fbpx
24/04/2019 Communication Science news and articles

Hoe de monopolie van KPN het einde betekent voor pionier XS4ALL

KPN kondigde aan XS4ALL te laten verdwijnen in haar eigen merk. Wat gaat dit betekenen voor de Nederlandse internetmarkt?


Vorige week maakte telecombedrijf KPN bekend meerdere merken, waaronder Telfort en XS4ALL, te gaan opheffen. Moederbedrijf KPN wil deze merken allen onder het KPN-merk scharen, om op die manier werkprocessen makkelijker te maken. Met minder producten, minder medewerkers en minder merken wil KPN ‘de onbetwiste kwaliteitsprovider’ worden. Maar wat betekent het opheffen van een pionier als internetprovider XS4ALL?

Het is 1 mei 1993. Vanuit een flat in het Amsterdamse stadsdeel de Bijlmer lanceert hackersorganisatie Hack-Tic, bestaande uit Ron Goggrijp en zijn compagnons Felipe Rodriguez, Paul Jongsma en Cor Bosman, internetprovider XS4ALL. Hack-Tic gaf particulieren de kans zonder al te veel moeite het wereldwijde web te betreden, waardoor ook e-mail meer zijn intrede deed in de Nederlandse maatschappij. XS4ALL groeide echter veel harder dan verwacht en daarom werd besloten het bedrijf onafhankelijk van Hack-Tic voort te zetten.

Na een aantal jaar begon de overname door KPN echter scheuren te vertonen.

In 1998 werd XS4ALL overgenomen door internetprovider KPN. In het contract stond dat KPN zich zou bekommeren om het behoud van de kwaliteiten die XS4ALL onderscheidt van de rest, en dat KPN aan de slag zou gaan met het verder ontwikkelen van het merk XS4ALL. Lange tijd ging dat goed. XS4ALL behield haar karakteristieke eigenwijze imago en bleef bekend staan als dé internetprovider die constant bleef waken voor de privacy van haar klanten. Na een aantal jaar begon de overname door KPN echter scheuren te vertonen. ‘Om de zoveel jaar kwam de discussie weer terug over wat KPN met XS4ALL zou moeten doen. Het leek een soort wetmatigheid.’ vertelt oud-topman Doke Pelleboer aan online marketingplatform Emerce.

Op 10 januari 2019 kwam dan toch het hoge woord eruit. Moederbedrijf KPN kondigde middels een persbericht aan de volledige focus te willen leggen op het KPN-merk, zowel voor particulieren als voor bedrijven. Hierdoor zal het KPN-merk aangevuld worden met de kwaliteiten van onder meer Telfort en XS4ALL. Met andere woorden: KPN wil haar eigen merk versterken, en doekt daarom (voorheen) toonaangevende bedrijven als Telfort en XS4ALL op. Het feit dat XS4ALL hiervoor zelfstandig onder KPN opereerde lijkt daarbij niets uit te maken.

Een petitie om X4ALL te behouden is inmiddels ook al meer dan dertigduizend keer ondertekend.

De beslissing van KPN kan op weinig steun rekenen bij klanten en (oud-)medewerkers van XS4ALL. ‘Als je XS4ALL opheft gooi je een premium product weg.’ aldus Pelleboer. Een petitie om X4ALL te behouden is inmiddels ook al meer dan dertigduizend keer ondertekend. ‘Dit is een voorbeeld van de consolidatie van internetproviders in Nederland. Vroeger had je als internetter nog wat te kiezen, maar nu zie je dat je al snel bij één of twee bedrijven uitkomt.’ zegt Hans de Zwart, directeur van de digitale burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom, tegen NU.nl. Volgens Vincent Böhre, directeur bij privacyorganisatie Private First, valt het ook nog maar te zien of KPN daadwerkelijk de privacyvriendelijke karaktertrekken van XS4ALL zal overnemen.

