fbpx
18/02/2020 Communication Science news and articles

Hoe kleine adverteerders bij de Super Bowl buitenspel worden gezet

et de Super Bowl op komst begint Amerika steeds meer in de ban te raken van het gigantische evenement. Ook…


Met de Super Bowl op komst begint Amerika steeds meer in de ban te raken van het gigantische evenement. Ook op reclamegebied is de Super Bowl misschien wel hét hoogtepunt van het jaar. Ondanks alle twijfels over de effectiviteit van tv-reclame zijn adverteerders bereid diep in de buidel te tasten: vorig jaar kostte een spotje bij de Super Bowl grofweg $4.000.000. Daar staat wel een aardig bereik tegenover; alleen in de VS kijken al ruim 160 miljoen mensen. Waar zo veel geld op het spel staat, zijn er natuurlijk ook altijd schandaaltjes.

Seksuele inslag is uit den boze
Elk jaar weer klagen sommige adverteerders dat hun reclames door het netwerk dat de Super Bowl uitzendt zijn geweigerd. In sommige gevallen is dat niet echt verrassend: Amerika lijkt over het algemeen toch nog iets conservatiever dan wij. Bij sommige advertenties is het dan ook niet geheel verrassend dat ze niet worden uitgezonden. De boodschap van deze advertentie voor het bedrijf Ashley Madison is bijvoorbeeld dat mensen vooral vreemd moeten gaan omdat het leven immers zo kort is. Het is dus een soort Amerikaanse Second Love. Te controversieel voor Amerika.

Waar het in het geval van Ashley Madison vooral de boodschap van de spotjes zal zijn geweest die te ver ging, zal in het geval van PETA vooral de vorm te controversieel zijn geweest. De boodschap van het spotje is eenvoudig; het zou goed zijn voor jezelf (en voor het milieu) om als vegetariër te leven. Maar kennelijk ging de manier waarop deze vrouwen de groente gebruiken toch net iets te ver om aan de miljoenen kijkers te laten zien.

Ook voor homoseksueel getinte grapjes deinzen tv-zenders terug, kennelijk zijn zij bang voor de gevolgen van dit soort controversiële grapjes. Zo werd deze advertentie van Snickers niet uitgezonden tijdens de Super Bowl, en met die kennis is het ook niet verrassend dat dit spotje voor een datingsite voor homoseksuele mannen geweigerd werd.

“Alsjeblieft, weiger mijn advertentie”
In sommige gevallen lijkt het erop dat de bedrijven achter de advertentie bewust een commercial hebben gemaakt waarvan zij wisten dat zij waarschijnlijk geweigerd zouden worden. Op die manier kunnen zij namelijk publiekelijk verontwaardigd doen en zodoende krijgen zij een hoop aandacht voor hun filmpje, want iedereen wil natuurlijk een commercial bekijken die je eigenlijk niet mag zien. Deze strategie werkt uitstekend: alle commercials zijn op YouTube honderdduizenden keren gekeken. Het stappenplan is duidelijk.

  1. Maak een controversieel filmpje, liefst seksueel getint
  2. Koop zendtijd voor de commercial bij de tv-zender die de Super Bowl uitzendt
  3. Word geweigerd
  4. Laat iedereen weten dat je filmpje is geweigerd en zet het op YouTube

SodaStream
Toch is er dit jaar voor de tweede achtereenvolgende keer een filmpje geweigerd van een naar verhouding kleine speler (SodaStream, een bedrijf dat apparaten maakt om thuis fris te maken) in het Super Bowl geweld, die geen van deze dingen doet. De vraag is: waarom worden de commercials geweigerd? Zowel het filmpje van vorig jaar als ook het filmpje van dit jaar zijn niet extreem seksueel, beledigend of wat dan ook. Okee, Scarlett Johansson komt erin voor, maar ze gedraagt zich keurig. Waar gaat het fout?

http://www.youtube.com/watch?v=nORgzCgQgDk

David tegen Goliath
Het lijkt, zoals zo vaak, om geld te gaan. CBS en FOX, de uitzenders van respectievelijk vorig en dit jaar, zijn simpelweg bang. Bang voor de drankreuzen Coca Cola en PepsiCo. Waarom? Wie de filmpjes bekijkt zal zien dat Coca Cola en Pepsi in beide filmpje genoemd worden. Sodastream heeft naar eigen zeggen een superieur product en wil zich afzetten van de twee grote spelers. Superieur product of niet, het is zeker dat hun marketingbudget slechts een fractie is van het budget van Coca Cola en PepsiCo. In 2010 gaf Coca Cola meer dan $2,9 miljard uit aan reclame, PepsiCo iets minder dan $2 miljard. Het is duidelijk dat beiden bedrijven enorm grote spelers op de (Amerikaanse) reclamemarkt zijn en dat een naar verhouding klein bedrijfje als SodaStream daar niet tegenop kan.

