fbpx
25/03/2019 Communication Science news and articles

Backstage: Content marketing bij fonQ

Ga mee Backstage bij Lisa Tenge, content marketeer bij fonQ.


Medium kreeg een speciaal kijkje achter de schermen bij fonQ met content marketeer Lisa Tenge. Lisa heeft de bachelor Communicatiewetenschap afgerond en doet nu een master in marketing. FonQ is een online warenhuis met de focus op wonen, koken en lifestyle. Nee, de slogan van fonQ, “Vind jouw mooi”, is niet het gevolg van slechte grammatica, zoals veel mensen denken. Er wordt namelijk een specifiek assortiment aangeboden met meer bijzondere producten dan bij andere webshops.

De functie
Als content marketeer houd je je bezig met het optimaliseren van de website. Op de website moet voor elk product een leuk tekstje worden geschreven. Deze producttekst is een vorm van engaging content; de tekst moet het product verkopen en niet alleen de simpele specificaties benoemen. Lisa werkt voor de afdeling wonen en design en schakelt met design over de beelden en heeft contant met leveranciers. Een ander deel van haar baan is dat ze verantwoordelijk is voor de categorieën vloerkleden en zitzakken/loungekussens, die er helemaal goed bij moeten staan. Verder houdt een content marketeer zich bezig met Google Analytics om de website te verbeteren.

Een werkdag
Lisa werkt sinds maart 2017 zestien uur per week bij fonQ, en maakt door haar studie zowel hele als halve dagen. De dag op het kantoor in Utrecht begint met het begroeten van collega’s en het maken van praatjes, waarna de computer wordt opgestart en drinken wordt gepakt. Het werken begint met de mails checken van leveranciers en collega’s. Category managers verzorgen het hele assortiment en inkopers kopen dit in en als content marketeer heb je de taak om het assortiment live te zetten.

Lisa kijkt op de planning welke content toegevoegd moet worden. De productteksten worden geschreven via Excel. Een relatief saai deel van het werk is dat de productspecificatie moet worden toegevoegd, bijvoorbeeld informatie over de hoogte, breedte en kleur van producten.

Je kunt de baas aanschieten om een praatje te doen

Als Lisa zich bezig gaat houden met het analyseren van klantgedrag kijkt ze met Google Analytics bijvoorbeeld naar bounce-percentages (wanneer men ergens op klinkt en vervolgens gelijk teruggaat naar de vorige pagina) en uitstap-percentages (waar op de site men de pagina verlaat). Het is de taak van de content marketeer om deze percentages zo ver mogelijk te verlagen, door bijvoorbeeld andere beelden toe te voegen bij producten. Door de afwisseling vliegt de dag zo voorbij en is het alweer tijd om afscheid te nemen van collega’s.

De werksfeer
De werksfeer is te omschrijven als informeel en gezellig. Men loopt rond in truien en sneakers. “Het is een hele platte organisatie, gewoon gelijkvloers. Je kunt de baas aanschieten om een praatje te doen en mijn directe manager is ook heel aardig”, zegt Lisa. Er werken vooral jonge mensen, de gemiddelde leeftijd is ongeveer 30 jaar, dit geeft een hele leuke en losse sfeer.

Lisa vindt veel dingen leuk aan haar baan, maar het leukste vindt ze analyseren van klantgedrag en creatief bezig zijn met taal. Voor ze bij fonQ kwam werken, wist ze niks van Google Analytics en nu kan ze er goed mee overweg. Ze heeft geleerd om heel snel creatief te denken, doordat ze voor elk nieuw product snel een leuke productomschrijving moet kunnen bedenken.

Drie gouden tips
Hoe Lisa de baan gevonden heeft, vindt ze zelf een saai verhaal. Ze was op zoek naar een baan gerelateerd aan de studie en vond de vacature voor content marketeer via een algemene vacaturepagina. Vervolgens is ze naar de website van fonQ gegaan om daar te solliciteren, omdat ze van mening is dat een sollicitatie direct via het bedrijf zelf beter terecht komt.

