Interview

Backstage: Content marketing bij fonQ

Medium kreeg een speciaal kijkje achter de schermen bij fonQ met content marketeer Lisa Tenge. Lisa heeft de bachelor Communicatiewetenschap afgerond en doet nu een master in marketing. FonQ is een online warenhuis met de focus op wonen, koken en lifestyle. Nee, de slogan van fonQ, “Vind jouw mooi”, is niet het gevolg van slechte grammatica, zoals veel mensen denken. Er wordt namelijk een specifiek assortiment aangeboden met meer bijzondere producten dan bij andere webshops.

De functie
Als content marketeer houd je je bezig met het optimaliseren van de website. Op de website moet voor elk product een leuk tekstje worden geschreven. Deze producttekst is een vorm van engaging content; de tekst moet het product verkopen en niet alleen de simpele specificaties benoemen. Lisa werkt voor de afdeling wonen en design en schakelt met design over de beelden en heeft contant met leveranciers. Een ander deel van haar baan is dat ze verantwoordelijk is voor de categorieën vloerkleden en zitzakken/loungekussens, die er helemaal goed bij moeten staan. Verder houdt een content marketeer zich bezig met Google Analytics om de website te verbeteren.

Een werkdag
Lisa werkt sinds maart 2017 zestien uur per week bij fonQ, en maakt door haar studie zowel hele als halve dagen. De dag op het kantoor in Utrecht begint met het begroeten van collega’s en het maken van praatjes, waarna de computer wordt opgestart en drinken wordt gepakt. Het werken begint met de mails checken van leveranciers en collega’s. Category managers verzorgen het hele assortiment en inkopers kopen dit in en als content marketeer heb je de taak om het assortiment live te zetten.

Lisa kijkt op de planning welke content toegevoegd moet worden. De productteksten worden geschreven via Excel. Een relatief saai deel van het werk is dat de productspecificatie moet worden toegevoegd, bijvoorbeeld informatie over de hoogte, breedte en kleur van producten.

Je kunt de baas aanschieten om een praatje te doen

Als Lisa zich bezig gaat houden met het analyseren van klantgedrag kijkt ze met Google Analytics bijvoorbeeld naar bounce-percentages (wanneer men ergens op klinkt en vervolgens gelijk teruggaat naar de vorige pagina) en uitstap-percentages (waar op de site men de pagina verlaat). Het is de taak van de content marketeer om deze percentages zo ver mogelijk te verlagen, door bijvoorbeeld andere beelden toe te voegen bij producten. Door de afwisseling vliegt de dag zo voorbij en is het alweer tijd om afscheid te nemen van collega’s.

De werksfeer
De werksfeer is te omschrijven als informeel en gezellig. Men loopt rond in truien en sneakers. “Het is een hele platte organisatie, gewoon gelijkvloers. Je kunt de baas aanschieten om een praatje te doen en mijn directe manager is ook heel aardig”, zegt Lisa. Er werken vooral jonge mensen, de gemiddelde leeftijd is ongeveer 30 jaar, dit geeft een hele leuke en losse sfeer.

Lisa vindt veel dingen leuk aan haar baan, maar het leukste vindt ze analyseren van klantgedrag en creatief bezig zijn met taal. Voor ze bij fonQ kwam werken, wist ze niks van Google Analytics en nu kan ze er goed mee overweg. Ze heeft geleerd om heel snel creatief te denken, doordat ze voor elk nieuw product snel een leuke productomschrijving moet kunnen bedenken.

Drie gouden tips
Hoe Lisa de baan gevonden heeft, vindt ze zelf een saai verhaal. Ze was op zoek naar een baan gerelateerd aan de studie en vond de vacature voor content marketeer via een algemene vacaturepagina. Vervolgens is ze naar de website van fonQ gegaan om daar te solliciteren, omdat ze van mening is dat een sollicitatie direct via het bedrijf zelf beter terecht komt.

Hoe meer mensen je kent, hoe beter

Haar eerste tip voor Medium lezers die ook een relevante bijbaan willen, is dat je het internet af moet zoeken. Haar tweede tip is om je netwerk uit te bouwen. Lisa zegt: “Hoe meer mensen je kent, hoe beter”. Ze heeft gemerkt dat sollicitanten die worden aangeraden door collega’s een streepje voor hebben. Haar laatste tip is om je LinkedIn goed bij te houden.

Foto’s: Moira Arrarte

Reacties

reacties

Moira Arrarte
Als redacteur schrijft Moira (20) het liefste over media, marketing en mensen. Alhoewel ze half Uruguayaans is en naar meer dan 25 landen over de hele wereld heeft gereisd, blijft Amsterdam haar lievelingsplek op aarde. Als het een beetje lekker weer is zit ze dan ook het liefste aan de gracht met haar benen naar beneden bungelend pizza te eten.

    You may also like

    Comments are closed.

    More in Interview