Media & Entertainment

De privacybijbel van Facebook

Dat Facebook in Nederland een populair medium is wisten we natuurlijk al. Eind 2014 hadden meer dan negen miljoen Nederlanders een Facebookaccount. De vraag is of al deze gebruikers ook weten aan welke privacyvoorwaarden ze hebben voldaan. Wat kan Facebook allemaal met jouw gegevens? En is er een mogelijkheid om toch gebruik te maken van Facebook zonder de voorwaarden te accepteren?

Wanneer je een account op Facebook aanmaakt, ga je automatisch akkoord met de voorwaarden die de social mediasite stelt. De gebruiker krijgt de voorwaarden niet automatisch te zien bij registratie en er is ook geen muisklik nodig om de voorwaarden te accepteren. Hierdoor is het logisch dat veel Facebookgebruikers niet weten wat er in de voorwaarden staat.

Maar stel dat je die voorwaarden wel hebt gelezen en dus weet wat daarin staat, wat kun je daar dan uit opmaken? Het belangrijkste punt dat door de voorwaarden wordt gesteld is dat de gebruiker zelf verantwoordelijk is voor dat wat hij op Facebook plaatst. Facebook is dus nergens aansprakelijk voor. Oké, dit hadden we zelf ook wel kunnen bedenken. Maar wat zijn de addertjes onder het gras?

Reclame met jouw foto’s
Een wat minder bekend feit is dat Facebook volgens de voorwaarden het onbeperkt gebruiksrecht heeft op alle geplaatste content van gebruikers, waaronder berichten, foto’s en video’s. Dit betekent niet dat Facebook het auteursrecht heeft op de geplaatste content maar dat de social mediasite wel het recht heeft om deze foto’s, video’s en berichten te gebruiken voor verschillende doeleinden. De geplaatste content mag daarom niet worden doorverkocht aan een derde partij, maar mag wel gebruikt worden voor commerciële doeleinden. In de praktijk kan Facebook dus billboards met jouw foto’s en berichten langs de weg zetten.

Een andere belangrijke voorwaarde is dat Facebook informatie mag verzamelen over het internetgebruik van haar leden en de apparaten waarop zij Facebook gebruiken. Er wordt bijgehouden welke websites een gebruiker bezoekt, wat er wordt geliked, welke hashtags er worden gebruikt, en zelfs waar een gebruiker is door zijn locatiegegevens bij te houden. Dit doet Facebook zodat ze een gedetailleerder advertentieprofiel kunnen samenstellen. Op die manier kan de social mediasite advertenties aanbieden op jouw timeline die passen bij je interesses. Daarnaast verzamelt Facebook jouw informatie om in te spelen op de interesses van je vrienden, kennissen en familie. Het wordt zo aannemelijker dat de gebruiker klikt op de advertenties of daadwerkelijk wordt beïnvloed door de advertentie.

Daarnaast worden deze gegevens gedeeld met andere diensten van Facebook zoals WhatsApp en Instagram. Hierdoor kan het advertentieprofiel ook op deze kanalen beter worden afgestemd. Facebook verkoopt de privégegevens dus niet aan derden, maar verzamelt ze zodat de advertenties terechtkomen bij de beoogde doelgroep. Dit verklaart waarschijnlijk waarom je elke keer weer geconfronteerd wordt met dat leuke festival waar je al maanden heen wilt.

Maar hoe zit het dan met die statusupdates die iedereen op zijn timeline plaatst waarin staat dat enige wijze van het gebruikmaken van zijn content ten strengste verboden is?

Ontsnappen aan de voorwaarden
Maar hoe zit het dan met die statusupdates die iedereen op zijn timeline plaatst waarin staat dat enige wijze van het gebruikmaken van zijn content ten strengste verboden is? Heeft dat dan wel nut? Het antwoord is nee. Je hebt Facebook namelijk al bij het aanmaken van je profiel toestemming gegeven om gebruik te maken van jouw content voor commerciële doeleinden. Het plaatsen van zo’n statusupdate is dus compleet zinloos. De auteursrechten over jouw content behoud je zelf, maar daarover heeft Facebook wel haar gebruiksrecht.

De enige manier om dus niet te voldoen aan de privacyvoorwaarden van Facebook is simpelweg door geen account aan te maken, denk je nu vast. Maar zelfs wanneer je geen Facebookaccount hebt, kun je niet opgelucht ademhalen. Uit onderzoek van Hashemi (2009) blijkt namelijk dat Facebook informatie krijgt doorgestuurd van gebruikers van andere websites, waardoor de social mediasite dus ook informatie ontvangt over het surfgedrag van niet-Facebookgebruikers. De Belgische Privacycommissie stelt zelfs dat de mensen die uitdrukkelijk hebben aangegeven niet gevolgd te willen worden door Facebook, toch gevolgd worden.

Waakhonden
De manier waarop Facebook leden en niet-leden volgt was voor de Belgische Privacycommissie de aanleiding om een kort geding tegen Facebook aan te spannen. Geëist wordt dat Facebook per direct stopt met het volgen van niet-leden. Ook het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) onderzoekt of de privacyvoorwaarden conform zijn aan de Nederlandse wet. Wanneer Facebook niet openlijk rapporteert over haar gedrag of buiten de wet treedt zullen er vanuit het CBP sancties worden opgelegd. Dit bleek wel uit de dwangsom van 750.000 euro waarmee het CBP in mei dreigde omdat Facebook niet alle informatie had verstrekt waarom was gevraagd.

Maak je geen zorgen. In de praktijk zal Facebook echt geen T-shirts, koffiemokken of dekbedovertrekken met jouw bikinifoto erop in de winkels verkopen. Maar aan jou de keus of je überhaupt het risico wilt lopen. Voor alsnog gaat het goed, maar maak nooit een slapende hond wakker.

Bron: MasterOSM2011

Reacties

reacties

Luca Jansen
Luca (19) is tweedejaars communicatiewetenschapper en redacteur bij Medium. Wat haar kenmerkt is haar nieuwsgierigheid en daarom schroomt ze niet om soms ietwat ongepaste vragen te stellen. Daarnaast liggen haar interesses bij audiovisuele media en vindt ze het leuk om mensen stof tot nadenken te geven. Guilty pleasure: Koffietijd kijken onder het genot van een kopje thee.

    You may also like

    Comments are closed.