fbpx
23/02/2020 The magazine by Communication Science students of the UvA

&C: Een tijdschrift door de ogen van Chantal Janzen

&C is het nieuwe en verfrissende mediamerk van Chantal Janzen. Wat is het marketinggeheim van &C? Hoe wil Janzen het medialandschap gaan veroveren?


Donderdag verscheen de vierde editie van het nu al bekende magazine &C (spreek je uit als: and see). Op de cover ligt Chantal Janzen in een gele bikini en vertelt ze in het magazine over haar haat-liefdeverhouding met dit kledingstuk. Chantal is niet de eerste RTL-presentatrice die een tijdschrift en een online platform is begonnen. Linda de Mol en Wendy van Dijk gingen haar voor. Amuseren, ontroeren en inspireren. Dat is waar &C voor staat. Het kan voor een nieuw mediaplatform best lastig zijn om een goede plek te bemachtigen in een altijd veranderend medialandschap. Hoe lukt het &C om succesvol te worden en te blijven?

Sterkte van -5,5
Zoals de website www.andc.tv het omschrijft, is &C een 360° mediamerk van Chantal Janzen met een maandelijks magazine, een website, een app, een online shop, eigen tv-programma’s en live events. Het platform is gericht op vrouwen van 18 tot 48 jaar oud en behandelt volgens Chantal the whole shebang. Dat houdt in: mode, beauty, lifestyle, food en travel. Dit allemaal met een ‘brutaler’ tintje dan andere media platformen. Het magazine wordt in een druk oplage van 100.000 exemplaren verspreid.

De content van &C moet mensen aan het lachen maken, moet mensen inspireren en amuseren. Chantal wil jong en oud talent een podium geven, zodat zij anderen kunnen inspireren. Bekende én onbekende mensen doen hun verhaal in onder meer het magazine en op de website. Zo krijgt elke maand een (onbekende) fotograaf de kans om zijn vrije werk in het magazine te tonen.

In de introductievideo van &C zegt Chantal: “Ik heb zin om mijn blik op de wereld te delen. &C betekent eigenlijk: dit is hoe ik het zie. Alles wordt door mijn bril bekeken. En ik heb -5,5, dus sterk wordt dat sowieso.

Al 2.000 betalende abonnees
De launch van het eerste nummer was 22 maart 2017. Inmiddels zijn we vier nummers verder. Voordat het eerste nummer verscheen, had het magazine al 2.000 betalende abonnees. Hoe kan dit voor een blad dat nog niet eens uit was? Business Director van &C Media Sanne Visser vertelt in frank news over de marketing van het mediamerk. Want laten we eerlijk zijn, een nieuw magazine op de markt brengen terwijl de oplages van geprinte tijdschriften dalen… is dat wel verstandig?

Visser is beschikbaar voor het neerzetten en bouwen van media-merken. Binnen het DNA van het merk moet zij het juiste team bouwen, een redactie neerzetten, het merk lanceren en verder uitbouwen. Ze vertelt in frank news dat die 2.000 abonnees zijn behaald door een paar maanden geleden een goede campagne neer te zetten en een buzz rond het nieuwe merk te creëren (zoals de video hieronder). “Dit vroegtijdig werven van fans en abonnees is een gerichte strategie geweest.” 

“Deze volgers keken al enorm uit naar onze content”

Naast de 2.000 abonnees was het merk ook al groot op social media kanalen. 10.000 mensen hadden zich ingeschreven voor de nieuwsbrief en op Facebook en Instagram begon het merk met ongeveer 48.000 fans. Visser vertelt: “Deze volgers keken al enorm uit naar onze content. Geen slecht begin dus.

Onderscheidend van de rest
Op elk kanaal laat &C een andere vorm van content zien. Op het YouTube-kanaal staan korte filmpjes met onderwerpen als ‘#Ididnotwokeuplikethis’ waarin bekende Nederlanders hun ochtendritueel laten zien, ‘fit by Gilly’ waarin Chantal sportoefeningen voordoet en ‘In de Mix’ waarin recepten van drankjes en smoothies worden getoond.

Visser vertelt: “Voor elk mediakanaal is er andere content. Voor online moet alles kort en beeldgericht zijn. Iets wat mensen makkelijk kunnen bekijken op hun mobiel.” Zo zijn de online filmpjes maximaal rond de vijf minuten. In het magazine is er meer ruimte voor de langere artikelen.  

Alle verschillende kanalen met de verschillende content hebben één ding gemeen: Chantal Janzen. Er is geprobeerd om Chantals toon te verwerken in het merk. De toon die vrouwelijk gevat, oprecht, amuserend, plagerig en prikkelend is. Op elk platform is het merk &C goed neergezet. Je merkt, alleen al aan de vormgeving van de website, dat er goed over is nagedacht.

De toekomst van &C
Een goede start, maar is dit blijvend? &C denkt van wel. Doordat het merk vanaf het begin op alle mediakanalen actief is, denkt het een goede toevoeging te zijn aan het medialandschap. Voor het magazine denkt &C dat het een lokale toon neerzet die heel verfrissend en toch herkenbaar is. Een toon die de internationale format magazines niet hebben. De reeds bestaande magazines hebben een lezersgroep die veroudert. Hierdoor ontstaat er een ruimte die &C op een goede manier denkt in te vullen bij de jonge doelgroep.

Of het ambitieuze &C dit ook daadwerkelijk gaat waarmaken? Well, we just have to wait &C…

Reacties

reacties

Related Posts

Fake News and the Coronavirus: How the Media verbalize Xenophobia in the New Decade

22/02/2020

22/02/2020

As the Coronavirus spreads so do the misinformation and fake news that lead to xenophobia around the globe. Stephanie writes about her own experience as an Asian student abroad.

Becoming Your Own Life Coach – Living an Enriched Life

21/02/2020

21/02/2020

The series of Becoming Your Own Life Coach reaches its second chapter. Andrada reflects on the applied knowledge of the first book of the series and reviews a second one.

The Road to Acceptance of Queer Women in Media Representation

19/02/2020

19/02/2020

Acceptance or fetishization? This article takes a critical look at the way the media portrays lesbians and their relationships.

Medium Podcast #8 – Jade’s Pact

14/02/2020 and

14/02/2020

The month in which Jade stopped using smartphones and developed a texting twitch (Parents beware).

Personal Ads: Who needs Cupid?

14/02/2020

14/02/2020

From personal ads to dating apps, people have advertised themselves to find the best suitor. Medium tells you why cupid is out of business.

Parasite wins Best Picture without an ’English-speaking’ host

13/02/2020

13/02/2020

Parasite makes history at the 92nd Academy Awards by being the first non-English speaking film to win Best Picture, defeating eight other competing English-language movies. Danny tells us why Parasite deserved to win.

A day in the life of the FSR FMG’s official secretary

13/02/2020

13/02/2020

Have you ever wondered what the secretary of the FSR FMG does? Meet Robin while she tells about her job! The job that currency has a vacancy, so check it out!

“Trust the child within you”: Interview with Francis Alÿs

Medium interviewed Francis Alÿs, director of "Sandlines", which premiered in Europe at the International Film Festival in Rotterdam. His work is currently being exhibited at the Eye Film Museum in Amsterdam.

Black tie: A guide on formal attire

12/02/2020

12/02/2020

Your next formal event is coming up and no idea what to wear? Then this article is the perfect guide in what to wear in ‘black tie’ to the next formal event.  

The Lessons of a Mercurius Sales Committee Member

10/02/2020

10/02/2020

Have you ever wondered what the Sales Committee of the study association Mercurius exactly does? Margarete gives you an insight into the useful skills she has developed as part of the committee.

Vienna: City of dreams

10/02/2020

10/02/2020

The Austrian capital is a worldwide famous destination with all sorts of architecture, museums, and landmarks to visit. If you are an art or history lover, a foodie, or you just get a thrill out of traveling to a new place; Vienna is the place for you!

AMFI-film screening 2020: Student works of art about fashion and identity

09/02/2020 and

09/02/2020

Medium had the opportunity to attend the 2020 Fashion Film Screening & Photo-exhibition created by AMFI students. This was our take.

‘Taylor Swift: Miss Americana’: How The Pop Supernova Found Her Voice

07/02/2020

07/02/2020

Emma analyses 'Miss Americana,' the documentary about Taylor Swift. In this, Swift narrates her life as a pop star and a woman in her 20's.

Vegan for a month: a new veganning or a big missed-steak?

07/02/2020

07/02/2020

Dry-January not quite your thing? Maybe give veganism a go. Gabby explores veganism for herself, and leaves us with some tasty tips!

Afgeserveerd voedsel wordt steeds meer uitgeserveerd

06/02/2020

06/02/2020

Steeds meer initiatieven richten zich op het tegengaan van voedselverspilling. En dat is maar goed ook, want jaarlijks verdwijnt een derde van al het voedsel in de vuilnisbak.

mersin escort mersin escort mersin escort canlı tv konya escort