fbpx
23/02/2020 The magazine by Communication Science students of the UvA

De kracht van Victoria’s Secret

Dit jaar is het weer zover: de Victoria’s Secret Fashion Show. Deze show trekt wereldwijd miljoenen vrouwen aan. Wat is nou het geheim van dit bekende merk?


Wij, Nederlanders, kijken op 5 december uit naar de goedheiligman die elk jaar ons land binnenwandelt. In Amerika kijken ze op 5 december uit naar een iets volwassener feest, namelijk the Victoria’s Secret Fasion Show. Tijdens deze jaarlijkse modeshow lopen de 37 meest bekende catwalk-modellen in lingerie, terwijl wereldberoemde artiesten optreden. Jaarlijks heeft de show miljoenen kijkers wereldwijd. De modeshow is over de afgelopen jaren uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen. Dit heeft de show vooral te danken aan hun vorm van content marketing. Wat dat precies inhoudt en wat wij ervan kunnen leren, wordt hieronder uitgelegd.

Focus op je publiek
Voor de lezers die nog geen idee hebben wat de Victoria’s Secret Fashion show is, volgt hieronder een filmpje waarin een kleine impressie van de show wordt gegeven.

Verder met de content marketing. Laten we beginnen met de doelgroep. Twee derde van de kijkers zijn vrouwen. En waar focust Victoria’s Secret zich op? Juist op de vrouwen. De show moet zo aantrekkelijk zijn voor het vrouwelijke geslacht (ook al vinden mannen het ook niet erg om te kijken). Elk jaar treden er artiesten op die het vooral goed doen bij het vrouwelijke publiek. Denk aan Justin Bieber (2012), Selena Gomez (2015), Ariana Grande (2014), Maroon 5 (2011), Nicki Minaj (2011), Rihanna (2012) en Ellie Goulding (2015).

Tip van Victoria’s Secret: Als jij als bedrijf weet wie jouw publiek is, moet je daarop inspelen. Stem de berichten van het bedrijf zoveel mogelijk af op dit publiek. Op deze manier is de kans groter dat jij dit publiek vasthoudt.

Gebruik verschillende multi-mediakanalen
Victoria’s Secret gebruikt vele mediakanalen om het publiek te vertellen dat de modeshow er weer aan komt. Ze maken onder andere gebruik van een eigen Facebookpagina en een eigen Instagrampagina. Daarnaast toveren zij hun eigen website victoriasecret.com om met korte video’s (bijvoorbeeld behind-the-scene filmpjes) over de modellen en artiesten om alvast in de stemming te komen. Tenslotte hebben zij ook nog een Youtube-kanaal, Twitter en een Spotifylijst (op deze nummers trainen de modellen). Kortom, elk social-mediakanaal wordt door Victoria’s Secret ingezet om het publiek op de hoogte te houden. Waar het publiek ook kijkt: de modeshow is overal.

Het merk laat de modellen de show ook promoten

Victoria’s Secret is niet alleen handig in het gebruik van multimediale kanalen, het merk laat de modellen de show ook promoten. Vorig jaar deden voor het eerst de modellen Gigi Hadid en Kendall Jenner mee. Zij hebben samen ruim 90 miljoen(!) volgers op Instagram. Al deze volgers/mensen worden dus op de hoogte gehouden over de Victoria’s Secret modeshow. Sommige media beweren dat dit de precieze reden is waarom zij beide mogen meedoen.

View this post on Instagram

Calvin Klein Leather?

A post shared by ? (@bellahadid) on

Dit jaar doet ook haar zusje mee, genaamd Bella Hadid. Zij heeft maar liefst 7,6 volgers op Instagram, oftewel nóg meer mensen die geïnformeerd worden. Lang leve social media!

Tip van Victoria’s Secret: bereik de (potentiele) klanten op zoveel mogelijk manieren. Adverteer niet alleen met een catalogus. Laat ook andere mensen jouw content via social media verspreiden. Dat heeft uiteindelijk een groter effect.

Begin een traditie 
De show blijft zich telkens vernieuwen en maakt van elke vernieuwing een traditie. In 1998 maakte Victoria’s Secret de eerste ‘wings’ voor de modellen. Sindsdien zijn deze vleugels elk jaar spectaculairder geworden. De volgende traditie was de ‘Fantasy Bra’. Deze bh is miljoenen dollars waard. Elk jaar maakt Victoria’s Secret een nieuwe Fantasy Bra en mag een model hiermee over de catwalk. Deze bh – en het bijhorende model – krijgen jaarlijks de benodigde media-aandacht. Het is inmiddels een onmisbaar onderdeel van de show geworden.

Tip van Victoria’s Secret: begin zelf ook een traditie met je content. Denk aan een wekelijkse like-and-share actie of de rubriek ‘de gemiddelde student’ bij Medium Magazine. Een item wat elke week op dezelfde dag wordt gepubliceerd. Dit zorgt ervoor dat mensen willen terugkomen.

Wees voorbereid op fouten
De weg van Victoria’s Secret gaat niet altijd over rozen. In 2012 was model Karlie Kloss letterlijk en figuurlijk de klos. Tijdens deze modeshow liep zij in een lingeriesetje dat was versierd met een indianentooi. Dit setje vonden de inheemse Amerikanen niet gepast en voelden zich beledigd. Zij klaagden online hierover. Victoria’s Secret verontschuldigde zich hierover en besloot om de outfit niet meer te verkopen.

Tip van Victoria’s Secret: niet elk stuk content wordt een succes. Bereid je daar op voor. Leer van de gemaakte fout(en) en onthoud het voor de volgende keer. Want wie geen fouten maakt, maakt meestal niets.

Kortom, genoeg zaken om in gedachten te houden tijdens de aankomende modeshow. Herken jij alle marketing rondom de show?

Cover: torbakhopper 

Reacties

reacties

Related Posts

Fake News and the Coronavirus: How the Media verbalize Xenophobia in the New Decade

22/02/2020

22/02/2020

As the Coronavirus spreads so do the misinformation and fake news that lead to xenophobia around the globe. Stephanie writes about her own experience as an Asian student abroad.

Becoming Your Own Life Coach – Living an Enriched Life

21/02/2020

21/02/2020

The series of Becoming Your Own Life Coach reaches its second chapter. Andrada reflects on the applied knowledge of the first book of the series and reviews a second one.

The Road to Acceptance of Queer Women in Media Representation

19/02/2020

19/02/2020

Acceptance or fetishization? This article takes a critical look at the way the media portrays lesbians and their relationships.

Medium Podcast #8 – Jade’s Pact

14/02/2020 and

14/02/2020

The month in which Jade stopped using smartphones and developed a texting twitch (Parents beware).

Personal Ads: Who needs Cupid?

14/02/2020

14/02/2020

From personal ads to dating apps, people have advertised themselves to find the best suitor. Medium tells you why cupid is out of business.

Parasite wins Best Picture without an ’English-speaking’ host

13/02/2020

13/02/2020

Parasite makes history at the 92nd Academy Awards by being the first non-English speaking film to win Best Picture, defeating eight other competing English-language movies. Danny tells us why Parasite deserved to win.

A day in the life of the FSR FMG’s official secretary

13/02/2020

13/02/2020

Have you ever wondered what the secretary of the FSR FMG does? Meet Robin while she tells about her job! The job that currency has a vacancy, so check it out!

“Trust the child within you”: Interview with Francis Alÿs

Medium interviewed Francis Alÿs, director of "Sandlines", which premiered in Europe at the International Film Festival in Rotterdam. His work is currently being exhibited at the Eye Film Museum in Amsterdam.

Black tie: A guide on formal attire

12/02/2020

12/02/2020

Your next formal event is coming up and no idea what to wear? Then this article is the perfect guide in what to wear in ‘black tie’ to the next formal event.  

The Lessons of a Mercurius Sales Committee Member

10/02/2020

10/02/2020

Have you ever wondered what the Sales Committee of the study association Mercurius exactly does? Margarete gives you an insight into the useful skills she has developed as part of the committee.

Vienna: City of dreams

10/02/2020

10/02/2020

The Austrian capital is a worldwide famous destination with all sorts of architecture, museums, and landmarks to visit. If you are an art or history lover, a foodie, or you just get a thrill out of traveling to a new place; Vienna is the place for you!

AMFI-film screening 2020: Student works of art about fashion and identity

09/02/2020 and

09/02/2020

Medium had the opportunity to attend the 2020 Fashion Film Screening & Photo-exhibition created by AMFI students. This was our take.

‘Taylor Swift: Miss Americana’: How The Pop Supernova Found Her Voice

07/02/2020

07/02/2020

Emma analyses 'Miss Americana,' the documentary about Taylor Swift. In this, Swift narrates her life as a pop star and a woman in her 20's.

Vegan for a month: a new veganning or a big missed-steak?

07/02/2020

07/02/2020

Dry-January not quite your thing? Maybe give veganism a go. Gabby explores veganism for herself, and leaves us with some tasty tips!

Afgeserveerd voedsel wordt steeds meer uitgeserveerd

06/02/2020

06/02/2020

Steeds meer initiatieven richten zich op het tegengaan van voedselverspilling. En dat is maar goed ook, want jaarlijks verdwijnt een derde van al het voedsel in de vuilnisbak.

mersin escort mersin escort mersin escort canlı tv konya escort