fbpx
03/04/2020 The magazine by Communication Science students of the UvA

Hoe de monopolie van KPN het einde betekent voor pionier XS4ALL

KPN kondigde aan XS4ALL te laten verdwijnen in haar eigen merk. Wat gaat dit betekenen voor de Nederlandse internetmarkt?


Vorige week maakte telecombedrijf KPN bekend meerdere merken, waaronder Telfort en XS4ALL, te gaan opheffen. Moederbedrijf KPN wil deze merken allen onder het KPN-merk scharen, om op die manier werkprocessen makkelijker te maken. Met minder producten, minder medewerkers en minder merken wil KPN ‘de onbetwiste kwaliteitsprovider’ worden. Maar wat betekent het opheffen van een pionier als internetprovider XS4ALL?

Het is 1 mei 1993. Vanuit een flat in het Amsterdamse stadsdeel de Bijlmer lanceert hackersorganisatie Hack-Tic, bestaande uit Ron Goggrijp en zijn compagnons Felipe Rodriguez, Paul Jongsma en Cor Bosman, internetprovider XS4ALL. Hack-Tic gaf particulieren de kans zonder al te veel moeite het wereldwijde web te betreden, waardoor ook e-mail meer zijn intrede deed in de Nederlandse maatschappij. XS4ALL groeide echter veel harder dan verwacht en daarom werd besloten het bedrijf onafhankelijk van Hack-Tic voort te zetten.

Na een aantal jaar begon de overname door KPN echter scheuren te vertonen.

In 1998 werd XS4ALL overgenomen door internetprovider KPN. In het contract stond dat KPN zich zou bekommeren om het behoud van de kwaliteiten die XS4ALL onderscheidt van de rest, en dat KPN aan de slag zou gaan met het verder ontwikkelen van het merk XS4ALL. Lange tijd ging dat goed. XS4ALL behield haar karakteristieke eigenwijze imago en bleef bekend staan als dé internetprovider die constant bleef waken voor de privacy van haar klanten. Na een aantal jaar begon de overname door KPN echter scheuren te vertonen. ‘Om de zoveel jaar kwam de discussie weer terug over wat KPN met XS4ALL zou moeten doen. Het leek een soort wetmatigheid.’ vertelt oud-topman Doke Pelleboer aan online marketingplatform Emerce.

Op 10 januari 2019 kwam dan toch het hoge woord eruit. Moederbedrijf KPN kondigde middels een persbericht aan de volledige focus te willen leggen op het KPN-merk, zowel voor particulieren als voor bedrijven. Hierdoor zal het KPN-merk aangevuld worden met de kwaliteiten van onder meer Telfort en XS4ALL. Met andere woorden: KPN wil haar eigen merk versterken, en doekt daarom (voorheen) toonaangevende bedrijven als Telfort en XS4ALL op. Het feit dat XS4ALL hiervoor zelfstandig onder KPN opereerde lijkt daarbij niets uit te maken.

Een petitie om X4ALL te behouden is inmiddels ook al meer dan dertigduizend keer ondertekend.

De beslissing van KPN kan op weinig steun rekenen bij klanten en (oud-)medewerkers van XS4ALL. ‘Als je XS4ALL opheft gooi je een premium product weg.’ aldus Pelleboer. Een petitie om X4ALL te behouden is inmiddels ook al meer dan dertigduizend keer ondertekend. ‘Dit is een voorbeeld van de consolidatie van internetproviders in Nederland. Vroeger had je als internetter nog wat te kiezen, maar nu zie je dat je al snel bij één of twee bedrijven uitkomt.’ zegt Hans de Zwart, directeur van de digitale burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom, tegen NU.nl. Volgens Vincent Böhre, directeur bij privacyorganisatie Private First, valt het ook nog maar te zien of KPN daadwerkelijk de privacyvriendelijke karaktertrekken van XS4ALL zal overnemen.

Ook op de kantoren van KPN is het niet onopgemerkt gebleven dat hun beslissing op weerstand kan rekenen bij de klanten en (oud-)medewerkers van XS4ALL. Volgens KPN wordt door de steunbetuiging het imago van KPN als premium leverancier aangetast, maar verder komen zij niet met statements over de kwestie. Voormalig KPN-woordvoerster Sjoera Nas deelt de twijfel van Böhre over de focus van KPN op privacyvriendelijkheid. ‘KPN profileert zich als privacyvriendelijk maar daar zie ik niets van,’ vertelt zij Emerce, ‘ze zouden ernaar moeten streven om het zo goed te doen als XS4ALL op het gebied van privacy. Een voor Nederland zo belangrijk privacymerk als XS4ALL opheffen kan niet anders dan met argumenten. KPN moet meer openheid geven.’ Het zal voorlopig dus nog maar moeten blijken wat er gaat gebeuren op de internetmarkt. Houdt KPN zich aan haar beloftes, of wordt de vrees van de privacybewuste internetgebruiker waarheid?

