet en gaan er ten onrechte van uit dat een online poll tot goede resultaten zal leiden. Er zijn meerdere redenen waarom dat niet het geval is: ten eerste is het natuurlijk niet zo dat de gemiddelde internetgebruiker gelijk is aan de gemiddelde Nederlander. Daarnaast blijkt steeds weer dat het internet misschien niet het slechtste, maar zeker ook niet het beste in de mens naar boven haalt. Voor een leuke grap draait het internet zijn hand niet om en daar wordt onvoldoende rekening mee gehouden.

Reacties

reacties

Christiaan Burggraaff
Christiaan is 25, is bijna klaar met zijn Research Master en draagt de journalistiek een warm hart toe. Omdat hij zo lang in Duitsland heeft gewoond vindt hij het leuk soms over de grens te kijken, maar ook in Nederland gebeurt meer dan genoeg. Het liefste schrijft hij over politiek, sociale media en reclame.

    You may also like

    Comments are closed.

    More in Other