fbpx
26/05/2020 The Communication Science magazine

De Kracht van Herkenbaarheid

Geen idee wat je moet kijken? Elsa geeft een review van Oogappels en legt uit waarom het de serie van het moment is.


In deze bizarre tijd van gedwongen quarantaine, zoeken we vermaak en afleiding veelal binnenshuis. Er wordt significant meer gestreamd – YouTube en Netflix hebben hun bitrate al verlaagd – en (lineaire) televisie lijkt het eindelijk weer eens goed te doen. Zo ook de populaire BNNVARA serie Oogappels. Het tweede seizoen van de dramaserie over puber stress en ouderleed is elke donderdagavond te zien en scoort week na week ruim boven de miljoen kijkers. Het is momenteel hét amusementenprogramma op de donderdagavond en wint het zelfs van de goedlopende talkshows OP1 en Jinek. Hoewel seizoen 1 al enorm goed scoorde voor een serie van de publieke omroep, lijkt seizoen 2 het nog beter te doen. Maar wat maakt deze serie nou zo succesvol?

“…Ze (pubers) staren de hele dag naar die schermpjes. Ze krijgen de hele dag ingewreven wat anderen allemaal hebben, kunnen, doen. En die arme kinderen maar denken, ‘ik heb wel puistjes en ik heb geen blonde vriendin. Ik ben mislukt.’ Nee hoor, ik ben er niet jaloers op, op die pubers die in deze tijd moeten opgroeien…”

Drie Generaties

Op deze manier begint en eindigt elke aflevering van de serie Oogappels in ‘mockumentary’ stijl. De grootouders geven, pratend in de camera, commentaar op de problemen en obstakels in het leven van hun kinderen en kleinkinderen. Dit brengt ons meteen bij het eerste element dat de serie bijzonder maakt. De ervaringen en meningen van drie generaties komen namelijk aan bod: Kinderen, ouders en grootouders. Ieder met zijn eigen perspectief op allerlei maatschappelijke onderwerpen.

Context

Oogappels brengt de verhalen van vier verschillende gezinnen uit een middelgrote stad in Nederland samen. Vier gezinnen met ieder een eigen geschiedenis, eigen problemen en een eigen kijk op opvoeden. De gezinnen zijn onderling verbonden door hun gemeenschappelijk verleden, de school waarop de kinderen zitten of vriendschap. Zo hebben Tim en Merel na hun scheiding ieder een nieuw gezin gesticht en gaan hun gezamenlijke dochters tussen deze twee gezinnen heen en weer.  

Maatschappelijke Thema’s

Een ander belangrijk element in de serie is de betrokkenheid bij grote maatschappelijke thema’s. Iedere aflevering staat in het teken van zo’n thema, waarin elk personage zijn eigen rol speelt. De serie laat zien dat onze beslissingen, hoewel niet altijd verstandig, vooral heel menselijk zijn. 

Zo heb je bijvoorbeeld zoon Mees die veel te veel gamet en daarom op school onderpresteert. Dat drijft zijn alleenstaande moeder Fabie, die hem krampachtig probeert te behoeden niet verder af te glijden, regelmatig tot wanhoop. Zelfs zo erg dat ze het er voor over heeft een hele nacht op te blijven om zijn boekverslag te schrijven. 

Dan heb je de opstandige puber Hansje die na een feest niet door het bos terug naar huis mag fietsen maar het toch doet, want “Ja dag, dat is een kwartier om, mam”.

Maar er zijn ook heftige scènes zoals dochter Pip die tijdens het shoppen met vriendin Nina ontdekt dat zij onder de blauwe plekken zit, maar doet alsof er niets aan de hand is. Of zoon Chris, die zich alternatief kleedt en anders gedraagt dan de rest en vervolgens na school in elkaar wordt geslagen.

Het overkoepelende thema van de serie is de opvoeding van de kinderen, hun Oogappels. Er worden belangrijke vragen op tafel gelegd als: Hoe moeten ouders omgaan met het toenemende social media gebruik van hun kinderen, hoeveel verantwoordelijkheid moeten ouders hun kinderen geven en worden kinderen tegenwoordig niet veel te veel verwend?

Identificatie

Een ander, misschien nog wel belangrijker, element dat de serie zo succesvol maakt is de enorme herkenbaarheid. Het verhaal komt realistisch over en er is geen sprake van soapachtige over-dramatisering. De personages zijn geen stereotypen of karikaturen, waardoor je gelooft dat het echte mensen zijn met echte problemen. Ook zijn de onderlinge karakters, gezinnen, dynamiek en manier van opvoeden heel verschillend, waardoor iedereen hetzij zichzelf, dan wel zijn kinderen, ouders of naasten in een van de personages kan herkennen.

Ook de problemen, vraagstukken en dilemma’s waar de karakters zich mee geconfronteerd zien, zijn niet alleen herkenbaar, maar ook heel actueel en typerend voor onze huidige samenleving. Depressie, dwangstoornis, de menopauze, relatieproblemen, curlingouders, stress, drugs, social media, “het perfecte leven”, pesten, het komt allemaal aan bod. Hierdoor kunnen kijkers zich gemakkelijk identificeren met één of meerdere personages in het verhaal.