Cover: Pexels

Reacties

reacties

Related Posts

A Critical Look on Gen-Z, Native Advertising, and Influencer Marketing with Dr. Penny Sheets Thibaut

01/04/2020

01/04/2020

Medium brings to you an interview with Dr. Penny Sheets Thibaut, lecturer for The Media Landscape. In this interview, Dr. Sheets Thibaut and Quynh discussed the implications of native advertising, influencer marketing and how younger generations react to these.

A Day in the Life of a Mercurius Board Member

28/03/2020

28/03/2020

Mercurius is hiring and they are looking for YOU! In this interview with treasurer Quinta, she tells you the ins and outs of being a board member of Mercurius. What are the perks and what are the challenges? Find out and you’ll find yourself applying for a job in no time!

FSR-FMGxMEDIUM: Making progress

25/03/2020

25/03/2020

In this article, adapted by Jade, Viktoriia from the FSR-FMG gives a run-down of the student council's progress and their goals for the remainder of the year. The new preventive measures imply the student council will have to adapt to work remotely, but this won't stop them from making our voices heard!

What to do now? Entertainment tijdens de Coronacrisis

24/03/2020

24/03/2020

We kunnen er absoluut niet om heen en er is al superveel over geschreven: Het Coronavirus. In dit artikel geeft Loïs tips om je toch te vermaken tijdens het uitoefenen van social distancing.

Medium Podcast #10- Will American Horror Story Stand the Test of Time

24/03/2020

24/03/2020

Podcast Number 10 means a celebration is required, therefore the boys that boast their entertainment knowledge the most take the time to discuss a TV that will have 10 seasons as of September 2020.

Sexism in the Music Industry & How You Are a Victim Too

22/03/2020

22/03/2020

On the 8th of March it was International Womens Day. Emma explains in her article why this day is still relevant and we still need such a day.

Be alert, but don’t lose hope

19/03/2020

19/03/2020

Medium's writer Jorrit dove into the Coronavirus and gives us the ins and outs. He also tells you why you need to stay positive and hopefull.

Album review: ~how I’m feeling~ by Lauv

17/03/2020

17/03/2020

In this album review, Danny explores Lauv's multifaceted nature reflected in his latest album's lyrics in which he reveals his vast range of emotions.

Vriendschappen sluiten? Doe het via Bumble!

13/03/2020

13/03/2020

Online nieuwe vrienden zoeken? Het kan met de app Bumble! Redacteur Loïs sprak zelfs met iemand af en deelt haar ervaringen.

Azaadi – (Urdu,translation: Freedom) Steps of the Women

12/03/2020

12/03/2020

The 8th of March saw womxn from all around the globe come out and march. Menahil, a Pakistani female living alone in the Netherlands, tells about her experience.

The Women’s March in Amsterdam 2020 – Fighting for equal rights

09/03/2020

09/03/2020

In this photocolumn, Dalis shares her thoughts on the fight for gender equality and the Women's march in which womxn and allies took the streets of Amsterdam in hope of a better future.

The Mexican all-women labor strike #UnDiaSinNosotras

09/03/2020

09/03/2020

Mexican women's groups unite to protest for better rights with a labor strike which aims to simulate the disappearance of all women on Monday the 9th of March.

FSR-FMGxMEDIUM: 23 Questions with FSR member Sid

06/03/2020

06/03/2020

FSR-FMG's Vice Chair Sid shows you the way to the common room while rapidly answering 23 questions about his position in the FSR and how he manages to juggle it with his life as a student.

Love is Blind: liefde als experiment?

06/03/2020

06/03/2020

Kan je verliefd worden op iemand zonder hem of haar ooit in het echt gezien te hebben? Netflix’ nieuwe reality show Love is Blind heeft het antwoord.

Influencers’ biographies: publishers’ last hope or a great waste of paper?

06/03/2020

06/03/2020

Quite some influencers are launching their own biographies. But why telling your life story via printed media instead of social media? Medium sorts it out!

mersin escort mersin escort mersin escort canlı tv konya escort