fbpx
23/03/2019 Communication Science news and articles

Heb je wel geleefd als je niet buiten Europa bent geweest?

Kim gaat dit jaar voor het eerst op reis buiten Europa, samen met vriendinnen backpacken in Indonesië. Steeds meer millennials gaan op reis en tegenwoordig doen ze dat niet meer alleen om de highlights van een land te zien; het moet betekenisvol zijn.


Twee weken geleden heb ik samen met een vriendin vliegtickets naar Indonesië geboekt. De dag dat ik voor het eerst in mijn leven naar een land buiten Europa vertrek, 1 juli 2018, komt steeds dichterbij. Om eerlijk te zijn: ik kan niet wachten! Ik bereid me voor op heel veel zonuren, parelwitte stranden, orang oetans in de jungle en natuurlijk kennismaken met een nieuwe cultuur! Naast de geweldige ervaring die deze reis mij hopelijk gaat brengen, reist een deel van mij ook onder het mom van sociale druk. Ja, ik ben 23 jaar en bijna klaar met studeren. Nee, ik ben nog nooit op reis geweest.

Iedereen gaat reizen
Als je niet hebt gebackpackt in Thailand, gechilld op Bali, vrijwilligerswerk gedaan in Zuid-Amerika, gestudeerd in China of gewerkt in Australië, hoor je er simpelweg niet meer bij. Met een weekje Zakynthos in de zomer kom je niet meer weg. De sociale druk om te reizen groeit onder millennials (geboren tussen 1981 en 1999). Volgens het AD heeft 27% van deze groep al een verre reis gemaakt, en 72% geeft aan van plan te zijn een reis te maken in de nabije toekomst. 27% + 72% = dus bijna iedereen.

Deze zomer gaan mijn vier beste vriendinnen (en ik) allemaal op reis. Variërend van een halve wereldreis en vrijwilligerswerk in Ecuador tot backpacken in Colombia en met mij drie weken opgescheept zitten in Indonesië (uit vrije wil). Best wel bizar, als je bedenkt dat wij vorig jaar nog met z’n allen bij 19graden in tuinstoelen achter ons vakantiehuisje op Texel zaten. Als arme studenten hadden we destijds natuurlijk niet veel keus. Een jaar later zijn we nog steeds arme studenten, maar nu met een vliegticket op zak.

Andere generatie
Reizen is een trend. We reizen niet alleen meer, maar ook verder weg. 92% van onze reizen vindt plaats buiten Europa. En ja: we gaan tegenwoordig niet meer op vakantie, we gaan op reis. Als ik om me heen kijk (lees: als ik op social media kijk), zie ik dat bijna iedereen van mijn leeftijd wel een verre reis heeft gemaakt. Je kan sowieso niet een week op social media kijken zonder iemand te spotten die zich in het buitenland bevindt. Als ik met mijn oudere familieleden praat over reizen ligt dat wel anders, veel van hen zijn nog nooit buiten Europa geweest en hebben niet gereisd zoals wij dat nu doen. Vroeger was er namelijk een andere soort sociale druk. Er werd van je verwacht dat je je zelf verdiende geld zo snel mogelijk stak in een huis, auto en gezin.

We gaan tegenwoordig niet meer op vakantie, we gaan op reis

Bij onze generatie ligt dat duidelijk anders. Het zelf verdiende geld wordt vaak vervangen door een studentenlening en een huis of auto door reizen. Reizen is ook een statussymbool geworden. Want als ik eerlijk ben, raak ook ik op Instagram meer onder de indruk van iemand op een bergtop bij Machu Picchu, dan van iemand met een nieuwe huissleutel. De persoon met de huissleutel zou ik al snel bestempelen als ‘burgerlijk’, iets wat ik absoluut nog niet wil zijn. Maar niet iedereen voelt de drang om te reizen en dat is natuurlijk meer dan prima. Misschien is reizen in dat opzicht ook wel een middelvinger naar het systeem. Nee, ik wil niet ouder worden. Ik wil nog geen fulltimebaan. Ik wil nog niet settelen en denken aan kinderen. Ik wil vrij zijn. Ik ga reizen.

Natuurlijk is het voor onze generatie ook makkelijker en aantrekkelijker om te reizen. Vroeger waren mensen afhankelijk van wat je in boeken las en op het nieuws zag over een ander land. Dit was vaak niet positief. Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar mijn oma kon al niet slapen toen ik een weekje naar Kroatië ging, want “Is het daar wel veilig?”. Tegenwoordig is het zo makkelijk om op te zoeken wat een land te bieden heeft, denk aan blogs, YouTube en Instagram. Vorige week heb ik van mijn huisgenootje een Lonely Planet gekregen die ik nog niet eens heb opengeslagen, maar mijn iPhone galerij staat daarentegen al wel vol screenshots over Indonesië. In tegenstelling tot vroeger, krijgen wij meer positieve informatie mee over verre landen, wat het weer aantrekkelijker maakt om erheen te gaan!

