fbpx
16/09/2019 Communication Science news and articles

#DOESLIEF: SIRE’s sleutel tot een vriendelijker Nederland

SIRE startte de #DOESLIEF-campagne, omdat mensen niet bewust zijn hoevaak mensen nog worden beledigd. Medium zocht uit of deze campagne effectief is.


Begin deze week lanceerde Stichting Ideële Reclame (SIRE) een campagne onder de hashtag #DOESLIEF. De campagne wil Nederlanders ervan bewust maken dat hun gedrag minder tolerant is dan zij soms zelf denken, en dat onbewust onaardig gedrag meer effect op een ander kan hebben dan wordt gedacht. Met de campagne wil SIRE Nederland een beetje mooier en liever maken.

In 2018 werd bijna 150.000 keer het woord kanker op een negatieve manier getweet, en ook het het gebruik van het woord klootzak was niet ongewoon. Ov-medewerkers kregen regelmatig middelvingers naar zich opgestoken en caissières werden door 30% van de klanten volledig genegeerd. In tegenstelling tot veel anderen wijdt SIRE het probleem niet direct enkel aan de gevolgen van sociale media. Zij stellen dat onaardig gedrag het meest voorkomt in het verkeer, maar ook in het openbaar vervoer en de supermarkt. De plekken waar Nederlanders bewijzen dat zij met recht worden gezien als hufters zijn dus alledaags.

Wat zeggen de experts?
In 2010 deed socioloog en filosoof Bas van Stokkom (Criminologisch Instituut Radboud Universiteit Nijmegen) al onderzoek naar de verhuftering van Nederland. In zijn boek ‘Wat een hufter’ concludeert hij dat Nederlanders meer en meer te maken hebben met zowel fysiek als verbaal gedrag dat ergernis en zelfs angst bij anderen veroorzaakt. “Hufterigheid is een gevolg van enerzijds doorgeslagen assertiviteit en anderzijds tanend gedrag”, vertelde hij in Trouw. Het Openbaar Ministerie heeft gesteld hogere straffen te willen eisen in zaken die geweld en agressie betreffen, maar Van Stokkom betwijfelt of dat een effectieve remedie zal zijn. “Wie in een opwelling handelt, denkt doorgaans niet ver vooruit”, zo
stelt hij in de Volkskrant.

We vragen niet veel met deze campagne: alleen dat mensen wat aardiger tegen elkaar zijn

Volgens Paul van Lange, hoogleraar sociale psychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam, heeft de campagne van SIRE daarentegen wel degelijk de potentie effectief te zijn. Uit een onderzoek waar hij aan meegewerkt heeft, bleek dat 87% van de respondenten vond dat er nog wel het een en ander te verbeteren valt aan de manier waarop wij als Nederlanders met elkaar omgaan. Ook zeiden veel respondenten zich actief te willen inzetten voor een betere sociale norm, mits ook anderen zich actief inzetten. “Maar daar ligt de eerste hindernis”, stelt Van Lange tegenover Adformatie, morele superioriteit. “Vergeleken met ons zelf vinden we dat anderen zich gemiddeld genomen veel onaardiger en minder sociaal gedragen.” SIRE-directeur Lucy van der Helm deelt deze mening. “76% van de mensen vindt zichzelf heel aardig voor anderen, maar onderzoek laat ook zien dat 49% van de Nederlanders vindt dat de samenleving polariseert en verhard. Maar we vragen niet veel (met deze campagne): alleen dat mensen wat aardiger tegen elkaar zijn. Het is een simpele boodschap, dat is de kracht.”

Ook SIRE laat zien veel vertrouwen te hebben in het effect van deze campagne; zij pakten uit met achttien verschillende radiospots, negen televisiecommercials en negen verschillende visuele beelden die op bijvoorbeeld hun sociale media kanalen en in bushokjes worden gebruikt. Een ander onderdeel van de #DOESLIEF-campagne is de samenwerking met juridisch probleemoplosser ARAG. Voetbalscheidsrechters Björn Kuipers, Danny Makkelie en Serdar Gözübüyük zullen namens ARAG onaardig gedrag op en rond het voetbalveld onder aandacht gaan brengen. Op 7 maart heeft de DOESLIEF-dag plaatsgevonden. Op deze dag kon iedereen die negatieve en hatelijke berichten op sociale media verspreidde, een reactie van SIRE verwachten.

