fbpx
22/03/2019 Communication Science news and articles

Kom naar COMM en ervaar de kunst van het communiceren!

In Den Haag is COMM, het museum van communicatie, gevestigd. Benieuwd naar wat er te ervaren is?


Het Museum voor Communicatie in Den Haag heeft sinds drie november een nieuw jasje. Na een verbouwing van anderhalf jaar is het leuker en moderner dan ooit. Wat eerst het museum van geschiedenis van post en telecom was, is nu een plek waar geschiedenis, het nu en de toekomst samenkomen. Helemaal van deze tijd dus! Ook heeft het museum een splinternieuwe, hippe en uitnodigende naam gekregen: COMM.

Het prachtige historische pand ziet er uitnodigend uit. Door de grote glazen deuren is de entreehal al te bewonderen. Bij binnenkomst ervaar je direct de sfeer van communicatie, zo hebben de kluisjes de look van postzegels en bestaat de muur uit brievenbuskleppen. Eva Hekelaar staat vandaag bij de deur van het museum om de gasten welkom te heten en informatie te geven over deze bijzondere plek. 

COMM in een notendop
Gepassioneerd vertelt Eva over het museum. Ze legt uit dat het nieuwe concept de nadruk op de impact van communicatie legt. Het museum was vroeger een plek waar je collecties kon bekijken en informatie kon verkrijgen. Tegenwoordig is het interactief en gaat meer om het ervaren van communicatie in het hier en nu. COMM wil mensen niet alleen informatie verstrekken, maar dat mensen de impact van communicatie zelf gaan ervaren.

COMM wil mensen de impact van communicatie laten ervaren

De keuze voor de naam COMM is omdat COMM in het woord communicatie voorkomt en het uitnodigend klinkt, omdat het klinkt als ‘kom’. Eva vervolgt dat COMM ook altijd in ontwikkeling zal blijven, om de thema’s actueel te houden. Daarom zal net zoals de voortdurende technologische ontwikkelingen in de media het museum ook in de toekomst constant in ontwikkeling zijn en zullen bordjes als “lopende werkzaamhedenaltijd te zien zijn.

De museumvloeren
Het museum bestaat uit vier verdiepingen, met op elke verdieping een thema. Omdat ooit het oudste warenhuis van Nederland in dit pand heeft gezeten, zijn de expedities opgebouwd in kleine eilandjes, om het te laten lijken op een winkel. Op elk eilandje valt iets te doen of ervaren.

Op de eerste etage kan de impact van communicatie worden ervaren. Voorbeelden hiervan zijn hoe er met kleding gecommuniceerd kan worden en hoe mensen verleid kunnen worden iets te kopen. Daarnaast kun je in een kamertje  testen hoeveel prikkels je aankunt. Vragen zoals “wat betekent een # precies?” kunnen hier ook beantwoordt worden. De mini-tentoonstellingen op de tweede etage gaan om updates van communicatie. De tentoonstellingen geven hier antwoord op de vraag wat de belangrijkste ontwikkelingen zijn geweest in de communicatie.

Op de derde etage zijn verschillende tools te vinden die als communicatiemiddelen gebruikt worden in het dagelijks leven. Hier is het ook mogelijk jouw persoonlijke internetgebruik te wegen. De vierde etage staat in teken van de cloud. Deze etage geeft inzicht in hoe informatie over de jaren heen bewaard werd met een uitzicht naar de toekomst.

Andere activiteiten
Naast het ervaren van de expedities valt er veel meer te beleven in het museum. Zo zijn er werkplekken en vergaderruimten die gehuurd kunnen worden. Ook worden er elke woensdagavond lezingen over communicatie gehouden en zijn er verschillende workshops te volgen. De workshops variëren van het maken van een opvallende video-cv, online profilering, sociale vaardigheden ontwikkelen en presenteren.

