fbpx
16/07/2019 Communication Science news and articles

Backstage: Content marketing bij fonQ

Ga mee Backstage bij Lisa Tenge, content marketeer bij fonQ.


Medium kreeg een speciaal kijkje achter de schermen bij fonQ met content marketeer Lisa Tenge. Lisa heeft de bachelor Communicatiewetenschap afgerond en doet nu een master in marketing. FonQ is een online warenhuis met de focus op wonen, koken en lifestyle. Nee, de slogan van fonQ, “Vind jouw mooi”, is niet het gevolg van slechte grammatica, zoals veel mensen denken. Er wordt namelijk een specifiek assortiment aangeboden met meer bijzondere producten dan bij andere webshops.

De functie
Als content marketeer houd je je bezig met het optimaliseren van de website. Op de website moet voor elk product een leuk tekstje worden geschreven. Deze producttekst is een vorm van engaging content; de tekst moet het product verkopen en niet alleen de simpele specificaties benoemen. Lisa werkt voor de afdeling wonen en design en schakelt met design over de beelden en heeft contant met leveranciers. Een ander deel van haar baan is dat ze verantwoordelijk is voor de categorieën vloerkleden en zitzakken/loungekussens, die er helemaal goed bij moeten staan. Verder houdt een content marketeer zich bezig met Google Analytics om de website te verbeteren.

Een werkdag
Lisa werkt sinds maart 2017 zestien uur per week bij fonQ, en maakt door haar studie zowel hele als halve dagen. De dag op het kantoor in Utrecht begint met het begroeten van collega’s en het maken van praatjes, waarna de computer wordt opgestart en drinken wordt gepakt. Het werken begint met de mails checken van leveranciers en collega’s. Category managers verzorgen het hele assortiment en inkopers kopen dit in en als content marketeer heb je de taak om het assortiment live te zetten.

Lisa kijkt op de planning welke content toegevoegd moet worden. De productteksten worden geschreven via Excel. Een relatief saai deel van het werk is dat de productspecificatie moet worden toegevoegd, bijvoorbeeld informatie over de hoogte, breedte en kleur van producten.

Je kunt de baas aanschieten om een praatje te doen

Als Lisa zich bezig gaat houden met het analyseren van klantgedrag kijkt ze met Google Analytics bijvoorbeeld naar bounce-percentages (wanneer men ergens op klinkt en vervolgens gelijk teruggaat naar de vorige pagina) en uitstap-percentages (waar op de site men de pagina verlaat). Het is de taak van de content marketeer om deze percentages zo ver mogelijk te verlagen, door bijvoorbeeld andere beelden toe te voegen bij producten. Door de afwisseling vliegt de dag zo voorbij en is het alweer tijd om afscheid te nemen van collega’s.

De werksfeer
De werksfeer is te omschrijven als informeel en gezellig. Men loopt rond in truien en sneakers. “Het is een hele platte organisatie, gewoon gelijkvloers. Je kunt de baas aanschieten om een praatje te doen en mijn directe manager is ook heel aardig”, zegt Lisa. Er werken vooral jonge mensen, de gemiddelde leeftijd is ongeveer 30 jaar, dit geeft een hele leuke en losse sfeer.

Lisa vindt veel dingen leuk aan haar baan, maar het leukste vindt ze analyseren van klantgedrag en creatief bezig zijn met taal. Voor ze bij fonQ kwam werken, wist ze niks van Google Analytics en nu kan ze er goed mee overweg. Ze heeft geleerd om heel snel creatief te denken, doordat ze voor elk nieuw product snel een leuke productomschrijving moet kunnen bedenken.

Drie gouden tips
Hoe Lisa de baan gevonden heeft, vindt ze zelf een saai verhaal. Ze was op zoek naar een baan gerelateerd aan de studie en vond de vacature voor content marketeer via een algemene vacaturepagina. Vervolgens is ze naar de website van fonQ gegaan om daar te solliciteren, omdat ze van mening is dat een sollicitatie direct via het bedrijf zelf beter terecht komt.

Hoe meer mensen je kent, hoe beter

Haar eerste tip voor Medium lezers die ook een relevante bijbaan willen, is dat je het internet af moet zoeken. Haar tweede tip is om je netwerk uit te bouwen. Lisa zegt: “Hoe meer mensen je kent, hoe beter”. Ze heeft gemerkt dat sollicitanten die worden aangeraden door collega’s een streepje voor hebben. Haar laatste tip is om je LinkedIn goed bij te houden.

Foto’s: Moira Arrarte

487 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Ada Varriale – a first-year communication science student

24/06/2019

24/06/2019

Join us as we get to know a little more about first year Communication Science student, Ada.

The downfall of Vero

22/06/2019

22/06/2019

Our brand new writer Jade on the downfall of Vero. Why was it the most promising social media platform? And why was it not able to beat Facebook?

The Day I Broke My Smartphone

21/06/2019

21/06/2019

Could you go a day without your smartphone?

Review: The Handmaid’s Tale

20/06/2019

20/06/2019

For this week's review, Karina tells you what she thinks about the popular book (and series) the Handmaid's Tale.

Congrats on being phubbed!

18/06/2019

18/06/2019

Phubbing is something we experience a lot in current society. Medium elaborates the negative consequences and gives you also advices how to stop phubbing.

The Dutch Hunger Games: Room-seeking struggles in the Netherlands

15/06/2019

15/06/2019

One minute on Facebook and the fight is on: “Pick me”. “I’m clean and sociable”. “I can pay extra rent”. “PM sent”. “Check your PM”. “Love me”. “Save me from homelessness”. Welcome to a normal day in the life of a student searching for a room in Amsterdam.

Spreading Digital Literacy With a Donkey

13/06/2019

13/06/2019

In order to increase digital literacy Dayn Amada brings his Community Tablet to rural communities. This device and its education, which can be transported by a donkey, is linked to culture and uses gamifcation to enhance the learning process. Eva explains this alternative way of learning and why it is successful.

Review: De lessen van Clarence Seedorf in College Tour

11/06/2019

11/06/2019

Loïs over het optreden van Clarence Seedorf in College Tour, en over de wijze lessen die we van hem kunnen leren.

The consequences of power and design in Black Mirror

05/06/2019

05/06/2019

People are probably unaware that many powerful people in Black Mirror are abusing the technology. Medium shows how this happens in several episodes.

Nudity in the Eye of the Beholder

04/06/2019

04/06/2019

Nudity has seen a great change in meaning over the years. Of course there is a physical aspect, but there is also a rather artsy view. Aakansha discusses the multiple ways of looking at nudity.

Alumni of the Month: Arco Gnochhi

27/05/2019

27/05/2019

Medium sprak met Arco Gnochhi. Alumni van Communicatiewetenschap, voetbaltwitteraar 2018 en momenteel programmamaker bij BNNVARA.

Aspiring for digital wellness

21/05/2019

21/05/2019

Actually we can't live without our smartphones. Nevertheless there are some solutions to control our digital lives. Medium has elaborated some of them.

Three Identical Strangers: a review

20/05/2019

20/05/2019

Have you ever wondered if there's a doppelganger of you out there somewhere? 3 men found those doppelgangers. They actually all looked exactly alike. Little did they know, they turned out to be brothers! Aakansha reviews the movie Three Identical Strangers, about these 3 men.

Medium Podcast #6 – A crash course in TV media landscape and why Game of Thrones rules

19/05/2019

19/05/2019

Plamen is back, but this time he’s sitting on the Medium throne. In this 6th episode of the Medium Podcast,...

The Brutally Feminine Murder of the Anti-Hero

18/05/2019

18/05/2019

We all love a hero, but sometimes, an anti-hero is even better. This article explores moral ambiguity and why we are attracted to it.

EnjoyInstagram