&C: Een tijdschrift door de ogen van Chantal Janzen

Picture of By Leonie Ruizendaal

By Leonie Ruizendaal

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]D[/mks_dropcap]onderdag verscheen de vierde editie van het nu al bekende magazine &C (spreek je uit als: and see). Op de cover ligt Chantal Janzen in een gele bikini en vertelt ze in het magazine over haar haat-liefdeverhouding met dit kledingstuk. Chantal is niet de eerste RTL-presentatrice die een tijdschrift en een online platform is begonnen. Linda de Mol en Wendy van Dijk gingen haar voor. Amuseren, ontroeren en inspireren. Dat is waar &C voor staat. Het kan voor een nieuw mediaplatform best lastig zijn om een goede plek te bemachtigen in een altijd veranderend medialandschap. Hoe lukt het &C om succesvol te worden en te blijven?

Sterkte van -5,5
Zoals de website www.andc.tv het omschrijft, is &C een 360° mediamerk van Chantal Janzen met een maandelijks magazine, een website, een app, een online shop, eigen tv-programma’s en live events. Het platform is gericht op vrouwen van 18 tot 48 jaar oud en behandelt volgens Chantal the whole shebang. Dat houdt in: mode, beauty, lifestyle, food en travel. Dit allemaal met een ‘brutaler’ tintje dan andere media platformen. Het magazine wordt in een druk oplage van 100.000 exemplaren verspreid.

De content van &C moet mensen aan het lachen maken, moet mensen inspireren en amuseren. Chantal wil jong en oud talent een podium geven, zodat zij anderen kunnen inspireren. Bekende én onbekende mensen doen hun verhaal in onder meer het magazine en op de website. Zo krijgt elke maand een (onbekende) fotograaf de kans om zijn vrije werk in het magazine te tonen.

In de introductievideo van &C zegt Chantal: “Ik heb zin om mijn blik op de wereld te delen. &C betekent eigenlijk: dit is hoe ik het zie. Alles wordt door mijn bril bekeken. En ik heb -5,5, dus sterk wordt dat sowieso.

Al 2.000 betalende abonnees
De launch van het eerste nummer was 22 maart 2017. Inmiddels zijn we vier nummers verder. Voordat het eerste nummer verscheen, had het magazine al 2.000 betalende abonnees. Hoe kan dit voor een blad dat nog niet eens uit was? Business Director van &C Media Sanne Visser vertelt in frank news over de marketing van het mediamerk. Want laten we eerlijk zijn, een nieuw magazine op de markt brengen terwijl de oplages van geprinte tijdschriften dalen… is dat wel verstandig?

Visser is beschikbaar voor het neerzetten en bouwen van media-merken. Binnen het DNA van het merk moet zij het juiste team bouwen, een redactie neerzetten, het merk lanceren en verder uitbouwen. Ze vertelt in frank news dat die 2.000 abonnees zijn behaald door een paar maanden geleden een goede campagne neer te zetten en een buzz rond het nieuwe merk te creëren (zoals de video hieronder). “Dit vroegtijdig werven van fans en abonnees is een gerichte strategie geweest.” 

“Deze volgers keken al enorm uit naar onze content”

Naast de 2.000 abonnees was het merk ook al groot op social media kanalen. 10.000 mensen hadden zich ingeschreven voor de nieuwsbrief en op Facebook en Instagram begon het merk met ongeveer 48.000 fans. Visser vertelt: “Deze volgers keken al enorm uit naar onze content. Geen slecht begin dus.

Onderscheidend van de rest
Op elk kanaal laat &C een andere vorm van content zien. Op het YouTube-kanaal staan korte filmpjes met onderwerpen als ‘#Ididnotwokeuplikethis’ waarin bekende Nederlanders hun ochtendritueel laten zien, ‘fit by Gilly’ waarin Chantal sportoefeningen voordoet en ‘In de Mix’ waarin recepten van drankjes en smoothies worden getoond.

Visser vertelt: “Voor elk mediakanaal is er andere content. Voor online moet alles kort en beeldgericht zijn. Iets wat mensen makkelijk kunnen bekijken op hun mobiel.” Zo zijn de online filmpjes maximaal rond de vijf minuten. In het magazine is er meer ruimte voor de langere artikelen.  

Alle verschillende kanalen met de verschillende content hebben één ding gemeen: Chantal Janzen. Er is geprobeerd om Chantals toon te verwerken in het merk. De toon die vrouwelijk gevat, oprecht, amuserend, plagerig en prikkelend is. Op elk platform is het merk &C goed neergezet. Je merkt, alleen al aan de vormgeving van de website, dat er goed over is nagedacht.

De toekomst van &C
Een goede start, maar is dit blijvend? &C denkt van wel. Doordat het merk vanaf het begin op alle mediakanalen actief is, denkt het een goede toevoeging te zijn aan het medialandschap. Voor het magazine denkt &C dat het een lokale toon neerzet die heel verfrissend en toch herkenbaar is. Een toon die de internationale format magazines niet hebben. De reeds bestaande magazines hebben een lezersgroep die veroudert. Hierdoor ontstaat er een ruimte die &C op een goede manier denkt in te vullen bij de jonge doelgroep.

Of het ambitieuze &C dit ook daadwerkelijk gaat waarmaken? Well, we just have to wait &C…

Join Our Newsletter

New on Medium

Follow us

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace