fbpx
03/07/2020 The Communication Science magazine

Documentaire ‘Ik ben influencer’: over het onbegrip, de vooroordelen en de oppervlakkigheid van een opkomend beroep

Een nieuwe Videoland documentaire duikt in de glamoureuze – maar donkere – wereld van populaire Nederlandse ”influencers”.


Begin deze maand verscheen op Videoland de Nederlandse documentaire ‘Ik ben influencer’. Hierin worden een jaar lang drie van de populairste online sterren van dit moment gevolgd: Kaj Gorgels, Juultje Tieleman en Quentin Correia (Qucee). De kijker krijgt niet alleen een exclusief beeld achter de schermen, maar er wordt ook afgerekend met de verwarring en vooroordelen van het begrip “influencer”. Daarnaast wordt duidelijk wat voor druk en onzekerheid deze jonge mensen ervaren in de oppervlakkige schijnwereld van de sociale media.

De documentaire
‘Ik ben influencer’ geeft een kijkje in het leven van drie totaal verschillende mensen met één ding gemeen: ze zijn alle drie influencer. Een influencer is volgens de documentaire een persoon die een bovengemiddeld aantal volgers heeft op sociale media, zoals YouTube en Instagram, en in staat is deze te beïnvloeden. Kaj Gorgels en Juultje Tieleman verwierven vooral volgers via Instagram, terwijl Quinten – oftewel Qucee – bekend werd via YouTube.

Inmiddels hebben ze alle drie meer dan een half miljoen volgers en behoren ze tot de populairste influencers van ons land. Kaj maakt humoristische filmpjes op Instagram, heeft een eigen theatershow, presenteert verschillende programma’s en won vorig jaar de Televizier Talent Award. Ook Juultje is erg actief op Instagram, vlogt, is model en werkt aan een zangcarrière. Qucee maakt verschillende video’s op YouTube en brengt eigen muziek uit. De kijker wordt via deze drie online-idolen meegenomen achter de schermen bij opnames, het maken van Instagram-foto’s, verschillende events en meer.

Negatieve lading
De tijd dat nagenoeg alle kinderen brandweerman of juf wilden worden is voorbij. Steeds meer kinderen dromen van een carrière als influencer. Het zijn dé idolen van de huidige jeugd. Toch lijken aan het begrip “influencer” allerlei vooroordelen te kleven en heerst er verwarring over de precieze betekenis. Vooral bij oudere generaties, die niet zijn opgegroeid met de populaire term, lijkt het begrip negatieve associaties op te wekken.

Er wordt vaak aangenomen dat influencers een makkelijk leven hebben, nauwelijks iets hoeven te doen, geen echte baan hebben, de jeugd negatief beïnvloeden en bakken met geld verdienen. De documentaire rekent af met dit stigma door onder andere te laten zien hoe ambitieus de drie influencers zijn, hoeveel verschillende talenten ze hebben en hoe hard ze elke dag werken.

Mensen zijn gewend om in hokjes te denken en dat verklaart wellicht waarom sommigen het lastig vinden om te begrijpen wat een influencer precies doet. Iedere influencer is namelijk anders en heeft zijn eigen kwaliteiten en ambities. Een influencer kan video’s maken, maar tegelijkertijd ook model zijn, presenteren en muziek uitbrengen. De term influencer wil alleen zeggen dat iemand een groot bereik heeft op sociale media en hierdoor in staat is mensen te beïnvloeden. Het zegt dus niets over wat iemand doet en op welke manier er geld wordt verdiend. Zowel Kaj als Qucee geven aan dat de term “influencer” eigenlijk niet klopt en zien zichzelf meer als entertainer.

Schijnwereld
Naast de negatieve lading die het begrip “influencer” lijkt te hebben, heerst ook het beeld dat influencers het perfecte leven zouden leiden vol glitter en glamour. Ook met dit vooroordeel rekent de documentaire af door de oppervlakkigheid van sociale media, en de druk en onzekerheid die de online sterren ervaren, te schetsen. Op de sociale media platformen lijkt tegenwoordig een soort ideaalbeeld te heersen, waar iedereen aan moet voldoen. Vooral voor vrouwelijke influencers ligt de druk hoog. Alles draait om het perfecte lichaam en het perfecte leven. Een goed uiterlijk, veel sporten, gezond eten, de hele wereld rondreizen en een grote vriendenkring hebben is enorm belangrijk.

Via sociale media platforms wordt een schijnwereld gecreëerd door onder andere het gebruik van fotoshop en filters, en simpelweg door alleen leuke dingen te delen. Dit maakt het vrij gemakkelijk een beeld van jezelf neer te zetten dat totaal niet overeenkomt met de realiteit. Influencers maken hiermee vooral jonge kinderen, maar ook elkaar, onzeker. Wanneer ben je goed genoeg?

De druk om gevolgd te worden en relevant te blijven is voor een influencer ontzettend hoog

Wat daarnaast een rol speelt is het aantal volgers, likes, views en positieve reacties. Hoe meer volgers je hebt, hoe groter je bereik is, hoe meer je foto’s of video’s bekeken zullen worden en hoe relevanter je bent. De druk om gevolgd te worden en relevant te blijven is voor een influencer ontzettend hoog. Er zijn tegenwoordig zoveel influencers dat het essentieel is om jezelf te blijven onderscheiden en je publiek iets unieks te bieden.