De reclame wordt dan ook niet geweigerd omdat hij controversieel is, maar omdat FOX (en vorig jaar CBS) bang is, bang om PepsiCo en Coca Cola tegen het zere been te schoppen. Aan beide bedrijven worden miljoenen verdiend, het hele jaar door. Een reclame waarin zij niet goed wegkomen zou eventueel kunnen leiden tot minder ingekochte zendtijd: een rampscenario voor de tv-zenders die hier bergen geld aan verdienen.

Principes in de verkoop
Er is dus sprake van een heel cynisch spel: het gaat enkel om geld (en dus macht). Kleine bedrijven wordt geen platform gegeven omdat daar minder geld aan valt te verdienen dan aan grote multinationals. Het lijkt mij dat tv-zenders hier heel voorzichtig mee om moeten gaan. Vermoedelijk zullen zij zeggen onpartijdig en niet te koop te zijn. De weigering van SodaStream bewijst echter het tegendeel, FOX en CBS kijken immers niet verder dan het geld. Nu zal dat voor sportzenders niet zo veel uitmaken, maar CBS en FOX zijn onderdeel van een groter geheel. Door advertenties te weigeren op basis van marketingbudget, wekken zij op zijn minst de schijn te koop te zijn en hun principes aan de hoogst biedende te verkopen. Op die manier zetten zij hun geloofwaardigheid op het spel: op de korte termijn verdienen zij goed aan reclame-inkomsten, maar elke keer wordt hun geloofwaardigheid een stukje verder ondermijnd. SodaStream lijkt vooralsnog de lachende derde; hun filmpjes worden op YouTube massaal bekeken en krijgen veel aandacht in de media.

Reacties

reacties

Related Posts

Medium Podcast #8 – Jade’s Pact

14/02/2020 and

14/02/2020

The month in which Jade stopped using smartphones and developed a texting twitch (Parents Beware).

Personal Ads: Who needs Cupid?

14/02/2020

14/02/2020

From personal ads to dating apps, people have advertised themselves to find the best suitor. Medium tells you why cupid is out of business.

Parasite wins Best Picture without an ’English-speaking’ host

13/02/2020

13/02/2020

Parasite makes history at the 92nd Academy Awards by being the first non-English speaking film to win Best Picture, defeating eight other competing English-language movies. Danny tells us why Parasite deserved to win.

A day in the life of the FSR FMG’s official secretary

13/02/2020

13/02/2020

Have you ever wondered what the secretary of the FSR FMG does? Meet Robin while she tells about her job! The job that currency has a vacancy, so check it out!

“Trust the child within you”: Interview with Francis Alÿs

Medium interviewed Francis Alÿs, director of "Sandlines", which premiered in Europe at the International Film Festival in Rotterdam. His work is currently being exhibited at the Eye Film Museum in Amsterdam.

Black tie: A guide on formal attire

12/02/2020

12/02/2020

Your next formal event is coming up and no idea what to wear? Then this article is the perfect guide in what to wear in ‘black tie’ to the next formal event.  

The Lessons of a Mercurius Sales Committee Member

10/02/2020

10/02/2020

Have you ever wondered what the Sales Committee of the study association Mercurius exactly does? Margarete gives you an insight into the useful skills she has developed as part of the committee.

Vienna: City of dreams

10/02/2020

10/02/2020

The Austrian capital is a worldwide famous destination with all sorts of architecture, museums, and landmarks to visit. If you are an art or history lover, a foodie, or you just get a thrill out of traveling to a new place; Vienna is the place for you!

AMFI-film screening 2020: Student works of art about fashion and identity

09/02/2020 and

09/02/2020

Medium had the opportunity to attend the 2020 Fashion Film Screening & Photo-exhibition created by AMFI students. This was our take.

‘Taylor Swift: Miss Americana’: How The Pop Supernova Found Her Voice

07/02/2020

07/02/2020

Emma analyses 'Miss Americana,' the documentary about Taylor Swift. In this, Swift narrates her life as a pop star and a woman in her 20's.

Vegan for a month: a new veganning or a big missed-steak?

07/02/2020

07/02/2020

Dry-January not quite your thing? Maybe give veganism a go. Gabby explores veganism for herself, and leaves us with some tasty tips!

Afgeserveerd voedsel wordt steeds meer uitgeserveerd

06/02/2020

06/02/2020

Steeds meer initiatieven richten zich op het tegengaan van voedselverspilling. En dat is maar goed ook, want jaarlijks verdwijnt een derde van al het voedsel in de vuilnisbak.

Hoe ik een maand mijn smartphone opgaf

05/02/2020

05/02/2020

Geen smartphone voor een maand: hoe kan dat tegenwoordig? Jade ging deze uitdaging aan en vertelt waarom iedereen het een keertje moet proberen.

FSR 101: A crash course on what the student council does for your student rights

03/02/2020 and

03/02/2020

Medium breaks down the influence that the Faculty Student Council of UvA's Faculty of Social and Behavioral Sciences has on our community and how you can participate to make a change.

Duolingo: The Boogieman of Language Apps

31/01/2020

31/01/2020

The green owl goes rogue - this article discusses Duolingo's (almost extreme) methods to coerce us into practicing our language skills.

mersin escort mersin escort mersin escort canlı tv konya escort