Marketing & PR

Epke Zonderland, met sponsorcontract

Het is een van onze meest favoriete onderwerpen binnen Communicatiewetenschap: celebrity endorsement. Want hebben beroemdheden nou een positief effect op ons gedrag en onze attitude of niet, vroegen zich inmiddels 2832 CW-studenten zich in hun bachelorthesis af? Aan de kant van de marketing weten ze in ieder geval zeker dat één celebrity werkt: Epke Zonderland. Epke is overal!

Met Epke heb je goud in handen
“En hij stáááát! Hij stáát!” Daar kennen we Epke Zonderland, turner en student Geneeskunde in Groningen, het beste van. De 28-jarige kampioen aan de rekstok doet goede zaken. Dit weekend nog, op het Europees kampioenschap waar hij goud behaalde. Een bijzonder succesvolle sportman – dat ziet ook menig bedrijf.

Wat is er mooier om het succes van Epke Zonderland over te doen slaan naar je eigen merk? Nu verschijnen bekende Nederlanders natuurlijk met regelmaat in reclames, zoveel dat je er zelfs een tentoonstelling mee kunt vullen. Ook het reclame maken voor meerdere merken is menig BN’er niet vreemd: Nicolette van Dam staat momenteel op elk metrostation zowel op een poster voor Lipton Tea als voor Batavus. Maar mocht er ooit een prijs worden uitgereikt voor de BN’er die zijn of haar gezicht het veelvuldigst aan een product verbindt, is Epke ook hier een goede kanshebber voor het goud.

Hieronder een selectie uit zijn meer recentere reclamewerk. Een indrukwekkend oeuvre. Aanvullingen mag u natuurlijk altijd bij de reacties plaatsen!

  • Volkswagen: Een veelbesproken en gewaardeerde reclame met Epke, waarin een jeugddroom werkelijkheid wordt: Epke in een Volkswagen.
  • M Line: ‘Sleep well, move better’. De matrassen van M Line zijn voor Epke dus een uitkomst: daar ga je ‘better van moven’.
  • Randstad: Niet alleen als turner, ook als student maakt Epke zijn opwachting in reclames, voor Randstad bijvoorbeeld.
  • Fiber:  Supersnelle glasvezelverbinding? Fiber wist ook wie super snel is: onze Epke
  • Gazelle: Met trots heeft Epke een deal gesloten met fietsfabrikant Gazelle. Want een fietscarrière zit er misschien ook nog wel in.
  • Le Coq Sportif:  Dankzij een lucratieve deal met Le Coq Sportif kunnen we Epke ook in onderbroek bewonderen. Heel ‘sportif’!
  • AA Drink: Wat drinkt Epke zoal, tussen het opnemen van commercials door? AA Drink, zo blijkt.
  • Thialf:  Schaatsen doet Epke niet vaak, maar voor een reclame voor het Thialfstadion is hij wel te porren, met z’n bestie Sven.
  • Chi & Me:  En tot slot, Epke in een reclame voor Chi Tea Tree olie eko – voor allerlei dagelijkse ongemakken. Nee, deze is niet gephotoshopt, echt!

Epke goed voor je merk?
Heel moeilijke studies zijn gedaan om te kijken of een celebrity die zich verbindt aan meerdere merken een negatief effect heeft op het product. Een voorzichtige ‘ja’ wordt gegeven in de wetenschappelijke consensus. Dat is logisch, want hoe exclusiever een beroemdheid is, hoe beter voor je merk en hoe beter de zichtbaarheid.

Neem dan Epke, die op z’n M Line-matras nog ligt na te denken of hij met de Volkswagen of met zijn Gazellefiets naar Randstad gaat voor een volgende reclameshoot. Daar is weinig exclusief aan. Hopelijk grijpen de reclamemakers ook een keer naar het zilver.

Reacties

reacties

Menno Woudt
Studeerde Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Schreef tussen 2012 en 2016 voor Medium Magazine en was tevens adjunct-hoofdredacteur. Werkt nu als journalist voor Kidsweek en 7Days en staat voor de klas als docent geschiedenis.

    You may also like

    Comments are closed.