KPN kondigde aan XS4ALL te laten verdwijnen in haar eigen merk. Wat gaat dit betekenen voor de Nederlandse internetmarkt?

Vorige week maakte telecombedrijf KPN bekend meerdere merken, waaronder Telfort en XS4ALL, te gaan opheffen. Moederbedrijf KPN wil deze merken allen onder het KPN-merk scharen, om op die manier werkprocessen makkelijker te maken. Met minder producten, minder medewerkers en minder merken wil KPN ‘de onbetwiste kwaliteitsprovider’ worden. Maar wat betekent het opheffen van een pionier als internetprovider XS4ALL?

Het is 1 mei 1993. Vanuit een flat in het Amsterdamse stadsdeel de Bijlmer lanceert hackersorganisatie Hack-Tic, bestaande uit Ron Goggrijp en zijn compagnons Felipe Rodriguez, Paul Jongsma en Cor Bosman, internetprovider XS4ALL. Hack-Tic gaf particulieren de kans zonder al te veel moeite het wereldwijde web te betreden, waardoor ook e-mail meer zijn intrede deed in de Nederlandse maatschappij. XS4ALL groeide echter veel harder dan verwacht en daarom werd besloten het bedrijf onafhankelijk van Hack-Tic voort te zetten.

Na een aantal jaar begon de overname door KPN echter scheuren te vertonen.

In 1998 werd XS4ALL overgenomen door internetprovider KPN. In het contract stond dat KPN zich zou bekommeren om het behoud van de kwaliteiten die XS4ALL onderscheidt van de rest, en dat KPN aan de slag zou gaan met het verder ontwikkelen van het merk XS4ALL. Lange tijd ging dat goed. XS4ALL behield haar karakteristieke eigenwijze imago en bleef bekend staan als dé internetprovider die constant bleef waken voor de privacy van haar klanten. Na een aantal jaar begon de overname door KPN echter scheuren te vertonen. ‘Om de zoveel jaar kwam de discussie weer terug over wat KPN met XS4ALL zou moeten doen. Het leek een soort wetmatigheid.’ vertelt oud-topman Doke Pelleboer aan online marketingplatform Emerce.

Op 10 januari 2019 kwam dan toch het hoge woord eruit. Moederbedrijf KPN kondigde middels een persbericht aan de volledige focus te willen leggen op het KPN-merk, zowel voor particulieren als voor bedrijven. Hierdoor zal het KPN-merk aangevuld worden met de kwaliteiten van onder meer Telfort en XS4ALL. Met andere woorden: KPN wil haar eigen merk versterken, en doekt daarom (voorheen) toonaangevende bedrijven als Telfort en XS4ALL op. Het feit dat XS4ALL hiervoor zelfstandig onder KPN opereerde lijkt daarbij niets uit te maken.

Een petitie om X4ALL te behouden is inmiddels ook al meer dan dertigduizend keer ondertekend.

De beslissing van KPN kan op weinig steun rekenen bij klanten en (oud-)medewerkers van XS4ALL. ‘Als je XS4ALL opheft gooi je een premium product weg.’ aldus Pelleboer. Een petitie om X4ALL te behouden is inmiddels ook al meer dan dertigduizend keer ondertekend. ‘Dit is een voorbeeld van de consolidatie van internetproviders in Nederland. Vroeger had je als internetter nog wat te kiezen, maar nu zie je dat je al snel bij één of twee bedrijven uitkomt.’ zegt Hans de Zwart, directeur van de digitale burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom, tegen NU.nl. Volgens Vincent Böhre, directeur bij privacyorganisatie Private First, valt het ook nog maar te zien of KPN daadwerkelijk de privacyvriendelijke karaktertrekken van XS4ALL zal overnemen.

Ook op de kantoren van KPN is het niet onopgemerkt gebleven dat hun beslissing op weerstand kan rekenen bij de klanten en (oud-)medewerkers van XS4ALL. Volgens KPN wordt door de steunbetuiging het imago van KPN als premium leverancier aangetast, maar verder komen zij niet met statements over de kwestie. Voormalig KPN-woordvoerster Sjoera Nas deelt de twijfel van Böhre over de focus van KPN op privacyvriendelijkheid. ‘KPN profileert zich als privacyvriendelijk maar daar zie ik niets van,’ vertelt zij Emerce, ‘ze zouden ernaar moeten streven om het zo goed te doen als XS4ALL op het gebied van privacy. Een voor Nederland zo belangrijk privacymerk als XS4ALL opheffen kan niet anders dan met argumenten. KPN moet meer openheid geven.’ Het zal voorlopig dus nog maar moeten blijken wat er gaat gebeuren op de internetmarkt. Houdt KPN zich aan haar beloftes, of wordt de vrees van de privacybewuste internetgebruiker waarheid?

Cover: Pexels

150 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Categories: Marketing & PR