Marketing & PR

Hoe het Rijks kunst naar de mensen brengt

Voor me zijn twee vrouwen in gesprek over kaas. Het is zondag en ik rust in de eregallerij uit van een tocht door het Rijksmuseum – in de volksmond ‘het Rijks’. “Ziet eruit als oude”, zegt de linker over een stilleven met daarop de kaas. “Vind ik gewoon vies”, reageert de rechter. Ik lach ze uit – maar hoor tegelijk een man ritselen met geprinte wiki’s over werk in de zaal. Ernaast iemand die een doek gedetailleerd wil noemen en niet op het woord komt. Mijn lach wordt oprecht: deze mensen kijken niet alleen plaatjes, maar zijn echt bezig met kunst. Hoe krijgt het Rijks dat voor elkaar?

Als je door het gebouw dwaalt en naar alle marketing kijkt, merk je dat gauw genoeg. Het Rijks won in 2015 niet zonder reden de Dutch Marketing Company Award. En al vind je verf in een lijst saai of links gehobby, dan nog verdient het museum alle kudos dat het krijgt. Want na tien jaar verbouwen maakte het met ideeën als de twee hieronder een meer dan prominente rentree.

Het echt snappen van werk is makkelijk gemaakt
Om Vermeer in detail te begrijpen, hoef je geen geleerde meer te zijn. Naast elk werk hangt een tekstje dat beschrijft hoe het tot stand kwam. Logisch, maar het gaat erom dat de toon in plaats van droog bijna ironisch is. Zoals: wist je dat ooit een schilderij werd gemaakt om Rembrandts Haagse werk te eren – terwijl later bleek dat hij er nooit had gewerkt? Ik niet. En moest weer lachen.

Nog zoiets zijn de detailkaarten geplaatst in bakken naast een werk. Daarop wordt uitvergroot wat er in een werk echt toe doet, met uitleg en al. Dat meisje op de Nachtwacht? Een mascotte van de schutters op het doek. De naam? Die komt van de wel erg dik opgesmeerde vernislaag. Alles wat je maar wil weten binnen handbereik.

En dan is er de aanmoediging zelf kunst te maken. Zij het getekend, zij het online. Het Rijks is een campagne gestart om mensen aan het tekenen te krijgen; verspreid door het museum staan bordjes of zelfs hele ezels waar een werk nagetekend kan worden. Op internet staan alle werken in HQ, klaar om bewerkt te worden van kraag tot designlamp en van stilleven tot jametiket.

Er wordt samengewerkt met passende sponsors
Een goed museum runnen is duur. Hetzelfde met grote campagnes. Hoe het Rijks dan haar verbouwing en hernieuwde bekendheid bekostigde? Door samen te werken met sponsors. Sponsors die in ruil voor hulp mee mogen liften met het Rijks. Denk aan Sikkens, een fabrikant van verf die voor de verbouwing alle oude kleuren namaakte en ze sindsdien in licentie verkoopt.

Dacht je dat die samenwerking al spectaculair was? Dan herinner ik je ten slotte graag aan de ING, die de hele Nachtwacht op liet draven in een winkelcentrum. Met meer dan zes miljoen views op YouTube gelijk een hit voor zowel de bank als het Rijks. De video ging heel Nederland rond – een effect dat voortduurt, gezien de reacties van nog geen week geleden. Zo doe je dat!

Cover: Floris Oosterveld

Reacties

reacties

Koen van Cooten
Koen (22) is masterstudent Communicatiewetenschap en schrijft al van kinds af aan sterke verhalen. Hij kan met bijna iedereen overweg, behalve mensen die pizza frikandel speciaal een goed idee vinden. Daar is gewoon wat mis mee. Voor Medium slingert hij artikelen het internet op over interne communicatie, politiek gespar en marketing waar mensen echt wat van kunnen vinden.

You may also like

Comments are closed.