fbpx
24/05/2019 Communication Science news and articles

Hoe Tsjechië Czechia werd

De Engelse benaming voor het land Tsjechië is vanaf heden ‘Czechia’. Waar komt dit idee vandaan en wat vinden de Tsjechen ervan?


What’s in a name? Vrij veel als het de naam van een land betreft. Stel je voor dat je wakker wordt en Nederland niet meer Nederland is, maar Hollandia. Dit is ongeveer wat de Tsjechen afgelopen vrijdag overkwam. Ze werden wakker en The Czech Republic was plotseling Czechia. Ja echt. De regering vond de naam beter bij het land passen en heeft de VN gevraagd om het officieel te maken. Om de quote van Shakespeare verder uit te werken: ‘What’s in a name? Is a country still a country if it goes by any other name?‘ 

De naam van Tsjechië is al veel langer een discussiepunt. Nog voordat het land bestond was er al gedoe. In de loop van de geschiedenis heeft het land vele namen gehad, van Czechia tot Bohemia. Na de val van de muur en het ontstaan van het huidige Tsjechië, is er nooit een duidelijke korte naam voor ‘De Tsjechische Republiek’ gekomen. Frankrijk heeft dat bijvoorbeeld wel, de volledige naam van dat land is ‘De Franse Republiek’. Voor de duidelijkheid: het gaat om de Engelse naam van Tsjechië. Hiervoor was dat The Czech Republic en nu is dat Czechia. Voor ons, maar ook voor de Tsjechen zelf verandert er dus verbazingwekkend weinig. De vraag is dan: waarom hebben ze de naam eigenlijk veranderd?

Elk land is een brand
“De lange en saaie naam van de Tsjechische republiek heeft ons internationaal tegengewerkt”, lees ik op Go Czechia, een website speciaal opgericht om de naam te promoten. “Een duidelijkere, korte naam, zoals Czechia levert ons meer handel en toerisme op.” De voorstanders van de naamsverandering hebben op één punt in ieder geval gelijk: de naam van een land is belangrijk. “Elk land is een brand“, zegt Melissa Aronczyk, assistent-professor aan de Reuters Universiteit en schrijfster van het boek Branding the Nation. “Dat zie je bijvoorbeeld in de reclamecampagnes om toeristen naar een land te trekken. Daar wordt steeds meer gebruikgemaakt van brand-logica om bepaalde gevoelens en connotaties met het land te creëren. Kijk bijvoorbeeld naar Zweden, een land dat dit heel goed heeft gedaan. Als je een reclame voor dat land hebt gezien, heb je nog steeds geen flauw idee wat je daar zou kunnen doen, maar Zweden lijkt zo cool en interessant dat je er toch sowieso naartoe wilt. De reclames spelen daarop in.”

Als je de reputatie van een land wilt verbeteren, kun je beter focussen op corruptiebestrijding

De naam van het beestje
Maar heeft een naam echt zoveel effect op een brand? Volgens Hayes Roth, de Chief of Marketing bij Landor, ligt het wat gecompliceerder. Roth heeft de namen bedacht van veel producten, zoals de Blackberry Playbook en de Delta SkyMiles. “Producten worden gemakkelijk beoordeeld op hun naam, voor landen ligt dat iets anders.” Toch denkt hij dat een naam in dit geval wel effect heeft. “Denk bijvoorbeeld aan Kirgizië. Die naam is zo moeilijk uit te spreken dat je nu al geen interesse meer hebt.”

“Wat je alleen wel moet bedenken, is dat de naam maar één onderdeel van een brand is. Een goede naam zal een verschrikkelijk product niet redden en een slechte naam vernietigt een geweldig product niet. Dit geldt ook voor landen. Als je de reputatie van een land wilt verbeteren, kun je misschien beter focussen op bijvoorbeeld corruptiebestrijding.”

Ondemocratische geldverspilling
Het is vooral heel makkelijk om tegenstanders van de naamsverandering te vinden. Karla Slechtova, de minister van ontwikkeling, zei eerder in een tweet dat het land 40 miljoen had besteed aan reclamecampagnes waarin de vorige naam werd gebruikt. Het zou beter zijn als het land consistent zou zijn. “Nu veroorzaken we verwarring. Denk bijvoorbeeld ook aan de shirts van Olympische sporters. Daar staat gewoon Czech Republic op.”

“Je zou denken dat zo’n belangrijke discussie het resultaat zou zijn van een breed gedragen publiek debat”, schrijft Jakub Patocka voor de Guardian. “Maar niets is minder waar. De enige peiling is gedaan door de krant Mlada Fronta Dnes en daar waren de tegenstanders nogal in het voordeel.” Voor Patocka is dit dan ook een duidelijk voorbeeld van de arrogante houding van de regering in Praag. “Het is een houding waaraan de Tsjechen gewend zijn. Zelfs het opbreken van Tsjecho-Slowakije is zonder een referendum gegaan. Dit was ondanks een petitie voor een referendum dat is getekend door een miljoen van de vijftien miljoen Tsjecho-Slowaken.”

Het is opvallend dat beide landen die uit die splitsing zijn gekomen, sindsdien moeite hebben gehad om een eigen identiteit te ontwikkelen. “Dit is een discussie die we moeten hebben” aldus Patocka, “maar de huidige extreem-rechtse regering heeft geen antwoorden en wil de discussie dus koste wat het kost vermijden. Daarom komen ze waarschijnlijk met iets onbenulligs als deze naamsverandering. Om de aandacht af te leiden.”

Het is dus onwaarschijnlijk dat de naamsverandering echt wezenlijke problemen gaat oplossen. Of een land via een naamsverandering zichzelf kan rebranden? Daar moet nog maar eens een serieuzere poging voor worden gedaan.

Cover: jakub_hruska

1427 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Aspiring for digital wellness

21/05/2019

21/05/2019

Actually we can't live without our smartphones. Nevertheless there are some solutions to control our digital lives. Medium has elaborated some of them.

Three Identical Strangers: a review

20/05/2019

20/05/2019

Have you ever wondered if there's a doppelganger of you out there somewhere? 3 men found those doppelgangers. They actually all looked exactly alike. Little did they know, they turned out to be brothers! Aakansha reviews the movie Three Identical Strangers, about these 3 men.

Medium Podcast #6 – A crash course in TV media landscape and why Game of Thrones rules

19/05/2019

19/05/2019

Plamen is back, but this time he’s sitting on the Medium throne. In this 6th episode of the Medium Podcast,...

The Brutally Feminine Murder of the Anti-Hero

18/05/2019

18/05/2019

We all love a hero, but sometimes, an anti-hero is even better. This article explores moral ambiguity and why we are attracted to it.

#RIPDorisDay

17/05/2019

17/05/2019

The world mourns as news of the passing of Doris Day arrives. Medium remembers a woman whose movies and music earned her the status of a Hollywood legend.

Tessa: De geneeskundestudent die geniet van haar leven in Maastricht

13/05/2019

13/05/2019

Dit keer geen student uit Amsterdam, maar een student uit Maastricht! Medium sprak met geneeskundestudent Tessa over haar studentenleven in Maastricht en hoe communicatie een rol speelt in haar studie.

Faking a Disease Online: Munchausen by Internet

12/05/2019

12/05/2019

Who can we trust online? This article explores the distressing phenomenon of Munchausen by internet.

Your nightlife review: De School, Amsterdam

10/05/2019

10/05/2019

Gabby reviews De School, mainly known as a techno nightclub. Is it worth a visit? And why is there such a strict doorpolicy? We sum up the good and bad points for you.

The Pursuit of the Perfect Picture and its Consequences

09/05/2019

09/05/2019

A lot of people nowadays do the craziest things to get the most beautiful Instagram photos. It's all fun and games, until people's properties get destroyed. Angela discusses 3 places in the world where 'Instagram tourists' have taken over.

Quality of public debate and social media

07/05/2019

07/05/2019

Does social media add or subtract from the quality of public debate today? Aakansha shares her take on the controversial topic.

Everything Not Saved Will be Lost

03/05/2019

03/05/2019

As our lives today are intertwined with that of the objects we are surrounded by, Ada dives into minimalism, decluttering and downsizing.

Medium TV – Brexit, just what the bloody hell went wrong? | MediumTV #19

30/04/2019

30/04/2019

Medium TV asked Jeppe and Charlie a few questions on Brexit. Watch the interview and listen to their opinions about it.

Outraved: Dance Demonstration for Your Education | MediumTV #18

29/04/2019

29/04/2019

Medium was present at 12 April's Outraved; a demonstration against budget cuts on education.

Medium TV interviews Leon Willems, director of Free Press Unlimited | MediumTV #17

29/04/2019

29/04/2019

Leon Willems, director of Free Press Unlimited since May 2011

VR Butterfly (World)

29/04/2019

29/04/2019

In a world where we are losing touch with our natural environment, can virtual reality save the day?

EnjoyInstagram