fbpx
23/06/2019 Communication Science news and articles

Games als medium

Jacco schrijft een column over de waarde die games kunnen hebben buiten entertainment. Naast gewelddadigheid of plezier kunnen games ook heel leerzaam zijn.


Recent werd bekend dat Grand Theft Auto V het meest lucratieve entertainmentproduct ooit is. We schreven al eerder over de onconventionele aanpak van ontwikkelaar Rockstar Games en de controverse die dit keer op keer teweegbrengt. GTA is in de loop der jaren talloze keren in het nieuws gekomen als voorbeeld van hoe ‘slecht’ en gewelddadig videogames kunnen zijn, wat de franchise een tweezijdig imago geeft. Fanatieke gamers en de pers hebben daarom de nijging het medium koste wat het kost te verdedigen naar ‘buitenstaanders’, terwijl de waarde ervan op deze manier wordt ondermijnd.

Een ander perspectief
Neem daarom een voorbeeld aan Rami Ismail, een zeer succesvolle en onafhankelijke Nederlandse game-ontwikkelaar. Ismail werd vorige maand op de Game Developers Conference geëerd met de Ambassador Award voor het uitzonderlijke werk dat hij verricht voor de wereldwijde gamesindustrie. Naast het ontwikkelen van kleine, maar zeer inventieve games, biedt hij andere indie-ontwikkelaars hulp en richtlijnen voor het maken van bijzondere projecten die vaak verder gaan dan entertainment.

Denk aan gebieden waar je het niet verwacht, zoals Afrika, Zuid-Amerika of in de Arabische wereld. Rami onderhandelt met overheden, helpt bijzondere ideeën in het zadel, brengt ethische problemen in de industrie aan het licht en heeft gratis tools ontwikkeld die door duizenden ontwikkelaars worden gebruikt. Rami heeft met zijn Westers-Arabische achtergrond een bijzondere visie op games als GTA, die enkel vanuit ‘ons’ perspectief zijn gemaakt. Niet dat hij de klasse ervan erkent, maar op zijn eigen manier laat hij de wereld zien hoe divers en bijzonder videogames kunnen zijn.

Een bijzonder platform
Titels als Hellblade: Senua’s Sacrifice zijn volgens hem games die in mainstream media vaker uitgelicht moeten worden, omdat de strijd aangaan rondom geweld enkel afleidt van de unieke capaciteiten van het medium. Bij Pauw demonstreerde Rami uitstekend waarom hij doet wat hij doet, zonder ook maar een woord te verspillen aan het negatieve stigma rondom games. In Hellblade nemen spelers bijvoorbeeld controle over Senua, een meisje dat vreselijke psychoses beleeft en geen enkele stem in haar hoofd kan vertrouwen. Het is een game die is gemaakt door het gerenommeerde Ninja Theory, in samenwerking met artsen en mensen die dit dagelijks meemaken.

Bij Pauw demonstreerde Rami uitstekend waarom hij doet wat hij doet, zonder ook maar een woord te verspillen aan het negatieve stigma rondom games.

Het feit dat mensen die lijden aan mentale ziekten nu een platform hebben om zó realistisch aan anderen over te brengen wat ze meemaken, is ontzettend bijzonder. Het is een voorbeeld van hoe spelers in de schoenen van een ander worden gezet en dankzij het interactieve karakter van videogames een drastisch andere ervaring hebben dan bijvoorbeeld films of boeken. Het medelijden dat je voelt in That Dragon Cancer, de spijt bij het beledigen van een vriend in The Witcher, de schaamte als je je werk niet doet in Overwatch en de trots na het uitspelen van Dark Souls zijn unieke of extra krachtige emoties van het medium.

Games zijn vooral ontzettend leuk, maar net als andere media brengen ze ook serieuze en unieke boodschappen die niet vergeten moeten worden door de discussie rondom geweld en verslaving. Neem daarom een voorbeeld aan Rami Ismail en kijk ook naar de waarde van het platform voor mensen uit andere culturen of met een moeilijk te begrijpen probleem.

Cover: Hellblade.com 

334 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

The downfall of Vero

22/06/2019

22/06/2019

Our brand new writer Jade on the downfall of Vero. Why was it the most promising social media platform? And why was it not able to beat Facebook?

The Day I Broke My Smartphone

21/06/2019

21/06/2019

Could you go a day without your smartphone?

Review: The Handmaid’s Tale

20/06/2019

20/06/2019

For this week's review, Karina tells you what she thinks about the popular book (and series) the Handmaid's Tale.

Congrats on being phubbed!

18/06/2019

18/06/2019

Phubbing is something we experience a lot in current society. Medium elaborates the negative consequences and gives you also advices how to stop phubbing.

The Dutch Hunger Games: Room-seeking struggles in the Netherlands

15/06/2019

15/06/2019

One minute on Facebook and the fight is on: “Pick me”. “I’m clean and sociable”. “I can pay extra rent”. “PM sent”. “Check your PM”. “Love me”. “Save me from homelessness”. Welcome to a normal day in the life of a student searching for a room in Amsterdam.

Spreading Digital Literacy With a Donkey

13/06/2019

13/06/2019

In order to increase digital literacy Dayn Amada brings his Community Tablet to rural communities. This device and its education, which can be transported by a donkey, is linked to culture and uses gamifcation to enhance the learning process. Eva explains this alternative way of learning and why it is successful.

Review: De lessen van Clarence Seedorf in College Tour

11/06/2019

11/06/2019

Loïs over het optreden van Clarence Seedorf in College Tour, en over de wijze lessen die we van hem kunnen leren.

The consequences of power and design in Black Mirror

05/06/2019

05/06/2019

People are probably unaware that many powerful people in Black Mirror are abusing the technology. Medium shows how this happens in several episodes.

Nudity in the Eye of the Beholder

04/06/2019

04/06/2019

Nudity has seen a great change in meaning over the years. Of course there is a physical aspect, but there is also a rather artsy view. Aakansha discusses the multiple ways of looking at nudity.

Alumni of the Month: Arco Gnochhi

27/05/2019

27/05/2019

Medium sprak met Arco Gnochhi. Alumni van Communicatiewetenschap, voetbaltwitteraar 2018 en momenteel programmamaker bij BNNVARA.

Aspiring for digital wellness

21/05/2019

21/05/2019

Actually we can't live without our smartphones. Nevertheless there are some solutions to control our digital lives. Medium has elaborated some of them.

Three Identical Strangers: a review

20/05/2019

20/05/2019

Have you ever wondered if there's a doppelganger of you out there somewhere? 3 men found those doppelgangers. They actually all looked exactly alike. Little did they know, they turned out to be brothers! Aakansha reviews the movie Three Identical Strangers, about these 3 men.

Medium Podcast #6 – A crash course in TV media landscape and why Game of Thrones rules

19/05/2019

19/05/2019

Plamen is back, but this time he’s sitting on the Medium throne. In this 6th episode of the Medium Podcast,...

The Brutally Feminine Murder of the Anti-Hero

18/05/2019

18/05/2019

We all love a hero, but sometimes, an anti-hero is even better. This article explores moral ambiguity and why we are attracted to it.

#RIPDorisDay

17/05/2019

17/05/2019

The world mourns as news of the passing of Doris Day arrives. Medium remembers a woman whose movies and music earned her the status of a Hollywood legend.

EnjoyInstagram