fbpx
24/04/2019 Communication Science news and articles

De snelle dood van Google’s kunstmatige intelligentie raad

Naar aanleiding van een enorme groei in kunstmatige intelligentie, heeft Google het ATEAC opgericht. Deze kunstmatige intelligentie raad kreeg echter veel interne kritiek en werd na slechts een week alweer opgedoekt. Medium zocht uit waarom.


Vanaf het moment dat Newell en Simon in 1955 het eerste kunstmatige intelligentie programma lanceerden, heeft deze vorm van technologie enkel groei gekend. Er is zelfs sprake van een dermate groei, dat kunstmatige intelligentie tegenwoordig bijna niet meer uit het straatbeeld is weg te denken. Zo worden je daily mixes op Spotify speciaal voor jou samengesteld door middel van kunstmatige intelligentie, en ook de volgorde waarin jij berichten in je Instagram timeline ziet wordt bepaald door kunstmatige intelligentie.

Omdat kunstmatige intelligentie vandaag de dag overal is, krijgt ook ’s werelds meest populaire zoekmachine Google ermee te maken. Zij lanceerden bijvoorbeeld de Google Home, een slimme speaker en assistent die jou kan voorzien van hulp, advies en entertainment door middel van aansturing met je stem.

Google’s plannen in kunstmatige intelligentie
Op hun website, gewijd aan kunstmatige intelligentie, geeft Google aan kunstmatige intelligentie te zien als een product wat de toekomst heeft. ‘Bij Google Kunstmatige Intelligentie doen wij onderzoek om verder te komen met de state-of-the-art op het gebied van kunstmatige intelligentie’, zo staat er op hun website. Zij stellen dat het hun missie is om alle informatie van de wereld te organiseren, en ervoor te zorgen dat dit voor iedereen overal toegankelijk en nuttig gedaan wordt.

In juni vorig jaar publiceerde Google haar zogeheten ‘Artifcial Intelligence Principles’.  Hierin stelden zij zichzelf publiekelijk de volgende doelen:

  1. Google’s kunstmatige intelligentie producten moeten iets bijdragen aan de maatschappij.
  2. Google’s kunstmatige intelligentie producten moeten vooroordelen vermijden.
  3. Google’s kunstmatige intelligentie producten moeten volledig veilig in gebruik zijn.
  4. Google’s kunstmatige intelligentie producten moeten redelijk zijn, dit kan bijvoorbeeld door mogelijkheden voor het geven van feedback te presenteren aan gebruikers.
  5. Google’s kunstmatige intelligentie producten moeten in lijn zijn met Googles algemene privacybeleid.
  6. Google’s kunstmatige intelligentie producten moeten voldoen aan de hoge standaard op het gebied van wetenschappelijke excellentie die binnen Google gehanteerd wordt.

Creatie van ATEAC

Om ervoor te zorgen dat de bovenstaande doelen daadwerkelijk op een efficiënte manier nagestreefd worden, maakte Google vorige week bekend aan de slag te gaan met een zogeheten Advanced Technology External Advisory Council (ATEAC). Deze groep, bestaande uit acht experts op verschillende gebieden, waaronder economie, psychologie en ethiek, zou zich gaan buigen over de meest complexe vraagstukken waar Google op het gebied van kunstmatige intelligentie mee te maken krijgt, zoals bijvoorbeeld de pas gelanceerde gezichtsherkenning. Deze raad zou de Artificial Intelligence Principles nastreven door middel van 4 bijeenkomsten per jaar, het publiceren van rapporten over kunstmatige intelligentie en en aanmoedigen en samenvatten van discussies omtrent kunstmatige intelligentie.

Kritieken op ATEAC
Na het naar buiten brengen van het nieuws over de oprichting van de ATAEC bleek al snel dat andere werknemers van Google het helemaal niet eens waren met de gang van zaken rondom de raad. Zo werd de aanstelling van Kay Coles James hevig bekritiseerd, omdat zij directeur is van een Amerikaanse organisatie die het conservatisme promoot. Ook heeft zij zich in het verleden negatief uitgesproken over de LGBTQIA+ gemeenschap, juist positief over Trumps plannen voor het bouwen van een muur op de grens tussen de Verenigde Staten en Mexico om zo immigratie vanuit Mexico tegen te gaan en is zij sceptisch over de opwarming van de aarde.

