fbpx
21/11/2019 Communication Science news and articles

Heb je wel geleefd als je niet buiten Europa bent geweest?

Kim gaat dit jaar voor het eerst op reis buiten Europa, samen met vriendinnen backpacken in Indonesië. Steeds meer millennials gaan op reis en tegenwoordig doen ze dat niet meer alleen om de highlights van een land te zien; het moet betekenisvol zijn.


Twee weken geleden heb ik samen met een vriendin vliegtickets naar Indonesië geboekt. De dag dat ik voor het eerst in mijn leven naar een land buiten Europa vertrek, 1 juli 2018, komt steeds dichterbij. Om eerlijk te zijn: ik kan niet wachten! Ik bereid me voor op heel veel zonuren, parelwitte stranden, orang oetans in de jungle en natuurlijk kennismaken met een nieuwe cultuur! Naast de geweldige ervaring die deze reis mij hopelijk gaat brengen, reist een deel van mij ook onder het mom van sociale druk. Ja, ik ben 23 jaar en bijna klaar met studeren. Nee, ik ben nog nooit op reis geweest.

Iedereen gaat reizen
Als je niet hebt gebackpackt in Thailand, gechilld op Bali, vrijwilligerswerk gedaan in Zuid-Amerika, gestudeerd in China of gewerkt in Australië, hoor je er simpelweg niet meer bij. Met een weekje Zakynthos in de zomer kom je niet meer weg. De sociale druk om te reizen groeit onder millennials (geboren tussen 1981 en 1999). Volgens het AD heeft 27% van deze groep al een verre reis gemaakt, en 72% geeft aan van plan te zijn een reis te maken in de nabije toekomst. 27% + 72% = dus bijna iedereen.

Deze zomer gaan mijn vier beste vriendinnen (en ik) allemaal op reis. Variërend van een halve wereldreis en vrijwilligerswerk in Ecuador tot backpacken in Colombia en met mij drie weken opgescheept zitten in Indonesië (uit vrije wil). Best wel bizar, als je bedenkt dat wij vorig jaar nog met z’n allen bij 19graden in tuinstoelen achter ons vakantiehuisje op Texel zaten. Als arme studenten hadden we destijds natuurlijk niet veel keus. Een jaar later zijn we nog steeds arme studenten, maar nu met een vliegticket op zak.

Andere generatie
Reizen is een trend. We reizen niet alleen meer, maar ook verder weg. 92% van onze reizen vindt plaats buiten Europa. En ja: we gaan tegenwoordig niet meer op vakantie, we gaan op reis. Als ik om me heen kijk (lees: als ik op social media kijk), zie ik dat bijna iedereen van mijn leeftijd wel een verre reis heeft gemaakt. Je kan sowieso niet een week op social media kijken zonder iemand te spotten die zich in het buitenland bevindt. Als ik met mijn oudere familieleden praat over reizen ligt dat wel anders, veel van hen zijn nog nooit buiten Europa geweest en hebben niet gereisd zoals wij dat nu doen. Vroeger was er namelijk een andere soort sociale druk. Er werd van je verwacht dat je je zelf verdiende geld zo snel mogelijk stak in een huis, auto en gezin.

We gaan tegenwoordig niet meer op vakantie, we gaan op reis

Bij onze generatie ligt dat duidelijk anders. Het zelf verdiende geld wordt vaak vervangen door een studentenlening en een huis of auto door reizen. Reizen is ook een statussymbool geworden. Want als ik eerlijk ben, raak ook ik op Instagram meer onder de indruk van iemand op een bergtop bij Machu Picchu, dan van iemand met een nieuwe huissleutel. De persoon met de huissleutel zou ik al snel bestempelen als ‘burgerlijk’, iets wat ik absoluut nog niet wil zijn. Maar niet iedereen voelt de drang om te reizen en dat is natuurlijk meer dan prima. Misschien is reizen in dat opzicht ook wel een middelvinger naar het systeem. Nee, ik wil niet ouder worden. Ik wil nog geen fulltimebaan. Ik wil nog niet settelen en denken aan kinderen. Ik wil vrij zijn. Ik ga reizen.

Natuurlijk is het voor onze generatie ook makkelijker en aantrekkelijker om te reizen. Vroeger waren mensen afhankelijk van wat je in boeken las en op het nieuws zag over een ander land. Dit was vaak niet positief. Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar mijn oma kon al niet slapen toen ik een weekje naar Kroatië ging, want “Is het daar wel veilig?”. Tegenwoordig is het zo makkelijk om op te zoeken wat een land te bieden heeft, denk aan blogs, YouTube en Instagram. Vorige week heb ik van mijn huisgenootje een Lonely Planet gekregen die ik nog niet eens heb opengeslagen, maar mijn iPhone galerij staat daarentegen al wel vol screenshots over Indonesië. In tegenstelling tot vroeger, krijgen wij meer positieve informatie mee over verre landen, wat het weer aantrekkelijker maakt om erheen te gaan!

Misschien is reizen in dat opzicht ook wel een middelvinger naar het systeem

Betekenisvol op reis
We reizen meer, we reizen verder, en we willen ook betekenisvol reizen. Volgens Lonely Planet wordt de nieuwe trend van 2018 ‘betekenisvol op reis’. We reizen niet meer alleen om de highlights te zien, maar willen meer uit de reis halen voor onszelf, of we willen iets teruggeven aan het gastland. Het bewustzijn van de sociale en ecologische gevolgen van reizen groeit. Daarnaast willen we dat een reis persoonlijker, unieker en zinvoller is. Onze generatie ziet het maken van een verre reis als een essentieel onderdeel van het volwassen worden. Ik snap dat wel.

Op zoek naar jezelf in het buitenland. Het is een cliché, maar ik geloof er wel in. Reizen kan je bijvoorbeeld helpen met het verleggen van grenzen, het durven nemen van risico’s en het omgaan met andere culturen. Dingen waar ik maar al te graag beter in zou willen worden en waar ik mijn hele (professionele) leven profijt van kan hebben. Ik hoop deze dingen te kunnen leren tijdens mijn reis in Indonesië, zodat ik volgend jaar als een herboren persoon weer op vakantie kan naar Texel.

Cover: MichaelGaida

Reacties

reacties

Related Posts

Het drama van Den Bosch

19/11/2019

19/11/2019

Racisme in het voetbal gebeurt helaas steeds vaker. Dit keer was het raak in Den Bosch, waar Ahmad Mendes Moreira racistisch werd bejegend.

Klaus – A Christmas Review

19/11/2019

19/11/2019

Our edictor Jade reviews a nostalgic, new Christmas classic from Hollywood: Klaus!

Queer Eye: We’re in Japan!: How Netflix’s Makeover Show (Respectfully) Dived into Japanese society

18/11/2019

18/11/2019

The gays are back! Queer Eye’s Fab 5 is a team of five gay men with individual specialities (fashion, culture, food & wine, grooming, and design) who do makeovers on nominees’ outer and inner struggles.

Last Christmas schiet zijn doel voorbij

17/11/2019

17/11/2019

Redacteur Loïs ging naar de bioscoop op zoek naar een nieuwe lievelingsfilm. Maar Last Christmas was in ieder geval de laatste keer dat ze die film in de bioscoop zag.

KSI versus Logan Paul: How mainstream media finally embraced YouTubers

16/11/2019

16/11/2019

KSI and Logan Paul invaded the mainstream media with their sold out YouTube boxing event. But how did they do it? Medium explains it for you!

Parasocial relationships and fictional loyalty: How’s that actors and characters are not the same person (but people don’t get it)

15/11/2019

15/11/2019

Have you ever felt as if the person who got you best wasn’t your best friend, or one of your family members, but rather your favorite actor, singer or movie character? Has it ever happened to you? Yeah, I thought so. But don’t worry, you’re not the only one. 

TEDxUniversiteit van Amsterdam: Seven different quests for the truth

14/11/2019 and

14/11/2019

On the evening of Monday 4th of November, Medium was part of the crowd that listened to seven speakers on the theme: "In the search of truth". In this event, seven speakers presented their views on what they consider part of the truth.

Slow fashion: De oplossing voor een duurzame wereld?

12/11/2019

12/11/2019

De kledingindustrie is een erg vervuilende industrie. De vraag is of slow fashion dit probleem kan verhelpen. Medium zoekt het voor je uit!

Free Press Live 2019: All the nominees and winners for most ground-breaking journalists

11/11/2019 and

11/11/2019

Medium went to the Free Press Live event where journalists received awards for their effort to present unbiased news about sensitive topics as war scandals.

Warriors for Peace: A Documentary Review

09/11/2019

09/11/2019

Ada reviews the documentary Les Guerrières de la Paix, which gives an insight into the Women Wage Peace movement in Israel.

XIII: Kalvijn bewijst het onmogelijke

01/11/2019

01/11/2019

Fabian was aanwezig bij de première van Kalvijns bioscoopexperiment XIII. De hoofdvraag op dit influencer-fest: kun je een film maken in 24 uur?

ADNIGHT 2019: A truly mad world!

27/10/2019

27/10/2019

Our editor Menahil went to ADNIGHT and visited the agencies Accenture, Kult and Ace and Ogilvy.

Medium Podcast #7 – Let’s talk about nudes

24/09/2019

24/09/2019

Two aspiring communication scientists, a few cans of beer and some Bacardi breezers. It was King’s Night when Kajsa and...

Film Pride: How Northern Ireland and Singapore Handles Fame

02/09/2019

02/09/2019

Angela went along on the study trip to Dublin and Belfast. How do the cities cope with their fame achieved from series and movies?

Ierland is een feniks die zal herrijzen uit de as

30/08/2019

30/08/2019

De een kan niet een heel land bereiken en de ander heeft een te oubollig marketing beleid. Twee bedrijven die voor hun eigen uitdagingen staan.

EnjoyInstagram

www.eskisehirescort.asia | www.escortantalyali.com | www.mersindugun.com