fbpx
24/08/2019 Communication Science news and articles

&C: Een tijdschrift door de ogen van Chantal Janzen

&C is het nieuwe en verfrissende mediamerk van Chantal Janzen. Wat is het marketinggeheim van &C? Hoe wil Janzen het medialandschap gaan veroveren?


Donderdag verscheen de vierde editie van het nu al bekende magazine &C (spreek je uit als: and see). Op de cover ligt Chantal Janzen in een gele bikini en vertelt ze in het magazine over haar haat-liefdeverhouding met dit kledingstuk. Chantal is niet de eerste RTL-presentatrice die een tijdschrift en een online platform is begonnen. Linda de Mol en Wendy van Dijk gingen haar voor. Amuseren, ontroeren en inspireren. Dat is waar &C voor staat. Het kan voor een nieuw mediaplatform best lastig zijn om een goede plek te bemachtigen in een altijd veranderend medialandschap. Hoe lukt het &C om succesvol te worden en te blijven?

Sterkte van -5,5
Zoals de website www.andc.tv het omschrijft, is &C een 360° mediamerk van Chantal Janzen met een maandelijks magazine, een website, een app, een online shop, eigen tv-programma’s en live events. Het platform is gericht op vrouwen van 18 tot 48 jaar oud en behandelt volgens Chantal the whole shebang. Dat houdt in: mode, beauty, lifestyle, food en travel. Dit allemaal met een ‘brutaler’ tintje dan andere media platformen. Het magazine wordt in een druk oplage van 100.000 exemplaren verspreid.

De content van &C moet mensen aan het lachen maken, moet mensen inspireren en amuseren. Chantal wil jong en oud talent een podium geven, zodat zij anderen kunnen inspireren. Bekende én onbekende mensen doen hun verhaal in onder meer het magazine en op de website. Zo krijgt elke maand een (onbekende) fotograaf de kans om zijn vrije werk in het magazine te tonen.

In de introductievideo van &C zegt Chantal: “Ik heb zin om mijn blik op de wereld te delen. &C betekent eigenlijk: dit is hoe ik het zie. Alles wordt door mijn bril bekeken. En ik heb -5,5, dus sterk wordt dat sowieso.

Al 2.000 betalende abonnees
De launch van het eerste nummer was 22 maart 2017. Inmiddels zijn we vier nummers verder. Voordat het eerste nummer verscheen, had het magazine al 2.000 betalende abonnees. Hoe kan dit voor een blad dat nog niet eens uit was? Business Director van &C Media Sanne Visser vertelt in frank news over de marketing van het mediamerk. Want laten we eerlijk zijn, een nieuw magazine op de markt brengen terwijl de oplages van geprinte tijdschriften dalen… is dat wel verstandig?

Visser is beschikbaar voor het neerzetten en bouwen van media-merken. Binnen het DNA van het merk moet zij het juiste team bouwen, een redactie neerzetten, het merk lanceren en verder uitbouwen. Ze vertelt in frank news dat die 2.000 abonnees zijn behaald door een paar maanden geleden een goede campagne neer te zetten en een buzz rond het nieuwe merk te creëren (zoals de video hieronder). “Dit vroegtijdig werven van fans en abonnees is een gerichte strategie geweest.” 

“Deze volgers keken al enorm uit naar onze content”

Naast de 2.000 abonnees was het merk ook al groot op social media kanalen. 10.000 mensen hadden zich ingeschreven voor de nieuwsbrief en op Facebook en Instagram begon het merk met ongeveer 48.000 fans. Visser vertelt: “Deze volgers keken al enorm uit naar onze content. Geen slecht begin dus.

Onderscheidend van de rest
Op elk kanaal laat &C een andere vorm van content zien. Op het YouTube-kanaal staan korte filmpjes met onderwerpen als ‘#Ididnotwokeuplikethis’ waarin bekende Nederlanders hun ochtendritueel laten zien, ‘fit by Gilly’ waarin Chantal sportoefeningen voordoet en ‘In de Mix’ waarin recepten van drankjes en smoothies worden getoond.

Visser vertelt: “Voor elk mediakanaal is er andere content. Voor online moet alles kort en beeldgericht zijn. Iets wat mensen makkelijk kunnen bekijken op hun mobiel.” Zo zijn de online filmpjes maximaal rond de vijf minuten. In het magazine is er meer ruimte voor de langere artikelen.  

