Opinion

Anonymous heeft peper in de reet

Hackersgroep Anonymous neemt graag het recht in eigen handen, maar in een rechtsstaat zoals de onze is dit niet altijd wenselijk. Verscholen achter het beroemde V for Vendetta-masker voelen de hackers zich de koning te rijk. Bij een nieuwe actie zegt Anonymous doorgaans te hacken voor de goede zaak en als je het niet met ze eens bent, heb je pech gehad. Sinds een aantal weken vindt iedereen ze ineens lievv; ze strijden tegen IS. En nu – misschien nog wel vermakelijker – eisen ze dat YouTuber Sam Pepper zijn laatste prank offline haalt. Hoezee! 

Nep is het toverwoord
Ik vermijd ‘grappige’ YouTube-kanalen als de pest. Facebookvriendjes die hun hi-la-risch-e filmpjes delen, worden zorgvuldig in quarantaine geplaatst en bijbehorende Facebookpagina’s worden stuk voor stuk geblokkeerd. Heel af en toe bekijk ik voor de wetenschap toch een filmpje van de lokale Enzo Knol, bijvoorbeeld als er een schandaaltje is. Zo ging de Australische Adrian Gee laatst flink op zijn bek, toen bleek dat hij zijn prank met acteurs in scène had gezet. Big deal, zul je denken. Net zoals op televisie is bijna alles wat je bij deze prankers ziet volledig gescript en ook het kanaal van de Brit Sam Pepper zet aan tot huilend automutileren. Anonymous eist nu dat het filmpje waarin de moord op iemands beste vriend in scène wordt gezet, wordt verwijderd. Een aanvullende eis zou driemaal postnatale abortus kunnen zijn.

Nepper dan het voorhoofd van Linda de Mol

Blijkbaar maakt het de hackersgroep niet uit dat dit filmpje nog nepper is dan het voorhoofd van Linda de Mol, de Oscarwaardige acteerprestaties ten spijt. Voor de “Huh?!” roepende communicatiewetenschappers die hun bullshitdetector nog moeten ontwikkelen, staat hier bewijs. De professionele aandachtshoerderij is overigens een lucratieve business; naar schatting verdiende de Big Brother-deelnemer met zijn YouTube-kanaal in 2014 ruim een ton en gezien de groei van de YouTube-community, zal dit alleen maar meer zijn geworden.

Peper in de reet
Helaas is er nog veel meer ellende op internet, gesteund door de opkomst van clickbaitjournalistiek: “Dit hondje met drie poten kreeg een kunstbeen en wat er toen gebeurde geloof je niet!”-ellende. Om maar te zwijgen over de tien middelmatige, onoriginele “levensveranderende tips die je leven zullen veranderen”. “Vooral nummer acht”, die na de reclame, “is steengoed.” Ook zou het fijn zijn als Anonymous iets doet aan sites die je met geluid afspelende pop-up advertenties dwingen een adblocker te installeren, websites waarop je ‘het formulier opnieuw moet bevestigen’ als je op vorige klikt en het moeten toestaan van fullscreen video’s nadat je nota bene zelf op fullscreen hebt geklikt. Gewichtige Nieuwsberichten Die Geschreven Zijn Met Hoofdletters mogen ook allemaal weg. Mijn dank is groot.

Reacties

reacties

Jorit Hajema
Jorit Hajema is voormalig hoofdredacteur van Medium. In 2014 behaalde hij zijn bachelor Communicatiewetenschap en tegenwoordig werkt hij als Copywriter bij Yune. Tussen de bedrijven door is hij nog bezig aan zijn scriptie voor de master Journalistiek en Nieuwe Media aan de Universiteit Leiden.

    You may also like

    Comments are closed.

    More in Opinion