Picture of By Ellen Schokker

By Ellen Schokker

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]F[/mks_dropcap]acebook Watch wordt gezien als de nieuwe concurrent van YouTube, Amazon en Netflix. Facebook begeeft zich met een eigen streamingsdienst op onbegonnen terrein – in plaats van alleen een omstreden social media platform te zijn zetten ze nu vol in op eigen customized content. Medium is benieuwd; wat maakt Facebook Watch vernieuwend in een verzadigd media landschap?

Het lijkt erop dat Facebook Watch inzet op een aantal key elements. Ten eerste willen zij originele content maken, onder leiding van creativo’s, bekendheden en influencers.

Ten tweede wil Facebook Watch de gepersonaliseerde content bereikbaar maken voor alle actieve Facebook-gebruikers, waarvan de teller inmiddels bijna op 1.5 miljard staat. Ook voor marketeers is dit een aantrekkelijke zet – tussen de filmpjes door komen er verplichte reclame blokken en op deze wijze worden de productiekosten ruimschoots terugverdiend.

Als laatste, maar zeker niet de minste, voegt Facebook Watch een interactief element toe: social watching. De kijker kan reageren terwijl de video (live) streamt. In het geval van een live event (bijvoorbeeld een sportwedstrijd) geeft dit een unieke connectie en zeer hoge engagement.  Ook is het een manier voor de makers om constant feedback te krijgen op hun werk en het dus ook constant te kunnen aanpassen aan de smaak van het publiek.

Van de originele content is de talkshow genaamd “Red Table Talk” een opvallende. De talkshow wordt opgenomen in de miljoenenvilla van de Smith familie en het concept is simpel: praten om een kleine ronde rode tafel. Host Jada Pinkett Smith, de vrouw van Will Smith, praat wekelijks in een korte episode van 25 minuten openhartig over haar eigen struggles in de hoop andere mensen te helpen.  Haar moeder, dochter en man schuiven regelmatig aan maar ook vrienden uit de Hollywood-scene met wie er nog een appeltje moet worden geschild.

Opvallend zijn de taboedoorbrekende onderwerpen die worden besproken. Van familieproblemen, verslavingen, racisme, huiselijk geweld en scheiden, tot aan de unieke band tussen ouders en kinderen, vriendschappen en de entertainmentwereld. De gesprekken lijken gelijkwaardig: iedereen luistert naar elkaar en er is geen dokter Phil die je wel even gaat vertellen wat je moet doen.

De kijker is getuige van een intieme dialoog tussen familieleden en vrienden. De kijker wordt hierin meegenomen, Jada noemt ze “Our Red Table Family” en nodigt ze uit om mee  te doen en comments achter te laten. Die comments worden ook soms beantwoord aan de hand van “The Question Bowl”. Geïnspireerd op the Oprah Show worden juist de pijnlijke zaken aangesneden, wat vernieuwend is en de kijker wellicht aanspreekt hetzelfde te doen. Het is een verademing om Hollywood’s power couple als ‘echte’ mensen te zien, dan wel met een Hollywood sausje erover heen en perfecte belichting en styling.

De openheid is uniek in preuts Hollywood, de kwetsbaarheid geeft de show zijn kracht en de tabloids niets meer om over te schrijven. En Facebook is de lachende derde.

Cover: Adsvisers / Final Editor: Ivo Martens

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace