De kunst van het speechen

Picture of By Luca Jansen

By Luca Jansen

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]T[/mks_dropcap]wee weken geleden ontdekten we het belang van een inhoudelijk goede speech. Met inhoud alleen kom je er echter niet, zo was onze conclusie. Daarom onderzoeken we vandaag in deel twee hoe je de inhoud op een doeltreffende manier kunt overbrengen.

Gierende zenuwen
Velen zullen het gevoel wel kennen net voordat je in het openbaar moet spreken. Je lichaam schreeuwt ‘ik wil echt niet!’ Been there, done that. Een tip om dit te voorkomen is voordat je begint met spreken een kleine pauze te nemen. Dit geeft je de tijd om te wennen aan het gevoel voor een publiek te staan. Het is spannend om via stilte de aandacht te vragen, maar wel onwijs effectief. Dit geeft het publiek ook de mogelijkheid om zich vervolgens goed te focussen op jou en je boodschap. Zo sla je twee vliegen in één klap. Een echte don’t is je te verontschuldigen voor je zenuwen. Het publiek gaat dan juist letten op die schuifelende voeten of trillende handen.

The voice of..
Nog één keer diep ademhalen en dan is het tijd om te beginnen. Je stem is een belangrijke factor die de speech kan maken of breken, daarom is het belangrijk dat je luid en duidelijk spreekt. Ook het tempo is erg belangrijk; praat niet te snel. Je wilt niet dat je publiek je niet kan volgen en daardoor afhaakt. Probeer ook niet in hetzelfde ritme en toon te spreken, dat is namelijk precies de manier waarop slaapliedjes werken. Het allerbelangrijkste is dat je met passie over je onderwerp praat. Lach om een verhaal dat je blij maakt en wees serieus op de momenten dat je een gevoelige snaar raakt. Gebruik emotie, want als je jezelf niet kunt inspireren, lukt dat bij anderen al helemaal niet.

Vind je het eng om mensen direct in de ogen te kijken? Kijk dan net boven ze, dat hebben ze niet door

Non-verbale communicatie
Non-verbale communicatie speelt vaak een grotere rol dan verbale communicatie. Het is daarom belangrijk om je bewust te zijn van je houding. Probeer zelfverzekerd over te komen, ook al ben je dat niet. Het publiek zal dan denken dat je relaxed bent. Wat ook belangrijk is, is dat je beweegt, maar niet te veel want dat leidt je publiek af. Gebruik handgebaren om je verhaal te ondersteunen. Dat is een betere uitlaatklep voor de energie die je door de zenuwen krijgt dan de hele tijd je haar achter je oor schuiven.

Een andere belangrijke non-verbale factor die je presentatie vaardigheden bevordert is het maken van oogcontact met je publiek. Op die manier krijgen ze het idee dat je weet waar je het over hebt en voelt iedereen zich persoonlijk betrokken. Een pluspunt van het maken van oogcontact met één persoon is dat de mensen links en rechts van hem of haar ook het gevoel krijgen dat je hen aankijkt. Vind je het eng om mensen direct in de ogen te kijken? Kijk dan net boven ze, dat hebben ze niet door.

Hulplijnen en jokers
De allerbelangrijkste regel bij het gebruiken van ondersteunende middelen zoals PowerPoint of kaartjes is het feit dat ze ondersteunend zijn. Klinkt logisch, maar toch vergeten veel mensen het. Jij bent de expert, niet je slides of bulletpoints. Overmatig gebruik van hulpmiddelen leidt af en geeft het publiek het gevoel dat je ze ook alleen de slides toe had kunnen mailen. Wanneer je toch besluit PowerPoint te gebruiken, zet dan weinig tekst op de slides en lees niet letterlijk op wat er staat. PowerPoint kan een manier zijn om je verhaal visueel te ondersteunen. Afbeeldingen en grafieken kunnen argumenten tot leven brengen en zorgen er bovendien voor dat je boodschap beter wordt onthouden.

Het is natuurlijk het beste een presentatie zonder hulp van kaartjes of tekst te geven. Als dit niet lukt, schrijf dan een aantal bulletpoints op. Zo voorkom je dat je voor gaat lezen. Probeer je bij de voorbereiding zowel te focussen op hoe je die bulletpoints precies gaat verwoorden als op de overgang tussen de bulletpoints. Je wilt immers een samenhangend verhaal vertellen.

Wrap it up
De Britse aristocraat Brabazon zei eens: “If you cannot say what you have to say in twenty minutes, you should go away and write a book about it.” Wat betreft speeches heeft hij zeker gelijk. Langdradigheid is afknapper nummer één. Als je een presentatie van vijftien minuten moet geven, zorg er dan voor dat hij bij het oefenen tien minuten duurt. Tijdens de presentatie lopen dingen vaak toch net weer even anders dan je had verwacht.

Oefenen, oefenen, oefenen. Het is misschien niet een van de leukste dingen om te doen, maar wel belangrijk. Als je de tekst eenmaal goed kent kun je je focussen op hoe je het gaat overbrengen. Oefen in de spiegel of film jezelf. Die uhhh’s en rare tikkende voeten vallen dan opeens ontzettend op.

Deze korte stoomcursus zou je in staat moeten stellen om een redelijk goede speech of presentatie te geven, maar staar je niet blind op deze adviezen. Een goede speech bevat altijd een persoonlijke twist en daar kan alleen jij voor zorgen. Ook Acda & De Munnik leggen uit waarom je adviezen niet klakkeloos moet opvolgen. Zij zingen in hun lied Heel veel lieve mensen ‘hier komt weer zo’n advies let op; vraag aan niemand ooit advies. Ze zullen het kleuren met de geur van eigen falen.’ De belangrijkste boodschap van deze speech is dus; heb vertrouwen in jezelf, dat is de echte sleutel tot succes.

Cover: michaëlstone

Join Our Newsletter

New on Medium

Follow us

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace