fbpx
24/08/2019 Communication Science news and articles

Jingle bells… christmas sells!

Tijd voor kerstcommercials! De grote bedrijven pakken dit jaar flink uit en Medium zet de vijf opmerkelijkste kerstcommercials voor je op een rij.


Het eerste vreetfestijn uit de reeks van feestdagen zit er weer op: Sint is het land weer uit. Nog maar twee keer gourmetten met je demente oma of opa te gaan. Dat betekent ook dat we alweer mogen uitkijken naar kerstmarkten, glühwein, Harry Potter-marathons en niet te vergeten: kerstcommercials! Zo denken ook grote bedrijven, die dit jaar flink uitpakken. We zien een buffet van tranentrekkers tot echte feelgood-spotjes. Medium zet de vijf opmerkelijkste kerstcommercials van 2015 voor je op een rij.

  1. Edeka

Probeer het maar eens droog te houden bij deze kerstcommercial. Deze Duitse reclame van supermarktketen Edeka gaat over een oude man die kerst na kerst alleen aan tafel zit. Op een dag besluit hij zijn eigen dood in scène te zetten en zo krijgt hij het toch voor elkaar om de hele familie aan een tafel te krijgen. Het spotje roept veel emotie op en laat je direct meevoelen met deze sympathieke oude man. Onderzoek naar het gebruik van sympathie en emotie in tv-commercials heeft aangetoond dat deze factoren leiden tot een positieve waardering. En dat zie je terug in de cijfers, niet voor niets is dit spotje op YouTube al ruim 33 miljoen keer bekeken. Een ding is zeker, na het zien van deze commercial vind je het gegarandeerd niet meer zo erg dat je demente oma of opa al voor de tiende keer vraagt of je een vriendje hebt.

  1. Apple

Willen we stiekem niet allemaal zo’n pakketje onder de boom? Helaas is zo’n appeltje voor de dorst alleen weggelegd voor diegene die zich voorbeeldig hebben gedragen dit jaar. Gelukkig kunnen we altijd nog wegdromen bij de commercial! Opvallend is dat je in dit spotje alleen aan het begin kort een MacBook ziet. Verder zien we Stevie Wonder en Andra Day die in een gezellige huiskamersfeer Someday At Christmas zingen. Het spotje krijgt een dikke thumbs up voor het gebruik van een gekleurde familie in plaats van een blank Amerikaans gezin. Wordt het toch geen witte kerst after all. Een ultieme feelgood-commercial!

https://www.youtube.com/watch?v=hjBZoOs_dXg

  1. John Lewis

De kerstcommercial van het Britse modehuis John Lewis is werkelijk schitterend. We zien een meisje dat iedere dag door een verrekijker naar een man op de maan kijkt. Ze probeert hem brieven, kaarten en cadeaus te sturen, allemaal tevergeefs. Op kerstavond vindt ze echter een manier om de man alsnog een cadeautje te sturen. Het spotje is schitterend en ontroerend, en dat mag ook wel. John Lewis telde voor de productie en advertentieruimte het astronomische bedrag van 7,4 miljoen euro neer. Een echte kerstknaller, al moet gezegd worden dat bij het zien van deze commercial niet meteen duidelijk wordt dat het om een modeketen gaat.

https://www.youtube.com/watch?v=wuz2ILq4UeA

  1. Sainsbury’s

Wederom een supermarktketen die door middel van emotie klanten naar zijn filialen hoopt te lokken. Deze Britse supermarktketen doet dat middels een sprookje. In deze commercial zien we de onhandige kat Morg die het kerstfeest van the Thomas Family dreigt te verpesten. Gelukkig komt alles weer op zijn pootjes terecht als de hele buurt te hulp schiet. Wat opvalt aan deze reclame is dat Sainsbury zijn handen ineenslaat met Save the Children, een non-profit organisatie die ongeletterdheid onder kinderen bestrijdt. Een goede zet van de supermarktketen, onderzoek heeft namelijk aangetoond dat het gebruik van Corporate Social Responsibility in advertenties leidt tot een positievere merkattitude en er bovendien voor zorgt dat consumenten sneller producten kopen.