De toekomst
Het museum geeft perfect weer dat de manier waarop wij communiceren voor een groot deel wordt beïnvloed door technologische ontwikkelingen. Deze gaan de laatste zo ontzettend snel dat ze bijna niet meer bij te houden zijn. De manier van communiceren verandert daarom ook in een rap tempo. Om die reden is je verdiepen in deze ontwikkelingen en vooral vragen blijven stellen onwijs belangrijk. COMM biedt hier een platform voor. Nieuwsgierig geworden?

Kom het ervaren bij Comm!

Foto’s: Joelle Vermeulen / Eindredactie: Tamar Hellinga

421 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Where does scapegoating come from?

22/03/2019

22/03/2019

Alvaro found out where scapegoating comes from, and explains it to us in this article. Why do we scapegoat? And what has the Bible to do with it?

Killfies: And You Thought Duckface Was Bad

21/03/2019

21/03/2019

With astonishing numbers in countries such as India and Russia, the 'Killfie' is gaining not only in popularity, but also in casualties. Why do people take such great risks for 'just a picture'?

Onder de loep: De Luizenmoeder

20/03/2019

20/03/2019

Het tweede seizoen van De Luizenmoeder is een aantal weken geleden begonnen. Wat maakt dit programma nog steeds zo succesvol? Medium zocht het uit.

My Podcast and Me: The Intimacy of Podcasts

20/03/2019

20/03/2019

Podcasts; the substitution to TV and radio among millennials. However, the statistics on podcasts listeners are respectively low in the Netherlands. Why are podcasts popular in other countries? And how come that we stay behind?

BNR: Backstage with the Chief

19/03/2019

19/03/2019

Medium Editor-in-Chief Thomas Korver started his internship at BNR Nieuwsradio this year, a very special feat. Thomas is working right along the most powerful people of the Netherlands, but that's quite normal.

CNN and the Metamorphosis of News

19/03/2019

19/03/2019

A comprehensive look at how the CNN used technology to disrupt the media landscape and transform the news cycle

Women’s march: what are we trying to say?

19/03/2019

19/03/2019

The second Woman's March took place on March 9th in Amsterdam. Eva brought her camera and shows us how the participants visualized their message about feminism.

Students of the world: Inaya

18/03/2019

18/03/2019

Students of Amsterdam goes worldwide! This means that Medium didn't interview a student from the University of Amsterdam, but a communication science student from the University of Manchester; meet Inaya!

The Medium Magazine Brexit Podcast

16/03/2019

16/03/2019

Are you following Brexit? We tried to, have a listen!

Audrey Hepburn: The Woman Behind The Icon

15/03/2019

15/03/2019

One week ago the world celebrated International Women's Day. This week Eva commemorated a very special women; Audrey Hepburn.

Students of Amsterdam: Gary

14/03/2019

14/03/2019

Deze maand is tweedejaars Communicatiewetenschap student Gary de 'Student of Amsterdam'. Tegen Medium vertelt hij over zijn reis naar Vietnam, zijn leven in Amsterdam en zijn prioriteiten.

#DOESLIEF: SIRE’s sleutel tot een vriendelijker Nederland

13/03/2019

13/03/2019

SIRE startte de #DOESLIEF-campagne, omdat mensen niet bewust zijn hoevaak mensen nog worden beledigd. Medium zocht uit of deze campagne effectief is.

Review: Russian Doll

11/03/2019

11/03/2019

If you could do it all again, would you? The new Netflix series, 'Russian Doll', explores this idea with a twist.

The Digital Migrant

05/03/2019

05/03/2019

"Water, phone and food." This article takes a look at the crucial role played by smartphones and technology in the lives of migrants.

Suppressed Voices Given a Chance to be Heard: Introducing ‘Looney Radio’

28/02/2019

28/02/2019

This thursday we introduce a very special radio station from Argentina: Radio La Colifata. Opening their doors, Hospital Borda takes the recovery process of the patient to another level.

EnjoyInstagram