Hoe meer mensen je kent, hoe beter

Haar eerste tip voor Medium lezers die ook een relevante bijbaan willen, is dat je het internet af moet zoeken. Haar tweede tip is om je netwerk uit te bouwen. Lisa zegt: “Hoe meer mensen je kent, hoe beter”. Ze heeft gemerkt dat sollicitanten die worden aangeraden door collega’s een streepje voor hebben. Haar laatste tip is om je LinkedIn goed bij te houden.

Foto’s: Moira Arrarte

352 Total Views 5 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Where does scapegoating come from?

22/03/2019

22/03/2019

Alvaro found out where scapegoating comes from, and explains it to us in this article. Why do we scapegoat? And what has the Bible to do with it?

Killfies: And You Thought Duckface Was Bad

21/03/2019

21/03/2019

With astonishing numbers in countries such as India and Russia, the 'Killfie' is gaining not only in popularity, but also in casualties. Why do people take such great risks for 'just a picture'?

Onder de loep: De Luizenmoeder

20/03/2019

20/03/2019

Het tweede seizoen van De Luizenmoeder is een aantal weken geleden begonnen. Wat maakt dit programma nog steeds zo succesvol? Medium zocht het uit.

My Podcast and Me: The Intimacy of Podcasts

20/03/2019

20/03/2019

Podcasts; the substitution to TV and radio among millennials. However, the statistics on podcasts listeners are respectively low in the Netherlands. Why are podcasts popular in other countries? And how come that we stay behind?

BNR: Backstage with the Chief

19/03/2019

19/03/2019

Medium Editor-in-Chief Thomas Korver started his internship at BNR Nieuwsradio this year, a very special feat. Thomas is working right along the most powerful people of the Netherlands, but that's quite normal.

CNN and the Metamorphosis of News

19/03/2019

19/03/2019

A comprehensive look at how the CNN used technology to disrupt the media landscape and transform the news cycle

Women’s march: what are we trying to say?

19/03/2019

19/03/2019

The second Woman's March took place on March 9th in Amsterdam. Eva brought her camera and shows us how the participants visualized their message about feminism.

Students of the world: Inaya

18/03/2019

18/03/2019

Students of Amsterdam goes worldwide! This means that Medium didn't interview a student from the University of Amsterdam, but a communication science student from the University of Manchester; meet Inaya!

The Medium Magazine Brexit Podcast

16/03/2019

16/03/2019

Are you following Brexit? We tried to, have a listen!

Audrey Hepburn: The Woman Behind The Icon

15/03/2019

15/03/2019

One week ago the world celebrated International Women's Day. This week Eva commemorated a very special women; Audrey Hepburn.

Students of Amsterdam: Gary

14/03/2019

14/03/2019

Deze maand is tweedejaars Communicatiewetenschap student Gary de 'Student of Amsterdam'. Tegen Medium vertelt hij over zijn reis naar Vietnam, zijn leven in Amsterdam en zijn prioriteiten.

#DOESLIEF: SIRE’s sleutel tot een vriendelijker Nederland

13/03/2019

13/03/2019

SIRE startte de #DOESLIEF-campagne, omdat mensen niet bewust zijn hoevaak mensen nog worden beledigd. Medium zocht uit of deze campagne effectief is.

Review: Russian Doll

11/03/2019

11/03/2019

If you could do it all again, would you? The new Netflix series, 'Russian Doll', explores this idea with a twist.

The Digital Migrant

05/03/2019

05/03/2019

"Water, phone and food." This article takes a look at the crucial role played by smartphones and technology in the lives of migrants.

Suppressed Voices Given a Chance to be Heard: Introducing ‘Looney Radio’

28/02/2019

28/02/2019

This thursday we introduce a very special radio station from Argentina: Radio La Colifata. Opening their doors, Hospital Borda takes the recovery process of the patient to another level.

EnjoyInstagram