Ook op de kantoren van KPN is het niet onopgemerkt gebleven dat hun beslissing op weerstand kan rekenen bij de klanten en (oud-)medewerkers van XS4ALL. Volgens KPN wordt door de steunbetuiging het imago van KPN als premium leverancier aangetast, maar verder komen zij niet met statements over de kwestie. Voormalig KPN-woordvoerster Sjoera Nas deelt de twijfel van Böhre over de focus van KPN op privacyvriendelijkheid. ‘KPN profileert zich als privacyvriendelijk maar daar zie ik niets van,’ vertelt zij Emerce, ‘ze zouden ernaar moeten streven om het zo goed te doen als XS4ALL op het gebied van privacy. Een voor Nederland zo belangrijk privacymerk als XS4ALL opheffen kan niet anders dan met argumenten. KPN moet meer openheid geven.’ Het zal voorlopig dus nog maar moeten blijken wat er gaat gebeuren op de internetmarkt. Houdt KPN zich aan haar beloftes, of wordt de vrees van de privacybewuste internetgebruiker waarheid?

Cover: Pexels

238 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Is Having a Restricted Press Really Such a Bad Thing?

22/04/2019

22/04/2019

Having a government-controlled press, singapore has been ranked 150th out of 180 countries on the World Freedom Press Index. But is this controlled press really a bad thing in a time were fake news thrives?

Backstage bij Dotcomspot: Raf

19/04/2019

19/04/2019

In deze editie van backstage sprak Medium met Raf die stage loopt bij Dotcomsport.

Medium Podcast #5 – It’s getting hot in here: how to survive Climate Change

18/04/2019

18/04/2019

Medium's brand new podcast on climate change and how to survive it, go listen!

Added social value and the active audience

18/04/2019

18/04/2019

The media we know today isn't the way it has always been. In the three 'ages' that media has gone through, an awful lot has changed.

Trials by Media: The Case of Madeleine McCann

17/04/2019

17/04/2019

How the missing case of Madeleine McCann, rocked the world and made us reconsider the role of the media, mediatisation and framing in modern news cycles.

GDPR: (Finally) A Legislation For The Digital World

16/04/2019

16/04/2019

Medium editor Eva Oravcova joined the 'The Two Faces of Facebook' debate on the 11th of April. On the basis of this debate, hosted by ASIF Ventures, Eva dives into the GDPR and explains us everything we need to know.

De snelle dood van Google’s kunstmatige intelligentie raad

14/04/2019

14/04/2019

Naar aanleiding van een enorme groei in kunstmatige intelligentie, heeft Google het ATEAC opgericht. Deze kunstmatige intelligentie raad kreeg echter veel interne kritiek en werd na slechts een week alweer opgedoekt. Medium zocht uit waarom.

Students of Amsterdam: Aakansha

10/04/2019

10/04/2019

Back again with another Students of Amsterdam feature, Medium chats with communication science student, Aakansha, about life and study in Amsterdam.

Media Regulation in the United States

09/04/2019

09/04/2019

Media industries in the United States facing regulations because they are very powerful. Medium dived into this interesting phenomena.

The European Elections: Basic Guide to What, Why and How

08/04/2019

08/04/2019

Having troubles with the when and how about the European elections? No stress, Medium helps you out!

Yellow Vests, The Symbol of a Rising Working Class

05/04/2019

05/04/2019

Headlining the newspapers for the past months, the Yellow Vests have proven not only to be of practical use, but to serve as a symbol of a rising working class as well.

What the Hell is Communication Science?

04/04/2019

04/04/2019

A frustrated meditation on what it means to study communication science at the University of Amsterdam, courtesy of Hahae, a second year student.

Communication Science meets Heritage Studies

03/04/2019

03/04/2019

Can history be studied merely objectively or also subjectively? Communication science and heritages studies students discuss the importance of an interdisciplinary approach.

Sport en social media: Een gouden combinatie?

03/04/2019

03/04/2019

Iedere sportorganisatie gebruikt tegenwoordig fanatiek social media om in contact te blijven met de fans. Daarnaast kan dit ook erg lucratief zijn.

Students of Amsterdam: Terézia

02/04/2019

02/04/2019

Let us introduce Terézia. Originally from Slovakia, Terézia has moved to Amsterdam to study psychology, bringing a piece of home with her in the form of folk dancing.

EnjoyInstagram