fbpx
25/04/2019 Communication Science news and articles

Foodtrucks: rijdende restaurants, veel belangstelling

De publieke belangstelling voor het fenomeen foodtrucks wordt steeds groter.


Je bent vast wel bekend met het fenomeen foodtrucks. Waarschijnlijk heb je zo’n keuken op wielen wel eens op een festival gezien. Misschien was het een busje, misschien een bakfiets. Het zijn simpelweg rijdende restaurants die allemaal verschillende gerechten aanbieden. Van patat tot poffertjes, van gebakken banaan tot gefrituurde krekels, het is er allemaal. Er is sprake van een stijging van het aantal foodtrucks in Nederland. De publieke belangstelling wordt ook steeds groter en dat uit zich op allerlei manieren.

Overleven met je truck
De kans is aannemelijk dat jij of een bekende van jou vorige week het evenement van Rollende Keukens in het Amsterdamse Westerpark heeft bezocht. Dit evenement is ook de grootste in haar soort, want op het terrein staan 130 foodtrucks gereed om jouw buikje te vullen. Naast die 130 werden helaas 200 andere trucks teleurgesteld, omdat er simpelweg geen ruimte meer was. Maar waarom komen er steeds meer foodtrucks bij? Dat heeft te maken met de crisis die de horeca heeft ondergaan. Het is nu veel makkelijker om een rijdend restaurant te beginnen dan een echt restaurant. Er is dan ook een stijging te zien in het aantal foodtrucks, wat voor de liefhebber natuurlijk hartstikke leuk is. Door de toename is er wel sprake van moordende concurrentie. Hierdoor kunnen maar weinig ondernemers echt overleven, volgens Maartje Nelissen van het bedrijf The Food Line-Up. Zo zou er maar een schamele tien procent rond kunnen komen.
 
Veel trucks, veel belangstelling
Het is moeilijk om rond te komen als je een foodtruck bezit, maar de belangstelling van het publiek is groot. “De kennis over eten is groter geworden en daarom willen mensen iets anders dan een gewoon broodje hamburger”, zegt Emile Faulborn. Hij is de organisator van Food Truck Festival TREK. “Bij ons kun je zien hoe iemand met gehakt een hamburger bereidt en die vervolgens geheel naar smaak klaarmaakt. Dat maakt het leuk en lekker!” De grote belangstelling is echter niet alleen af te lezen uit de grote bezoekersaantallen. Er is nu bijvoorbeeld ook een app over het fenomeen foodtrucks. De app draagt de naam De Reizende Sterren Streetfood App, een initiatief van Reizende Sterren, en werd afgelopen weekend gelanceerd tijdens TREK. Wat de app kan? Heel simpel, het geeft je een overzicht van alle foodtrucks, de ondernemers en alles wat erbij hoort. Dit is niet het enige initiatief als gevolg van de stijgende populariteit van foodtrucks. Er komt zelfs een heuse publieksprijs voor de beste foodtruck, namelijk de Food Truck Awards. De publieksprijs wordt georganiseerd door 24Kitchen en Stichting Street Food Nederland. Iedere foodtruck kan meedoen en in de periode juni tot en met september kan het Nederlandse volk haar stem laten horen. Daarnaast zullen er ook juryprijzen worden verdeeld over verschillende categorieën, zoals originaliteit, drinks en sfeer. Dus denk jij nu dat je met jouw foodtruck kans maakt om zo’n felbegeerde Food Truck Award binnen te slepen? Laat je de kaas dan niet van het brood eten en meld je hier aan!

Cover: George Buchholz

835 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Is Having a Restricted Press Really Such a Bad Thing?

22/04/2019

22/04/2019

Having a government-controlled press, singapore has been ranked 150th out of 180 countries on the World Freedom Press Index. But is this controlled press really a bad thing in a time were fake news thrives?

Backstage bij Dotcomspot: Raf

19/04/2019

19/04/2019

In deze editie van backstage sprak Medium met Raf die stage loopt bij Dotcomsport.

Medium Podcast #5 – It’s getting hot in here: how to survive Climate Change

18/04/2019

18/04/2019

Medium's brand new podcast on climate change and how to survive it, go listen!

Added social value and the active audience

18/04/2019

18/04/2019

The media we know today isn't the way it has always been. In the three 'ages' that media has gone through, an awful lot has changed.

Trials by Media: The Case of Madeleine McCann

17/04/2019

17/04/2019

How the missing case of Madeleine McCann, rocked the world and made us reconsider the role of the media, mediatisation and framing in modern news cycles.

GDPR: (Finally) A Legislation For The Digital World

16/04/2019

16/04/2019

Medium editor Eva Oravcova joined the 'The Two Faces of Facebook' debate on the 11th of April. On the basis of this debate, hosted by ASIF Ventures, Eva dives into the GDPR and explains us everything we need to know.

De snelle dood van Google’s kunstmatige intelligentie raad

14/04/2019

14/04/2019

Naar aanleiding van een enorme groei in kunstmatige intelligentie, heeft Google het ATEAC opgericht. Deze kunstmatige intelligentie raad kreeg echter veel interne kritiek en werd na slechts een week alweer opgedoekt. Medium zocht uit waarom.

Students of Amsterdam: Aakansha

10/04/2019

10/04/2019

Back again with another Students of Amsterdam feature, Medium chats with communication science student, Aakansha, about life and study in Amsterdam.

Media Regulation in the United States

09/04/2019

09/04/2019

Media industries in the United States facing regulations because they are very powerful. Medium dived into this interesting phenomena.

The European Elections: Basic Guide to What, Why and How

08/04/2019

08/04/2019

Having troubles with the when and how about the European elections? No stress, Medium helps you out!

Yellow Vests, The Symbol of a Rising Working Class

05/04/2019

05/04/2019

Headlining the newspapers for the past months, the Yellow Vests have proven not only to be of practical use, but to serve as a symbol of a rising working class as well.

What the Hell is Communication Science?

04/04/2019

04/04/2019

A frustrated meditation on what it means to study communication science at the University of Amsterdam, courtesy of Hahae, a second year student.

Communication Science meets Heritage Studies

03/04/2019

03/04/2019

Can history be studied merely objectively or also subjectively? Communication science and heritages studies students discuss the importance of an interdisciplinary approach.

Sport en social media: Een gouden combinatie?

03/04/2019

03/04/2019

Iedere sportorganisatie gebruikt tegenwoordig fanatiek social media om in contact te blijven met de fans. Daarnaast kan dit ook erg lucratief zijn.

Students of Amsterdam: Terézia

02/04/2019

02/04/2019

Let us introduce Terézia. Originally from Slovakia, Terézia has moved to Amsterdam to study psychology, bringing a piece of home with her in the form of folk dancing.

EnjoyInstagram