fbpx
25/04/2019 Communication Science news and articles

Jingle bells… christmas sells!

Tijd voor kerstcommercials! De grote bedrijven pakken dit jaar flink uit en Medium zet de vijf opmerkelijkste kerstcommercials voor je op een rij.


Het eerste vreetfestijn uit de reeks van feestdagen zit er weer op: Sint is het land weer uit. Nog maar twee keer gourmetten met je demente oma of opa te gaan. Dat betekent ook dat we alweer mogen uitkijken naar kerstmarkten, glühwein, Harry Potter-marathons en niet te vergeten: kerstcommercials! Zo denken ook grote bedrijven, die dit jaar flink uitpakken. We zien een buffet van tranentrekkers tot echte feelgood-spotjes. Medium zet de vijf opmerkelijkste kerstcommercials van 2015 voor je op een rij.

  1. Edeka

Probeer het maar eens droog te houden bij deze kerstcommercial. Deze Duitse reclame van supermarktketen Edeka gaat over een oude man die kerst na kerst alleen aan tafel zit. Op een dag besluit hij zijn eigen dood in scène te zetten en zo krijgt hij het toch voor elkaar om de hele familie aan een tafel te krijgen. Het spotje roept veel emotie op en laat je direct meevoelen met deze sympathieke oude man. Onderzoek naar het gebruik van sympathie en emotie in tv-commercials heeft aangetoond dat deze factoren leiden tot een positieve waardering. En dat zie je terug in de cijfers, niet voor niets is dit spotje op YouTube al ruim 33 miljoen keer bekeken. Een ding is zeker, na het zien van deze commercial vind je het gegarandeerd niet meer zo erg dat je demente oma of opa al voor de tiende keer vraagt of je een vriendje hebt.

  1. Apple

Willen we stiekem niet allemaal zo’n pakketje onder de boom? Helaas is zo’n appeltje voor de dorst alleen weggelegd voor diegene die zich voorbeeldig hebben gedragen dit jaar. Gelukkig kunnen we altijd nog wegdromen bij de commercial! Opvallend is dat je in dit spotje alleen aan het begin kort een MacBook ziet. Verder zien we Stevie Wonder en Andra Day die in een gezellige huiskamersfeer Someday At Christmas zingen. Het spotje krijgt een dikke thumbs up voor het gebruik van een gekleurde familie in plaats van een blank Amerikaans gezin. Wordt het toch geen witte kerst after all. Een ultieme feelgood-commercial!

https://www.youtube.com/watch?v=hjBZoOs_dXg

  1. John Lewis

De kerstcommercial van het Britse modehuis John Lewis is werkelijk schitterend. We zien een meisje dat iedere dag door een verrekijker naar een man op de maan kijkt. Ze probeert hem brieven, kaarten en cadeaus te sturen, allemaal tevergeefs. Op kerstavond vindt ze echter een manier om de man alsnog een cadeautje te sturen. Het spotje is schitterend en ontroerend, en dat mag ook wel. John Lewis telde voor de productie en advertentieruimte het astronomische bedrag van 7,4 miljoen euro neer. Een echte kerstknaller, al moet gezegd worden dat bij het zien van deze commercial niet meteen duidelijk wordt dat het om een modeketen gaat.

https://www.youtube.com/watch?v=wuz2ILq4UeA

  1. Sainsbury’s

Wederom een supermarktketen die door middel van emotie klanten naar zijn filialen hoopt te lokken. Deze Britse supermarktketen doet dat middels een sprookje. In deze commercial zien we de onhandige kat Morg die het kerstfeest van the Thomas Family dreigt te verpesten. Gelukkig komt alles weer op zijn pootjes terecht als de hele buurt te hulp schiet. Wat opvalt aan deze reclame is dat Sainsbury zijn handen ineenslaat met Save the Children, een non-profit organisatie die ongeletterdheid onder kinderen bestrijdt. Een goede zet van de supermarktketen, onderzoek heeft namelijk aangetoond dat het gebruik van Corporate Social Responsibility in advertenties leidt tot een positievere merkattitude en er bovendien voor zorgt dat consumenten sneller producten kopen.

  1. Pornhub

Tot slot een spotje die het midden houdt tussen ontroerend, onsmakelijk en humoristisch. In deze commercial van de internationaal bekende pornosite Pornhub, zien we een gezellig kersttafereeltje: cadeautjes worden uitgewisseld en de sfeer zit er goed in. Dan wordt ingezoomd op een norse opa die het duidelijk niet naar zijn zin heeft. Vervolgens trekt zijn kleinzoon een cadeaukaart tevoorschijn. Het gezicht van opa licht op bij het zien van een premium abonnement voor de pornosite. Wellicht is zo’n abonnement de oplossing voor eenzame ouderen en hadden de kinderen van de eenzame opa uit het Edeka spotje hier ook aan moeten denken.

Cover: Steve Jurvetson

1111 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Is Having a Restricted Press Really Such a Bad Thing?

22/04/2019

22/04/2019

Having a government-controlled press, singapore has been ranked 150th out of 180 countries on the World Freedom Press Index. But is this controlled press really a bad thing in a time were fake news thrives?

Backstage bij Dotcomspot: Raf

19/04/2019

19/04/2019

In deze editie van backstage sprak Medium met Raf die stage loopt bij Dotcomsport.

Medium Podcast #5 – It’s getting hot in here: how to survive Climate Change

18/04/2019

18/04/2019

Medium's brand new podcast on climate change and how to survive it, go listen!

Added social value and the active audience

18/04/2019

18/04/2019

The media we know today isn't the way it has always been. In the three 'ages' that media has gone through, an awful lot has changed.

Trials by Media: The Case of Madeleine McCann

17/04/2019

17/04/2019

How the missing case of Madeleine McCann, rocked the world and made us reconsider the role of the media, mediatisation and framing in modern news cycles.

GDPR: (Finally) A Legislation For The Digital World

16/04/2019

16/04/2019

Medium editor Eva Oravcova joined the 'The Two Faces of Facebook' debate on the 11th of April. On the basis of this debate, hosted by ASIF Ventures, Eva dives into the GDPR and explains us everything we need to know.

De snelle dood van Google’s kunstmatige intelligentie raad

14/04/2019

14/04/2019

Naar aanleiding van een enorme groei in kunstmatige intelligentie, heeft Google het ATEAC opgericht. Deze kunstmatige intelligentie raad kreeg echter veel interne kritiek en werd na slechts een week alweer opgedoekt. Medium zocht uit waarom.

Students of Amsterdam: Aakansha

10/04/2019

10/04/2019

Back again with another Students of Amsterdam feature, Medium chats with communication science student, Aakansha, about life and study in Amsterdam.

Media Regulation in the United States

09/04/2019

09/04/2019

Media industries in the United States facing regulations because they are very powerful. Medium dived into this interesting phenomena.

The European Elections: Basic Guide to What, Why and How

08/04/2019

08/04/2019

Having troubles with the when and how about the European elections? No stress, Medium helps you out!

Yellow Vests, The Symbol of a Rising Working Class

05/04/2019

05/04/2019

Headlining the newspapers for the past months, the Yellow Vests have proven not only to be of practical use, but to serve as a symbol of a rising working class as well.

What the Hell is Communication Science?

04/04/2019

04/04/2019

A frustrated meditation on what it means to study communication science at the University of Amsterdam, courtesy of Hahae, a second year student.

Communication Science meets Heritage Studies

03/04/2019

03/04/2019

Can history be studied merely objectively or also subjectively? Communication science and heritages studies students discuss the importance of an interdisciplinary approach.

Sport en social media: Een gouden combinatie?

03/04/2019

03/04/2019

Iedere sportorganisatie gebruikt tegenwoordig fanatiek social media om in contact te blijven met de fans. Daarnaast kan dit ook erg lucratief zijn.

Students of Amsterdam: Terézia

02/04/2019

02/04/2019

Let us introduce Terézia. Originally from Slovakia, Terézia has moved to Amsterdam to study psychology, bringing a piece of home with her in the form of folk dancing.

EnjoyInstagram