Wat in de documentaire ook naar voren komt is het feit dat de online drempel voor het plaatsen van reacties heel laag lijkt te liggen, met name voor jonge kinderen. Influencers ontvangen bijna dagelijks bekritiserende en haatdragende reacties onder hun foto’s of video’s. De documentaire haalt dus het veelvoorkomende vooroordeel, over het gemakkelijke leven dat influencers zouden hebben, onderuit.

Eenzijdig beeld?
Ik ben influencer’ rekent dus duidelijk af met het stigma rondom influencers. Het legt de nadruk op de ambities, talenten en veelzijdigheid van de influencers, laat zien hoe hard ze werken en schetst de keerzijde van het beroep. Wat echter wel opvalt is dat verschillende aspecten, waaronder de hoeveelheid geld die influencers per gesponsorde Instagram-foto of YouTube-video verdienen en de negatieve invloed die zij op jonge kinderen kunnen hebben, niet aan bod komen. Je kunt je dus afvragen of het beeld dat wordt geschetst niet te eenzijdig is. En belangrijker nog: zit er in sommige vooroordelen niet een kern van waarheid?

 

Cover: Diggity Marketing

Reacties

reacties

Related Posts

FSR-FMGxMEDIUM: File Update

30/06/2020

30/06/2020

This academic year has ended and so has the term of the current student council. In this article, Medium gives you an insight into the FSR-FMG’s achievements of this year.

Netflix’s “Queer Eye” Season 5 Review: Spreading Human Connection in Lonely Times

30/06/2020

30/06/2020

Quynh reviews the latest season of the Netflix Original 'Queer Eye'. This season continues the sociopolitical crusade of the Fab 5 in Philidelphia.

Movie theatres: Safely “escaping” 2020

23/06/2020

23/06/2020

What better way to escape the anxieties this year has brought us than by getting lost in a good movie? This article provides you with a list of Amsterdam's must visit movie theaters, for the ultimate escape from reality.

Usage of Surveillance Drones Over Black Lives Matter Protests in the USA

19/06/2020

19/06/2020

The murder of George Floyd on May 25th, 2020, sparked Black Lives Matter protests all over the U.S. Five years after BLM protests were calling for justice after the murder of Freddie Gray, the U.S. government has resorted to drone surveillance as it did in 2015. However, the questions remain, what are they watching?, why are they watching? and what happens to protesters' data in the footage?

“Er komt een tijd dat stilte verraad is”

18/06/2020

18/06/2020

Na de dood van George Floyd is de wereld gezamenlijk opgestaan om racisme te bestrijden. Elsa schrijft in dit artikel over drie acties die je kan ondernemen om wit privilege en racisme beter te begrijpen en zo je steentje kan bijdragen voor een betere wereld.

The Pros And Cons Of Studying Online

17/06/2020

17/06/2020

Online-learning continues throughout next semester of the UvA. Andrada tells us what this means for the quality of academic education.

How Taylor Swift Defined the 2010s

16/06/2020

16/06/2020

From country girl to pop-star - Danny shows you how Taylor Swift successfully shaped pop culture during the last decade.

Backstage Interview With Alexandra Rosca at STUDIO DRIFT

15/06/2020

15/06/2020

Alexandra, chair of the student council FSR-FMG, shares her internship experience at the STUDIO DRIFT art collective. DRIFT's artworks, which are anything but conventional, are displayed in world-famous museum collections and a few outdoor installations.

The Ambiguous Promise of Commercial Sustainability

13/06/2020

13/06/2020

Commercial companies focus on progressing in a sustainable way, but how much of the environmental promises are actually genuine?

FSR-FMG in One Word (but not always) by the Party Representatives of the 2020-2021 Elections

12/06/2020 and

12/06/2020

Student council elections have (almost) come to an end, support your candidates and cast your vote if you haven't yet!

A Beginner’s Guide to Getting Hooked on K-Dramas

09/06/2020

09/06/2020

Next to the growing popularity of K-pop, are people also exploring more Korean media. Especially the K-dramas. Medium reviews some of the best K-Dramas.

Content Farms and Youtube Algorithms: Match Made in Heaven or Partners in Crime?

05/06/2020

05/06/2020

In this article, Quynh explores the phenomenon "content farms" on YouTube, the risks these pose and the way they affect the platform's future.

The Art of Journaling: Inside the Mind of a Master Journaliser

05/06/2020

05/06/2020

Leah Hamilton likes to write down everything that happens in her life. For that reason she started journaling and Medium's Gabby interviewed her on how and why she does it.

Google’s Origin Story

03/06/2020

03/06/2020

What's the origin of Google? Rita takes us on the magical journey that made the company what it is today.

(Straight) TikTok: Land of Homophobia and Stealing from Black Creators

02/06/2020

02/06/2020

Danny calls for tolerance in this opinion piece about bias in TikTok. The time has come for integrity, inclusion and diversity in this decade's social media monster.


mersin escort
mersin escort