fbpx
18/02/2020 Communication Science news and articles

De greep van de Mol op de Nederlandse Media

John de Mol is bezig om een groot media-imperium op te bouwen, maar wat is hij van plan met alle macht die hij bezit? Misbruikt hij dit niet?


Afgelopen week werd John de Mol wederom verkozen tot meest invloedrijke persoon in de Nederlandse media. Voor de bedenker van onder andere Talpa en Big Brother is dit tegenwoordig meer een formaliteit dan een verrassing. De Mol voert de lijst ondertussen al acht jaar aan en lijkt niet van plan te zijn om zijn positie binnenkort af te staan: hij wilt zijn imperium alleen maar vergroten.

Twee weken vóór de jaarlijkse uitreiking maakte Talpa namelijk bekend om een Nederlands equivalent van Facebook en Google op te gaan richten. Talpa Connect, zo het moet gaan heten, wilt haar klanten beter in beeld krijgen, zodat er beter op kan worden ingespeeld met bijvoorbeeld advertenties en om dichter bij de consument zelf te komen. De data van consumenten wordt omgezet in gebruikersprofielen, en in samenwerking met andere bedrijven kan er content worden gecreëerd die direct aansluit op de interesses van de gebruiker.

Het blijft echter niet bij alleen media. Ook het nieuwe VoetbalTV wordt gebruikt om materiaal over mensen te verzamelen. Door het verzamelen van de wekelijkse (amateur)voetbalwedstrijden kan men thuis rustig alle partijen terugzien, zonder dat daar toestemming is gegeven.  De afspraak is namelijk alleen gemaakt tussen Talpa en de KNVB, met bijgevoegde verklaring: ‘’We werken op basis van toestemming die je eerder al geeft, in de algemene voorwaarden van de KNVB. [Als je het niet wilt,] gaan wij er voorlopig vanuit dat je dan maar niet moet gaan voetballen. Dat klinkt heel cru, maar je kunt ook niet voorkomen dat er iemand met een iPhone filmt en dat rechtstreeks plaatst op Facebook.’’

De Mol Monopolie
Bovenstaande praktijken lijken in strijd met de in januari aangenomen privacywet. Sinds mei 2018 moeten bedrijven in Europa toestemming vragen aan de consument om hun (digitale) gegevens te mogen volgen en gebruiken. Ook moet de consument uitleg en transparantie krijgen wanneer zij erom vragen. Het doorverkopen van data aan adverteerders, het opnemen van duizenden amateurwedstrijden en het volgen van bijvoorbeeld internetgedrag is dus in strijd met de wet. Volgens de Autoriteit Persoonsgegevens is Talpa hier ook fout, maar tot op heden zijn er nog geen consequenties gekomen.

De internetcontent die wordt gevolgd is immens. Niet alleen VoetbalTV, maar ook radiozenders als Radio 538, Veronica, Sky Radio en Radio 10; tv-zenders SBS6, Net5, Veronica en SBS9; het streamingplatform JUKE; websites als Vakantieveilingen.nl en Actievandedag.nl; evenemten als het 538Jingeball en 538 Koningsdag; het ANP en een netwerk van 160 influencers zijn eigendom van Talpa. Een groot en breed gevarieerd palet waarop het voor De Mol mogelijk is om ontzettend veel mensen tegelijk te volgen. Daarnaast maakt het bedrijf ook verschillende formats voor RTL (The voice, The perfect picture en Dance, Dance, Dance) en serieproducties voor Netflix-tegenhanger Videoland. Nagenoeg alle Nederlandse sites worden dus op de een of andere manier bespied.

De macht van de Mol
Naar eigen zeggen heeft het besluit Talpa geen windeieren gelegd. In een keer lukt het om als een soort real-life Big Brother maar liefst 7,5 miljoen mensen in de gaten te houden. Daarnaast had De Mol zelfs mogelijkheid om zijn hand nog meer te laten gelden, maar zijn belang in mediagroep TMG (onder andere Dumpert, de Telegraaf en Privé) heeft de miljardair eind 2017 verkocht
. Aan de andere kant wordt er altijd vooruit gekeken en lijkt het stervende medium televisie in de ogen van Talpa nog altijd springlevend. Nog dit jaar werden de mannen van Voetbal Inside, Johnny de Mol, Gordon en Hélêne Hendriks aangetrokken om de nieuwe programmering, bestaande uit voetbal en talkshows, de komende jaren van een gezicht te voorzien.

