fbpx
03/04/2020 The magazine by Communication Science students of the UvA

#DOESLIEF: SIRE’s sleutel tot een vriendelijker Nederland

SIRE startte de #DOESLIEF-campagne, omdat mensen niet bewust zijn hoevaak mensen nog worden beledigd. Medium zocht uit of deze campagne effectief is.


Begin deze week lanceerde Stichting Ideële Reclame (SIRE) een campagne onder de hashtag #DOESLIEF. De campagne wil Nederlanders ervan bewust maken dat hun gedrag minder tolerant is dan zij soms zelf denken, en dat onbewust onaardig gedrag meer effect op een ander kan hebben dan wordt gedacht. Met de campagne wil SIRE Nederland een beetje mooier en liever maken.

In 2018 werd bijna 150.000 keer het woord kanker op een negatieve manier getweet, en ook het het gebruik van het woord klootzak was niet ongewoon. Ov-medewerkers kregen regelmatig middelvingers naar zich opgestoken en caissières werden door 30% van de klanten volledig genegeerd. In tegenstelling tot veel anderen wijdt SIRE het probleem niet direct enkel aan de gevolgen van sociale media. Zij stellen dat onaardig gedrag het meest voorkomt in het verkeer, maar ook in het openbaar vervoer en de supermarkt. De plekken waar Nederlanders bewijzen dat zij met recht worden gezien als hufters zijn dus alledaags.

Wat zeggen de experts?
In 2010 deed socioloog en filosoof Bas van Stokkom (Criminologisch Instituut Radboud Universiteit Nijmegen) al onderzoek naar de verhuftering van Nederland. In zijn boek ‘Wat een hufter’ concludeert hij dat Nederlanders meer en meer te maken hebben met zowel fysiek als verbaal gedrag dat ergernis en zelfs angst bij anderen veroorzaakt. “Hufterigheid is een gevolg van enerzijds doorgeslagen assertiviteit en anderzijds tanend gedrag”, vertelde hij in Trouw. Het Openbaar Ministerie heeft gesteld hogere straffen te willen eisen in zaken die geweld en agressie betreffen, maar Van Stokkom betwijfelt of dat een effectieve remedie zal zijn. “Wie in een opwelling handelt, denkt doorgaans niet ver vooruit”, zo
stelt hij in de Volkskrant.

We vragen niet veel met deze campagne: alleen dat mensen wat aardiger tegen elkaar zijn

Volgens Paul van Lange, hoogleraar sociale psychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam, heeft de campagne van SIRE daarentegen wel degelijk de potentie effectief te zijn. Uit een onderzoek waar hij aan meegewerkt heeft, bleek dat 87% van de respondenten vond dat er nog wel het een en ander te verbeteren valt aan de manier waarop wij als Nederlanders met elkaar omgaan. Ook zeiden veel respondenten zich actief te willen inzetten voor een betere sociale norm, mits ook anderen zich actief inzetten. “Maar daar ligt de eerste hindernis”, stelt Van Lange tegenover Adformatie, morele superioriteit. “Vergeleken met ons zelf vinden we dat anderen zich gemiddeld genomen veel onaardiger en minder sociaal gedragen.” SIRE-directeur Lucy van der Helm deelt deze mening. “76% van de mensen vindt zichzelf heel aardig voor anderen, maar onderzoek laat ook zien dat 49% van de Nederlanders vindt dat de samenleving polariseert en verhard. Maar we vragen niet veel (met deze campagne): alleen dat mensen wat aardiger tegen elkaar zijn. Het is een simpele boodschap, dat is de kracht.”

Ook SIRE laat zien veel vertrouwen te hebben in het effect van deze campagne; zij pakten uit met achttien verschillende radiospots, negen televisiecommercials en negen verschillende visuele beelden die op bijvoorbeeld hun sociale media kanalen en in bushokjes worden gebruikt. Een ander onderdeel van de #DOESLIEF-campagne is de samenwerking met juridisch probleemoplosser ARAG. Voetbalscheidsrechters Björn Kuipers, Danny Makkelie en Serdar Gözübüyük zullen namens ARAG onaardig gedrag op en rond het voetbalveld onder aandacht gaan brengen. Op 7 maart heeft de DOESLIEF-dag plaatsgevonden. Op deze dag kon iedereen die negatieve en hatelijke berichten op sociale media verspreidde, een reactie van SIRE verwachten.

Cover: SIRE

Reacties

reacties

Related Posts

A Critical Look on Gen-Z, Native Advertising, and Influencer Marketing with Dr. Penny Sheets Thibaut

01/04/2020

01/04/2020

Medium brings to you an interview with Dr. Penny Sheets Thibaut, lecturer for The Media Landscape. In this interview, Dr. Sheets Thibaut and Quynh discussed the implications of native advertising, influencer marketing and how younger generations react to these.

A Day in the Life of a Mercurius Board Member

28/03/2020

28/03/2020

Mercurius is hiring and they are looking for YOU! In this interview with treasurer Quinta, she tells you the ins and outs of being a board member of Mercurius. What are the perks and what are the challenges? Find out and you’ll find yourself applying for a job in no time!

FSR-FMGxMEDIUM: Making progress

25/03/2020

25/03/2020

In this article, adapted by Jade, Viktoriia from the FSR-FMG gives a run-down of the student council's progress and their goals for the remainder of the year. The new preventive measures imply the student council will have to adapt to work remotely, but this won't stop them from making our voices heard!

What to do now? Entertainment tijdens de Coronacrisis

24/03/2020

24/03/2020

We kunnen er absoluut niet om heen en er is al superveel over geschreven: Het Coronavirus. In dit artikel geeft Loïs tips om je toch te vermaken tijdens het uitoefenen van social distancing.

Medium Podcast #10- Will American Horror Story Stand the Test of Time

24/03/2020

24/03/2020

Podcast Number 10 means a celebration is required, therefore the boys that boast their entertainment knowledge the most take the time to discuss a TV that will have 10 seasons as of September 2020.

Sexism in the Music Industry & How You Are a Victim Too

22/03/2020

22/03/2020

On the 8th of March it was International Womens Day. Emma explains in her article why this day is still relevant and we still need such a day.

Be alert, but don’t lose hope

19/03/2020

19/03/2020

Medium's writer Jorrit dove into the Coronavirus and gives us the ins and outs. He also tells you why you need to stay positive and hopefull.

Album review: ~how I’m feeling~ by Lauv

17/03/2020

17/03/2020

In this album review, Danny explores Lauv's multifaceted nature reflected in his latest album's lyrics in which he reveals his vast range of emotions.

Vriendschappen sluiten? Doe het via Bumble!

13/03/2020

13/03/2020

Online nieuwe vrienden zoeken? Het kan met de app Bumble! Redacteur Loïs sprak zelfs met iemand af en deelt haar ervaringen.

Azaadi – (Urdu,translation: Freedom) Steps of the Women

12/03/2020

12/03/2020

The 8th of March saw womxn from all around the globe come out and march. Menahil, a Pakistani female living alone in the Netherlands, tells about her experience.

The Women’s March in Amsterdam 2020 – Fighting for equal rights

09/03/2020

09/03/2020

In this photocolumn, Dalis shares her thoughts on the fight for gender equality and the Women's march in which womxn and allies took the streets of Amsterdam in hope of a better future.

The Mexican all-women labor strike #UnDiaSinNosotras

09/03/2020

09/03/2020

Mexican women's groups unite to protest for better rights with a labor strike which aims to simulate the disappearance of all women on Monday the 9th of March.

FSR-FMGxMEDIUM: 23 Questions with FSR member Sid

06/03/2020

06/03/2020

FSR-FMG's Vice Chair Sid shows you the way to the common room while rapidly answering 23 questions about his position in the FSR and how he manages to juggle it with his life as a student.

Love is Blind: liefde als experiment?

06/03/2020

06/03/2020

Kan je verliefd worden op iemand zonder hem of haar ooit in het echt gezien te hebben? Netflix’ nieuwe reality show Love is Blind heeft het antwoord.

Influencers’ biographies: publishers’ last hope or a great waste of paper?

06/03/2020

06/03/2020

Quite some influencers are launching their own biographies. But why telling your life story via printed media instead of social media? Medium sorts it out!

mersin escort mersin escort mersin escort canlı tv konya escort