fbpx
20/09/2019 Communication Science news and articles

Backstage: Content marketing bij fonQ

Ga mee Backstage bij Lisa Tenge, content marketeer bij fonQ.


Medium kreeg een speciaal kijkje achter de schermen bij fonQ met content marketeer Lisa Tenge. Lisa heeft de bachelor Communicatiewetenschap afgerond en doet nu een master in marketing. FonQ is een online warenhuis met de focus op wonen, koken en lifestyle. Nee, de slogan van fonQ, “Vind jouw mooi”, is niet het gevolg van slechte grammatica, zoals veel mensen denken. Er wordt namelijk een specifiek assortiment aangeboden met meer bijzondere producten dan bij andere webshops.

De functie
Als content marketeer houd je je bezig met het optimaliseren van de website. Op de website moet voor elk product een leuk tekstje worden geschreven. Deze producttekst is een vorm van engaging content; de tekst moet het product verkopen en niet alleen de simpele specificaties benoemen. Lisa werkt voor de afdeling wonen en design en schakelt met design over de beelden en heeft contant met leveranciers. Een ander deel van haar baan is dat ze verantwoordelijk is voor de categorieën vloerkleden en zitzakken/loungekussens, die er helemaal goed bij moeten staan. Verder houdt een content marketeer zich bezig met Google Analytics om de website te verbeteren.

Een werkdag
Lisa werkt sinds maart 2017 zestien uur per week bij fonQ, en maakt door haar studie zowel hele als halve dagen. De dag op het kantoor in Utrecht begint met het begroeten van collega’s en het maken van praatjes, waarna de computer wordt opgestart en drinken wordt gepakt. Het werken begint met de mails checken van leveranciers en collega’s. Category managers verzorgen het hele assortiment en inkopers kopen dit in en als content marketeer heb je de taak om het assortiment live te zetten.

Lisa kijkt op de planning welke content toegevoegd moet worden. De productteksten worden geschreven via Excel. Een relatief saai deel van het werk is dat de productspecificatie moet worden toegevoegd, bijvoorbeeld informatie over de hoogte, breedte en kleur van producten.

Je kunt de baas aanschieten om een praatje te doen

Als Lisa zich bezig gaat houden met het analyseren van klantgedrag kijkt ze met Google Analytics bijvoorbeeld naar bounce-percentages (wanneer men ergens op klinkt en vervolgens gelijk teruggaat naar de vorige pagina) en uitstap-percentages (waar op de site men de pagina verlaat). Het is de taak van de content marketeer om deze percentages zo ver mogelijk te verlagen, door bijvoorbeeld andere beelden toe te voegen bij producten. Door de afwisseling vliegt de dag zo voorbij en is het alweer tijd om afscheid te nemen van collega’s.

De werksfeer
De werksfeer is te omschrijven als informeel en gezellig. Men loopt rond in truien en sneakers. “Het is een hele platte organisatie, gewoon gelijkvloers. Je kunt de baas aanschieten om een praatje te doen en mijn directe manager is ook heel aardig”, zegt Lisa. Er werken vooral jonge mensen, de gemiddelde leeftijd is ongeveer 30 jaar, dit geeft een hele leuke en losse sfeer.

Lisa vindt veel dingen leuk aan haar baan, maar het leukste vindt ze analyseren van klantgedrag en creatief bezig zijn met taal. Voor ze bij fonQ kwam werken, wist ze niks van Google Analytics en nu kan ze er goed mee overweg. Ze heeft geleerd om heel snel creatief te denken, doordat ze voor elk nieuw product snel een leuke productomschrijving moet kunnen bedenken.

Drie gouden tips
Hoe Lisa de baan gevonden heeft, vindt ze zelf een saai verhaal. Ze was op zoek naar een baan gerelateerd aan de studie en vond de vacature voor content marketeer via een algemene vacaturepagina. Vervolgens is ze naar de website van fonQ gegaan om daar te solliciteren, omdat ze van mening is dat een sollicitatie direct via het bedrijf zelf beter terecht komt.

