fbpx
23/01/2020 Communication Science news and articles

Hoe de monopolie van KPN het einde betekent voor pionier XS4ALL

KPN kondigde aan XS4ALL te laten verdwijnen in haar eigen merk. Wat gaat dit betekenen voor de Nederlandse internetmarkt?


Vorige week maakte telecombedrijf KPN bekend meerdere merken, waaronder Telfort en XS4ALL, te gaan opheffen. Moederbedrijf KPN wil deze merken allen onder het KPN-merk scharen, om op die manier werkprocessen makkelijker te maken. Met minder producten, minder medewerkers en minder merken wil KPN ‘de onbetwiste kwaliteitsprovider’ worden. Maar wat betekent het opheffen van een pionier als internetprovider XS4ALL?

Het is 1 mei 1993. Vanuit een flat in het Amsterdamse stadsdeel de Bijlmer lanceert hackersorganisatie Hack-Tic, bestaande uit Ron Goggrijp en zijn compagnons Felipe Rodriguez, Paul Jongsma en Cor Bosman, internetprovider XS4ALL. Hack-Tic gaf particulieren de kans zonder al te veel moeite het wereldwijde web te betreden, waardoor ook e-mail meer zijn intrede deed in de Nederlandse maatschappij. XS4ALL groeide echter veel harder dan verwacht en daarom werd besloten het bedrijf onafhankelijk van Hack-Tic voort te zetten.

Na een aantal jaar begon de overname door KPN echter scheuren te vertonen.

In 1998 werd XS4ALL overgenomen door internetprovider KPN. In het contract stond dat KPN zich zou bekommeren om het behoud van de kwaliteiten die XS4ALL onderscheidt van de rest, en dat KPN aan de slag zou gaan met het verder ontwikkelen van het merk XS4ALL. Lange tijd ging dat goed. XS4ALL behield haar karakteristieke eigenwijze imago en bleef bekend staan als dé internetprovider die constant bleef waken voor de privacy van haar klanten. Na een aantal jaar begon de overname door KPN echter scheuren te vertonen. ‘Om de zoveel jaar kwam de discussie weer terug over wat KPN met XS4ALL zou moeten doen. Het leek een soort wetmatigheid.’ vertelt oud-topman Doke Pelleboer aan online marketingplatform Emerce.

Op 10 januari 2019 kwam dan toch het hoge woord eruit. Moederbedrijf KPN kondigde middels een persbericht aan de volledige focus te willen leggen op het KPN-merk, zowel voor particulieren als voor bedrijven. Hierdoor zal het KPN-merk aangevuld worden met de kwaliteiten van onder meer Telfort en XS4ALL. Met andere woorden: KPN wil haar eigen merk versterken, en doekt daarom (voorheen) toonaangevende bedrijven als Telfort en XS4ALL op. Het feit dat XS4ALL hiervoor zelfstandig onder KPN opereerde lijkt daarbij niets uit te maken.

Een petitie om X4ALL te behouden is inmiddels ook al meer dan dertigduizend keer ondertekend.

De beslissing van KPN kan op weinig steun rekenen bij klanten en (oud-)medewerkers van XS4ALL. ‘Als je XS4ALL opheft gooi je een premium product weg.’ aldus Pelleboer. Een petitie om X4ALL te behouden is inmiddels ook al meer dan dertigduizend keer ondertekend. ‘Dit is een voorbeeld van de consolidatie van internetproviders in Nederland. Vroeger had je als internetter nog wat te kiezen, maar nu zie je dat je al snel bij één of twee bedrijven uitkomt.’ zegt Hans de Zwart, directeur van de digitale burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom, tegen NU.nl. Volgens Vincent Böhre, directeur bij privacyorganisatie Private First, valt het ook nog maar te zien of KPN daadwerkelijk de privacyvriendelijke karaktertrekken van XS4ALL zal overnemen.

Ook op de kantoren van KPN is het niet onopgemerkt gebleven dat hun beslissing op weerstand kan rekenen bij de klanten en (oud-)medewerkers van XS4ALL. Volgens KPN wordt door de steunbetuiging het imago van KPN als premium leverancier aangetast, maar verder komen zij niet met statements over de kwestie. Voormalig KPN-woordvoerster Sjoera Nas deelt de twijfel van Böhre over de focus van KPN op privacyvriendelijkheid. ‘KPN profileert zich als privacyvriendelijk maar daar zie ik niets van,’ vertelt zij Emerce, ‘ze zouden ernaar moeten streven om het zo goed te doen als XS4ALL op het gebied van privacy. Een voor Nederland zo belangrijk privacymerk als XS4ALL opheffen kan niet anders dan met argumenten. KPN moet meer openheid geven.’ Het zal voorlopig dus nog maar moeten blijken wat er gaat gebeuren op de internetmarkt. Houdt KPN zich aan haar beloftes, of wordt de vrees van de privacybewuste internetgebruiker waarheid?

Cover: Pexels

Reacties

reacties

Related Posts

Heads up toward a new decade, folks! 2020 is all about change… says the UN

22/01/2020

22/01/2020

The SDGs are seventeen sustainable development goals created by the UN. Cecilia tells you all about it and explains why procrastination for the UN and for the seven billion people on earth is no longer an option.

Dis/connected: A Portrayal of Today’s Digital Addiction

16/01/2020

16/01/2020

In this new photo column, photographer Gilda Bruno tried to capture the tangible consequences of technology dependency by looking at...

What Parasite teaches us about the poverty gap

15/01/2020

15/01/2020

The Korean movie Parasite got an 8-minute standing ovation at the Cannes film festival, but what kind of story warrants such a reaction from the public?

A Cautionary Tale Gone Wrong: When Screens Meet Teens

14/01/2020

14/01/2020

Emma writes about why everything goes badly wrong with popular teen shows these days.

Talkshow-oorlog leidt tot talkshow-moeheid

13/01/2020

13/01/2020

In dit artikel blikt schrijver Jorrit terug op de eerste week waarin twee nieuwe talkshows van start gingen. Hoe doen Jinek en OP1 het én wat voor zin heeft het allemaal als de kijker talkshows steeds minder interessant lijkt te vinden?

TikTok: The new political tool?

12/01/2020

12/01/2020

TikTok: from user-created entertainment videos to a platform for political protests in China

The Medium Experience: From a mid-life crisis at 20 to a writer at Medium

09/01/2020

09/01/2020

Have you ever wondered what it’s like to be part of Medium? Rita shares why Medium has been refreshing in a world in which journalism is claimed to be dead.

Becoming Your Own Life Coach – The Good Psychopath’s Guide to Success

08/01/2020

08/01/2020

In the light of the new year, Andrada takes a look at the book meant to help you achieve any resolutions.

The curses of information overload: a letter from the Editor-in-Chief

08/01/2020

08/01/2020

Do you feel like you're being wasteful when taking a break? Dalis describes how one book on media massively reduced stress in her daily life.

What I have learned in 2019: it is okay to open up

31/12/2019

31/12/2019

As 2019 draws to an end, Margarete Schweinitz takes a look at the valuable lessons she learned this year.

Documentaire ‘Ik ben influencer’: over het onbegrip, de vooroordelen en de oppervlakkigheid van een opkomend beroep

23/12/2019

23/12/2019

Een nieuwe Videoland documentaire duikt in de glamoureuze - maar donkere - wereld van populaire Nederlandse ''influencers''.

WONDR – The playground for adults

23/12/2019

23/12/2019

Step into the magic world of WONDR, the most instagrammable playground in the Netherlands...

Discussion with Megan Twohey: why the #MeToo movement has not gone far enough

22/12/2019

22/12/2019

On December 3rd, New York Times and Pulitzer Prize winning journalist Megan Twohey joined the University of Amsterdam’s Room for Discussion to give students an inside scoop on the story that kick-started a movement.   

The excessive fandom of K-pop

22/12/2019

22/12/2019

Fandom has been around as long as people have been famous. In K-pop however, the fandom deploys quite some controversial methods of following their heroes.

The Power of Conversations

16/12/2019

16/12/2019

Face-to-face communication in the digital age: Have we forgotten how to do it? Margarete tells us how to navigate a real-life conversation.

EnjoyInstagram

www.eskisehirescort.asia | www.escortantalyali.com | www.mersindugun.com