Misschien is reizen in dat opzicht ook wel een middelvinger naar het systeem

Betekenisvol op reis
We reizen meer, we reizen verder, en we willen ook betekenisvol reizen. Volgens Lonely Planet wordt de nieuwe trend van 2018 ‘betekenisvol op reis’. We reizen niet meer alleen om de highlights te zien, maar willen meer uit de reis halen voor onszelf, of we willen iets teruggeven aan het gastland. Het bewustzijn van de sociale en ecologische gevolgen van reizen groeit. Daarnaast willen we dat een reis persoonlijker, unieker en zinvoller is. Onze generatie ziet het maken van een verre reis als een essentieel onderdeel van het volwassen worden. Ik snap dat wel.

Op zoek naar jezelf in het buitenland. Het is een cliché, maar ik geloof er wel in. Reizen kan je bijvoorbeeld helpen met het verleggen van grenzen, het durven nemen van risico’s en het omgaan met andere culturen. Dingen waar ik maar al te graag beter in zou willen worden en waar ik mijn hele (professionele) leven profijt van kan hebben. Ik hoop deze dingen te kunnen leren tijdens mijn reis in Indonesië, zodat ik volgend jaar als een herboren persoon weer op vakantie kan naar Texel.

Cover: MichaelGaida

317 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Where does scapegoating come from?

22/03/2019

22/03/2019

Alvaro found out where scapegoating comes from, and explains it to us in this article. Why do we scapegoat? And what has the Bible to do with it?

Killfies: And You Thought Duckface Was Bad

21/03/2019

21/03/2019

With astonishing numbers in countries such as India and Russia, the 'Killfie' is gaining not only in popularity, but also in casualties. Why do people take such great risks for 'just a picture'?

Onder de loep: De Luizenmoeder

20/03/2019

20/03/2019

Het tweede seizoen van De Luizenmoeder is een aantal weken geleden begonnen. Wat maakt dit programma nog steeds zo succesvol? Medium zocht het uit.

My Podcast and Me: The Intimacy of Podcasts

20/03/2019

20/03/2019

Podcasts; the substitution to TV and radio among millennials. However, the statistics on podcasts listeners are respectively low in the Netherlands. Why are podcasts popular in other countries? And how come that we stay behind?

BNR: Backstage with the Chief

19/03/2019

19/03/2019

Medium Editor-in-Chief Thomas Korver started his internship at BNR Nieuwsradio this year, a very special feat. Thomas is working right along the most powerful people of the Netherlands, but that's quite normal.

CNN and the Metamorphosis of News

19/03/2019

19/03/2019

A comprehensive look at how the CNN used technology to disrupt the media landscape and transform the news cycle

Women’s march: what are we trying to say?

19/03/2019

19/03/2019

The second Woman's March took place on March 9th in Amsterdam. Eva brought her camera and shows us how the participants visualized their message about feminism.

Students of the world: Inaya

18/03/2019

18/03/2019

Students of Amsterdam goes worldwide! This means that Medium didn't interview a student from the University of Amsterdam, but a communication science student from the University of Manchester; meet Inaya!

The Medium Magazine Brexit Podcast

16/03/2019

16/03/2019

Are you following Brexit? We tried to, have a listen!

Audrey Hepburn: The Woman Behind The Icon

15/03/2019

15/03/2019

One week ago the world celebrated International Women's Day. This week Eva commemorated a very special women; Audrey Hepburn.

Students of Amsterdam: Gary

14/03/2019

14/03/2019

Deze maand is tweedejaars Communicatiewetenschap student Gary de 'Student of Amsterdam'. Tegen Medium vertelt hij over zijn reis naar Vietnam, zijn leven in Amsterdam en zijn prioriteiten.

#DOESLIEF: SIRE’s sleutel tot een vriendelijker Nederland

13/03/2019

13/03/2019

SIRE startte de #DOESLIEF-campagne, omdat mensen niet bewust zijn hoevaak mensen nog worden beledigd. Medium zocht uit of deze campagne effectief is.

Review: Russian Doll

11/03/2019

11/03/2019

If you could do it all again, would you? The new Netflix series, 'Russian Doll', explores this idea with a twist.

The Digital Migrant

05/03/2019

05/03/2019

"Water, phone and food." This article takes a look at the crucial role played by smartphones and technology in the lives of migrants.

Suppressed Voices Given a Chance to be Heard: Introducing ‘Looney Radio’

28/02/2019

28/02/2019

This thursday we introduce a very special radio station from Argentina: Radio La Colifata. Opening their doors, Hospital Borda takes the recovery process of the patient to another level.

EnjoyInstagram