Hoe meer mensen je kent, hoe beter

Haar eerste tip voor Medium lezers die ook een relevante bijbaan willen, is dat je het internet af moet zoeken. Haar tweede tip is om je netwerk uit te bouwen. Lisa zegt: “Hoe meer mensen je kent, hoe beter”. Ze heeft gemerkt dat sollicitanten die worden aangeraden door collega’s een streepje voor hebben. Haar laatste tip is om je LinkedIn goed bij te houden.

Foto’s: Moira Arrarte

Reacties

reacties

Related Posts

Film Pride: How Northern Ireland and Singapore Handles Fame

02/09/2019

02/09/2019

Angela went along on the study trip to Dublin and Belfast. How do the cities cope with their fame achieved from series and movies?

Ierland is een feniks die zal herrijzen uit de as

30/08/2019

30/08/2019

De een kan niet een heel land bereiken en de ander heeft een te oubollig marketing beleid. Twee bedrijven die voor hun eigen uitdagingen staan.

World capital of street art & graffiti? – It’s probably Belfast

22/08/2019

22/08/2019

Written by: AJ Kutlu here are two things that you are exposed to the most when you visit Belfast: People...

Hoe propaganda twee partijen steeds verder uit elkaar drijft

18/08/2019

18/08/2019

Fabian dook in de politieke spanningen tussen Ierland en Noord Ierland. Propaganda is daarbij niet te vermijden.

PR-Disaster or opportunity? The influence of #Brexit in Ireland

18/08/2019

18/08/2019

The Brexit will have a big influence on companies in Ireland and Northern Ireland. Kelly explains why a good PR will be more important than ever before.

Protesten aan de Ierse grens: wat betekent de Brexit voor Ierland?

16/08/2019

16/08/2019

Het bekende Goede Vrijdag-akkoord diende een vredige oplossing te bieden voor de strijd tussen Ierland en Noord-Ierland. De huidige ontwikkelingen rondom de Brexit brengen dit echter in gevaar. Quinta beschrijft de situatie, hoe deze is ontstaan en welke rol de Brexit hierin speelt.

Why won’t Ed Sheeran sell me a chair?

12/08/2019

12/08/2019

Marketing agencies are using celebrities very often, but during the company visit at Morrow Communications, Joanna learnt there is a shift going on from celebrities to social media influencers.

Entertainment uit de Oudheid viert hoogtijdagen in het digitale tijdperk

10/08/2019

10/08/2019

Een Ierse tour-guide die met zijn manier van vertellen laat zien dat de klassieke retoriek nog niet verloren is in het digitale tijdperk zoals wij dat kennen. Kevin vertelt over Patrick en zijn tour in Dublin.

Why Northern Ireland plays a key role in Brexit

10/08/2019

10/08/2019

Sjors travelled to Northern Ireland and saw the remains of The Troubles. What role does Northern Ireland play in a possible Brexit?

Ada Varriale – a first-year communication science student

24/06/2019

24/06/2019

Join us as we get to know a little more about first year Communication Science student, Ada.

The downfall of Vero

22/06/2019

22/06/2019

Our brand new writer Jade on the downfall of Vero. Why was it the most promising social media platform? And why was it not able to beat Facebook?

The Day I Broke My Smartphone

21/06/2019

21/06/2019

Could you go a day without your smartphone?

Review: The Handmaid’s Tale

20/06/2019

20/06/2019

For this week's review, Karina tells you what she thinks about the popular book (and series) the Handmaid's Tale.

Congrats on being phubbed!

18/06/2019

18/06/2019

Phubbing is something we experience a lot in current society. Medium elaborates the negative consequences and gives you also advices how to stop phubbing.

The Dutch Hunger Games: Room-seeking struggles in the Netherlands

15/06/2019

15/06/2019

One minute on Facebook and the fight is on: “Pick me”. “I’m clean and sociable”. “I can pay extra rent”. “PM sent”. “Check your PM”. “Love me”. “Save me from homelessness”. Welcome to a normal day in the life of a student searching for a room in Amsterdam.

EnjoyInstagram