fbpx
23/02/2020 The magazine by Communication Science students of the UvA

Een kijkje in de toekomst bij de CES

Technologiebedrijven tonen op de Consumer Electronic Show de nieuwste gadgets en elektronische hebbedingetjes.


Ieder jaar vindt de Consumer Electronic Show (CES) plaats en waar kan dat beter dan in Las Vegas? Technologiebedrijven laten zich van hun beste kant zien en tonen de nieuwste gadgets en elektronische hebbedingetjes. Voor sommigen niet meer dan vrijetijdsbesteding, maar voor de oplettende professionals en wetenschappers een spannend kijkje in de toekomst van het medialandschap. Wat voor trends en speeltjes zouden invloed hebben op de communicatiewetenschap?

De CES
Met ongeveer 170 duizend bezoekers, bijna vierduizend exposanten en de aanwezigheid van afgevaardigden van meer dan zesduizend verschillende mediaorganisaties, is de Consumer Electronic Show één van de grootste beurzen voor innovatieve elektronica. Afgelopen week, van zes tot en met negen januari, was het Las Vegas Convention Center afgeladen met bedrijven en bezoekers die druk bezig zijn met innovatie en futuristische elektronica. Al sinds de eerste CES in 1967 worden er ieder jaar uitvindingen getoond die later invloed hebben gehad op het medialandschap. Denk bijvoorbeeld aan de camcorder uit 1981, de eerste harde schrijven of de HD-televisie die in 1998 voor het eerst op de beursvloer getoond werd. Terwijl in het verleden voornamelijk specifieke gadgets werden getoond, kun je dankzij de digitalisering tegenwoordig van alles op de CES tegenkomen. En dat gaat volgens de Internet of Things  invloed hebben op ons allemaal.

Virtual reality
Twee weken geleden schreven we al over de toekomstige toepassing van virtual reality (VR) en wat voor invloed dat zou kunnen hebben op de journalistiek. Uiteraard zijn de 360-gradenvideo’s en de virtual reality mogelijkheden een interessante nieuwe manier om mee te kunnen kijken in oorlogsgebieden en bij een variatie aan wereldwijde gebeurtenissen. Stel je voor dat je live met een Oculus Rift VR bril in drie dimensies kunt meekijken bij een presidentiële speech in de verenigde staten of bij militaire acties aan de andere kant van de wereld. Ook de reclamewereld ziet mogelijkheden in VR. Vorig jaar lanceerde Nike een VR-commercial met in de hoofdrol de Braziliaanse voetballer Neymar. Ook voor de film Terminator Genisys is er een 360-gradenvideo gemaakt, die vooral met een Google Cardboard leuk is om te bekijken. Of dit slechts een tijdelijke trend is of een blijvende ervaring wordt, is nog maar de vraag. Afgelopen week kondigde VR-koning Oculus Rift – eigendom van Facebook – in ieder geval aan dat hun bril niet minder dan €699 zal gaan kosten. Deze bril wordt nu door het grote publiek vooral gezien binnen een context van videogames, maar er is ook sprake van bredere toepassingen in de toekomst, zodra de massa het product van de early adopters gaat overnemen. Vtime toonde afgelopen week op de CES al een VR social network. Buiten de Oculus Rift komt HTC met de VR bril Vive en Sony met de Morpheus.

Inmiddels gaat de koelkast wel begrijpen wanneer jij geen melk meer hebt

Smarthome gluurapparatuur
Volgens Internet of Things zullen veel alledaagse apparaten in de toekomst met elkaar in verbinding staan. De eerste tekenen daarvan zijn al te bespeuren in ons dagelijkse leven en de rest is aanwezig op de CES. Denk aan een slimme thermostaat die jouw auto op een afstand van vijf kilometer aan ziet komen, waardoor het apparaat alvast de verwarming aanzet. Dit soort toepassingen lijken handig, maar zo kan een koelkast ook gaan begrijpen wanneer jij geen melk meer hebt. En laat dát nou net interessante informatie zijn voor bijvoorbeeld Albert Heijn, die dit soort Big Data kan kopen. Met deze informatie kan de supermarktketen diens aanbieding van melk op jouw koelkast laten projecteren, want daar komt natuurlijk een kek touchscreen op. Een nieuw soort Wifi om al deze apparaten aan elkaar te verbinden werd afgelopen week ook onthuld. Het is niet geheel ondenkbaar dat er binnenkort iemand afstudeert met als hoofdvraag in zijn of haar scriptie “Welke invloed heeft het tonen van cola-reclame via de koelkast, op het drinkgedrag van de consument ten opzichte van cola-reclame op de smart-prullenbak?’’

Het NRC besteedde al aandacht aan het feit dat de Big Data-verzameling en nieuwe gluurapparatuur het bedrijfsleven en overheden kunnen gaan helpen bij het meekijken in uw leven. Sterker nog, het NRC beweert dat deze nieuwe generatie gadgets grote hoeveelheden data over ons gaan verzamelen: kijk-, rij- en koopgedrag, leef-, eet- en bewegingspatronen, bioritme, seksuele activiteit en maandelijkse cyclus. Seksuele activiteit meten? Heeft dan niemand 1984 van George Orwell gelezen?

De alcoholistische robot
Ten slotte nog een kleine maar opvallende uitvinding omdat Medium toch een studentenblad is. Wil iedereen die een meedrinkende robot in zijn of haar bezit wil hebben, zijn hand even opsteken? Proost en doe een shotje, of probeer een wedstrijdje bier atten met Drinky de alcoholistische robot. Eunchan Park uit Zuid Korea besloot een robot te maken die met hem mee kon drinken toen hij eenzaam en alleen tijdens de kerst van 2012 aan de borrel zat. Maak je geen zorgen Eunchan, binnenkort ben je niet alleen niet niet langer eenzaam dankzij Drinky maar kan ook iedereen via jouw koelkast met je meekijken hoe je drinkt.

Reacties

reacties

Related Posts

Fake News and the Coronavirus: How the Media verbalize Xenophobia in the New Decade

22/02/2020

22/02/2020

As the Coronavirus spreads so do the misinformation and fake news that lead to xenophobia around the globe. Stephanie writes about her own experience as an Asian student abroad.

Becoming Your Own Life Coach – Living an Enriched Life

21/02/2020

21/02/2020

The series of Becoming Your Own Life Coach reaches its second chapter. Andrada reflects on the applied knowledge of the first book of the series and reviews a second one.

The Road to Acceptance of Queer Women in Media Representation

19/02/2020

19/02/2020

Acceptance or fetishization? This article takes a critical look at the way the media portrays lesbians and their relationships.

Medium Podcast #8 – Jade’s Pact

14/02/2020 and

14/02/2020

The month in which Jade stopped using smartphones and developed a texting twitch (Parents beware).

Personal Ads: Who needs Cupid?

14/02/2020

14/02/2020

From personal ads to dating apps, people have advertised themselves to find the best suitor. Medium tells you why cupid is out of business.

Parasite wins Best Picture without an ’English-speaking’ host

13/02/2020

13/02/2020

Parasite makes history at the 92nd Academy Awards by being the first non-English speaking film to win Best Picture, defeating eight other competing English-language movies. Danny tells us why Parasite deserved to win.

A day in the life of the FSR FMG’s official secretary

13/02/2020

13/02/2020

Have you ever wondered what the secretary of the FSR FMG does? Meet Robin while she tells about her job! The job that currency has a vacancy, so check it out!

“Trust the child within you”: Interview with Francis Alÿs

Medium interviewed Francis Alÿs, director of "Sandlines", which premiered in Europe at the International Film Festival in Rotterdam. His work is currently being exhibited at the Eye Film Museum in Amsterdam.

Black tie: A guide on formal attire

12/02/2020

12/02/2020

Your next formal event is coming up and no idea what to wear? Then this article is the perfect guide in what to wear in ‘black tie’ to the next formal event.  

The Lessons of a Mercurius Sales Committee Member

10/02/2020

10/02/2020

Have you ever wondered what the Sales Committee of the study association Mercurius exactly does? Margarete gives you an insight into the useful skills she has developed as part of the committee.

Vienna: City of dreams

10/02/2020

10/02/2020

The Austrian capital is a worldwide famous destination with all sorts of architecture, museums, and landmarks to visit. If you are an art or history lover, a foodie, or you just get a thrill out of traveling to a new place; Vienna is the place for you!

AMFI-film screening 2020: Student works of art about fashion and identity

09/02/2020 and

09/02/2020

Medium had the opportunity to attend the 2020 Fashion Film Screening & Photo-exhibition created by AMFI students. This was our take.

‘Taylor Swift: Miss Americana’: How The Pop Supernova Found Her Voice

07/02/2020

07/02/2020

Emma analyses 'Miss Americana,' the documentary about Taylor Swift. In this, Swift narrates her life as a pop star and a woman in her 20's.

Vegan for a month: a new veganning or a big missed-steak?

07/02/2020

07/02/2020

Dry-January not quite your thing? Maybe give veganism a go. Gabby explores veganism for herself, and leaves us with some tasty tips!

Afgeserveerd voedsel wordt steeds meer uitgeserveerd

06/02/2020

06/02/2020

Steeds meer initiatieven richten zich op het tegengaan van voedselverspilling. En dat is maar goed ook, want jaarlijks verdwijnt een derde van al het voedsel in de vuilnisbak.

mersin escort mersin escort mersin escort canlı tv konya escort