fbpx
21/11/2019 Communication Science news and articles

Hoe de monopolie van KPN het einde betekent voor pionier XS4ALL

KPN kondigde aan XS4ALL te laten verdwijnen in haar eigen merk. Wat gaat dit betekenen voor de Nederlandse internetmarkt?


Vorige week maakte telecombedrijf KPN bekend meerdere merken, waaronder Telfort en XS4ALL, te gaan opheffen. Moederbedrijf KPN wil deze merken allen onder het KPN-merk scharen, om op die manier werkprocessen makkelijker te maken. Met minder producten, minder medewerkers en minder merken wil KPN ‘de onbetwiste kwaliteitsprovider’ worden. Maar wat betekent het opheffen van een pionier als internetprovider XS4ALL?

Het is 1 mei 1993. Vanuit een flat in het Amsterdamse stadsdeel de Bijlmer lanceert hackersorganisatie Hack-Tic, bestaande uit Ron Goggrijp en zijn compagnons Felipe Rodriguez, Paul Jongsma en Cor Bosman, internetprovider XS4ALL. Hack-Tic gaf particulieren de kans zonder al te veel moeite het wereldwijde web te betreden, waardoor ook e-mail meer zijn intrede deed in de Nederlandse maatschappij. XS4ALL groeide echter veel harder dan verwacht en daarom werd besloten het bedrijf onafhankelijk van Hack-Tic voort te zetten.

Na een aantal jaar begon de overname door KPN echter scheuren te vertonen.

In 1998 werd XS4ALL overgenomen door internetprovider KPN. In het contract stond dat KPN zich zou bekommeren om het behoud van de kwaliteiten die XS4ALL onderscheidt van de rest, en dat KPN aan de slag zou gaan met het verder ontwikkelen van het merk XS4ALL. Lange tijd ging dat goed. XS4ALL behield haar karakteristieke eigenwijze imago en bleef bekend staan als dé internetprovider die constant bleef waken voor de privacy van haar klanten. Na een aantal jaar begon de overname door KPN echter scheuren te vertonen. ‘Om de zoveel jaar kwam de discussie weer terug over wat KPN met XS4ALL zou moeten doen. Het leek een soort wetmatigheid.’ vertelt oud-topman Doke Pelleboer aan online marketingplatform Emerce.

Op 10 januari 2019 kwam dan toch het hoge woord eruit. Moederbedrijf KPN kondigde middels een persbericht aan de volledige focus te willen leggen op het KPN-merk, zowel voor particulieren als voor bedrijven. Hierdoor zal het KPN-merk aangevuld worden met de kwaliteiten van onder meer Telfort en XS4ALL. Met andere woorden: KPN wil haar eigen merk versterken, en doekt daarom (voorheen) toonaangevende bedrijven als Telfort en XS4ALL op. Het feit dat XS4ALL hiervoor zelfstandig onder KPN opereerde lijkt daarbij niets uit te maken.

Een petitie om X4ALL te behouden is inmiddels ook al meer dan dertigduizend keer ondertekend.

De beslissing van KPN kan op weinig steun rekenen bij klanten en (oud-)medewerkers van XS4ALL. ‘Als je XS4ALL opheft gooi je een premium product weg.’ aldus Pelleboer. Een petitie om X4ALL te behouden is inmiddels ook al meer dan dertigduizend keer ondertekend. ‘Dit is een voorbeeld van de consolidatie van internetproviders in Nederland. Vroeger had je als internetter nog wat te kiezen, maar nu zie je dat je al snel bij één of twee bedrijven uitkomt.’ zegt Hans de Zwart, directeur van de digitale burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom, tegen NU.nl. Volgens Vincent Böhre, directeur bij privacyorganisatie Private First, valt het ook nog maar te zien of KPN daadwerkelijk de privacyvriendelijke karaktertrekken van XS4ALL zal overnemen.

Ook op de kantoren van KPN is het niet onopgemerkt gebleven dat hun beslissing op weerstand kan rekenen bij de klanten en (oud-)medewerkers van XS4ALL. Volgens KPN wordt door de steunbetuiging het imago van KPN als premium leverancier aangetast, maar verder komen zij niet met statements over de kwestie. Voormalig KPN-woordvoerster Sjoera Nas deelt de twijfel van Böhre over de focus van KPN op privacyvriendelijkheid. ‘KPN profileert zich als privacyvriendelijk maar daar zie ik niets van,’ vertelt zij Emerce, ‘ze zouden ernaar moeten streven om het zo goed te doen als XS4ALL op het gebied van privacy. Een voor Nederland zo belangrijk privacymerk als XS4ALL opheffen kan niet anders dan met argumenten. KPN moet meer openheid geven.’ Het zal voorlopig dus nog maar moeten blijken wat er gaat gebeuren op de internetmarkt. Houdt KPN zich aan haar beloftes, of wordt de vrees van de privacybewuste internetgebruiker waarheid?

Cover: Pexels

Reacties

reacties

Related Posts

Het drama van Den Bosch

19/11/2019

19/11/2019

Racisme in het voetbal gebeurt helaas steeds vaker. Dit keer was het raak in Den Bosch, waar Ahmad Mendes Moreira racistisch werd bejegend.

Klaus – A Christmas Review

19/11/2019

19/11/2019

Our edictor Jade reviews a nostalgic, new Christmas classic from Hollywood: Klaus!

Queer Eye: We’re in Japan!: How Netflix’s Makeover Show (Respectfully) Dived into Japanese society

18/11/2019

18/11/2019

The gays are back! Queer Eye’s Fab 5 is a team of five gay men with individual specialities (fashion, culture, food & wine, grooming, and design) who do makeovers on nominees’ outer and inner struggles.

Last Christmas schiet zijn doel voorbij

17/11/2019

17/11/2019

Redacteur Loïs ging naar de bioscoop op zoek naar een nieuwe lievelingsfilm. Maar Last Christmas was in ieder geval de laatste keer dat ze die film in de bioscoop zag.

KSI versus Logan Paul: How mainstream media finally embraced YouTubers

16/11/2019

16/11/2019

KSI and Logan Paul invaded the mainstream media with their sold out YouTube boxing event. But how did they do it? Medium explains it for you!

Parasocial relationships and fictional loyalty: How’s that actors and characters are not the same person (but people don’t get it)

15/11/2019

15/11/2019

Have you ever felt as if the person who got you best wasn’t your best friend, or one of your family members, but rather your favorite actor, singer or movie character? Has it ever happened to you? Yeah, I thought so. But don’t worry, you’re not the only one. 

TEDxUniversiteit van Amsterdam: Seven different quests for the truth

14/11/2019 and

14/11/2019

On the evening of Monday 4th of November, Medium was part of the crowd that listened to seven speakers on the theme: "In the search of truth". In this event, seven speakers presented their views on what they consider part of the truth.

Slow fashion: De oplossing voor een duurzame wereld?

12/11/2019

12/11/2019

De kledingindustrie is een erg vervuilende industrie. De vraag is of slow fashion dit probleem kan verhelpen. Medium zoekt het voor je uit!

Free Press Live 2019: All the nominees and winners for most ground-breaking journalists

11/11/2019 and

11/11/2019

Medium went to the Free Press Live event where journalists received awards for their effort to present unbiased news about sensitive topics as war scandals.

Warriors for Peace: A Documentary Review

09/11/2019

09/11/2019

Ada reviews the documentary Les Guerrières de la Paix, which gives an insight into the Women Wage Peace movement in Israel.

XIII: Kalvijn bewijst het onmogelijke

01/11/2019

01/11/2019

Fabian was aanwezig bij de première van Kalvijns bioscoopexperiment XIII. De hoofdvraag op dit influencer-fest: kun je een film maken in 24 uur?

ADNIGHT 2019: A truly mad world!

27/10/2019

27/10/2019

Our editor Menahil went to ADNIGHT and visited the agencies Accenture, Kult and Ace and Ogilvy.

Medium Podcast #7 – Let’s talk about nudes

24/09/2019

24/09/2019

Two aspiring communication scientists, a few cans of beer and some Bacardi breezers. It was King’s Night when Kajsa and...

Film Pride: How Northern Ireland and Singapore Handles Fame

02/09/2019

02/09/2019

Angela went along on the study trip to Dublin and Belfast. How do the cities cope with their fame achieved from series and movies?

Ierland is een feniks die zal herrijzen uit de as

30/08/2019

30/08/2019

De een kan niet een heel land bereiken en de ander heeft een te oubollig marketing beleid. Twee bedrijven die voor hun eigen uitdagingen staan.

EnjoyInstagram

www.eskisehirescort.asia | www.escortantalyali.com | www.mersindugun.com