Alle verschillende kanalen met de verschillende content hebben één ding gemeen: Chantal Janzen. Er is geprobeerd om Chantals toon te verwerken in het merk. De toon die vrouwelijk gevat, oprecht, amuserend, plagerig en prikkelend is. Op elk platform is het merk &C goed neergezet. Je merkt, alleen al aan de vormgeving van de website, dat er goed over is nagedacht.

De toekomst van &C
Een goede start, maar is dit blijvend? &C denkt van wel. Doordat het merk vanaf het begin op alle mediakanalen actief is, denkt het een goede toevoeging te zijn aan het medialandschap. Voor het magazine denkt &C dat het een lokale toon neerzet die heel verfrissend en toch herkenbaar is. Een toon die de internationale format magazines niet hebben. De reeds bestaande magazines hebben een lezersgroep die veroudert. Hierdoor ontstaat er een ruimte die &C op een goede manier denkt in te vullen bij de jonge doelgroep.

Of het ambitieuze &C dit ook daadwerkelijk gaat waarmaken? Well, we just have to wait &C…

Reacties

reacties

Related Posts

World capital of street art & graffiti? – It’s probably Belfast

22/08/2019

22/08/2019

Written by: AJ Kutlu here are two things that you are exposed to the most when you visit Belfast: People...

Hoe propaganda twee partijen steeds verder uit elkaar drijft

18/08/2019

18/08/2019

Fabian dook in de politieke spanningen tussen Ierland en Noord Ierland. Propaganda is daarbij niet te vermijden.

PR-Disaster or opportunity? The influence of #Brexit in Ireland

18/08/2019

18/08/2019

The Brexit will have a big influence on companies in Ireland and Northern Ireland. Kelly explains why a good PR will be more important than ever before.

Protesten aan de Ierse grens: wat betekent de Brexit voor Ierland?

16/08/2019

16/08/2019

Het bekende Goede Vrijdag-akkoord diende een vredige oplossing te bieden voor de strijd tussen Ierland en Noord-Ierland. De huidige ontwikkelingen rondom de Brexit brengen dit echter in gevaar. Quinta beschrijft de situatie, hoe deze is ontstaan en welke rol de Brexit hierin speelt.

Why won’t Ed Sheeran sell me a chair?

12/08/2019

12/08/2019

Marketing agencies are using celebrities very often, but during the company visit at Morrow Communications, Joanna learnt there is a shift going on from celebrities to social media influencers.

Entertainment uit de Oudheid viert hoogtijdagen in het digitale tijdperk

10/08/2019

10/08/2019

Een Ierse tour-guide die met zijn manier van vertellen laat zien dat de klassieke retoriek nog niet verloren is in het digitale tijdperk zoals wij dat kennen. Kevin vertelt over Patrick en zijn tour in Dublin.

Why Northern Ireland plays a key role in Brexit

10/08/2019

10/08/2019

Sjors travelled to Northern Ireland and saw the remains of The Troubles. What role does Northern Ireland play in a possible Brexit?

Ada Varriale – a first-year communication science student

24/06/2019

24/06/2019

Join us as we get to know a little more about first year Communication Science student, Ada.

The downfall of Vero

22/06/2019

22/06/2019

Our brand new writer Jade on the downfall of Vero. Why was it the most promising social media platform? And why was it not able to beat Facebook?

The Day I Broke My Smartphone

21/06/2019

21/06/2019

Could you go a day without your smartphone?

Review: The Handmaid’s Tale

20/06/2019

20/06/2019

For this week's review, Karina tells you what she thinks about the popular book (and series) the Handmaid's Tale.

Congrats on being phubbed!

18/06/2019

18/06/2019

Phubbing is something we experience a lot in current society. Medium elaborates the negative consequences and gives you also advices how to stop phubbing.

The Dutch Hunger Games: Room-seeking struggles in the Netherlands

15/06/2019

15/06/2019

One minute on Facebook and the fight is on: “Pick me”. “I’m clean and sociable”. “I can pay extra rent”. “PM sent”. “Check your PM”. “Love me”. “Save me from homelessness”. Welcome to a normal day in the life of a student searching for a room in Amsterdam.

Spreading Digital Literacy With a Donkey

13/06/2019

13/06/2019

In order to increase digital literacy Dayn Amada brings his Community Tablet to rural communities. This device and its education, which can be transported by a donkey, is linked to culture and uses gamifcation to enhance the learning process. Eva explains this alternative way of learning and why it is successful.

Review: De lessen van Clarence Seedorf in College Tour

11/06/2019

11/06/2019

Loïs over het optreden van Clarence Seedorf in College Tour, en over de wijze lessen die we van hem kunnen leren.

EnjoyInstagram