fbpx
23/01/2020 Communication Science news and articles

#DOESLIEF: SIRE’s sleutel tot een vriendelijker Nederland

SIRE startte de #DOESLIEF-campagne, omdat mensen niet bewust zijn hoevaak mensen nog worden beledigd. Medium zocht uit of deze campagne effectief is.


Begin deze week lanceerde Stichting Ideële Reclame (SIRE) een campagne onder de hashtag #DOESLIEF. De campagne wil Nederlanders ervan bewust maken dat hun gedrag minder tolerant is dan zij soms zelf denken, en dat onbewust onaardig gedrag meer effect op een ander kan hebben dan wordt gedacht. Met de campagne wil SIRE Nederland een beetje mooier en liever maken.

In 2018 werd bijna 150.000 keer het woord kanker op een negatieve manier getweet, en ook het het gebruik van het woord klootzak was niet ongewoon. Ov-medewerkers kregen regelmatig middelvingers naar zich opgestoken en caissières werden door 30% van de klanten volledig genegeerd. In tegenstelling tot veel anderen wijdt SIRE het probleem niet direct enkel aan de gevolgen van sociale media. Zij stellen dat onaardig gedrag het meest voorkomt in het verkeer, maar ook in het openbaar vervoer en de supermarkt. De plekken waar Nederlanders bewijzen dat zij met recht worden gezien als hufters zijn dus alledaags.

Wat zeggen de experts?
In 2010 deed socioloog en filosoof Bas van Stokkom (Criminologisch Instituut Radboud Universiteit Nijmegen) al onderzoek naar de verhuftering van Nederland. In zijn boek ‘Wat een hufter’ concludeert hij dat Nederlanders meer en meer te maken hebben met zowel fysiek als verbaal gedrag dat ergernis en zelfs angst bij anderen veroorzaakt. “Hufterigheid is een gevolg van enerzijds doorgeslagen assertiviteit en anderzijds tanend gedrag”, vertelde hij in Trouw. Het Openbaar Ministerie heeft gesteld hogere straffen te willen eisen in zaken die geweld en agressie betreffen, maar Van Stokkom betwijfelt of dat een effectieve remedie zal zijn. “Wie in een opwelling handelt, denkt doorgaans niet ver vooruit”, zo
stelt hij in de Volkskrant.

We vragen niet veel met deze campagne: alleen dat mensen wat aardiger tegen elkaar zijn

Volgens Paul van Lange, hoogleraar sociale psychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam, heeft de campagne van SIRE daarentegen wel degelijk de potentie effectief te zijn. Uit een onderzoek waar hij aan meegewerkt heeft, bleek dat 87% van de respondenten vond dat er nog wel het een en ander te verbeteren valt aan de manier waarop wij als Nederlanders met elkaar omgaan. Ook zeiden veel respondenten zich actief te willen inzetten voor een betere sociale norm, mits ook anderen zich actief inzetten. “Maar daar ligt de eerste hindernis”, stelt Van Lange tegenover Adformatie, morele superioriteit. “Vergeleken met ons zelf vinden we dat anderen zich gemiddeld genomen veel onaardiger en minder sociaal gedragen.” SIRE-directeur Lucy van der Helm deelt deze mening. “76% van de mensen vindt zichzelf heel aardig voor anderen, maar onderzoek laat ook zien dat 49% van de Nederlanders vindt dat de samenleving polariseert en verhard. Maar we vragen niet veel (met deze campagne): alleen dat mensen wat aardiger tegen elkaar zijn. Het is een simpele boodschap, dat is de kracht.”

