fbpx
23/03/2019 Communication Science news and articles

I Amsterdam verleden tijd? Dit is niet hoe Van der Laan het wilde

Het nieuws stond er de laatste tijd vol mee: er zijn plannen om de I Amsterdam letters weg te halen uit de stad. Maar is dit wel zo een goed idee?


We hebben het vast allemaal wel meegekregen: De ‘I Amsterdam’ letters op het Museumplein zullen worden verwijderd. Volgens GroenLinks, de partij van burgemeester Femke Halsema, is de slogan ‘I Amsterdam’ te individualistisch en te veel een symbool van massatoerisme geworden. De fractievoorzitter van Groenlinks in de gemeenteraad, Femke Roosma, is bang dat we door deze letters steeds meer de ziel van de stad Amsterdam aan het verliezen zijn. Maar of het weghalen van de letters echt iets positiefs gaat bijdragen aan het probleem van massatoerisme en het behouden van de Amsterdamse identiteit is nog maar de vraag.

Amsterdam is van ons allemaal
Allereerst is de slogan ‘I Amsterdam’ juist onderdeel van de Amsterdamse identiteit. “Het I Amsterdam staat voor een verbinding tussen mensen van welke afkomst, geloof of seksualiteit dan ook. Het staat voor: ‘Ik ben er. Ik mag er zijn.’ En samen zijn wij Amsterdam”, aldus Jesse Hardeman, initiatiefnemer van de petitie tegen het weghalen van de letters op het museumplein. Erik Kessels, de ontwerper van de slogan ‘I Amsterdam’, bevestigt dat deze slogan helemaal niet individualistisch is. “Het idee was dat niet alleen Amsterdammers zich met de stad konden identificeren, maar dat ook mensen van buiten de stad Amsterdammer konden zijn”.

Bovenstaande uitspraken passen in het beeld hoe voormalig burgemeester Eberhard van der Laan ‘zijn’ Amsterdam zag. Het snelgroeiende inwonersaantal en het toerisme is iets wat Amsterdam typeert. Met zo’n 180 verschillende nationaliteiten is Amsterdam een van de meest internationale steden in de wereld. “Dit is ook wat Amsterdam zo mooi maakt. De diversiteit in de bevolking doordat mensen van over de hele wereld naar Amsterdam toe reizen, is iets wat kenmerkend is voor onze stad”, aldus Eberhard van der Laan.

Van der Laan zag het anders
Verder zag Van der Laan het toenemende aantal toeristen ook niet direct als een probleem. Door de discussie met elkaar aan te gaan en een balans te vinden in de kosten en baten van de toeristen in de stad, hoeven toeristen niet een probleem te zijn. Veel mensen verdienen hun brood in het toerisme. Dat zijn ook de inwoners van Amsterdam. Toerisme hoort bij Amsterdam, al moet gezegd worden dat de stad er primair is voor zijn inwoners.

Van der Laan schreef in zijn afscheidsbrief, september vorig jaar: “Zorg goed voor onze stad en voor elkaar”. Deze boodschap wordt ook uitgedragen in zijn tentoonstelling ‘De mooie stad’ in het Amsterdams Museum. In het museum heeft hij verschillende foto’s en voorwerpen geselecteerd waarvan hij vond dat deze de ‘groeiende stad’ typeerden. In de expositie is ook een afbeelding te zien van de ‘I Amsterdam’ letters en daarom is het extra pijnlijk om te zien dat ze deze letters nu weg gaan halen.

Zorg goed voor onze stad en voor elkaar – Eberhard van der Laan

Eberhard van der Laan was erg geliefd onder de Amsterdammers vanwege het feit dat deze stad hem zo aan het hart ging. Het is jammer om te zien dat de nieuwe burgermeester en het bestuur toch een ander beeld hebben over hoe Amsterdam haar identiteit moet behouden. De meeste Amsterdammers zijn ook niet tevreden met het feit dat de letters weggehaald worden. Uit een peiling van Maurice de Hond blijkt namelijk dat 69 procent van de ondervraagden het een slecht idee vindt.

Te commercieel?
Een ander argument is dat de stad door de letters te commercieel wordt. Achter de letters ‘I Amsterdam’ zit namelijk nog een hele marketingstrategie, waarbij ook online de toeristen gelokt worden om naar Amsterdam te komen en hier alles te ontdekken. Zo heeft ‘I Amsterdam’ een eigen site, waar allemaal informatie te vinden is van wat er in Amsterdam en omstreken te doen is. Femke Roosma heeft gelijk dat de letters dus commercieel zijn, maar betekent dit gelijk dat de stad Amsterdam te commercieel is? Dat is te betwijfelen. Iedere wereldstad heeft een beetje commercie nodig om interessant te blijven voor het buitenland. Daarnaast is het een grote eer dat vele andere wereldsteden ‘onze’ letters hebben overgenomen voor hun eigen slogans.