Cover: SIRE

Reacties

reacties

Related Posts

Film Pride: How Northern Ireland and Singapore Handles Fame

02/09/2019

02/09/2019

Angela went along on the study trip to Dublin and Belfast. How do the cities cope with their fame achieved from series and movies?

Ierland is een feniks die zal herrijzen uit de as

30/08/2019

30/08/2019

De een kan niet een heel land bereiken en de ander heeft een te oubollig marketing beleid. Twee bedrijven die voor hun eigen uitdagingen staan.

World capital of street art & graffiti? – It’s probably Belfast

22/08/2019

22/08/2019

Written by: AJ Kutlu here are two things that you are exposed to the most when you visit Belfast: People...

Hoe propaganda twee partijen steeds verder uit elkaar drijft

18/08/2019

18/08/2019

Fabian dook in de politieke spanningen tussen Ierland en Noord Ierland. Propaganda is daarbij niet te vermijden.

PR-Disaster or opportunity? The influence of #Brexit in Ireland

18/08/2019

18/08/2019

The Brexit will have a big influence on companies in Ireland and Northern Ireland. Kelly explains why a good PR will be more important than ever before.

Protesten aan de Ierse grens: wat betekent de Brexit voor Ierland?

16/08/2019

16/08/2019

Het bekende Goede Vrijdag-akkoord diende een vredige oplossing te bieden voor de strijd tussen Ierland en Noord-Ierland. De huidige ontwikkelingen rondom de Brexit brengen dit echter in gevaar. Quinta beschrijft de situatie, hoe deze is ontstaan en welke rol de Brexit hierin speelt.

Why won’t Ed Sheeran sell me a chair?

12/08/2019

12/08/2019

Marketing agencies are using celebrities very often, but during the company visit at Morrow Communications, Joanna learnt there is a shift going on from celebrities to social media influencers.

Entertainment uit de Oudheid viert hoogtijdagen in het digitale tijdperk

10/08/2019

10/08/2019

Een Ierse tour-guide die met zijn manier van vertellen laat zien dat de klassieke retoriek nog niet verloren is in het digitale tijdperk zoals wij dat kennen. Kevin vertelt over Patrick en zijn tour in Dublin.

Why Northern Ireland plays a key role in Brexit

10/08/2019

10/08/2019

Sjors travelled to Northern Ireland and saw the remains of The Troubles. What role does Northern Ireland play in a possible Brexit?

Ada Varriale – a first-year communication science student

24/06/2019

24/06/2019

Join us as we get to know a little more about first year Communication Science student, Ada.

The downfall of Vero

22/06/2019

22/06/2019

Our brand new writer Jade on the downfall of Vero. Why was it the most promising social media platform? And why was it not able to beat Facebook?

The Day I Broke My Smartphone

21/06/2019

21/06/2019

Could you go a day without your smartphone?

Review: The Handmaid’s Tale

20/06/2019

20/06/2019

For this week's review, Karina tells you what she thinks about the popular book (and series) the Handmaid's Tale.

Congrats on being phubbed!

18/06/2019

18/06/2019

Phubbing is something we experience a lot in current society. Medium elaborates the negative consequences and gives you also advices how to stop phubbing.

The Dutch Hunger Games: Room-seeking struggles in the Netherlands

15/06/2019

15/06/2019

One minute on Facebook and the fight is on: “Pick me”. “I’m clean and sociable”. “I can pay extra rent”. “PM sent”. “Check your PM”. “Love me”. “Save me from homelessness”. Welcome to a normal day in the life of a student searching for a room in Amsterdam.

EnjoyInstagram