fbpx
14/10/2019 Communication Science news and articles

Entertainment uit de Oudheid viert hoogtijdagen in het digitale tijdperk

Een Ierse tour-guide die met zijn manier van vertellen laat zien dat de klassieke retoriek nog niet verloren is in het digitale tijdperk zoals wij dat kennen. Kevin vertelt over Patrick en zijn tour in Dublin.


Geschreven door: Kevin van Aalst

Ierland heeft een rijke geschiedenis qua cultuur, de pubs en de folklore, met name Dublin. Tijdens ons bezoek aan Dublin werd pas duidelijk hoe anders en mooi een tour door een stad kan zijn wanneer een rasechte Ier het woord neemt. De kunst van het spreken in het openbaar en de kwaliteit van entertainment die dat oplevert is een combinatie van omroep mannen op het marktplein van weleer, het vermaak in het vroege theater en de manier van spreken en overtuigen door middel van retorica. Een kunst, maar ook een manier van communiceren, die door de digitalisering van dagelijkse bezigheden allang niet meer noodzakelijk is om geïnformeerd of vermaakt te worden. Met die reden is het spreken nog steeds een unieke en innemende manier van entertainen.

In tegenstelling tot vroegere grote sprekers kan onze gids, Patrick, via het internet opgezocht en geboekt worden. Deze rondleidingen zijn op basis van fooien en kunnen dus gratis bijgewoond worden. Wanneer de toeristen de gids goed vinden, kunnen ze ervoor kiezen fooi te geven, een relatief eerlijk verdienmodel. Met een beetje humor en onschuldige manipulatie weet deze moderne verhalenverteller je makkelijk te overtuigen tot een fooi. Patrick grapte: “Als je vindt dat ik een fooitje verdient heb en geeft, dan maak je mij daarmee erg blij, als je dat niet vindt, zal ik mijn acht kinderen moeten teleurstellen omdat ik dan geen eten voor ze kon kopen.”

Een levendige tour
Deze (zie cover) plek op de kade van de rivier de Lyffey, ofwel Life, is waar de beginselen van de stad Dublin gevormd zijn toen de Vikingen via de rivier met hun boten zijn neergestreken en met die reden wellicht passend dat dit het startpunt van de tour is. Patrick legde systematisch uit wat het publiek te wachten zou staan en gingt vervolgens onverstoord verder met het uiteenzetten van problemen uit het verleden. Tijdens de tour kwamen alle belangrijke monumenten, mensen en data aan bod: Swift, St. Patricks kathedraal, de mooie parken, oude kastelen en staatsgebouwen. Terwijl je Dublin leert kennen probeert Patrick op een luchtige manier het verhaal van zijn stad over te brengen.

Het doet denken aan grote sprekers als Obama

Verbaal en non-verbaal is Patrick erg sterk, het uitbeelden van zijn verbazing over bepaalde gebeurtenissen uit het verleden alsmede zijn stemverheffingen bij serieuze zaken, waar zijn volk onrecht aangedaan is, brengen het verhaal tot leven. Het doet denken aan grote sprekers als Obama, maar dan uitbundiger. De ervaring die je opdoet door deze gids zo’n 3 uur te volgen en naar hem te luisteren over alle historische Ierse momenten, is zoals ze daar zouden zeggen: one-of-a-kind. Het geeft de stad een extra dimensie, een bepaald besef waardoor je met een ander perspectief naar doodeenvoudige gebouwen kijkt, enkel omdat een gids zo levensecht kan vertellen. Patrick zei hier het volgende over: “Iedereen kijkt tegenwoordig elke minuut van de dag op hun telefoon, in plaats daarvan zou iedereen eens om zich heen kijken. Dan zie je hoe mooi de omgeving is.”

De Oratore
Patrick zou beschreven kunnen worden als een moderne orator, waarbij hij de stijl, welbespraaktheid en overtuiging van retorica uit de oudheid – zoals besproken in De Oratore door Cicero waar nadruk werd gelegd op de stijl van spreken, lichaamstaal en de stem – in een nieuw jasje steekt. Patrick gebruikt dit echter voor vermaak en overtuiging in tegenstelling tot de politieke aard waar het voor bedoeld was. Hij heeft de kunst onder de knie, zijn subtiele nuances in zijn verhalen en goed getimede grappen zorgen ervoor dat toeristen een middag vermaakt worden en daarnaast met een goed gevoel de stad gaan verkennen. 

Een Ierse man die de kunst van vermaak en overtuiging van de oude Grieken tot in de vingers beheerst. Zijn communicatie is doelbewust en is altijd gericht op informeren en entertainen. De overtuigingskracht waarmee de gids aanbevelingen doet over welke ‘hotspots’ te bezoeken tijdens je verblijf in Dublin is effectief. Zo besef je pas later dat je zijn aanbevolen route tot op de letter gevolgd bent. Een hedendaagse entertainer en verhalenverteller in een digitaal tijdperk met een groter bereik dan elke andere verhalenverteller die hem in de geschiedenis voor ging.

Cover: Kevin van Aalst

Reacties

reacties

Related Posts

Medium Podcast #7 – Let’s talk about nudes

24/09/2019

24/09/2019

Two aspiring communication scientists, a few cans of beer and some Bacardi breezers. It was King’s Night when Kajsa and...

Film Pride: How Northern Ireland and Singapore Handles Fame

02/09/2019

02/09/2019

Angela went along on the study trip to Dublin and Belfast. How do the cities cope with their fame achieved from series and movies?

Ierland is een feniks die zal herrijzen uit de as

30/08/2019

30/08/2019

De een kan niet een heel land bereiken en de ander heeft een te oubollig marketing beleid. Twee bedrijven die voor hun eigen uitdagingen staan.

World capital of street art & graffiti? – It’s probably Belfast

22/08/2019

22/08/2019

Written by: AJ Kutlu here are two things that you are exposed to the most when you visit Belfast: People...

Hoe propaganda twee partijen steeds verder uit elkaar drijft

18/08/2019

18/08/2019

Fabian dook in de politieke spanningen tussen Ierland en Noord Ierland. Propaganda is daarbij niet te vermijden.

PR-Disaster or opportunity? The influence of #Brexit in Ireland

18/08/2019

18/08/2019

The Brexit will have a big influence on companies in Ireland and Northern Ireland. Kelly explains why a good PR will be more important than ever before.

Protesten aan de Ierse grens: wat betekent de Brexit voor Ierland?

16/08/2019

16/08/2019

Het bekende Goede Vrijdag-akkoord diende een vredige oplossing te bieden voor de strijd tussen Ierland en Noord-Ierland. De huidige ontwikkelingen rondom de Brexit brengen dit echter in gevaar. Quinta beschrijft de situatie, hoe deze is ontstaan en welke rol de Brexit hierin speelt.

Why won’t Ed Sheeran sell me a chair?

12/08/2019

12/08/2019

Marketing agencies are using celebrities very often, but during the company visit at Morrow Communications, Joanna learnt there is a shift going on from celebrities to social media influencers.

Why Northern Ireland plays a key role in Brexit

10/08/2019

10/08/2019

Sjors travelled to Northern Ireland and saw the remains of The Troubles. What role does Northern Ireland play in a possible Brexit?

Ada Varriale – a first-year communication science student

24/06/2019

24/06/2019

Join us as we get to know a little more about first year Communication Science student, Ada.

The downfall of Vero

22/06/2019

22/06/2019

Our brand new writer Jade on the downfall of Vero. Why was it the most promising social media platform? And why was it not able to beat Facebook?

The Day I Broke My Smartphone

21/06/2019

21/06/2019

Could you go a day without your smartphone?

Review: The Handmaid’s Tale

20/06/2019

20/06/2019

For this week's review, Karina tells you what she thinks about the popular book (and series) the Handmaid's Tale.

Congrats on being phubbed!

18/06/2019

18/06/2019

Phubbing is something we experience a lot in current society. Medium elaborates the negative consequences and gives you also advices how to stop phubbing.

The Dutch Hunger Games: Room-seeking struggles in the Netherlands

15/06/2019

15/06/2019

One minute on Facebook and the fight is on: “Pick me”. “I’m clean and sociable”. “I can pay extra rent”. “PM sent”. “Check your PM”. “Love me”. “Save me from homelessness”. Welcome to a normal day in the life of a student searching for a room in Amsterdam.

EnjoyInstagram