Als laatste is er ook de wil om ook het hele bedrijf ‘I Amsterdam’ op te doeken en alle letters op andere locaties te laten verwijderen. Dit zou een vreemde keuze zijn, omdat je ten eerste een belangrijke speler voor inkomsten uit toerisme uitschakelt. Daarnaast is het onhandig om alle letters weg te halen, want de drukte in de binnenstad kan je tegengaan door meer bezienswaardigheden buiten het stadscentrum aan te bieden. De letters zijn namelijk nog zichtbaar op Schiphol en op verschillende tijdelijke locaties in de stad.

Wat we ook van de verwijdering van de letters moeten vinden, het feit is wel dat het daadwerkelijk gaat gebeuren. Het is niet te hopen dat de gemeente zich gaat blindstaren op haar eigen ideeën en zo verder gaat met haar strijd om het hele concept van ‘I Amsterdam’ te laten verdwijnen. We hebben gezien dat er nu al het nodige verzet en onbegrip is en dit werkt bepaald niet mee aan het ‘wij-gevoel’ wat de stad zou moeten typeren.

Cover: duchu / Eindredactie: Kyle Hassing

(31 oktober 2018) Update:

Waar mensen de afgelopen weken nog hun ongenoegen uitten over de verwijdering van de I Amsterdam letters, werd gisterenavond bekend gemaakt dat alleen de letters op het Museumplein verwijderd zullen worden. Kunstenaar Dadara greep zijn kans om een statement te maken over de verdwijning van de meeste ‘culturele vrijplaatsen’ in de stad. Dus sinds vanochtend staan er voor de ‘I Amsterdam’ letters schermen met de tekst ‘Temporarily closed for rebranding – Coming soon’ en ‘I am dream’. Alhoewel de toeristen nu de letters op het Museumplein moeten missen, is er wel een ludieke oplossing gevonden; binnenkort kun je via Facebook en Instagram een Augmented Reality filter gebruiken, waardoor je de ‘I Amsterdam’ letters waar dan ook tevoorschijn kan toveren.

233 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Where does scapegoating come from?

22/03/2019

22/03/2019

Alvaro found out where scapegoating comes from, and explains it to us in this article. Why do we scapegoat? And what has the Bible to do with it?

Killfies: And You Thought Duckface Was Bad

21/03/2019

21/03/2019

With astonishing numbers in countries such as India and Russia, the 'Killfie' is gaining not only in popularity, but also in casualties. Why do people take such great risks for 'just a picture'?

Onder de loep: De Luizenmoeder

20/03/2019

20/03/2019

Het tweede seizoen van De Luizenmoeder is een aantal weken geleden begonnen. Wat maakt dit programma nog steeds zo succesvol? Medium zocht het uit.

My Podcast and Me: The Intimacy of Podcasts

20/03/2019

20/03/2019

Podcasts; the substitution to TV and radio among millennials. However, the statistics on podcasts listeners are respectively low in the Netherlands. Why are podcasts popular in other countries? And how come that we stay behind?

BNR: Backstage with the Chief

19/03/2019

19/03/2019

Medium Editor-in-Chief Thomas Korver started his internship at BNR Nieuwsradio this year, a very special feat. Thomas is working right along the most powerful people of the Netherlands, but that's quite normal.

CNN and the Metamorphosis of News

19/03/2019

19/03/2019

A comprehensive look at how the CNN used technology to disrupt the media landscape and transform the news cycle

Women’s march: what are we trying to say?

19/03/2019

19/03/2019

The second Woman's March took place on March 9th in Amsterdam. Eva brought her camera and shows us how the participants visualized their message about feminism.

Students of the world: Inaya

18/03/2019

18/03/2019

Students of Amsterdam goes worldwide! This means that Medium didn't interview a student from the University of Amsterdam, but a communication science student from the University of Manchester; meet Inaya!

The Medium Magazine Brexit Podcast

16/03/2019

16/03/2019

Are you following Brexit? We tried to, have a listen!

Audrey Hepburn: The Woman Behind The Icon

15/03/2019

15/03/2019

One week ago the world celebrated International Women's Day. This week Eva commemorated a very special women; Audrey Hepburn.

Students of Amsterdam: Gary

14/03/2019

14/03/2019

Deze maand is tweedejaars Communicatiewetenschap student Gary de 'Student of Amsterdam'. Tegen Medium vertelt hij over zijn reis naar Vietnam, zijn leven in Amsterdam en zijn prioriteiten.

#DOESLIEF: SIRE’s sleutel tot een vriendelijker Nederland

13/03/2019

13/03/2019

SIRE startte de #DOESLIEF-campagne, omdat mensen niet bewust zijn hoevaak mensen nog worden beledigd. Medium zocht uit of deze campagne effectief is.

Review: Russian Doll

11/03/2019

11/03/2019

If you could do it all again, would you? The new Netflix series, 'Russian Doll', explores this idea with a twist.

The Digital Migrant

05/03/2019

05/03/2019

"Water, phone and food." This article takes a look at the crucial role played by smartphones and technology in the lives of migrants.

Suppressed Voices Given a Chance to be Heard: Introducing ‘Looney Radio’

28/02/2019

28/02/2019

This thursday we introduce a very special radio station from Argentina: Radio La Colifata. Opening their doors, Hospital Borda takes the recovery process of the patient to another level.

EnjoyInstagram