fbpx
25/04/2019 Communication Science news and articles

Het enige referendum dat alle aandacht verdiende

Thomas en Philip testten de koffie van de nieuwe cateraar van de UvA en de HvA. Ben jij ook benieuwd naar hun conclusie?


Misschien heb je het meegekregen: het UvA-referendum naar aanleiding van onenigheid over de manier waarop de universiteit bestuurd wordt. Om heel eerlijk te zijn, heb ik geen bal verstand van bestuursvormen. Het merendeel van het referendum was te complex voor mijn beperkte kennis over besturen. Echter was er een paar dagen voor dit lastige referendum een verkiezing waar ik me wel in kon vinden: De grote koffiesmaaktest van de UvA en de HvA!

Niet zo lang geleden werd ik benaderd voor deze koffiesmaaktest van de UvA en de HvA. Door de aankondiging en de naam was ik met groot enthousiasme afgereisd naar de HvA-vestiging aan de Wibautstraat. Het was een te grote verantwoordelijkheid voor mij alleen, dus ik had onze chef online om hulp (en misschien wel een beetje steun) meegevraagd. Ergens in de middag liepen we de Leeuwenburg binnen richting het restaurant. Daar had het personeel van de nieuwe cateraar een culinair plein gebouwd met tafels vol voorbeelden van hoe het er binnenkort komt uit te zien in onze kantines. Op dit culinaire plein stonden een paar koffieautomaten, aangegeven met de letters A, B en C. De bedoeling was om elk koffiesoort te beoordelen, waarop we dit online moesten doorgeven. Op de droevige locatie na was dit een hoopvol begin.

De eerste slok was een lichte teleurstelling. De koffie (A, B én C) was extreem warm, zeg maar bloedheet, wat alleen handig is als je eerst een uur moet reizen. Voor een echte smaaktest moesten we eigenlijk nog een paar momenten wachten tot de koffie was afgekoeld naar een menselijk niveau. Door deze hete substantie was de smaak lastig te vinden. Dit was geen koffietest gericht op de lekkerste koffie, dit was een test voor welke koffie het minst teleurstelde. Natuurlijk wil ik de kersverse cateraar niet benadelen, maar helaas blijft automatenkoffie hetzelfde: alleen goed voor noodgevallen.

Dit was geen koffietest gericht op de lekkerste koffie, dit was een test voor welke koffie het minst teleurstelde

Ik heb nog het meest gelachen om de uitslag van de test, die een paar weken later volgde. Het was helaas niet mijn genomineerde koffie geworden. De volgende tekst werd op de website van de UvA gepubliceerd:

“Koffie A blijkt de meeste voorkeur te genieten. Koffie met een uitgesproken espressoblend van 100% Arabicabonen afkomstig uit de Zuid-Amerikaanse hooglanden en geïnspireerd op de nieuwste koffietrends uit New York en Scandinavië. Dankzij het kort maar krachtig branden, blijven de fruitige, frisse en bloemige aroma’s van de boon optimaal behouden en heeft deze koffie een milde afdronk.” 

Blijkbaar is het afwaswater dat ik proefde de nieuwste koffietrend uit New York en Scandinavië. Het horrorproduct uit de automaat komt uit de Zuid-Amerikaanse hooglanden en is kort maar krachtig gebrand. Naar mijn smaak waren de bonen een week lang gebrand, om elke smaak te vernietigen. Mijn compagnon deelde deze mening met mij. Nee, deze koffie voldeed niet aan mijn (te) hoge, verwaande standaard. Wellicht sluit de beeldspraak van de chef online na het voordragen van bovenstaand verdict wel beter aan op de melange van gemalen koffieboon met kokend water:

“Koffie A blijkt het meest te lijken op een uitmuntende bak slootwater. Een ruwe blend van 200% ondefinieerbare bonen die blijkbaar door moeten voor koffiebonen, geteeld in de krochten van de Keizersgracht. De koffie doet eer aan het jargon waar menig Hagenees zijn kopje zwart goud liefkozend mee bestempelt: een bakkie pleur. Slechts de toevoeging ‘door de gootsteen’ mist. De koffie lijkt geïnspireerd op de laatste motorolie van een louche autohandelaar met een sparkling afdronk die doet neigen naar accuzuur. Het best weg te spoelen met de warme chocolademelk uit diezelfde automaat. Bij voorkeur drinken op serveertemperatuur, zodat de smaakpapillen egaal en met grand vitesse wegbranden. “

Een beetje teleurgesteld verlieten wij de Leeuwenburg en togen we richting Weesperplein. Gelukkig met verbrande smaakpapillen door eerder genoemd advies. Er is na deze ervaring wel een conclusie uitgekomen: wij hebben vastgesteld dat de automatenkoffie niet de moeite waard is om te drinken. Die tip kunnen we jullie alvast meegeven.

Cover: Mark Daynes

1007 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Is Having a Restricted Press Really Such a Bad Thing?

22/04/2019

22/04/2019

Having a government-controlled press, singapore has been ranked 150th out of 180 countries on the World Freedom Press Index. But is this controlled press really a bad thing in a time were fake news thrives?

Backstage bij Dotcomspot: Raf

19/04/2019

19/04/2019

In deze editie van backstage sprak Medium met Raf die stage loopt bij Dotcomsport.

Medium Podcast #5 – It’s getting hot in here: how to survive Climate Change

18/04/2019

18/04/2019

Medium's brand new podcast on climate change and how to survive it, go listen!

Added social value and the active audience

18/04/2019

18/04/2019

The media we know today isn't the way it has always been. In the three 'ages' that media has gone through, an awful lot has changed.

Trials by Media: The Case of Madeleine McCann

17/04/2019

17/04/2019

How the missing case of Madeleine McCann, rocked the world and made us reconsider the role of the media, mediatisation and framing in modern news cycles.

GDPR: (Finally) A Legislation For The Digital World

16/04/2019

16/04/2019

Medium editor Eva Oravcova joined the 'The Two Faces of Facebook' debate on the 11th of April. On the basis of this debate, hosted by ASIF Ventures, Eva dives into the GDPR and explains us everything we need to know.

De snelle dood van Google’s kunstmatige intelligentie raad

14/04/2019

14/04/2019

Naar aanleiding van een enorme groei in kunstmatige intelligentie, heeft Google het ATEAC opgericht. Deze kunstmatige intelligentie raad kreeg echter veel interne kritiek en werd na slechts een week alweer opgedoekt. Medium zocht uit waarom.

Students of Amsterdam: Aakansha

10/04/2019

10/04/2019

Back again with another Students of Amsterdam feature, Medium chats with communication science student, Aakansha, about life and study in Amsterdam.

Media Regulation in the United States

09/04/2019

09/04/2019

Media industries in the United States facing regulations because they are very powerful. Medium dived into this interesting phenomena.

The European Elections: Basic Guide to What, Why and How

08/04/2019

08/04/2019

Having troubles with the when and how about the European elections? No stress, Medium helps you out!

Yellow Vests, The Symbol of a Rising Working Class

05/04/2019

05/04/2019

Headlining the newspapers for the past months, the Yellow Vests have proven not only to be of practical use, but to serve as a symbol of a rising working class as well.

What the Hell is Communication Science?

04/04/2019

04/04/2019

A frustrated meditation on what it means to study communication science at the University of Amsterdam, courtesy of Hahae, a second year student.

Communication Science meets Heritage Studies

03/04/2019

03/04/2019

Can history be studied merely objectively or also subjectively? Communication science and heritages studies students discuss the importance of an interdisciplinary approach.

Sport en social media: Een gouden combinatie?

03/04/2019

03/04/2019

Iedere sportorganisatie gebruikt tegenwoordig fanatiek social media om in contact te blijven met de fans. Daarnaast kan dit ook erg lucratief zijn.

Students of Amsterdam: Terézia

02/04/2019

02/04/2019

Let us introduce Terézia. Originally from Slovakia, Terézia has moved to Amsterdam to study psychology, bringing a piece of home with her in the form of folk dancing.

EnjoyInstagram