Geld verdienen met eten: het kan in Zuid-Korea

Picture of By Iris van Eijck

By Iris van Eijck

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]D[/mks_dropcap]at je flink wat geld kan verdienen met het plaatsen van online video’s is al lang geen groot nieuws meer. Allerlei vloggers vliegen ons dan ook om de oren. En geld verdienen, dat doen ze zeker. Van Monica Geuze tot Enzo Knol, ze hebben het flink gemaakt en hebben allemaal een eigen imperium opgebouwd met duizenden volgers. Vloggers zijn er in allerlei soorten en maten, maar in Zuid-Korea hebben ze een wel heel opvallende trend die niet makkelijk aan je voorbij kan gaan. Maak kennis met ‘Mukbang’.

Wat is een Mukbanger?
Stel het je eens voor: duizenden mensen die online in de rij staan om jou te zien eten en hier vervolgens als vlogger bakken met geld mee verdienen. Zo gaat het er aan toe bij ‘Mukbang’ en de ‘Mukbangers’, zoals de etende vloggers zichzelf noemen. Het gaat bij ‘Mukbang’ niet om het versnaperen van een simpele eenpersoonsmaaltijd of een opwarmmaaltijd van de Albert Heijn. Nee, er wordt op een theatrale en ludieke manier genoten van meerdere, vaak machtige, gerechten. Via een livestream kunnen de duizenden volgers van de ‘Mukbangers’ meegenieten van alle gerechten die voor de webcam worden genuttigd en kunnen hier live op reageren.

Deze ‘Mukbangers’ verdienen ook zeker credits voor de manier waarop ze livestreamen en hun video’s aankleden. Zo maken ze, in hun eigen huis of in het restaurant waar ze de maaltijd nuttigen, er een echte show van. Er wordt enthousiast gebruik gemaakt van geluidseffecten (lees: slurpgeluiden) en soms zelfs van dansers en zangers. Daarnaast zijn er ook ‘Mukbangers’ die hun eigen geluid hebben ontwikkeld om zo aan te geven dat ze een bepaald gerecht heel lekker of heel vies vinden. Buiten al deze ongein wordt er natuurlijk voornamelijk met de kijkers gepraat en wordt er een band gecreëerd, wat ‘Mukbangers’ veelal duizenden views en euro’s oplevert.

Je eet met ‘Mukbang’ namelijk niet alleen, je eet met zijn allen samen

Koreanen eten liever niet alleen
Het kan misschien wat gek in de oren klinken voor ons als nuchtere Hollanders, maar het idee achter ‘Mukbang’ is eigenlijk zo vreemd nog niet. In de Koreaanse cultuur is het namelijk traditioneel gezien heel belangrijk om samen te eten. Toch kent de Zuid-Koreaanse maatschappij een keerzijde dat veelal lange werkweken en een hoge prestatiedruk kent. De nieuwe generatie Zuid-Koreanen kiest anno 2017 dan ook liever voor een succesvolle carrière als vrijgezel, dan huisje boompje beestje met een gezin en kinderen. Mede hierdoor en door de steeds individualistischer wordende maatschappij is de eenzaamheid in Zuid-Korea vrij hoog. Samen eten blijft echter heel belangrijk voor Zuid-Koreanen en zo is ‘Mukbang’ ontstaan. Je eet met ‘Mukbang’ namelijk niet alleen, je eet met zijn allen samen.  

Interactie met de kijkers
Dat ‘Mukbang’ een steeds groter wordende trend is, ligt toch wel bij de aard van het fenomeen. Er is de afgelopen jaren namelijk een verschuiving te zien van de ‘klassieke’ geëdite video’s naar de livestreaming. Sinds Periscope is overgenomen door Twitter en zowel Facebook als Instagram een live functie hebben gekregen, is er geen ontkennen meer aan dat de livestream een snel groeiende hype is.

Live video’s leiden tot veel meer interactie dan de standaardvideo’s. Mensen hebben immers de mogelijkheid om gelijk te reageren. Daarnaast reageren zij ook veel meer, omdat ze de streamer van de video direct kunnen beïnvloeden. Deze streamer kan vervolgens meteen reageren op zijn kijkers en inspelen op zijn publiek. Vaak verschijnen de reacties van duizenden volgers en kijkers tegelijkertijd op het scherm, zodat er als het ware een groot live gesprek ontstaat. Livestreaming is op deze manier een heel persoonlijke en interactieve manier van communiceren. Het brengt jou als kijker heel dichtbij de persoon die jij volgt. Het voelt bijna alsof jullie je samen in dezelfde ruimte bevinden.

Natuurlijk kan YouTube niet achterblijven in deze trend en is daarom nu bezig met het ontwikkelen van een specifieke, mobiele applicatie, genaamd YouTube Connect. Via deze app zal het livestreamen van content makkelijker zijn en is dit mogelijk via je mobiel. Er bestaat zelfs al een functie van YouTube dat livestreamen mogelijk maakt, maar op dit moment is deze applicatie alleen nog maar geschikt voor de computer of laptop. Dankzij Youtube Connect heeft iedereen met een google- en/of YouTube-account de mogelijkheid om op een snelle en effectieve manier eigen video’s te livestreamen.

Wat vind jij van het ‘Mukbang’ fenomeen in Zuid-Korea? Ben jij al fan?

Cover: Sharon Chen / Eindredacteur: Leonie Ruizendaal

Join Our Newsletter

New on Medium

Follow us

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace