Het is een van onze meest favoriete onderwerpen binnen Communicatiewetenschap: celebrity endorsement. Want hebben beroemdheden nou een positief effect op..."/> Het is een van onze meest favoriete onderwerpen binnen Communicatiewetenschap: celebrity endorsement. Want hebben beroemdheden nou een positief effect op..." />
16/07/2019 Communication Science news and articles

Epke Zonderland, met sponsorcontract

Het is een van onze meest favoriete onderwerpen binnen Communicatiewetenschap: celebrity endorsement. Want hebben beroemdheden nou een positief effect op…


Het is een van onze meest favoriete onderwerpen binnen Communicatiewetenschap: celebrity endorsement. Want hebben beroemdheden nou een positief effect op ons gedrag en onze attitude of niet, vroegen zich inmiddels 2832 CW-studenten zich in hun bachelorthesis af? Aan de kant van de marketing weten ze in ieder geval zeker dat één celebrity werkt: Epke Zonderland. Epke is overal!

Met Epke heb je goud in handen
“En hij stáááát! Hij stáát!” Daar kennen we Epke Zonderland, turner en student Geneeskunde in Groningen, het beste van. De 28-jarige kampioen aan de rekstok doet goede zaken. Dit weekend nog, op het Europees kampioenschap waar hij goud behaalde. Een bijzonder succesvolle sportman – dat ziet ook menig bedrijf.

Wat is er mooier om het succes van Epke Zonderland over te doen slaan naar je eigen merk? Nu verschijnen bekende Nederlanders natuurlijk met regelmaat in reclames, zoveel dat je er zelfs een tentoonstelling mee kunt vullen. Ook het reclame maken voor meerdere merken is menig BN’er niet vreemd: Nicolette van Dam staat momenteel op elk metrostation zowel op een poster voor Lipton Tea als voor Batavus. Maar mocht er ooit een prijs worden uitgereikt voor de BN’er die zijn of haar gezicht het veelvuldigst aan een product verbindt, is Epke ook hier een goede kanshebber voor het goud.

Hieronder een selectie uit zijn meer recentere reclamewerk. Een indrukwekkend oeuvre. Aanvullingen mag u natuurlijk altijd bij de reacties plaatsen!

  • Volkswagen: Een veelbesproken en gewaardeerde reclame met Epke, waarin een jeugddroom werkelijkheid wordt: Epke in een Volkswagen.
  • M Line: ‘Sleep well, move better’. De matrassen van M Line zijn voor Epke dus een uitkomst: daar ga je ‘better van moven’.
  • Randstad: Niet alleen als turner, ook als student maakt Epke zijn opwachting in reclames, voor Randstad bijvoorbeeld.
  • Fiber:  Supersnelle glasvezelverbinding? Fiber wist ook wie super snel is: onze Epke
  • Gazelle: Met trots heeft Epke een deal gesloten met fietsfabrikant Gazelle. Want een fietscarrière zit er misschien ook nog wel in.
  • Le Coq Sportif:  Dankzij een lucratieve deal met Le Coq Sportif kunnen we Epke ook in onderbroek bewonderen. Heel ‘sportif’!
  • AA Drink: Wat drinkt Epke zoal, tussen het opnemen van commercials door? AA Drink, zo blijkt.
  • Thialf:  Schaatsen doet Epke niet vaak, maar voor een reclame voor het Thialfstadion is hij wel te porren, met z’n bestie Sven.
  • Chi & Me:  En tot slot, Epke in een reclame voor Chi Tea Tree olie eko – voor allerlei dagelijkse ongemakken. Nee, deze is niet gephotoshopt, echt!

Epke goed voor je merk?
Heel moeilijke studies zijn gedaan om te kijken of een celebrity die zich verbindt aan meerdere merken een negatief effect heeft op het product. Een voorzichtige ‘ja’ wordt gegeven in de wetenschappelijke consensus. Dat is logisch, want hoe exclusiever een beroemdheid is, hoe beter voor je merk en hoe beter de zichtbaarheid.

Neem dan Epke, die op z’n M Line-matras nog ligt na te denken of hij met de Volkswagen of met zijn Gazellefiets naar Randstad gaat voor een volgende reclameshoot. Daar is weinig exclusief aan. Hopelijk grijpen de reclamemakers ook een keer naar het zilver.

2161 Total Views 4 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Ada Varriale – a first-year communication science student

24/06/2019

24/06/2019

Join us as we get to know a little more about first year Communication Science student, Ada.

The downfall of Vero

22/06/2019

22/06/2019

Our brand new writer Jade on the downfall of Vero. Why was it the most promising social media platform? And why was it not able to beat Facebook?

The Day I Broke My Smartphone

21/06/2019

21/06/2019

Could you go a day without your smartphone?

Review: The Handmaid’s Tale

20/06/2019

20/06/2019

For this week's review, Karina tells you what she thinks about the popular book (and series) the Handmaid's Tale.

Congrats on being phubbed!

18/06/2019

18/06/2019

Phubbing is something we experience a lot in current society. Medium elaborates the negative consequences and gives you also advices how to stop phubbing.

The Dutch Hunger Games: Room-seeking struggles in the Netherlands

15/06/2019

15/06/2019

One minute on Facebook and the fight is on: “Pick me”. “I’m clean and sociable”. “I can pay extra rent”. “PM sent”. “Check your PM”. “Love me”. “Save me from homelessness”. Welcome to a normal day in the life of a student searching for a room in Amsterdam.

Spreading Digital Literacy With a Donkey

13/06/2019

13/06/2019

In order to increase digital literacy Dayn Amada brings his Community Tablet to rural communities. This device and its education, which can be transported by a donkey, is linked to culture and uses gamifcation to enhance the learning process. Eva explains this alternative way of learning and why it is successful.

Review: De lessen van Clarence Seedorf in College Tour

11/06/2019

11/06/2019

Loïs over het optreden van Clarence Seedorf in College Tour, en over de wijze lessen die we van hem kunnen leren.

The consequences of power and design in Black Mirror

05/06/2019

05/06/2019

People are probably unaware that many powerful people in Black Mirror are abusing the technology. Medium shows how this happens in several episodes.

Nudity in the Eye of the Beholder

04/06/2019

04/06/2019

Nudity has seen a great change in meaning over the years. Of course there is a physical aspect, but there is also a rather artsy view. Aakansha discusses the multiple ways of looking at nudity.

Alumni of the Month: Arco Gnochhi

27/05/2019

27/05/2019

Medium sprak met Arco Gnochhi. Alumni van Communicatiewetenschap, voetbaltwitteraar 2018 en momenteel programmamaker bij BNNVARA.

Aspiring for digital wellness

21/05/2019

21/05/2019

Actually we can't live without our smartphones. Nevertheless there are some solutions to control our digital lives. Medium has elaborated some of them.

Three Identical Strangers: a review

20/05/2019

20/05/2019

Have you ever wondered if there's a doppelganger of you out there somewhere? 3 men found those doppelgangers. They actually all looked exactly alike. Little did they know, they turned out to be brothers! Aakansha reviews the movie Three Identical Strangers, about these 3 men.

Medium Podcast #6 – A crash course in TV media landscape and why Game of Thrones rules

19/05/2019

19/05/2019

Plamen is back, but this time he’s sitting on the Medium throne. In this 6th episode of the Medium Podcast,...

The Brutally Feminine Murder of the Anti-Hero

18/05/2019

18/05/2019

We all love a hero, but sometimes, an anti-hero is even better. This article explores moral ambiguity and why we are attracted to it.

EnjoyInstagram