Technologiebedrijven tonen op de Consumer Electronic Show de nieuwste gadgets en elektronische hebbedingetjes.

Ieder jaar vindt de Consumer Electronic Show (CES) plaats en waar kan dat beter dan in Las Vegas? Technologiebedrijven laten zich van hun beste kant zien en tonen de nieuwste gadgets en elektronische hebbedingetjes. Voor sommigen niet meer dan vrijetijdsbesteding, maar voor de oplettende professionals en wetenschappers een spannend kijkje in de toekomst van het medialandschap. Wat voor trends en speeltjes zouden invloed hebben op de communicatiewetenschap?

De CES
Met ongeveer 170 duizend bezoekers, bijna vierduizend exposanten en de aanwezigheid van afgevaardigden van meer dan zesduizend verschillende mediaorganisaties, is de Consumer Electronic Show één van de grootste beurzen voor innovatieve elektronica. Afgelopen week, van zes tot en met negen januari, was het Las Vegas Convention Center afgeladen met bedrijven en bezoekers die druk bezig zijn met innovatie en futuristische elektronica. Al sinds de eerste CES in 1967 worden er ieder jaar uitvindingen getoond die later invloed hebben gehad op het medialandschap. Denk bijvoorbeeld aan de camcorder uit 1981, de eerste harde schrijven of de HD-televisie die in 1998 voor het eerst op de beursvloer getoond werd. Terwijl in het verleden voornamelijk specifieke gadgets werden getoond, kun je dankzij de digitalisering tegenwoordig van alles op de CES tegenkomen. En dat gaat volgens de Internet of Things  invloed hebben op ons allemaal.

Virtual reality
Twee weken geleden schreven we al over de toekomstige toepassing van virtual reality (VR) en wat voor invloed dat zou kunnen hebben op de journalistiek. Uiteraard zijn de 360-gradenvideo’s en de virtual reality mogelijkheden een interessante nieuwe manier om mee te kunnen kijken in oorlogsgebieden en bij een variatie aan wereldwijde gebeurtenissen. Stel je voor dat je live met een Oculus Rift VR bril in drie dimensies kunt meekijken bij een presidentiële speech in de verenigde staten of bij militaire acties aan de andere kant van de wereld. Ook de reclamewereld ziet mogelijkheden in VR. Vorig jaar lanceerde Nike een VR-commercial met in de hoofdrol de Braziliaanse voetballer Neymar. Ook voor de film Terminator Genisys is er een 360-gradenvideo gemaakt, die vooral met een Google Cardboard leuk is om te bekijken. Of dit slechts een tijdelijke trend is of een blijvende ervaring wordt, is nog maar de vraag. Afgelopen week kondigde VR-koning Oculus Rift – eigendom van Facebook – in ieder geval aan dat hun bril niet minder dan €699 zal gaan kosten. Deze bril wordt nu door het grote publiek vooral gezien binnen een context van videogames, maar er is ook sprake van bredere toepassingen in de toekomst, zodra de massa het product van de early adopters gaat overnemen. Vtime toonde afgelopen week op de CES al een VR social network. Buiten de Oculus Rift komt HTC met de VR bril Vive en Sony met de Morpheus.

Inmiddels gaat de koelkast wel begrijpen wanneer jij geen melk meer hebt

Smarthome gluurapparatuur
Volgens Internet of Things zullen veel alledaagse apparaten in de toekomst met elkaar in verbinding staan. De eerste tekenen daarvan zijn al te bespeuren in ons dagelijkse leven en de rest is aanwezig op de CES. Denk aan een slimme thermostaat die jouw auto op een afstand van vijf kilometer aan ziet komen, waardoor het apparaat alvast de verwarming aanzet. Dit soort toepassingen lijken handig, maar zo kan een koelkast ook gaan begrijpen wanneer jij geen melk meer hebt. En laat dát nou net interessante informatie zijn voor bijvoorbeeld Albert Heijn, die dit soort Big Data kan kopen. Met deze informatie kan de supermarktketen diens aanbieding van melk op jouw koelkast laten projecteren, want daar komt natuurlijk een kek touchscreen op. Een nieuw soort Wifi om al deze apparaten aan elkaar te verbinden werd afgelopen week ook onthuld. Het is niet geheel ondenkbaar dat er binnenkort iemand afstudeert met als hoofdvraag in zijn of haar scriptie “Welke invloed heeft het tonen van cola-reclame via de koelkast, op het drinkgedrag van de consument ten opzichte van cola-reclame op de smart-prullenbak?’’

Het NRC besteedde al aandacht aan het feit dat de Big Data-verzameling en nieuwe gluurapparatuur het bedrijfsleven en overheden kunnen gaan helpen bij het meekijken in uw leven. Sterker nog, het NRC beweert dat deze nieuwe generatie gadgets grote hoeveelheden data over ons gaan verzamelen: kijk-, rij- en koopgedrag, leef-, eet- en bewegingspatronen, bioritme, seksuele activiteit en maandelijkse cyclus. Seksuele activiteit meten? Heeft dan niemand 1984 van George Orwell gelezen?

De alcoholistische robot
Ten slotte nog een kleine maar opvallende uitvinding omdat Medium toch een studentenblad is. Wil iedereen die een meedrinkende robot in zijn of haar bezit wil hebben, zijn hand even opsteken? Proost en doe een shotje, of probeer een wedstrijdje bier atten met Drinky de alcoholistische robot. Eunchan Park uit Zuid Korea besloot een robot te maken die met hem mee kon drinken toen hij eenzaam en alleen tijdens de kerst van 2012 aan de borrel zat. Maak je geen zorgen Eunchan, binnenkort ben je niet alleen niet niet langer eenzaam dankzij Drinky maar kan ook iedereen via jouw koelkast met je meekijken hoe je drinkt.

921 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties