Tijd voor kerstcommercials! De grote bedrijven pakken dit jaar flink uit en Medium zet de vijf opmerkelijkste kerstcommercials voor je op een rij.

Het eerste vreetfestijn uit de reeks van feestdagen zit er weer op: Sint is het land weer uit. Nog maar twee keer gourmetten met je demente oma of opa te gaan. Dat betekent ook dat we alweer mogen uitkijken naar kerstmarkten, glühwein, Harry Potter-marathons en niet te vergeten: kerstcommercials! Zo denken ook grote bedrijven, die dit jaar flink uitpakken. We zien een buffet van tranentrekkers tot echte feelgood-spotjes. Medium zet de vijf opmerkelijkste kerstcommercials van 2015 voor je op een rij.

  1. Edeka

Probeer het maar eens droog te houden bij deze kerstcommercial. Deze Duitse reclame van supermarktketen Edeka gaat over een oude man die kerst na kerst alleen aan tafel zit. Op een dag besluit hij zijn eigen dood in scène te zetten en zo krijgt hij het toch voor elkaar om de hele familie aan een tafel te krijgen. Het spotje roept veel emotie op en laat je direct meevoelen met deze sympathieke oude man. Onderzoek naar het gebruik van sympathie en emotie in tv-commercials heeft aangetoond dat deze factoren leiden tot een positieve waardering. En dat zie je terug in de cijfers, niet voor niets is dit spotje op YouTube al ruim 33 miljoen keer bekeken. Een ding is zeker, na het zien van deze commercial vind je het gegarandeerd niet meer zo erg dat je demente oma of opa al voor de tiende keer vraagt of je een vriendje hebt.

  1. Apple

Willen we stiekem niet allemaal zo’n pakketje onder de boom? Helaas is zo’n appeltje voor de dorst alleen weggelegd voor diegene die zich voorbeeldig hebben gedragen dit jaar. Gelukkig kunnen we altijd nog wegdromen bij de commercial! Opvallend is dat je in dit spotje alleen aan het begin kort een MacBook ziet. Verder zien we Stevie Wonder en Andra Day die in een gezellige huiskamersfeer Someday At Christmas zingen. Het spotje krijgt een dikke thumbs up voor het gebruik van een gekleurde familie in plaats van een blank Amerikaans gezin. Wordt het toch geen witte kerst after all. Een ultieme feelgood-commercial!

https://www.youtube.com/watch?v=hjBZoOs_dXg

  1. John Lewis

De kerstcommercial van het Britse modehuis John Lewis is werkelijk schitterend. We zien een meisje dat iedere dag door een verrekijker naar een man op de maan kijkt. Ze probeert hem brieven, kaarten en cadeaus te sturen, allemaal tevergeefs. Op kerstavond vindt ze echter een manier om de man alsnog een cadeautje te sturen. Het spotje is schitterend en ontroerend, en dat mag ook wel. John Lewis telde voor de productie en advertentieruimte het astronomische bedrag van 7,4 miljoen euro neer. Een echte kerstknaller, al moet gezegd worden dat bij het zien van deze commercial niet meteen duidelijk wordt dat het om een modeketen gaat.

https://www.youtube.com/watch?v=wuz2ILq4UeA

  1. Sainsbury’s

Wederom een supermarktketen die door middel van emotie klanten naar zijn filialen hoopt te lokken. Deze Britse supermarktketen doet dat middels een sprookje. In deze commercial zien we de onhandige kat Morg die het kerstfeest van the Thomas Family dreigt te verpesten. Gelukkig komt alles weer op zijn pootjes terecht als de hele buurt te hulp schiet. Wat opvalt aan deze reclame is dat Sainsbury zijn handen ineenslaat met Save the Children, een non-profit organisatie die ongeletterdheid onder kinderen bestrijdt. Een goede zet van de supermarktketen, onderzoek heeft namelijk aangetoond dat het gebruik van Corporate Social Responsibility in advertenties leidt tot een positievere merkattitude en er bovendien voor zorgt dat consumenten sneller producten kopen.

  1. Pornhub

Tot slot een spotje die het midden houdt tussen ontroerend, onsmakelijk en humoristisch. In deze commercial van de internationaal bekende pornosite Pornhub, zien we een gezellig kersttafereeltje: cadeautjes worden uitgewisseld en de sfeer zit er goed in. Dan wordt ingezoomd op een norse opa die het duidelijk niet naar zijn zin heeft. Vervolgens trekt zijn kleinzoon een cadeaukaart tevoorschijn. Het gezicht van opa licht op bij het zien van een premium abonnement voor de pornosite. Wellicht is zo’n abonnement de oplossing voor eenzame ouderen en hadden de kinderen van de eenzame opa uit het Edeka spotje hier ook aan moeten denken.

Cover: Steve Jurvetson

1037 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Categories: Marketing & PR