Startende blogger? Deze tips maken jou snel, productief en zichtbaar

By Petra van Gelsdorp

By Petra van Gelsdorp

Bloggen wordt steeds belangrijker in de communicatiewereld. Dat betekent dat je als startende blogger praktisch en productief moet zijn. [mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]B[/mks_dropcap]loggen, vloggen en alles wat daarbij in de buurt komt, wordt steeds belangrijker in de communicatiewereld. Voor alle toekomstige communicatieprofessionals wordt freelancen waarschijnlijk onvermijdelijk. De arbeidsmarkt verandert. En dat betekent dat je, ook als startende blogger, jezelf praktisch en productief moet opstellen. Maar waar begin je? En hoe zorg je ervoor dat je niet onnodig veel tijd kwijt bent?

1. Verzamel ideeën
Iedere blog begint natuurlijk met een idee. Het bedenken van ideeën neemt vaak de meeste tijd in beslag. Een goede voorbereiding is dan ook (letterlijk) het halve werk. Het is hierbij belangrijk om te bedenken dat wanneer je start met het schrijven van jouw blog, je denkwerk van tevoren moet doen.

Het bedenken van ideeën is een proces, dat even moet ‘pruttelen’ in je hoofd. Klinkt misschien gek, maar wanneer je er (on)bewust mee bezig bent van tevoren, ontwikkel je vanzelf nieuwe ideeën. Hieronder staan een aantal tips, hoe je het beste je ideeën kan bedenken en ordenen.

  • Maak een (reserve)ideeënlijstje
    Komt er zomaar iets in je hoofd op? Schrijf deze ideeën dan ook op! Maak bijvoorbeeld in je telefoon een opsomming van alle onderwerpen die in je hoofd opkomen en ververs dit regelmatig. Wanneer je een ‘inspiratieloze’ dag hebt, kan je altijd terugvallen op dit reservelijstje. En dat scheelt natuurlijk tijd. Het maken van dit lijstje hoeft niet eens veel tijd te kosten en kan op ieder moment van de dag, wanneer je even niets te doen hebt.
  • Houd de actualiteit bij
    Maar waar kan je dan beginnen met het verzamelen van ideeën? De actualiteit kan een grote inspiratiebron of aanleiding vormen. Bedenk bij ieder gerelateerd nieuwsonderwerp dat je tegenkomt: wat heeft dit voor consequenties voor mijn onderwerp? En wat betekent dit voor de mensen die dit willen lezen? Er zijn verschillende tools voor die je hierbij een handje kunnen helpen.
    Met Feedly kan je verschillende onderwerpen organiseren, bijhouden en bewaren. NewsBlur is een andere gratis tool waarmee je allerlei nieuwsonderwerpen kunt organiseren. Pluspunt voor studenten: de apps zijn gratis! Een tip bij gebrek aan inspiratie: de blog-calculator. De blog-calculator stelt (ook nog eens SEO-proof) allerlei blogonderwerpen voor die je op weg kunnen helpen. Hubspot heeft hiervoor een fijne tool.

2. Planning
Zoals al eerder genoemd werd, een goede voorbereiding scheelt veel tijd. Belangrijk daarbij is natuurlijk een goede planning; overzicht is de oplossing voor deadlinestress. De één maakt liever een planning op een whiteboard, terwijl de andere het liefst online plant. Dit kan bijvoorbeeld in Excel, of natuurlijk in de gebruikelijke agenda in je smartphone. Andere tools die je kunt gebruiken zijn Trello en Asana. Beide programma’s zijn ideaal voor het maken van planningen en to-do-lijstjes, Asana is bovendien gratis. Tello is dat ook, afhankelijk van de hoeveelheid opslag die je wilt gebruiken.

3. Zorg voor weinig afleiding 
Afleiding zorgt alleen maar voor onnodige fouten. En dat wil je natuurlijk niet; zeker als beginnende professional moet je jezelf nog gaan bewijzen. Spel- en grammaticafouten zorgen ervoor dat je direct een stuk minder professioneel overkomt. Sluit jezelf daarom af, het liefst in een stille ruimte.

4. Zoek iemand die goed kan zeiken
Zoek iemand op die kritiek kan leveren op je schrijfwerk. Niet leuk, confronterend en je wordt er vast moe van. Maar het belangrijkste is: het maakt je beter. Iemand die veel kritiek heeft, dwingt je om met een kritische blik naar jezelf te kijken. Natuurlijk hoef je niet alle kritiek over te nemen, maar door streng naar jezelf en je eigen werk te kijken, blijf je jezelf wel verbeteren.

5. Liever slecht bedacht dan goed gejat?
Of was het toch: liever goed gejat dan slecht bedacht? Natuurlijk is het belangrijk om origineel te zijn, maar goede voorbeelden zijn er altijd. Kijk dan ook gerust eens bij iemand af, maar zorg ervoor dat je altijd je eigen stijl in je creatie verwerkt. Zo kun je bijvoorbeeld dezelfde invalshoek kiezen, maar dan met andere informatie, specifiek gericht op jouw onderwerp. Ook is het altijd goed om iets maken aan de hand van persoonlijke onderwerpen en meningen.

6. Laat aan de buitenwereld zien wat je doet
Belangrijk om niet te vergeten: laat aan de buitenwereld zien wat je doet! Dit kan heel gemakkelijk, zorg dat je Facebook, Twitter en LinkedIn met elkaar combineert. Mensen moeten namelijk kunnen volgen hoe en waarover je schrijft. Je bouwt zo een mooie reputatie en portfolio op en je wordt ‘vindbaar’ op het internet. Verbind je naam aan zoveel mogelijk blogs op verschillende platformen; hoe makkelijker je te vinden bent, des te meer nieuwe views en geïnteresseerden dit jou oplevert.

Cover: kaboompics

Join Our Newsletter

New on Medium

Follow us

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace