fbpx
24/01/2020 Communication Science news and articles

Billie Eilish: een tienermeisje dat uitgroeide tot wereldster

Slechts 17 jaar oud, een wereldster en een rolmodel voor de jeugd: Meet Billie Eilish


Een paar jaar geleden kende slechts een handjevol mensen haar: Billie Eilish. Een nummer 1 album, verschillende hits en een enorme prijzenkast verder is Billie Eilish een van de meest succesvolle artiesten van dit moment. Ze schrijft geschiedenis als jongste artiest geboren na 2000 met een nummer 1 hit en geeft concerten over de hele wereld. Maar hoe is dit zeventienjarige meisje uit Los Angeles zo snel bekend geworden en wat is het geheim achter haar succes?

Met haar veel te grote kleding en opvallende haarkleuren is Billie Eilish niet bepaald het stereotype popartiest. Haar liedjes bevatten een diepere betekenis, haar teksten zijn gelaagd en ook haar stemgeluid is uniek. Miljoenen tieners, maar ook volwassen, van over de hele wereld zijn fan van de Amerikaanse popster. Ook in Nederland heeft de zangeres veel fans. Haar concert in de Ziggo Dome in Amsterdam was in slechts drie minuten helemaal uitverkocht. Waar komt dit popidool opeens vandaan en hoe is het allemaal begonnen?

Succesvolle carrière
Billie Eilish groeide op in een muzikale familie en was al vroeg bezig met muziek. In begin 2016 bracht ze haar eerste single ‘Ocean Eyes’ uit, een lied geschreven door haar oudere broer Finneas. Het werd een enorm succes en al snel volgde er meer hits. Haar single ‘Bored’ werd niet veel later gebruikt voor de populaire Netflix serie ’13 Reasons Why’ en in 2017 volgde haar EP ‘Don’t smile at me’. Verschillende tours werden gepland en in 2019 verscheen het langverwachte debuutalbum “When we all fall asleep, where do we go?” Dit album werd een gigantisch succes. Allerlei prijzen volgden en inmiddels is de tiener genomineerd voor maar liefst zes Grammy’s.

Een heleboel tieners kampen met mentale problemen en voor hen zijn Billie Eilish en haar muziek een grote steun

Wat maakt Billie Eilish succesvol?
Iets wat meteen opvalt is haar uitgesproken kledingstijl, waarmee ze volledig ingaat tegen het glitter en glamour ideaal. Ze draagt jongensachtige kleding in felle kleuren, opvallende patronen en alles een aantal maten te groot. Toch lijken mensen haar aparte kledingstijl geweldig te vinden. Billie heeft echter een duidelijke reden om zich zo te kleden. Ze vindt het prettig dat mensen niet weten wat er onder al die lagen kleding schuilt en houdt op die manier een deel van zichzelf verborgen.

Wat Billie Eilish zo uniek maakt, is haar stemgeluid en de teksten van haar liedjes. Ze zingt over zware onderwerpen als liefde, verlies, depressie en zelfbeeld. Maar wat misschien nog wel de meeste indruk maakt zijn haar aangrijpende teksten. Ze speelt met de zinsopbouw, woordkeuze en dubbele betekenissen. Daarnaast is haar stem vrij hoog, wat haar liedjes een dromerige sfeer geeft. Bovendien is haar muziekstijl zo breed, dat het moeilijk in een hokje te plaatsen is.

Maar zijn het echt alleen haar unieke looks en alternatieve muziekstijl die Billie Eilish zo succesvol maken? Het popidool is voor veel tieners een rolmodel en niet alleen om haar unieke verschijning en haar excentrieke nummers. Billie heeft in het verleden veel te maken gehad met depressies en staat bekend om haar openhartigheid hierover. Ze benadrukt het belang van hulp vragen als het nodig is. Een heleboel tieners kampen met mentale problemen en voor hen zijn Billie Eilish en haar muziek een grote steun. Ook over andere maatschappelijke onderwerpen, waaronder klimaatverandering, spreekt Billie vrijuit. Ze is niet bang haar mening te geven, trekt zich niets aan van wat mensen van haar vinden en blijft, ondanks haar groeiende bekendheid, zichzelf. Haar volwassenheid en oprechtheid lijken bij veel mensen in de smaak te vallen.

