fbpx
23/03/2019 Communication Science news and articles

Games als medium

Jacco schrijft een column over de waarde die games kunnen hebben buiten entertainment. Naast gewelddadigheid of plezier kunnen games ook heel leerzaam zijn.


Recent werd bekend dat Grand Theft Auto V het meest lucratieve entertainmentproduct ooit is. We schreven al eerder over de onconventionele aanpak van ontwikkelaar Rockstar Games en de controverse die dit keer op keer teweegbrengt. GTA is in de loop der jaren talloze keren in het nieuws gekomen als voorbeeld van hoe ‘slecht’ en gewelddadig videogames kunnen zijn, wat de franchise een tweezijdig imago geeft. Fanatieke gamers en de pers hebben daarom de nijging het medium koste wat het kost te verdedigen naar ‘buitenstaanders’, terwijl de waarde ervan op deze manier wordt ondermijnd.

Een ander perspectief
Neem daarom een voorbeeld aan Rami Ismail, een zeer succesvolle en onafhankelijke Nederlandse game-ontwikkelaar. Ismail werd vorige maand op de Game Developers Conference geëerd met de Ambassador Award voor het uitzonderlijke werk dat hij verricht voor de wereldwijde gamesindustrie. Naast het ontwikkelen van kleine, maar zeer inventieve games, biedt hij andere indie-ontwikkelaars hulp en richtlijnen voor het maken van bijzondere projecten die vaak verder gaan dan entertainment.

Denk aan gebieden waar je het niet verwacht, zoals Afrika, Zuid-Amerika of in de Arabische wereld. Rami onderhandelt met overheden, helpt bijzondere ideeën in het zadel, brengt ethische problemen in de industrie aan het licht en heeft gratis tools ontwikkeld die door duizenden ontwikkelaars worden gebruikt. Rami heeft met zijn Westers-Arabische achtergrond een bijzondere visie op games als GTA, die enkel vanuit ‘ons’ perspectief zijn gemaakt. Niet dat hij de klasse ervan erkent, maar op zijn eigen manier laat hij de wereld zien hoe divers en bijzonder videogames kunnen zijn.

Een bijzonder platform
Titels als Hellblade: Senua’s Sacrifice zijn volgens hem games die in mainstream media vaker uitgelicht moeten worden, omdat de strijd aangaan rondom geweld enkel afleidt van de unieke capaciteiten van het medium. Bij Pauw demonstreerde Rami uitstekend waarom hij doet wat hij doet, zonder ook maar een woord te verspillen aan het negatieve stigma rondom games. In Hellblade nemen spelers bijvoorbeeld controle over Senua, een meisje dat vreselijke psychoses beleeft en geen enkele stem in haar hoofd kan vertrouwen. Het is een game die is gemaakt door het gerenommeerde Ninja Theory, in samenwerking met artsen en mensen die dit dagelijks meemaken.

Bij Pauw demonstreerde Rami uitstekend waarom hij doet wat hij doet, zonder ook maar een woord te verspillen aan het negatieve stigma rondom games.

Het feit dat mensen die lijden aan mentale ziekten nu een platform hebben om zó realistisch aan anderen over te brengen wat ze meemaken, is ontzettend bijzonder. Het is een voorbeeld van hoe spelers in de schoenen van een ander worden gezet en dankzij het interactieve karakter van videogames een drastisch andere ervaring hebben dan bijvoorbeeld films of boeken. Het medelijden dat je voelt in That Dragon Cancer, de spijt bij het beledigen van een vriend in The Witcher, de schaamte als je je werk niet doet in Overwatch en de trots na het uitspelen van Dark Souls zijn unieke of extra krachtige emoties van het medium.

Games zijn vooral ontzettend leuk, maar net als andere media brengen ze ook serieuze en unieke boodschappen die niet vergeten moeten worden door de discussie rondom geweld en verslaving. Neem daarom een voorbeeld aan Rami Ismail en kijk ook naar de waarde van het platform voor mensen uit andere culturen of met een moeilijk te begrijpen probleem.

Cover: Hellblade.com 

221 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Where does scapegoating come from?

22/03/2019

22/03/2019

Alvaro found out where scapegoating comes from, and explains it to us in this article. Why do we scapegoat? And what has the Bible to do with it?

Killfies: And You Thought Duckface Was Bad

21/03/2019

21/03/2019

With astonishing numbers in countries such as India and Russia, the 'Killfie' is gaining not only in popularity, but also in casualties. Why do people take such great risks for 'just a picture'?

Onder de loep: De Luizenmoeder

20/03/2019

20/03/2019

Het tweede seizoen van De Luizenmoeder is een aantal weken geleden begonnen. Wat maakt dit programma nog steeds zo succesvol? Medium zocht het uit.

My Podcast and Me: The Intimacy of Podcasts

20/03/2019

20/03/2019

Podcasts; the substitution to TV and radio among millennials. However, the statistics on podcasts listeners are respectively low in the Netherlands. Why are podcasts popular in other countries? And how come that we stay behind?

BNR: Backstage with the Chief

19/03/2019

19/03/2019

Medium Editor-in-Chief Thomas Korver started his internship at BNR Nieuwsradio this year, a very special feat. Thomas is working right along the most powerful people of the Netherlands, but that's quite normal.

CNN and the Metamorphosis of News

19/03/2019

19/03/2019

A comprehensive look at how the CNN used technology to disrupt the media landscape and transform the news cycle

Women’s march: what are we trying to say?

19/03/2019

19/03/2019

The second Woman's March took place on March 9th in Amsterdam. Eva brought her camera and shows us how the participants visualized their message about feminism.

Students of the world: Inaya

18/03/2019

18/03/2019

Students of Amsterdam goes worldwide! This means that Medium didn't interview a student from the University of Amsterdam, but a communication science student from the University of Manchester; meet Inaya!

The Medium Magazine Brexit Podcast

16/03/2019

16/03/2019

Are you following Brexit? We tried to, have a listen!

Audrey Hepburn: The Woman Behind The Icon

15/03/2019

15/03/2019

One week ago the world celebrated International Women's Day. This week Eva commemorated a very special women; Audrey Hepburn.

Students of Amsterdam: Gary

14/03/2019

14/03/2019

Deze maand is tweedejaars Communicatiewetenschap student Gary de 'Student of Amsterdam'. Tegen Medium vertelt hij over zijn reis naar Vietnam, zijn leven in Amsterdam en zijn prioriteiten.

#DOESLIEF: SIRE’s sleutel tot een vriendelijker Nederland

13/03/2019

13/03/2019

SIRE startte de #DOESLIEF-campagne, omdat mensen niet bewust zijn hoevaak mensen nog worden beledigd. Medium zocht uit of deze campagne effectief is.

Review: Russian Doll

11/03/2019

11/03/2019

If you could do it all again, would you? The new Netflix series, 'Russian Doll', explores this idea with a twist.

The Digital Migrant

05/03/2019

05/03/2019

"Water, phone and food." This article takes a look at the crucial role played by smartphones and technology in the lives of migrants.

Suppressed Voices Given a Chance to be Heard: Introducing ‘Looney Radio’

28/02/2019

28/02/2019

This thursday we introduce a very special radio station from Argentina: Radio La Colifata. Opening their doors, Hospital Borda takes the recovery process of the patient to another level.

EnjoyInstagram