Waar veel Google medewerkers tegenaan lopen is het feit dat nu juist James is aangesteld om de diversiteit binnen de ATEAC te vergroten. ‘Door James aan te stellen, maakt Google duidelijk dat zijn versie van ‘ethische waarden’ meer om macht draait dan om het welzijn van transgenders, lbht’ers en immigranten’, staat er in de brief die namens ruim tweeduizend Google medewerkers is geschreven. Nadat de brief gepubliceerd werd maakte een ander raadslid, privacy onderzoeker Alessandro Acquisti, op Twitter bekend niet langer deel uit te maken van de raad. ‘Hoewel ik mezelf wijd aan het onderzoeken van worstelingen met ethische kwesties zoals eerlijkheid, rechten en uitsluiting op het gebied van kunstmatige intelligentie, geloof ik niet dat dit het goede forum is voor mij om me met zulk belangrijk werk bezig te houden’, schrijft hij.

De brief, het aftreden van Acquisti en de media aandacht lijken hun effect te hebben op Google; ruim een week na het oprichten van het ATEAC bracht Google het nieuws naar buiten de raad weer op te heffen. ‘Het is ons duidelijk geworden dat, onder de huidige omstandigheden, ATEAC niet kan functioneren op de manier hoe wij dat graag zouden zien.’ zo stellen zij. ‘We beëindigen daarom ATEAC, maar gaan door verantwoordelijk te werken aan de vraagstukken rondom Artificial Intelligence, en zullen andere manieren vinden om meningen van buitenaf over deze vraagstukken te verkrijgen.’ Het blijft op dit moment helaas onduidelijk welke ideeën Google heeft over de verdere invulling van het nastreven van hun doelen op het gebied van kunstmatige intelligentie.

Cover: John Tekeridis / Eindredacteur: Kyle Hassing

123 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Is Having a Restricted Press Really Such a Bad Thing?

22/04/2019

22/04/2019

Having a government-controlled press, singapore has been ranked 150th out of 180 countries on the World Freedom Press Index. But is this controlled press really a bad thing in a time were fake news thrives?

Backstage bij Dotcomspot: Raf

19/04/2019

19/04/2019

In deze editie van backstage sprak Medium met Raf die stage loopt bij Dotcomsport.

Medium Podcast #5 – It’s getting hot in here: how to survive Climate Change

18/04/2019

18/04/2019

Medium's brand new podcast on climate change and how to survive it, go listen!

Added social value and the active audience

18/04/2019

18/04/2019

The media we know today isn't the way it has always been. In the three 'ages' that media has gone through, an awful lot has changed.

Trials by Media: The Case of Madeleine McCann

17/04/2019

17/04/2019

How the missing case of Madeleine McCann, rocked the world and made us reconsider the role of the media, mediatisation and framing in modern news cycles.

GDPR: (Finally) A Legislation For The Digital World

16/04/2019

16/04/2019

Medium editor Eva Oravcova joined the 'The Two Faces of Facebook' debate on the 11th of April. On the basis of this debate, hosted by ASIF Ventures, Eva dives into the GDPR and explains us everything we need to know.

Students of Amsterdam: Aakansha

10/04/2019

10/04/2019

Back again with another Students of Amsterdam feature, Medium chats with communication science student, Aakansha, about life and study in Amsterdam.

Media Regulation in the United States

09/04/2019

09/04/2019

Media industries in the United States facing regulations because they are very powerful. Medium dived into this interesting phenomena.

The European Elections: Basic Guide to What, Why and How

08/04/2019

08/04/2019

Having troubles with the when and how about the European elections? No stress, Medium helps you out!

Yellow Vests, The Symbol of a Rising Working Class

05/04/2019

05/04/2019

Headlining the newspapers for the past months, the Yellow Vests have proven not only to be of practical use, but to serve as a symbol of a rising working class as well.

What the Hell is Communication Science?

04/04/2019

04/04/2019

A frustrated meditation on what it means to study communication science at the University of Amsterdam, courtesy of Hahae, a second year student.

Communication Science meets Heritage Studies

03/04/2019

03/04/2019

Can history be studied merely objectively or also subjectively? Communication science and heritages studies students discuss the importance of an interdisciplinary approach.

Sport en social media: Een gouden combinatie?

03/04/2019

03/04/2019

Iedere sportorganisatie gebruikt tegenwoordig fanatiek social media om in contact te blijven met de fans. Daarnaast kan dit ook erg lucratief zijn.

Students of Amsterdam: Terézia

02/04/2019

02/04/2019

Let us introduce Terézia. Originally from Slovakia, Terézia has moved to Amsterdam to study psychology, bringing a piece of home with her in the form of folk dancing.

Televisiekijken is zó 2018

27/03/2019

27/03/2019

Het TV kijken zoals we het kennen is erg veranderd de afgelopen jaren. De streamingsdiensten hebben de tradionele TV ingehaald op aantal abonnees. Wat betekent dit voor de toekomst?

EnjoyInstagram