Het script laat diepgang, geloofwaardigheid en ontwikkeling zien, waardoor de personages echt tot leven komen. Dit wordt versterkt doordat ook het niveau van acteren heel hoog ligt, zowel bij de volwassen acteurs als bij de kinderen. Hierdoor voelt de afstand tussen kijker en speler heel klein. Het is dan bijna alsof je de personages persoonlijk kent. Dit vergroot het gevoel van sympathie van de kijker voor de spelers en daarmee ook voor de serie.

“Vermaak is iets wat ons uit de stilstand houdt, iets wat ons in contact brengt met een andere wereld. Vermaak is de mogelijkheid jezelf te ver-maken, iets in jezelf te herstellen.”

Het Belang van Cultuur

In een tijd waarin vooral veel naar buitenlandse series wordt gekeken en Nederlandse series een beetje vergeten worden, mogen we heel trots zijn op deze productie van eigen bodem. Als het gaat om kwaliteit en diepgang smaakt Oogappels naar meer. Of zoals Ramsey Nasr (speelt vader Erik in de serie) onlangs sprak in Buitenhof naar aanleiding van de coronacrisis ,die ook de culturele sector hard raakt: “Vermaak is iets wat ons uit de stilstand houdt, iets wat ons in contact brengt met een andere wereld. Vermaak is de mogelijkheid jezelf te ver-maken, iets in jezelf te herstellen.”

Het zou mooi zijn als Oogappels ons kan inspireren om meer naar Nederlandse series en programma’s te kijken. En dan vooral die van de Publieke Omroep, omdat deze toch een soort onderdeel is van onze culturele sector, waarvan de toekomst momenteel in gevaar is.

Reacties

reacties

Related Posts

An Ode to Us

26/05/2020

26/05/2020

Kyle shares an uplifting reflection on why younger generations should be acknowledged for their effort in fighting against the spread of CO-VID19.

Lucifer: Bringer of Divine Epiphanies

21/05/2020

21/05/2020

Andrada dives into the infernal territory as she discusses the meaning behind the show Lucifer.

The Art of Photography in the Days of Corona: Interview with Berk Kır

18/05/2020

18/05/2020

In this article, Melike interviews photographer Berk Kır about his art in the days of corona.

GRLSWIRL: Girls Power Swirls On Four Wheels

18/05/2020

18/05/2020

Cecilia tells all about this revolutionary all-girls skateboarding community GRLSWIRL, that has gone worldwide.

The TikTok Challenges You Should Try Right Now

15/05/2020

15/05/2020

In this article, Hope gives helpful tips on how to entertain yourself with the newest trend, TikTok.

Call Me Maybe

11/05/2020

11/05/2020

Do you remember what it is like to make a phone call? Do you even remember how to make one? Margarete refreshes your memory and gives some practical advice to keep in touch the primal way.

Visualizing the Unseen: An Interview with Shivani Bharadwaj

10/05/2020

10/05/2020

The story of a powerful woman; Shivani Bharadwaj, and how she manages to light a hope in her dearest student's life with the help of arts.

Talk Show Hosts Fighting a Lonely Audience-less Battle in Quarantined Homes

10/05/2020

10/05/2020

The big Late Night Talk show hosts had to shift their programs to their private homes. Medium explains how they struggle but also succeed with the absence of live audiences.

Confettiregen: het boek waarvan je hoopt dat iedereen het zal lezen

08/05/2020

08/05/2020

Confettiregen is het nieuwe boek van Splinter Chabot waarin hij vertelt over zijn eigen coming-out. Loïs vertelt over het boek en hoopt dat iedereen het gaat lezen.

Quarantine Photocolumn Special #1: Work Stations

06/05/2020

06/05/2020

For Medium Magazine's first collaborative photocolumn, the theme is work stations. As students are working and doing their coursework from home during the pandemic, they have to make use of what is available to them. Writers, editors and the editorial board (who recently won the Medium Pub quiz), all pitch in to show where their work stations at home.

The Wizarding World of Harry Potter Activism

05/05/2020

05/05/2020

This article explores the positive side of Fandoms, specifically The Harry Potter Alliance. By asking themselves, ‘What would Albus do?’ Harry Potter fans are making a difference.

Backstage Interview With Gilda Bruno

03/05/2020

03/05/2020

Gilda, former Audiovisuals Chief for Medium, shares her experience on what it has been like to work for DAZED Media as part of her internship placement.

15 stages of a short-lived relationship according to ‘Dedicated’

02/05/2020

02/05/2020

A year after its release, Danny takes another look at Carly Rae Jepsen's vivacious album 'Dedicated', which covers a truly recognizable lovestory.

Digital Proctoring: A New Era in Student Surveillance

01/05/2020

01/05/2020

The shift to online education has changed the learning experience of students from all academic levels. As higher-education institutions insist on maintaining exam evaluations, this calls for digital proctoring. Although digital proctoring may not sound menacing, Karina delves into its implications and potential privacy breaches.

The War Zone of K-Pop Twitter

01/05/2020

01/05/2020

While many enjoy Korean Pop only for the music, the fans on Twitter seem to focus on everything else. Emma provides an outline of the latest K-Pop drama.

mersin escort mersin escort mersin escort canlı tv konya escort
mersin escort