fbpx
06/08/2020 The Communication Science magazine

De Kracht van Herkenbaarheid

Geen idee wat je moet kijken? Elsa geeft een review van Oogappels en legt uit waarom het de serie van het moment is.


In deze bizarre tijd van gedwongen quarantaine, zoeken we vermaak en afleiding veelal binnenshuis. Er wordt significant meer gestreamd – YouTube en Netflix hebben hun bitrate al verlaagd – en (lineaire) televisie lijkt het eindelijk weer eens goed te doen. Zo ook de populaire BNNVARA serie Oogappels. Het tweede seizoen van de dramaserie over puber stress en ouderleed is elke donderdagavond te zien en scoort week na week ruim boven de miljoen kijkers. Het is momenteel hét amusementenprogramma op de donderdagavond en wint het zelfs van de goedlopende talkshows OP1 en Jinek. Hoewel seizoen 1 al enorm goed scoorde voor een serie van de publieke omroep, lijkt seizoen 2 het nog beter te doen. Maar wat maakt deze serie nou zo succesvol?

“…Ze (pubers) staren de hele dag naar die schermpjes. Ze krijgen de hele dag ingewreven wat anderen allemaal hebben, kunnen, doen. En die arme kinderen maar denken, ‘ik heb wel puistjes en ik heb geen blonde vriendin. Ik ben mislukt.’ Nee hoor, ik ben er niet jaloers op, op die pubers die in deze tijd moeten opgroeien…”

Drie Generaties

Op deze manier begint en eindigt elke aflevering van de serie Oogappels in ‘mockumentary’ stijl. De grootouders geven, pratend in de camera, commentaar op de problemen en obstakels in het leven van hun kinderen en kleinkinderen. Dit brengt ons meteen bij het eerste element dat de serie bijzonder maakt. De ervaringen en meningen van drie generaties komen namelijk aan bod: Kinderen, ouders en grootouders. Ieder met zijn eigen perspectief op allerlei maatschappelijke onderwerpen.

Context

Oogappels brengt de verhalen van vier verschillende gezinnen uit een middelgrote stad in Nederland samen. Vier gezinnen met ieder een eigen geschiedenis, eigen problemen en een eigen kijk op opvoeden. De gezinnen zijn onderling verbonden door hun gemeenschappelijk verleden, de school waarop de kinderen zitten of vriendschap. Zo hebben Tim en Merel na hun scheiding ieder een nieuw gezin gesticht en gaan hun gezamenlijke dochters tussen deze twee gezinnen heen en weer.  

Maatschappelijke Thema’s

Een ander belangrijk element in de serie is de betrokkenheid bij grote maatschappelijke thema’s. Iedere aflevering staat in het teken van zo’n thema, waarin elk personage zijn eigen rol speelt. De serie laat zien dat onze beslissingen, hoewel niet altijd verstandig, vooral heel menselijk zijn. 

Zo heb je bijvoorbeeld zoon Mees die veel te veel gamet en daarom op school onderpresteert. Dat drijft zijn alleenstaande moeder Fabie, die hem krampachtig probeert te behoeden niet verder af te glijden, regelmatig tot wanhoop. Zelfs zo erg dat ze het er voor over heeft een hele nacht op te blijven om zijn boekverslag te schrijven. 

Dan heb je de opstandige puber Hansje die na een feest niet door het bos terug naar huis mag fietsen maar het toch doet, want “Ja dag, dat is een kwartier om, mam”.

Maar er zijn ook heftige scènes zoals dochter Pip die tijdens het shoppen met vriendin Nina ontdekt dat zij onder de blauwe plekken zit, maar doet alsof er niets aan de hand is. Of zoon Chris, die zich alternatief kleedt en anders gedraagt dan de rest en vervolgens na school in elkaar wordt geslagen.

Het overkoepelende thema van de serie is de opvoeding van de kinderen, hun Oogappels. Er worden belangrijke vragen op tafel gelegd als: Hoe moeten ouders omgaan met het toenemende social media gebruik van hun kinderen, hoeveel verantwoordelijkheid moeten ouders hun kinderen geven en worden kinderen tegenwoordig niet veel te veel verwend?

Identificatie

Een ander, misschien nog wel belangrijker, element dat de serie zo succesvol maakt is de enorme herkenbaarheid. Het verhaal komt realistisch over en er is geen sprake van soapachtige over-dramatisering. De personages zijn geen stereotypen of karikaturen, waardoor je gelooft dat het echte mensen zijn met echte problemen. Ook zijn de onderlinge karakters, gezinnen, dynamiek en manier van opvoeden heel verschillend, waardoor iedereen hetzij zichzelf, dan wel zijn kinderen, ouders of naasten in een van de personages kan herkennen.

Ook de problemen, vraagstukken en dilemma’s waar de karakters zich mee geconfronteerd zien, zijn niet alleen herkenbaar, maar ook heel actueel en typerend voor onze huidige samenleving. Depressie, dwangstoornis, de menopauze, relatieproblemen, curlingouders, stress, drugs, social media, “het perfecte leven”, pesten, het komt allemaal aan bod. Hierdoor kunnen kijkers zich gemakkelijk identificeren met één of meerdere personages in het verhaal.

Het script laat diepgang, geloofwaardigheid en ontwikkeling zien, waardoor de personages echt tot leven komen. Dit wordt versterkt doordat ook het niveau van acteren heel hoog ligt, zowel bij de volwassen acteurs als bij de kinderen. Hierdoor voelt de afstand tussen kijker en speler heel klein. Het is dan bijna alsof je de personages persoonlijk kent. Dit vergroot het gevoel van sympathie van de kijker voor de spelers en daarmee ook voor de serie.

“Vermaak is iets wat ons uit de stilstand houdt, iets wat ons in contact brengt met een andere wereld. Vermaak is de mogelijkheid jezelf te ver-maken, iets in jezelf te herstellen.”

Het Belang van Cultuur

In een tijd waarin vooral veel naar buitenlandse series wordt gekeken en Nederlandse series een beetje vergeten worden, mogen we heel trots zijn op deze productie van eigen bodem. Als het gaat om kwaliteit en diepgang smaakt Oogappels naar meer. Of zoals Ramsey Nasr (speelt vader Erik in de serie) onlangs sprak in Buitenhof naar aanleiding van de coronacrisis ,die ook de culturele sector hard raakt: “Vermaak is iets wat ons uit de stilstand houdt, iets wat ons in contact brengt met een andere wereld. Vermaak is de mogelijkheid jezelf te ver-maken, iets in jezelf te herstellen.”

Het zou mooi zijn als Oogappels ons kan inspireren om meer naar Nederlandse series en programma’s te kijken. En dan vooral die van de Publieke Omroep, omdat deze toch een soort onderdeel is van onze culturele sector, waarvan de toekomst momenteel in gevaar is.

Reacties

reacties

Related Posts

Teenage Girls in the Army: A Closer Look at the Fictional Country of Ravka

04/08/2020

04/08/2020

Fictional young girls and boys are fighting together in the army for their country Ravka. Danny explains why literature sets an example for equality in the military.

Folklore: Taylor Swift At Her Best While The World Is At Its Worst

01/08/2020

01/08/2020

Emma uses her Swiftie superpowers to unveil what’s hidden behind Taylor Swift's new album "folklore"

How Internet COVID-19 Face Mask Memes Tackle Skeptics in the Digital Age

30/07/2020

30/07/2020

In this article, Quynh talks about COVID-19 face mask memes. Are they just entertainment or do they also raise awareness?

The Secret Way to Good Grades – But One That Everyone Uses

29/07/2020

29/07/2020

Ritalin seems like the secret way to get a good grade when there is not enough time and too much workload. Jorrit explains why especially Communication Science students are keen to try it.

Delayed

24/07/2020

24/07/2020

In this article, Margarete dives into why Hollywood movie studios delayed the release dates of blockbusters, including Christopher Nolan's newest creation "Tenet."

Jemen: De grootste humanitaire crisis ter wereld die niet vergeten mag worden

18/07/2020

18/07/2020

Onze schrijver Elsa vertelt alles over de oorlog in Jemen die maar niet de nodige aandacht krijgt, en hoe jij kan helpen.

FSR-FMGxMEDIUM: Goodbye council of 2019/2020!

14/07/2020 and

14/07/2020

Together with the members of the FSR-FMG of 2019/2020 Medium is looking back on working together, teambuilding, learning new things and other memories at the end of the member's acedemic year.

Why We Should Cancel ‘Cancel Culture’

13/07/2020

13/07/2020

What does it mean to get cancelled these days? Emma explains the downfall of cancel culture and why it should get cancelled.

Is Hamilton Getting #Cancelled?

09/07/2020

09/07/2020

In this article, Rita writes about the in-demand musical Hamilton and the criticism it receives.

FSR-FMGxMEDIUM: File Update

30/06/2020

30/06/2020

This academic year has ended and so has the term of the current student council. In this article, Medium gives you an insight into the FSR-FMG’s achievements of this year.

Netflix’s “Queer Eye” Season 5 Review: Spreading Human Connection in Lonely Times

30/06/2020

30/06/2020

Quynh reviews the latest season of the Netflix Original 'Queer Eye'. This season continues the sociopolitical crusade of the Fab 5 in Philidelphia.

Movie theatres: Safely “escaping” 2020

23/06/2020

23/06/2020

What better way to escape the anxieties this year has brought us than by getting lost in a good movie? This article provides you with a list of Amsterdam's must visit movie theaters, for the ultimate escape from reality.

Usage of Surveillance Drones Over Black Lives Matter Protests in the USA

19/06/2020

19/06/2020

The murder of George Floyd on May 25th, 2020, sparked Black Lives Matter protests all over the U.S. Five years after BLM protests were calling for justice after the murder of Freddie Gray, the U.S. government has resorted to drone surveillance as it did in 2015. However, the questions remain, what are they watching?, why are they watching? and what happens to protesters' data in the footage?

“Er komt een tijd dat stilte verraad is”

18/06/2020

18/06/2020

Na de dood van George Floyd is de wereld gezamenlijk opgestaan om racisme te bestrijden. Elsa schrijft in dit artikel over drie acties die je kan ondernemen om wit privilege en racisme beter te begrijpen en zo je steentje kan bijdragen voor een betere wereld.

The Pros And Cons Of Studying Online

17/06/2020

17/06/2020

Online-learning continues throughout next semester of the UvA. Andrada tells us what this means for the quality of academic education.

bayan escort escort bayan mersin escort bayan escort brazzers tecavüz porno altyazili porno porno hikayeleri turbanlı porno escort bayan bayan escort escort bayan
mersin escort