Of het bereik van Talpa en De Mol ook echt vergroot wordt, moet nog maar blijken. Muziekplatformen zijn met de dominantie van Spotify en Soundcloud nagenoeg geminimaliseerd, wat ervoor zorgt dat zowel JUKE als de radiostations van het mediabedrijf  minder luisteraars en mogelijkheden krijgen. Ook op videodiensten ligt Videoland mijlenver achter op Netflix, HBO en Hulu en zal met de komst van Disney+ en Apple Video bepaald niet populairder in de markt komen te liggen. Het YouTube-publiek blijft over, maar lijkt te gevarieerd te zijn om een echte mogelijkheid te zijn voor specifieke advertenties en profiling.

Het onethische en grotendeels illegale aftappen van de bevolking lijkt op het eerste gezicht een verlies-verliessituatie voor iedereen die betrokken is, omdat het aan de ene kant een hoop privacy inlevert en aan de andere kant allemaal in populariteit dalende mediakanalen zijn. Voor De Mol maakt het allemaal weinig uit, want Talpa weet precies juist dat product aan te bieden waar adverteerders zo nodig naar op zoek zijn: aandacht. Zelfs als dat moet betekenen dat je op zondagochtend niet eens meer een potje rustig kan voetballen.

Cover: Pixabay / Eindredacteur: Thomas Korver

Reacties

reacties

Related Posts

Medium Podcast #8 – Jade’s Pact

14/02/2020 and

14/02/2020

The month in which Jade stopped using smartphones and developed a texting twitch (Parents Beware).

Personal Ads: Who needs Cupid?

14/02/2020

14/02/2020

From personal ads to dating apps, people have advertised themselves to find the best suitor. Medium tells you why cupid is out of business.

Parasite wins Best Picture without an ’English-speaking’ host

13/02/2020

13/02/2020

Parasite makes history at the 92nd Academy Awards by being the first non-English speaking film to win Best Picture, defeating eight other competing English-language movies. Danny tells us why Parasite deserved to win.

A day in the life of the FSR FMG’s official secretary

13/02/2020

13/02/2020

Have you ever wondered what the secretary of the FSR FMG does? Meet Robin while she tells about her job! The job that currency has a vacancy, so check it out!

“Trust the child within you”: Interview with Francis Alÿs

Medium interviewed Francis Alÿs, director of "Sandlines", which premiered in Europe at the International Film Festival in Rotterdam. His work is currently being exhibited at the Eye Film Museum in Amsterdam.

Black tie: A guide on formal attire

12/02/2020

12/02/2020

Your next formal event is coming up and no idea what to wear? Then this article is the perfect guide in what to wear in ‘black tie’ to the next formal event.  

The Lessons of a Mercurius Sales Committee Member

10/02/2020

10/02/2020

Have you ever wondered what the Sales Committee of the study association Mercurius exactly does? Margarete gives you an insight into the useful skills she has developed as part of the committee.

Vienna: City of dreams

10/02/2020

10/02/2020

The Austrian capital is a worldwide famous destination with all sorts of architecture, museums, and landmarks to visit. If you are an art or history lover, a foodie, or you just get a thrill out of traveling to a new place; Vienna is the place for you!

AMFI-film screening 2020: Student works of art about fashion and identity

09/02/2020 and

09/02/2020

Medium had the opportunity to attend the 2020 Fashion Film Screening & Photo-exhibition created by AMFI students. This was our take.

‘Taylor Swift: Miss Americana’: How The Pop Supernova Found Her Voice

07/02/2020

07/02/2020

Emma analyses 'Miss Americana,' the documentary about Taylor Swift. In this, Swift narrates her life as a pop star and a woman in her 20's.

Vegan for a month: a new veganning or a big missed-steak?

07/02/2020

07/02/2020

Dry-January not quite your thing? Maybe give veganism a go. Gabby explores veganism for herself, and leaves us with some tasty tips!

Afgeserveerd voedsel wordt steeds meer uitgeserveerd

06/02/2020

06/02/2020

Steeds meer initiatieven richten zich op het tegengaan van voedselverspilling. En dat is maar goed ook, want jaarlijks verdwijnt een derde van al het voedsel in de vuilnisbak.

Hoe ik een maand mijn smartphone opgaf

05/02/2020

05/02/2020

Geen smartphone voor een maand: hoe kan dat tegenwoordig? Jade ging deze uitdaging aan en vertelt waarom iedereen het een keertje moet proberen.

FSR 101: A crash course on what the student council does for your student rights

03/02/2020 and

03/02/2020

Medium breaks down the influence that the Faculty Student Council of UvA's Faculty of Social and Behavioral Sciences has on our community and how you can participate to make a change.

Duolingo: The Boogieman of Language Apps

31/01/2020

31/01/2020

The green owl goes rogue - this article discusses Duolingo's (almost extreme) methods to coerce us into practicing our language skills.

mersin escort mersin escort mersin escort canlı tv konya escort