  1. Pornhub

Tot slot een spotje die het midden houdt tussen ontroerend, onsmakelijk en humoristisch. In deze commercial van de internationaal bekende pornosite Pornhub, zien we een gezellig kersttafereeltje: cadeautjes worden uitgewisseld en de sfeer zit er goed in. Dan wordt ingezoomd op een norse opa die het duidelijk niet naar zijn zin heeft. Vervolgens trekt zijn kleinzoon een cadeaukaart tevoorschijn. Het gezicht van opa licht op bij het zien van een premium abonnement voor de pornosite. Wellicht is zo’n abonnement de oplossing voor eenzame ouderen en hadden de kinderen van de eenzame opa uit het Edeka spotje hier ook aan moeten denken.

Cover: Steve Jurvetson

Reacties

reacties

Related Posts

World capital of street art & graffiti? – It’s probably Belfast

22/08/2019

22/08/2019

Written by: AJ Kutlu here are two things that you are exposed to the most when you visit Belfast: People...

Hoe propaganda twee partijen steeds verder uit elkaar drijft

18/08/2019

18/08/2019

Fabian dook in de politieke spanningen tussen Ierland en Noord Ierland. Propaganda is daarbij niet te vermijden.

PR-Disaster or opportunity? The influence of #Brexit in Ireland

18/08/2019

18/08/2019

The Brexit will have a big influence on companies in Ireland and Northern Ireland. Kelly explains why a good PR will be more important than ever before.

Protesten aan de Ierse grens: wat betekent de Brexit voor Ierland?

16/08/2019

16/08/2019

Het bekende Goede Vrijdag-akkoord diende een vredige oplossing te bieden voor de strijd tussen Ierland en Noord-Ierland. De huidige ontwikkelingen rondom de Brexit brengen dit echter in gevaar. Quinta beschrijft de situatie, hoe deze is ontstaan en welke rol de Brexit hierin speelt.

Why won’t Ed Sheeran sell me a chair?

12/08/2019

12/08/2019

Marketing agencies are using celebrities very often, but during the company visit at Morrow Communications, Joanna learnt there is a shift going on from celebrities to social media influencers.

Entertainment uit de Oudheid viert hoogtijdagen in het digitale tijdperk

10/08/2019

10/08/2019

Een Ierse tour-guide die met zijn manier van vertellen laat zien dat de klassieke retoriek nog niet verloren is in het digitale tijdperk zoals wij dat kennen. Kevin vertelt over Patrick en zijn tour in Dublin.

Why Northern Ireland plays a key role in Brexit

10/08/2019

10/08/2019

Sjors travelled to Northern Ireland and saw the remains of The Troubles. What role does Northern Ireland play in a possible Brexit?

Ada Varriale – a first-year communication science student

24/06/2019

24/06/2019

Join us as we get to know a little more about first year Communication Science student, Ada.

The downfall of Vero

22/06/2019

22/06/2019

Our brand new writer Jade on the downfall of Vero. Why was it the most promising social media platform? And why was it not able to beat Facebook?

The Day I Broke My Smartphone

21/06/2019

21/06/2019

Could you go a day without your smartphone?

Review: The Handmaid’s Tale

20/06/2019

20/06/2019

For this week's review, Karina tells you what she thinks about the popular book (and series) the Handmaid's Tale.

Congrats on being phubbed!

18/06/2019

18/06/2019

Phubbing is something we experience a lot in current society. Medium elaborates the negative consequences and gives you also advices how to stop phubbing.

The Dutch Hunger Games: Room-seeking struggles in the Netherlands

15/06/2019

15/06/2019

One minute on Facebook and the fight is on: “Pick me”. “I’m clean and sociable”. “I can pay extra rent”. “PM sent”. “Check your PM”. “Love me”. “Save me from homelessness”. Welcome to a normal day in the life of a student searching for a room in Amsterdam.

Spreading Digital Literacy With a Donkey

13/06/2019

13/06/2019

In order to increase digital literacy Dayn Amada brings his Community Tablet to rural communities. This device and its education, which can be transported by a donkey, is linked to culture and uses gamifcation to enhance the learning process. Eva explains this alternative way of learning and why it is successful.

Review: De lessen van Clarence Seedorf in College Tour

11/06/2019

11/06/2019

Loïs over het optreden van Clarence Seedorf in College Tour, en over de wijze lessen die we van hem kunnen leren.

EnjoyInstagram