Ook SIRE laat zien veel vertrouwen te hebben in het effect van deze campagne; zij pakten uit met achttien verschillende radiospots, negen televisiecommercials en negen verschillende visuele beelden die op bijvoorbeeld hun sociale media kanalen en in bushokjes worden gebruikt. Een ander onderdeel van de #DOESLIEF-campagne is de samenwerking met juridisch probleemoplosser ARAG. Voetbalscheidsrechters Björn Kuipers, Danny Makkelie en Serdar Gözübüyük zullen namens ARAG onaardig gedrag op en rond het voetbalveld onder aandacht gaan brengen. Op 7 maart heeft de DOESLIEF-dag plaatsgevonden. Op deze dag kon iedereen die negatieve en hatelijke berichten op sociale media verspreidde, een reactie van SIRE verwachten.

Cover: SIRE

Reacties

reacties

Related Posts

Heads up toward a new decade, folks! 2020 is all about change… says the UN

22/01/2020

22/01/2020

The SDGs are seventeen sustainable development goals created by the UN. Cecilia tells you all about it and explains why procrastination for the UN and for the seven billion people on earth is no longer an option.

Dis/connected: A Portrayal of Today’s Digital Addiction

16/01/2020

16/01/2020

In this new photo column, photographer Gilda Bruno tried to capture the tangible consequences of technology dependency by looking at...

What Parasite teaches us about the poverty gap

15/01/2020

15/01/2020

The Korean movie Parasite got an 8-minute standing ovation at the Cannes film festival, but what kind of story warrants such a reaction from the public?

A Cautionary Tale Gone Wrong: When Screens Meet Teens

14/01/2020

14/01/2020

Emma writes about why everything goes badly wrong with popular teen shows these days.

Talkshow-oorlog leidt tot talkshow-moeheid

13/01/2020

13/01/2020

In dit artikel blikt schrijver Jorrit terug op de eerste week waarin twee nieuwe talkshows van start gingen. Hoe doen Jinek en OP1 het én wat voor zin heeft het allemaal als de kijker talkshows steeds minder interessant lijkt te vinden?

TikTok: The new political tool?

12/01/2020

12/01/2020

TikTok: from user-created entertainment videos to a platform for political protests in China

The Medium Experience: From a mid-life crisis at 20 to a writer at Medium

09/01/2020

09/01/2020

Have you ever wondered what it’s like to be part of Medium? Rita shares why Medium has been refreshing in a world in which journalism is claimed to be dead.

Becoming Your Own Life Coach – The Good Psychopath’s Guide to Success

08/01/2020

08/01/2020

In the light of the new year, Andrada takes a look at the book meant to help you achieve any resolutions.

The curses of information overload: a letter from the Editor-in-Chief

08/01/2020

08/01/2020

Do you feel like you're being wasteful when taking a break? Dalis describes how one book on media massively reduced stress in her daily life.

What I have learned in 2019: it is okay to open up

31/12/2019

31/12/2019

As 2019 draws to an end, Margarete Schweinitz takes a look at the valuable lessons she learned this year.

Documentaire ‘Ik ben influencer’: over het onbegrip, de vooroordelen en de oppervlakkigheid van een opkomend beroep

23/12/2019

23/12/2019

Een nieuwe Videoland documentaire duikt in de glamoureuze - maar donkere - wereld van populaire Nederlandse ''influencers''.

WONDR – The playground for adults

23/12/2019

23/12/2019

Step into the magic world of WONDR, the most instagrammable playground in the Netherlands...

Discussion with Megan Twohey: why the #MeToo movement has not gone far enough

22/12/2019

22/12/2019

On December 3rd, New York Times and Pulitzer Prize winning journalist Megan Twohey joined the University of Amsterdam’s Room for Discussion to give students an inside scoop on the story that kick-started a movement.   

The excessive fandom of K-pop

22/12/2019

22/12/2019

Fandom has been around as long as people have been famous. In K-pop however, the fandom deploys quite some controversial methods of following their heroes.

The Power of Conversations

16/12/2019

16/12/2019

Face-to-face communication in the digital age: Have we forgotten how to do it? Margarete tells us how to navigate a real-life conversation.

EnjoyInstagram

www.eskisehirescort.asia | www.escortantalyali.com | www.mersindugun.com