Perfecte timing?
Het is lastig om de vinger te leggen op datgene wat Billie Eilish zo succesvol maakt. Haar unieke looks, uitstraling, liedjes, stem en oprechtheid lijken hieraan bij te dragen, maar echt zeker is het niet te zeggen. Misschien is Billie wel op het juiste moment op de juiste plaats met de juiste boodschap.

Cover: Nathan DeFiesta

Reacties

reacties

Related Posts

What some people don’t get about this year’s Oscar controversy… again:

23/01/2020

23/01/2020

This article takes a critical look at the Academy Awards and its lack of diversity even in 2020.

Heads up toward a new decade, folks! 2020 is all about change… says the UN

22/01/2020

22/01/2020

The SDGs are seventeen sustainable development goals created by the UN. Cecilia tells you all about it and explains why procrastination for the UN and for the seven billion people on earth is no longer an option.

Dis/connected: A Portrayal of Today’s Digital Addiction

16/01/2020

16/01/2020

In this new photo column, photographer Gilda Bruno tried to capture the tangible consequences of technology dependency by looking at...

What Parasite teaches us about the poverty gap

15/01/2020

15/01/2020

The Korean movie Parasite got an 8-minute standing ovation at the Cannes film festival, but what kind of story warrants such a reaction from the public?

A Cautionary Tale Gone Wrong: When Screens Meet Teens

14/01/2020

14/01/2020

Emma writes about why everything goes badly wrong with popular teen shows these days.

Talkshow-oorlog leidt tot talkshow-moeheid

13/01/2020

13/01/2020

In dit artikel blikt schrijver Jorrit terug op de eerste week waarin twee nieuwe talkshows van start gingen. Hoe doen Jinek en OP1 het én wat voor zin heeft het allemaal als de kijker talkshows steeds minder interessant lijkt te vinden?

TikTok: The new political tool?

12/01/2020

12/01/2020

TikTok: from user-created entertainment videos to a platform for political protests in China

The Medium Experience: From a mid-life crisis at 20 to a writer at Medium

09/01/2020

09/01/2020

Have you ever wondered what it’s like to be part of Medium? Rita shares why Medium has been refreshing in a world in which journalism is claimed to be dead.

Becoming Your Own Life Coach – The Good Psychopath’s Guide to Success

08/01/2020

08/01/2020

In the light of the new year, Andrada takes a look at the book meant to help you achieve any resolutions.

The curses of information overload: a letter from the Editor-in-Chief

08/01/2020

08/01/2020

Do you feel like you're being wasteful when taking a break? Dalis describes how one book on media massively reduced stress in her daily life.

What I have learned in 2019: it is okay to open up

31/12/2019

31/12/2019

As 2019 draws to an end, Margarete Schweinitz takes a look at the valuable lessons she learned this year.

Documentaire ‘Ik ben influencer’: over het onbegrip, de vooroordelen en de oppervlakkigheid van een opkomend beroep

23/12/2019

23/12/2019

Een nieuwe Videoland documentaire duikt in de glamoureuze - maar donkere - wereld van populaire Nederlandse ''influencers''.

WONDR – The playground for adults

23/12/2019

23/12/2019

Step into the magic world of WONDR, the most instagrammable playground in the Netherlands...

Discussion with Megan Twohey: why the #MeToo movement has not gone far enough

22/12/2019

22/12/2019

On December 3rd, New York Times and Pulitzer Prize winning journalist Megan Twohey joined the University of Amsterdam’s Room for Discussion to give students an inside scoop on the story that kick-started a movement.   

The excessive fandom of K-pop

22/12/2019

22/12/2019

Fandom has been around as long as people have been famous. In K-pop however, the fandom deploys quite some controversial methods of following their heroes.

EnjoyInstagram

www.eskisehirescort.asia | www.escortantalyali.com | www.mersindugun.com